newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אל תפסיקו לצלם: מדריך לתיעוד אלימות משטרתית

מקרים של אלימות ממסדית יש בשפע, אך מה שמייחד את אלה שהובילו להתפרצות של גלי מחאה הוא חשיפתם באמצעות תיעוד בזמן אמת. לא צריך להיות צלמים מקצועיים או להחזיק בציוד מקצועי לשם כך, אך חשוב לשים לב לכמה כללים והמלצות בסיסיות כדי שהתיעוד יהיה אפקטיבי

מאת:

כשהאלימות המשטרתית משתוללת בישראל ובארה"ב, בין הדברים החשובים שניתן לעשות כדי לנסות למנוע אותה או לפחות לחשוף אותה הוא תיעוד בזמן אמת.

סביר להניח שללא התיעוד האזרחי, המקרה של ג'ורג פלויד במיניאפוליס לא היה מעורר גל מחאה נרחב. עובר אורח צילם במשך עשר דקות את השוטר חונק את פלויד למוות ואת חבריו מונעים מהקהל להתערב. ללא התיעוד, ספק אם השוטרים היו מפוטרים במהירות כזאת וכעת מועמדים לדין.

גם כאן, רק בשבוע שעבר שוטרי יס"מ היכו ועצרו מבקשי מקלט שישבו ברחוב בדרום תל אביב. תיעוד האירוע, שבו רואים שוטרים חונקים את העצורים, הוביל לכך ששופט המעצרים התורן הורה לשחררם ולהעביר את תיק החקירה למח"ש.

מעצר בהפגנה נגד שוד הגז, בתל אביב ב-2015 (צילום: אורן זיו)

מעצר בהפגנה נגד שוד הגז, בתל אביב ב-2015 (צילום: אורן זיו)

התיעוד בזמן אמת לא תמיד מונע את האלימות עצמה, אך עשוי לעזור כדי לשחרר עצורים, להוכיח מי תקף, ולהפריך את טענות המשטרה על תקיפת שוטרים. גם השוטרים עצמם מבינים זאת, ולא פעם מנסים למנוע מאזרחים לצלם במרחב הציבורי. רק אתמול (ראשון) נעצר שכן שתיעד מעצר בדרום תל אביב, כשהסיבה הרשמית למעצרו היתה "הפרעה לשוטר".

התיעוד הזה חשוב במיוחד על רקע הנוהג של המשטרה לא לפרסם תיעוד ממצלמות אבטחה משטרתיות או עירונית שעלול לחשוף את אלימות השוטרים. משפחתו של איאד אלחלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים שנורה על ידי שוטרים בירושלים, דרשה מהמשטרה לפרסם את תיעוד הירי בו. האזור שבו נורה בעיר העתיקה הוא אזור מרושת במאות מצלמות. עד כה, דרישת המשפחה לא נענתה.

אם נתקלתם באלימות משטרתית והחלטתם לתעד אותה, חשוב לעשות את זה בצורה נכונה, כדי שניתן יהיה להשתמש בחומרים, בין אם בבית המשפט או להפצה לתקשורת ולפרסום ברשתות החברתיות. הצלמת קרן מנור ואני הכנו לפני כמה שנים חוברת הדרכה לתיעוד הפגנות ואלימות משטרתית, בשיתוף פרויקט "דוקורייטס" של האגודה לזכויות האזרח.

את המדריך המלא ניתן לקרוא כאן.

לא צריך להיות צלמים מקצועיים או להחזיק בציוד מקצועי כדי לצלם תיעוד ברור של ההתרחשויות סביבכם, אך חשוב לשים לב לכמה כללים והמלצות בסיסיות כדי שהתיעוד יהיה אפקטיבי ויאפשר שימוש בצילומים בהמשך.

טיפים לצילום של אירוע חריג, כמו אלימות משטרתית

ראשית, שמרו על הבטיחות שלכן בתוך הסיטואציה. אם הצילום מסכן אתכן, נסו לצלם בצורה מוסווית או רק להקליט סאונד. לפעמים סאונד בלבד הוא ראייה מספקת.

בחרו מיקום שיאפשר לכן לצלם את הסיטואציה ללא הפרעה או עם הפרעה מועטה.

מרגע שהתחיל מעצר או אירוע חריג אחר, עדיף תמיד לצלם בווידאו ולא בסטילס, כדי שיהיה ניתן להבין את ההתרחשויות ולשמוע את הקולות. השתדלו לצלם ברצף בלי לעצור את ההקלטה (כמו במקרה של פלויד, שבו מי שתיעד לא הפסיק את ההקלטה עד שהוא פונה על ידי אמבולנס).

פעמים רבות המשטרה וגורמים אחרים יטענו שהתיעוד "ערוך" ומראה "רק חלק מהסיטואציה". לכן, המשיכו תמיד להקליט ככל האפשר. אל תפסיקו את הצילום מרגע שהתחיל האירוע עד הרגע שהסתיים, גם אם אתן צריכות לשנות מיקום, נגרמה הפרעה בזמן הצילום או מנסים למנוע מכן לצלם. צילום רציף כשהסאונד פועל יכול להיות אפקטיבי גם אם איכות הווידאו לא טובה.

גם אם הרחיקו אתכן, נסו לעמוד במקום גבוה או לשנות זווית, אך בכל מקרה המשיכו לצלם, גם אם מסתירים לכן את המצלמה.

אם ישנן עוד צלמות בשטח, במיוחד כאלה עם תאורה, נסו לעמוד לידן. נסו לצלם את הסיטואציה בצורה הכי רציפה שניתן, כך שניתן יהיה להבין כמה שיותר פרטים על האירוע ועל האנשים המצולמים בו.

בתום האירוע, נסו לדבר עם א/נשים ולצלם עדויות של מה שקרה.

טיפים כלליים לצילום

הדבר הראשון שיש לשים לב אליו הוא ה"פריים" – מה בוחרים להכניס לצילום (בווידיאו או בסטילס) ומה בוחרים להשאיר בחוץ. ההחלטה נמצאת בידינו, וחשוב להבין מה הסיפור שאנחנו רוצים להעביר באותו רגע. אם החלטנו לצלם באירוע, כדאי לצלם כמה סוגים של צילומים מכמה זוויות, גבהים וכיוונים. חשוב שיהיה בידינו מגוון של צילומים ובסיום האירוע נחליט במה להשתמש.

בנוסף לבחירת הפריים, האלמנט המשפיע ביותר על הצילום הוא האור והצל.

אם מצלמים באור יום, נסו להבין מאיזה כיוון מגיע מקור האור וכיצד הוא משפיע על האובייקטים המצולמים.

אור אחורי (מגיע מאחורי הדמויות המצולמות לכיוון המצלמה) יגרום לדמויות המצולמות להופיע כצלליות.

במקרה של אור צדדי, שימו לב מהם החלקים המוארים בצילום ומהם החלקים שנמצאים בצל. מקמו את עצמכן בצורה שתשיג תיעוד אפקטיבי התואם את מטרותיכם.

אם הצילום נעשה בחושך, נסו למצוא מקורות אור חלופיים (ניתן למשל לבקש ממישהו לידינו להפעיל את הפנס שלו בטלפון הנייד).

החזיקו את המצלמה בשתי הידיים, הצמידו מרפקים וכופפו ברכיים. כדי להגדיל את היציבות, נסו להישען על חפץ יציב שנמצא בסביבה, כמו תמרור, קיר, מכונית, מעקה וכו'. כדאי להשתמש במונופוד שיכול לייצב את הצילום, מאפשר לצלם כמה זוויות, ואפשר להרים אותו מעל הקהל וכך לקבל זווית צילום עילית.

הפגנה במחאה על הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר, בוושינגטון די.סי, ב-30 במאי 2020 (צילום: Victoria Pickering, CC BY-NC-ND 2.0)

הפגנה במחאה על הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר, בוושינגטון די.סי, ב-30 במאי 2020 (צילום: Victoria Pickering, CC BY-NC-ND 2.0)

כדאי לצלם לרוחב ולא לאורך, מכיוון שכך ניתן לתפוס יותר מההתרחשויות בשטח (שבדרך כלל מתרחשות לצדדים ולא לגובה), וכך התיעוד גם יתאים לשידור באמצעי התקשורת השונים.

הדבר החשוב ביותר הוא סבלנות: אל תניפו את המצלמה במהירות מצד לצד. נסו לצלם כל סיטואציה במשך 10 שניות לפחות לפני שתזיזו את המצלמה, ורק לאחר מכן המשיכו בצילום. מה שנראה לכן כתנועה אטית במיוחד ייקלט במצלמה כתנועה חלקה וברורה.

זום מרחוק יכול ליצור תמונה מטושטשת. נסו להתקרב לסיטואציה במידת האפשר. אם אין ברירה אלא לעמוד מרחוק ולעשות זום, השתדלו לעשות אותו באופן אטי ככל האפשר. לחלופין, אם קורה משהו שמצריך התמקדות מיידית, עשו זום מהיר והחזיקו את המצלמה יציבה במשך כמה שניות עד שהפוקוס יתמקד.

הקפידו על איכות הסאונד. אם חשוב לכן לתעד דברים שנאמרים, התקרבו לסיטואציה עד כמה שניתן וצלמו מקרוב את המשוחחים. חשוב לזכור שהמיקרופון הקיים במצלמה או בסמארטפון קולט רק את הצלילים בקרבתו – לסאונד איכותי גם מרחוק יש צורך בציוד נוסף. זכרו שמרגע שהתחלתן לצלם כל הסיטואציה מוקלטת, כולל רעשי הרקע, ולכן גם השיחות שלכן בטלפון או עם אנשים בזמן הצילום מתועדות ומוקלטות במצלמה.

ההמלצות מבוססות על "המדריך המלא לתיעוד הפגנות" שנכתב על ידי האגודה לזכויות האזרח וקולקטיב אקטיבסטילס. למדריך המלא הכולל דוגמאות מצולמות לחצו כאן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf