newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גנץ, אייזנקוט ונתניהו מכרו לנו אשליות על הגדר. עכשיו הם בקבינט

בטקס חגיגי שנערך בדצמבר 2021 לרגל חנוכת הגדר החדשה סביב עזה נאמר שהיא "תמנע חדירה לישראל". בשבוע שעבר ראינו כמה ההבטחה הזו שווה. עכשיו כל האחראים למחדל הזה יישבו יחד בממשלה

מאת:
במקום לחפור תחתיה, אנשי החמאס פשוט הפילו את הגדר. פלסטינים סביב טנק ישראל צמוד לגדר שנפרצה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

במקום לחפור תחתיה, אנשי החמאס פשוט הפילו את הגדר. פלסטינים סביב טנק ישראלי צמוד לגדר שנפרצה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

לא צריך להיות בן של היסטוריון כדי לדעת שמכשול קרקעי, אימתני ומתוחכם ככל שיהיה, לא יכול להרתיע, או למנוע לחלוטין, התקפה של אויב נחוש. הכשל המודיעיני והצבאי, שאפשרו את המתקפה הרצחנית של חמאס בשבת שעברה, עוד יתוחקרו ויילמדו, אך מאחר שהגדר של עוטף עזה קרסה מיד בתחילת המתקפה, ראוי להתחיל לבחון, כבר עכשיו, האם היה איזשהו סיכוי שהציפיות שתלו בה היו ריאליות, ולו במידה מסוימת.

>>יחד עם הגדר, קרסה גם הקונספציה של נתניהו

בטקס פרסי ביטחון ישראל ביוני 2018 אמר שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן  כי "פרויקט גילוי המנהרות מבוסס על טכנולוגיה יחידה מסוגה בעולם, שהיא כמעט מדע בדיוני". לפי ליברמן, בזכות מקבלי הפרס "לקחנו לחמאס את הנשק האסטרטגי שלו שבו השקיע את רוב תקציב ההתעצמות שלו: מאות מיליוני דולרים ומנהרות התקיפה הפכו למנהרות קבורה".

בשמחת תורה, חמש שנים אחרי נאומו של ליברמן, התברר שאנשי חמאס קיבלו את דבריו כפשוטם והחליטו לחסוך את "מאות מיליוני הדולרים" שלהם (באמת כל כך הרבה כסף בשביל לחפור מנהרות?) ולפעול בדרך פחות מתוחכמת אבל יעילה: לרוץ קדימה ולפרוץ את הגדר או פשוט לעבור מעליה.

אבל לא רק ליברמן חגג את הגדר. באוקטובר 2020 דווח באתר "וואלה" כי "בראש רשימת השותפים להצלחת המערכה נגד המנהרות ההתקפיות ניצב הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, שמאז 2016 הפעיל לחץ לפתח טכנולוגיות לצד קידום חומה תת-קרקעית וגדר עילית מתקדמת, שתחליף את גדר המערכת הישנה". בכתבה לא הוסבר במה הגדר החדשה "מתקדמת". שלוש שנים מאוחר יותר התברר שבסך הכל היה מדובר גדר ברזל, שנפרצה כשפוצצו אותה או כשפשוט דחפו אותה עם דחפור.

היו שותפים לקונספציה. בנימין נתניהו עם גזי אייזנקוט בהיותו רמטכ"ל בנקודת תצפית על עזה, 2015 (צילום: חיים זך / פלאש 90)

היו שותפים לקונספציה. בנימין נתניהו עם גדי אייזנקוט בהיותו רמטכ"ל בנקודת תצפית על עזה, 2015 (צילום: חיים זך / פלאש 90)

באותו דיווח ב"וואלה" נאמר גם "מפקד פיקוד הדרום דאז, אלוף אייל זמיר (כיום מנכ"ל משרד הביטחון; א"ל), היה בורג מרכזי בקידום פרויקט הענק… ושלצורך ביצוע המשימה בשטח הביאו השניים את ה'בולדוזר' מספר 1 בצה"ל, תת-אלוף ערן אופיר."

בדצמבר 2021 נערך טקס לכבוד השלמת המכשול הקרקעי סביב רצועת עזה, במעמד בני גנץ, אז שר הביטחון והיום חבר "קבינט המלחמה", הרמטכ"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון דאז אמיר אשל, וראשי המועצות בעוטף עזה. המכשול באורך 65 ק"מ, דווח באתר משרד הביטחון, "כולל חומה תת-קרקעית עם אמצעי גילוי טכנולוגיים, גדר פיזית, מכשול ימי, מערך גילוי, חדרי לחימה, עשרות תרנים ומאות רבות של מצלמות, מכ"מים, אמצעי גילוי והתראה. וכל אלה יימנעו חדירה מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל".

המנכ"ל אשל אמר בטקס, ש"המכשול כבר שינה את המציאות הביטחונית בדרום ויביא להמשך הפריחה הכלכלית והחברתית של יישובי עוטף עזה". החרה והחזיק אחריו ראש מינהלת גבולות ותפר, "הבולדוזר", תא"ל ערן אופיר: "במהלך מבצע 'צוק איתן' (אז אותו גנץ היה רמטכ"ל; א"ל) הופנה אלינו האתגר של בניית קיר תת-קרקעי מעזה כנגד המנהרות… העבודה היתה לא פשוטה… ואני יכול לבשר לתושבי עוטף עזה שיש היום מכשול, הן תת-קרקעי והן עילי, עם אמצעים מתקדמים, שימנעו כניסה לישראל בצורה הטובה ביותר שיש".

זמן מה קודם לכן, בסוף פברואר 2021 שודר בתוכנית "האזרח גואטה" תחקיר שכותרתו "סדק בחומה". בתמצית, נטען בתחקיר שבמנהלת האחראית על גדרות הביטחון התגלתה לכאורה שחיתות חמורה המגיעה עד הדרגים הגבוהים ביותר במטה הכללי ובצמרת משרד הביטחון. בין היתר נטען שם שאייזנקוט, שב-2014 היה סגן הרמטכ"ל והיום גם הוא חבר ב"קבינט המלחמה", טייח ומסמס תלונות על שחיתות במנהלת גדרות הביטחון. . בתפקידו אייזנקוט היה האחראי הישיר על המנהלת.

בתוכנית נמסרה תגובת משרד הביטחון והצבא, שבה הוכחשו כל הטענות על שחיתות ונאמר שהפרקליט הצבאי בחן אותן, מצא שאין להן שחר וסגר את התיק. ובכל זאת, בסוף התוכנית שאל גואטה את תא"ל במילואים ששון חדד, היועץ הכספי לרמטכ"ל בתקופה המדוברת, שאלה שנשמעת כמעט נבואית. "ואם ביום מן הימים יסתבר לך שגם מבחינה מקצועית, בדברים הגדולים, ראש המנהלת לא עשה את מה שצריך?", שאל גואטה. "אז לא יסולח, לי ולכולם", ענה חדד.

יתרום את התובנות החבוטות שלו. בני גנץ לאחר שהצטרף לממשלה בראשות נתניהו ל"קבינט מלחמה", אוקטובר 2023 (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)

יתרום את התובנות החבוטות שלו. בני גנץ לאחר שהצטרף לממשלה בראשות נתניהו ל"קבינט מלחמה", אוקטובר 2023 (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)

ככל שחיפשתי לא מצאתי מי תכנן את החלק העילי של הגדר. רמז אפשר למצוא בכתבות שפורסמו ב-2018 על "הגדר המפלצתית" שנבנתה סביב שדה התעופה רמון ליד אילת, סמוך לגבול עם ירדן. בכתבה ממאי 2018 בוויינט נאמר ש"במסגרת הפרויקט הוקמו שלושה אתרי תקשורת, עם תרנים גבוהים המתנשאים ל-64 מטרים ומשמשים את המשטרה, השב"כ, צה"ל, וגופים ונוספים, ועליהם נפרסו מכ"מים ומצלמות שסורקות לעומק השטח הירדני אך גם סורקות את השטח הישראלי ב-360 מעלות… בתוך שלושה חודשים נשים גדר כזו גם מול רצועת עזה".

גם ב"וואלה" התפרסמה כתבה מפרגנת על הגדר בשדה התעופה רמון. לפי הכתבה, הגדר שבין נמל התעופה לגדר המערכת בגבול כוללת רשת הגנתית ייחודית והיא תגן על השדה מפני ירי תלול-מסלול וטילי קרקע-קרקע. "רשת הנ"ט הינה המצאה חדשנית וייחודית של מנהלת הגדרות בראשות תת-אלוף ערן אופיר, אשר הגתה את הרעיון לאור צרכי הגזרה כפי שהגדירו באוגדה המרחבית", נאמר שם.

הדברים האלה מעלים את ההשערה שגם החלק העילי של הגדר בעוטף עזה, שנפרצה לפני כשבוע, תוכנן על ידי מנהלת הגדרות.

אחרי שהמצרים חצו את התעלה במלחמת יום כיפור, רבים אמרו שהדבר היחיד שנשאר מהביצורים של קו ברלב היו הווילות של הקבלנים שבנו אותם. לא ברור מה נשאר מהמכשול סביב עזה, שהיה אמור למנוע  "כניסה לישראל בצורה הטובה ביותר שיש".

מה שברור בינתיים הוא ששניים ממי שמכרו לנו את האשליה הזו, גנץ ואייזנקוט, הצטרפו לעוד פוליטיקאי שמכר לנו את אותה אשליה, נתניהו, לקבינט שינהל את המלחמה שנולדה אחרי שהקונספציה שלהם התרסקה. האם באמת גנץ ואייזנקוט סבורים שהצבא, או מדינת ישראל, צריכים את התובנות החבוטות שלהם, שאי אפשר להחריב את רצועת עזה בלעדיהם?

אריאל ליבנה הוא ד"ר לקרימינולוגיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf