newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דובר צה"ל על מערך הדיגיטל: מול הקהל הערבי המטרה היא השחרה

בהרצאה בפני עיתונאים בכנס דיגיט הסביר דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס כי פעילות המדיה של הצבא היא "כלי מבצעי בתוך מערכה תודעתית גלויה", חלק מהפעלת הכוח. גם בקרב קהל בינלאומי וישראלי

מאת:

"בחודשים האחרונים מתגבשת בדובר צה"ל ההבנה שאנחנו למעשה עושים 'מבצעי תקשורת'", כך אמר דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס בפני חדר מלא בעיתונאים בתחילת השבוע. "זה יכול להישמע לכם כמו משהו מעולם הפעלת הכוח", הוא אמר, ואז אישר, "אנחנו ממש מתייחסים לזה ככה. אני חושב שפלטפורמות הדיגיטל של צה"ל הן חלק מעולם הפעלת הכוח, הן חלק ממה שתומך בעשייה המבצעית של צה"ל". את הדברים אמר מנליס בכנס דיגיט שעוסק בעיתונות מקוונת ונערך כמידי שנה במרכז הבינתחומי בהרצליה.

דובר צה"ל הוא "כלי מבצעי בתוך מערכה תודעתית גלויה", במילותיו של תא"ל מנליס. זרוע המדיה של הצבא פועלת בניסיון לשנות את מה ואיך חושבים אנשים בעולם על ישראל והצבא שלה, ואם אתה ערבי – גם את דעתך על המנהיגים שלך, הממשלה שלך והחברה שבה אתה חי. גם מול החברה הישראלית יש לדובר צה"ל מטרות בתוך אותה מלחמת תודעה.

אחד השקפים במצגת דובר צה"ל בכנס דיגיט (צילום: מיכאל שפר עומר-מן)

אחד השקפים במצגת דובר צה"ל בכנס דיגיט (צילום: מיכאל שפר עומר-מן)

"אנחנו קודם כל מגדירים מיהם קהלי היעד הספציפיים ומה ההישגים הנדרשים", אמר מנליס, קצין מודיעין בהכשרתו ובעברו. רק אחר כך "מגבשים את האסטרטגיה המבצעית שמלווה את המבצע האג"מי. זה לא בא מנותק מהקשר. אנחנו עוסקים במודיעין תקשורתי – למי אנחנו רוצים להגיע. עם איזה מסר".

עבור הקהל הערבי, הסביר דובר צה"ל, המטרה של אותם "מבצעים תקשורתיים" היא "לייצר הרתעה והשחרה לאויב. או להסביר להם שהאויב שלנו הוא ממש רע, בואו נשחיר אותו. אל תלכו איתו. או להרתיע אותם מפעילות מול ישראל".

הצבא מנסה למצוא דרכים לעקוף את התקשורת המסורתית ולדבר ישירות לדוברי הערבית. הדרך לעשות זאת היא על ידי הגברת הנוכחות של הצבא ברשתות החברתיות בערבית. "אנחנו מייצרים תקשורת", אמר מנליס על כל אותם פוסטים, ציוצים, סרטונים ומסרים אחרים שמייצר הצבא על בסיס יומיומי.

איך מגבירים את התפוצה בקרב מי שלא מעוניינים לקבל מסרי תעמולה מהצבא הישראלי?. לשם כך הביא מנליס כדוגמא קרב טוויטר שהתנהל בשבוע שעבר בין אביחי אדרעי, דובר צה"ל בערבית שהטוויטר שלו לא מפסיק לייצר פרובוקציות, לבין בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק: "ביום חמישי בערב מוסא אבו מרזוק כותב לאביחי (דו"צ בערבית, מ.ש), בתרגום חופשי שלי – אביחי, עזוב אותך מהתעמולה שאתה עושה לנו בדיגיטל. תפסיק לצייץ חדית'ים ולהגיד לנו מה מותר ומה אסור באיסלאם. תפסיק להגיד לנו לאן להגיע ולאן לא להגיע ביום שישי, והוא פונה לציבור הפלסטיני ואומר להם: תפסיקו לעקוב אחרי אביחי". מבחינת מנליס זו דוגמא ל"הישג מבצעי ממדרגה ראשונה", הקרב הפרובוקטיבי משך תשומת לב וגרם לעוקבים רבים שלעולם לא נחשפים לדובר צה"ל להיחשף למסרים שתוכננו.

מצד שני, הסביר מנליס, המבחן האמיתי הוא לא רק מספר הקליקים אלא ההשפעה. "אם מוסא אבו מרזוק החליט לענות לאביחי זה לא משנה לי כמה אנשים עקבו אחרי אביחי, משנה לי שעצם זה שגרמתי למוסא אבו מרזוק, או גרמתי לנסראללה להתייחס אליו. או גרמתי לעיתונאים לבנוניים שלא מקבלי ממני חומרים בשגרה להתייחס למה שאנחנו עושים. אז השגתי את מה שאני רוצה".

מנליס התפאר בכך שמאמרי דעה וכתבות שפורסמו באמצעי המדיה החברתית של הצבא לעיתים מוצאים את דרכם כמעט במלואם לכלי התקשורת המרכזיים במדינות כמו לבנון, ואף עוררו תגובות ישירות של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. מנליס גם טען כי הצבא הצליח לפרסם מידע או מאמרי דעה ב"שניים-שלושה אתרי אופוזיציה" בלבנון בחודשים האחרונים.

עבור הקהל הבינלאומי שאינו ערבי, המטרה, על פי מנליס היא "לחזק את הלגיטימציה, אולי את חופש הפעולה הישראלי". בשפה לא צבאית המשמעות של זה היא לנטרל את הלחצים הציבוריים, הפוליטיים והדיפלומטיים שמופנים כלפי ישראל בגלל פעולותיה היומיומיות בשטחים הכבושים, המצור או הירי האחרון על מפגינים פלסטינים לא חמושים, בגלל התקיפות האוויריות והפרת הריבונות של סוריה, ואולי יום אחד גם סביב תקיפה מקדימה של מתקני הגרעין באיראן.

על תפקידו של דובר צה"ל מול הקהל הישראלי דיבר מנליס בזהירות. "עדיין אני מסתכל על זה כתפיסה של מבצעי תקשורת, אבל אני לא עושה מבצע על הקהל הישראלי, אלא אני בא להגיד שהתפיסה הזאת שבה פלטפורמת הדיגיטל של צה"ל הן כלי שיכול לשרת מאמצים מבצעיים היא תפיסה שבאה לידי ביטוי גם מול הקהל הישראלי".

מנליס חילק את המיקוד של דו"צ בחברה הישראלית לשלושה חלקים: מועמדים לשירות בטחון, משרתי צה"ל וכמובן שאר האוכלוסיה. הוא אמר כי אלו כבר לא הימים של "דובר צה"ל מודיע" לכלל הציבור בישראל. אנחנו הולכים ומבססים בפלטפורמות שלנו את תפיסת המיקוד הקהלי".

האם "מבצעי התקשורת" שמנהל דובר צה"ל כוללים גם שימוש בדיס-אינפורמציה? בשיחת טלפון שקיימנו היום (חמישי), לא הכחיש סא"ל יונתן קונריקוס, ראש אגף התקשורת הבינלאומית בדובר צה"ל, כי הצבא עוסק במלחמת מידע והונאה. אבל סוג כזה של מבצעים מתבצע על ידי ענף המודיעין, הסביר קונריקוס. לשכת הדובר עוסקת רק בנושאים ציבוריים ודיפלומטיה ציבורית "למען האמת ורק את האמת", אמר.

עם זאת, כפי שכולנו יודעים, הצבא פרסם לא מעט פעמים מידע שהתברר מאוחר יותר כלא לגמרי מדויק.

מיכאל שפר עומר-מן הוא עיתונאי ועורך מגזין 972+ שם הוא פורסם לראשונה בגרסה אנגלית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf