newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אחרי 50 שנה, באונ' חיפה שוב חוששים מניצחון לשמאל יהודי-ערבי

ב-1972 העבודה והליכוד דאז התאחדו כדי לגנוב את השלטון מרשימה יהודית-ערבית שזכתה בבחירות לאגודת הסטודנטים בחיפה. האם עיכוב פרסום התוצאות בבחירות שהתקיימו שם בשבוע שעבר הוא חזרה על אותו תרגיל?

מאת:

במרץ 1972 התרחש באוניברסיטת חיפה אירוע יוצא דופן: תנועת סטודנטים שמאלית, יהודית ערבית, ששמה "יש", זכתה בניצחון בבחירות לאגודת הסטודנטים כשהיא מביסה שתי רשימות מתחרות שייצגו את המפלגות הגדולות דאז: העבודה וגח"ל (הליכוד של היום).

זה לא היה פשוט. "יש" זכתה לתגובה עוינת מצד הנהלת האוניברסיטה ("הם מסיתים סטודנטים ערבים לעמדה אנטי ישראלית חריפה", אמר רקטור האוניברסיטה), מצד אמצעי התקשורת הארציים (בעיתון דבר הזהירו ש"המיעוט השמאלני השתלט על הסטודנטים בחיפה"), ואפילו מצד ראש הממשלה. "הם קוראים לעצמם 'יש'" אמרה גולדה מאיר בביקור באוניברסיטה, '"אבל צריך לקרוא להם 'אין', כי אין להם שום דבר שהוא בעד מדינת ישראל".

כרזת בחירות של רשימת "יש"

כרזת בחירות של רשימת "יש"

והיו לא רק מילים, אלא גם מעשים. עוד בטרם הבחירות, נאלצה רשימת "יש" לעתור לבית המשפט כדי למנוע את הניסיונות של האגודה היוצאת (שנשלטה על ידי מפלגת העבודה) לסכל את פעולתה לפני הבחירות.

להפתעת כולם, הרשימה קיבלה 32 מתוך 40 המושבים של מועצת אגודת הסטודנטים. אלא שזו הייתה רק ההתחלה. לאחר הבחירות, באופן נדיר, החליטה מפלגת העבודה לשתף פעולה עם גח"ל במאבק בנגד רשימת השמאל ונגד רצון הבוחרים.

ד"ר שלמה סבירסקי, שערך מחקר על הקבוצה, תיאר כך את מה שקרה לאחר הבחירות:  "אנשי האופוזיציה החדשה, העבודה וגח״ל, לא הסתפקו רק במסע התעמולה: הם גם חיפשו דרכים להדיח את השולטים החדשים באגודת הסטודנטים… ההזדמנות נפלה לידם בעת פגרת הקיץ, כאשר רבים מאנשי 'יש' שהו מחוץ לקמפוס – בחוץ לארץ, בקיבוצים או בכפרים הערביים. יושב ראש ועדת הביקורת של אגודת הסטודנטים, שהיה איש גח״ל, ניצל את היעדרותם ושלח מכתבי פיטורין לכל חבר מועצה שלא הופיע לישיבות. משהחלה שנת הלימודים הבאה, מצאו עצמם רבים מנציגי 'יש' במועצת האגודה מפוטרים".

בית  המשפט לא הסכים להתערב במסע הפיטורין בנימוק טכני, ואנשי "יש" הפכו למיעוט במועצת אגודת הסטודנטים. העבודה והליכוד הרכיבו ועד לאגודה, תוך הסכם הדדי לרוטציה בתפקיד היו"ר.

לבחירות 1973 הגיעה רשימת "יש" החבולה כשמולה מתמודדת רשימה משותפת לעבודה ולליכוד. אלא שלבסוף הבחירות לא התקיימו. לאחר תקרית חמורה בין סטודנט יהודי לערבי, הופסקו הבחירות, ו-ועד האגודה הזמני המשיך לכהן בשליטת הליכוד והעבודה.

וכך, ברגע שהשמאל הצליח בבחירות הדמוקרטיות, אגודת הסטודנטים בגדה בתפקידה, ניצלה לרעה את כוחה וחיסלה את הדמוקרטיה הסטודנטיאלית.

**

הסיבה שנזכרתי בסיפור מלפני חמישים שנה היא אקטואלית: הבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה 2020 שהתקיימו שבוע שעבר (רביעי 9/12/20). נציגי התאים ששלטו באגודה בשנים האחרונות התמודדו הפעם מול כוח שמאלי חזק ומאורגן – שיתוף פעולה בין תאי חד"ש, בל"ד ועומדים ביחד רצו על בסיס מצעי שמאל במטרה לקדם אג'נדה שוויונית ודמוקרטית אל מול התנהלות האגודה בשנים האחרונות.

בית המשפט נענה לבקשת עומדים ביחד ועיכב את פרסום התוצאות. סטונדטים באוניברסיטת חיפה (למצולמים אין קשר לכתב. צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

בית המשפט נענה לבקשת עומדים ביחד ועיכב את פרסום התוצאות. סטונדטים באוניברסיטת חיפה (למצולמים אין קשר לכתב. צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

ההתרחשויות מאז יום רביעי מרמזות על האפשרות שהם הצליחו לערער את הסדר הקיים בצורה כזו שמלחיצה מאוד את מנגנוני האגודה המכהנים. תוצאות הבחירות, שהתקיימו השנה בצורה דיגיטלית, טרם פורסמו על ידי הנהלת האגודה.

בתום יום הבחירות, לאחר שהתוצאות הועברו, החליטו באגודת הסטודנטים לא לפרסם את התוצאות כפי שהתחייבו, אלא לאפשר לרשימה של סטודנטים להצביע גם אחרי סגירת הקלפיות.  "אין לנו שום סיבה לסמוך על ועדת הבחירות. הם מונו בחטא, על ידי הוועד המנהל של האגודה הקיימת התא. אחרי שורה של כשלים ביום הבחירות, הם החליטו למנוע את הפרסום ולקיים יום בחירות נוסף לרשימה סודית וסגורה", אמר ל"שיחה מקומית" יובל שליסל, חבר הנהגת תא עומדים ביחד באוניברסיטה.

עוד באותו יום, מספר שליסל, עומדים ביחד פנו לבית המשפט בדרישה "למנוע את גניבת הבחירות ואת המחטף: או שיאריכו את ההצבעה לכולם, או לאף אחד ושיפרסמו את תוצאות הבחירות שהתקיימו ביום רביעי". בית המשפט המחוזי קיבל את עתירת תא הסטודנטים של תנועת "עומדים ביחד", וקבע שעל האגודה לעצור את הליך הבחירות לרשימת הסגורה עד לתשובתה לטענות העותרים אותה יגישו לבית המשפט עד ליום חמישי השבוע.

אחרי 50 שנה, ניצחון של השמאל שמציב אלטרנטיבה דמוקרטית, ערבית-יהודית וסוציאליסטית ממשיך להפחיד את אגודת הסטודנטים. נקווה שהפעם התרגיל לא יצליח.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf