newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הברית שיצר אדלסון בין הימין בארה"ב ובישראל תשרוד אחרי מותו  

 עם דגלי ישראל לצד שלטים "ישו הוא המושיע", העצרת שהסתיימה בהסתערות על הקפיטול גילמה את המורשת שמשאיר אחריו שלדון אלדסון. ההון שהשאיר אחריו ימשיך להזין את החיבור בין תומכי עליונות לבנה לימין הקיצוני בישראל

מאת:

דגלי ישראל הונפו גבוה במהלך העצרת הנודעת לשמצה שמטרתה היתה להפוך את תוצאות הבחירות האמריקאית ב-2020, אירוע שהפך למהומה קטלנית כאשר המון של תומכי הנשיא דונלד טראמפ פרצו את שערי גבעת הקפיטול.

המממן הגדול ביותר אי פעם של המפלגה הרפובליקאית ושל הימין הישראלי. שלדון אדלסון עם בנימין נתניהו (צילום: בן דורי / פלאש 90)

המממן הגדול ביותר אי פעם של המפלגה הרפובליקאית ושל הימין הישראלי. שלדון אדלסון עם בנימין נתניהו (צילום: בן דורי / פלאש 90)

אוונגליסטים נוצרים לבנים הצטרפו לעצרת ונשאו שלטים שאמרו "ישו מציל", ו"ישו הוא מושיעי, טראמפ הוא נשיאי". יהודים דתיים נכחו שם גם, גם כאשר ניאו-נאצים הפגינו אנטישמיות גלויה סמוך להם.

ביום שלישי, ששה ימים אחרי ההתפרעות, המיליארדר בן ה-87 שלדון אדלסון, אולי התורם הגדול ביותר אי פעם למפלגה הרפובליקאית וללובי הימני הישראלי, מת מלימפומה.

העצרת בגבעת הקפיטול ומותו של אדלסון קשורים ביניהם בקשר הדוק. חלק ניכר מהמורשת של אדלסון נעוץ בצירוף בין אוונגליסטים נוצרים ובין הימין הקיצוני היהודי – קואליציה שהעולם כולו צפה בה ב-6 בינואר – וכיצד הם חברו יחד כדי לגרור ימינה את העמדה האמריקאית בעניין ישראל. המאמץ המשולב הזה הגיע לשיאו בנשיאות של טראמפ, שהניבה שוב ושוב פירות לאדלסון ולאוונגליסטים הנוצרים הלבנים.

יחד עם רעייתו, מרים, אדלסון השתמש בהונו העצום, שהרוויח בזכות אימפריית ההימורים שלו בלאס וגאס, כדי לתרום למפלגה הרפובליקאית ולארגוני הלובי הישראליים. הוא גם תמך במטרות הימין הישראלי ומימן את החינמון "ישראל היום" התומך בנתניהו. ב-2017 אמר אדלסון: "אני איש של דבר אחד והדבר הזה הוא ישראל".

אבל אדלסון לא תמך רק בארגונים יהודיים או ישראליים. על פי בדיקה של מגזין 972+ בדיווחי המס של קרן משפחת אדלסון, מאז 2012, הוא תרם 4.6 מיליון דולר ל"נוצרים מאוחדים למען ישראל" (CUFI), ספינת הדגל של ההתארגנות הציונית-נוצרית בארצות הברית.

CUFI הוקם ב-2006 בידי המטיף האוונגליסטי מעורר המחלוקת ג'ון הייגי. ב-2003, הייגי כתב שהאנטי-קרייסט יהיה "יהודי למחצה, כמו אדולף היטלר", ובספר שפרסם ב-2006 הוא מאשים לכאורה את היהודים באנטישמיות כלפיהם. "היו אלה חוסר הצייתנות והמרדנות של היהודים שפילסו דרך להתנגדות ולרדיפות שחוו", נכתב שם.

בדרשה משנות ה-90 טען הייגי שהנאצים מימשו את תוכניתו של האל להוציא את היהודים מאירופה ולשלוח אותם למולדתם ההיסטורית בישראל – דרשה שהביאה את הסנטור המנוח ג'ון מקיין, שרץ לנשיאות ב-2008, לדחות את תמיכתו של הייגי בו.

אבל בעיניו של אדלסון, האנטישמיות הנוצרית של הייגי לא היתה קו אדום. הוא ייחס חשיבות גדולה יותר להקמתו של לובי פרו-ישראלי בראשות הייגי שיקדם את סדר העדיפויות של אדלסון. CUFI ואלדסון חברו יחד להגן על ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית הכבושה, שללו הגדרה עצמית לפלסטינים וטירפדו מו"מ דיפלומטי עם איראן. ב-2014 CUFI העניק אות הוקרה לאדלסון בכנס הלובי השנתי שלו, מה שהביא את אדלסון לומר: "מעולם לא חשתי תחושה חמה יותר מאשר לזכות בהוקרה מהכומר הייגי".

אנשי "נוצרים מאוחדים למען ישראל" בצעדה בירושלים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

אנשי "נוצרים מאוחדים למען ישראל" בצעדה בירושלים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

הברית של אדלסון עם הימין הנוצרי התחזקה ב-2015, כאשר אדלסון מימן את הקמתו של "כוח המשימה מכבי", תנועה שפעלה בקמפוסים נגד תנועת ה-BDS. אדלסון העניק לכוח המשימה כ-22.1 מיליון דולר מאז הקמתו, על פי הרישומים של הקרן שלו.

ראש "כוח המשימה מכבי" הוא דיוויד ברוג, לשעבר מנכ"ל CUFI. תחת הנהגתו של ברוג, התנועה ניסתה לחתור תחת התמיכה בתנועה למען זכויות הפלסטינים על ידי מימון של נסיעות לישראל למנהיגים בקמפוסים.

המיזוג של הימין הנוצרי-יהודי שאלדסון גילם בדמותו מָשל עכשיו ארבע שנים. תחת מימשל טראמפ – בעל ברית קרוב של CUFI שאדלסון גם מימן את הקמפיין שלו – ארצות הברית העצימה את אנשי הקו הניצי הימני הרוצים להפציץ את איראן ולהעמיק את האפרטהייד הישראלי. הנשיא הנכנס, ג'ו ביידן, יתפוס את המושכות של המדיניות האמריקאית בשעה שהסכם הגרעין עם איראן עומד על קרח דק והעליונות היהודית-ישראלית בין הירדן לים נעשית איתנה יותר.

טראמפ אמור לעזוב את תפקידו ב-20 בינואר. אבל המהומות לפני עשרה ימים מראות שהכוחות שהובילו לעלייתו – קוקטייל רעיל שבו מתמזגים אוונגליזם נוצרי, עליונות לבנה וציונות נוקשה – נשארים איתנו. במובנים רבים אנחנו חיים בעולם שאדלסון יצר. אפילו אחרי מותו, הונו של אדלסון, שמוחזק עכשיו בידי רעייתו מרים, ימשיך להעניק חיים לסיוט שחזינו בו בארצות הברית ובישראל.

אלכס קיין הוא עיתונאי היושב בניו יורק שכתבות שלו על ישראל/פלסטין, על זכויות אזרח ועל מדיניות החוץ האמריקאית הופיעו ב- VICE News, The Intercept, The Nation, In These Times. המאמר הופיע במקור במגזין 972+. תרגום: מירון רפופורט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf