newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כך נאלצתי להביא איתי את בני לכנסת, להצבעה על מתווה הגז

בני הוא אחד מתוך יותר מ-33 אלף תלמידי בתי הספר הכנסייתיים שעוד לא התחילו את שנת הלימודים, אז הוא נאלץ ללכת עם אבא לעבודה. כמה סמלי שאלה היו הנסיבות לביקור הראשון שלו בכנסת

מאת:

כותב אורח: ד"ר יוסף ג'בארין

אתמול (שני) הגעתי לכנסת להצבעה על מתווה הגז, יחד עם הבן שלי, ג׳וד, בן ה-5. מה עושה ילד בן חמש בכנסת כאשר הוא אמור להיות על ספסל הלימודים? ג׳וד הוא אחד מתוך יותר מ-33 אלף תלמידים ותלמידות שעוד לא התחילו כלל את שנת הלימודים. ג׳וד עדיין לא זכה להכיר את המורות שלו בכיתה.

בני לומד בבית ספר אלוואספייה בנצרת, שהוא בית ספר כנסייתי, שכמו כל בתי הספר הכנסייתיים בארץ שובת מאז פתיחת שנת הלימודים. שביתה פתוחה, ללא הגבלת זמן, בעקבות החלטת משרד החינוך בשנים האחרונות לקצץ בצורה דרסטית בתקציבי בתי הספר האלו ובמקביל להגביל את תשלומי ההורים. בתי ספר אלה מקבלים מהמדינה רק כשליש ממה שמקבלים בתי ספר רשמיים, למרות שהם מלמדים את מלוא תכנית הליבה. כעת, הקיצוצים הנמשכים שהגיעו ל-45 אחוז ממה שקיבלו קודם, הביאו אותם לסף קריסה כללית, כך שלא יכלו לפתוח את השנה.

> כולם בבית הספר חוץ מ-33 אלף תלמידים נוצרים, מוסלמים ודרוזים

ח"כ יוסף ג'בארין ובנו ג'וד במזנון הכנסת במקום על ספסל הלימודים (צילום: הרשימה המשותפת)

ח"כ יוסף ג'בארין ובנו ג'וד במזנון הכנסת במקום על ספסל הלימודים (צילום: הרשימה המשותפת)

לבתי הספר הכנסייתיים תרומה אדירה לחינוך הערבי בישראל, והם נחשבים לבתי ספר מובילים בקרב כלל בתי הספר בישראל. בפועל, לאורך השנים הם גם חסכו הרבה תקציבים מהמדינה בכך שמבני בתי הספר נבנים ומתוחזקים פיסית על ידי הנהגת הקהילה ולא על ידי משרד החינוך. אבל במקום לחזק בתי ספר אלה ולדאוג לפיתוחם, פועל המשרד לצמצם את המשאבים שלהם, ובכך לפגוע בתלמידים ובחינוך שלהם. זוהי פגיעה קשה בעתיד של ילדינו.

אז נכון שהיה לנו יום נחמד וחינוכי בכנסת (במיוחד עם הפעילות הנחרצת של האופוזיציה), אבל המשבר של בתי הספר הכנסייתיים הוא חמור ואקוטי, והוא זקוק להתגייסות של כולנו למאבק על החינוך והעתיד של הילדים של כולנו. ואנחנו לא נוותר על חינוך איכותי ושוויוני לילדינו. זוהי זכותם וזוהי גם חובתנו כלפיהם.

יש הרבה סמליות בכך שביקורו הראשון של ג׳וד בבית המחוקקים היה מלווה בהרבה תסכול מהשאננות שהממשלה מפגינה כלפי מצוקתו ומצוקת חבריו ללימודים. בבית המחוקקים, העסקים היו כרגיל. אז מה אם ג׳וד לא נמצא על ספסל הלימודים?

ד"ר יוסף ג'בארין הוא חבר כנסת מטעם הרשימה המשותפת.

> אלפים הפגינו בירושלים, בתי הספר הערבים מצטרפים לשביתת החינוך 

ח"כ יוסף ג'בארין ובנו ג'וד בכנסת. אף אחד לא מתעניין בשביתת בתי הספר הכנסייתיים (צילום: הרשימה המשותפת)

ח"כ יוסף ג'בארין ובנו ג'וד במסדרונות הכנסת. אף אחד לא מתעניין בשביתת בתי הספר הכנסייתיים (צילום: הרשימה המשותפת)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf