newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"רוצחים אותנו. אולי ירצחו גם אותי"

יגאל לוין, אנרכיסט אוקראיני-ישראלי, חזר למולדתו לפני שש שנים ומאז מאמן לוחמים מקומיים בהתנדבות. כיום, האנשים שאימן לוחמים בחזיתות השונות נגד הפלישה הרוסית. הוא מסביר מדוע הרוסים לא הצליחו בכיבוש מהיר, וכיצד הפלישה איחדה את האוקראינים

מאת:
יגאל לוין באוקראינה (צילום: באדיבות המצולם)

"חברים פציפיסטים שלי, שאמרו שצריך לדבר עם הקרמלין, יוצאים כעת עם רובים ושורפים טנקים של הרוסים". יגאל לוין באוקראינה (צילום: באדיבות המצולם)

יגאל לוין, אנרכיסט אוקראיני-ישראלי שחזר לפני שש שנים לארץ הולדתו, אוקראינה, אימן מקומיים, שכעת נלחמים בחזיתות השונות נגד הפלישה הרוסית.

לוין הגיע לישראל ב-1996 עם משפחתו. הוא שירת כקצין באוגדת עזה ולחם ב"עופרת יצוקה". במהלך השירות הפך לאנרכיסט. בהמשך היה פעיל במחאות שמאל בישראל ובגדה המערבית. הוא עזב את ישראל לפני שש שנים מסיבות אישיות, וכיום עובד כעורך המדור הצבאי במגזין "פוקוס" היוצא לאור בקייב.

סבא-רבא של לוין היה קצין בצבא האדום, נלחם בנאצים כמתנדב, ונהרג ב-1944 בחזית לנינגרד. סבו לחם באפגניסטן. "סבא-רבא בלם את הפולש מהמערב, ועכשיו אני עוזר לבלום את הפולש מהמזרח. המשפחה שלי היא דורות של אנשי צבא וקצינים, כל אחד במה שרלוונטי לזמנו", הוא אומר. מאז שחזר לאוקראינה, הוא מאמן בהתנדבות לוחמים מקומיים.

בשיחה טלפונית בתחילת השבוע, לוין העדיף לא למסור את מיקומו המדויק באוקראינה, כדי לשמור על ביטחונו. לדבריו, "המצב בשטח טוב ורע. יש אוכל ומים, חשמל וחימום מרכזי. כל זה עובד בינתיים, אם כי לא בכל מקום. אבל זירת הקרב ענקית. מדובר במדינה הכי גדולה באירופה מבחינת שטח. ויש קרבות אוויר שלא ראינו עשרות שנים, טנקים ומאות אלפי חיילים וקרבות רחוב.

"אף אחד לא ציפה שבמאה ה-21, מנהיג של מעצמה גרעינית יתחיל דבר נוראי כזה. ארה"ב היא השוטר המרכזי בעולם כיום. כשהם מפציצים אף אחד לא מופתע. אבל אף אחד לא ציפה שעוד מעצמה תתחיל מלחמה כוללת בגלל אינטרס פוליטי – לכבוש מדינה עצמאית".

מה ההשלכות הישירות של המתקפה על המצב הפוליטי בתוך אוקראינה?

"היום כל המדינה מאוחדת, שמאל וימין, דוברי רוסית ודוברי אוקראינית. חברים פציפיסטים שלי, שלא תמכו בעימות המוגבל כל שמונה השנים האחרונות ואמרו שצריך לדבר עם הקרמלין, יוצאים כעת עם רובים ושורפים טנקים של רוסים".

למה רואים כזאת התגייסות עממית רחבה באוקראינה?

"אנשים נלחמים על החופש שלהם. אבל אף אחד לא אוהב את המנגנון המדיני, גם ימנים. הישראלי שקורא את הדברים האלה צריך להבין שלא כולם אוהבים את המנגנון המדיני כמו בישראל. האיחוד הלאומי הזה קרה כי אוקראינה היתה יותר חופשית מרוסיה. אמנם יש הרבה בעיות פנימיות, כמו התחזקות של הימין הקיצוני.

"זו מדינה ענייה, עם אלימות פוליטית ואלימות רחוב, אבל יחסית לרוסיה זה ממש אי של חופש וחירות. זו מדינה דמוקרטית, לא דיקטטורה כמו של פוטין. יש פה תנועות אזרחיות, יש תנועת להטב"ק, כולל מחלקה שנלחמת עכשיו כדי להמשיך לחיות באוקראינה חופשית. גם השמאל הרדיקלי בצד הצבא ונלחמים, כי רוסיה היא מדינה שמרנית וברור להם מה יקרה אם ניכבש, נגיד ללהטב"קים או לפמיניסטיות".

אתה מסייע ללוחמים באוקראינה?

"אני כמעט שש שנים פה. הייתי קצין בצה"ל, אני קצת מבין במלחמה. אני מלמד פה אוקראינים שמתנדבים. אני מלמד אותם טקטיקה, אמנות לחימה וחילוץ, ברמה של רובאי רגיל, כמו בטירונות חי"ר, וגם מה שלמדתי בבה"ד אחד, בקורס קצינים. אני עושה את זה בהתנדבות, דרך עמותה מקומית. זו יוזמה אישית שלי, אני לא מייצג לא את צה"ל ולא את ישראל".

אנשים שאימנת משתתפים כיום בלחימה?

"כל החבר'ה שלימדתי נמצאים בכוחות הגנה מרחביים, ביחידות אזוריות. אלה כוחות בתוך הצבא, מילואים שמגוייסים בזמן מלחמה. קרוב ל-30 חבר'ה שלי משתתפים עכשיו בקרבות, גברים ונשים. אנשים שאימנתי נלחמים עכשיו בקייב, חרסון ומריופול.

"הרוסים מכניסים טירונים בלי מוטיבציה להילחם"

איך אתה מנתח את המצב כרגע בקרבות, על פי מה שאתה יודע, מאז שהתחילה המתקפה הרוסית?

"בארבעה ימים הרוסים איבדו יותר לוחמים מאשר בשנים של לחימה בסוריה. זה מתחבר עם הנתונים שיש לי מהשטח. יש אלפי הרוגים רוסים. לכל חייל יש מצלמה בטלפון, אז מגיעים הרבה צילומים. לפי מה שאני מבין, השבויים הם חיילים מגויסים, לא חיילים מקצועיים. כמו טירונים. תכניס לעזה לא גולנצ'יק שעבר שנתיים אימונים, אלא טירון 02 שהיה רק חודש באימון – אנחנו מבינים מה יקרה לו.

"הרוסים מכניסים טירונים, חיילים ירוקים, שאין להם מוטיבציה להילחם. ממש ילדים. רואים חיילים רוסים שנפלו בשבי ובוכים, שלא מבינים למה שלחו אותם לכבוש ערים. מצד שני, לאוקראינים יש מוטיבציה, כי זו מלחמה צודקת, תגובה לתקיפה. אנשים פשוט חיו, לא תקפו אף אחד, לא היו מעורבים בעניינים צבאיים, ובאים להרוג אותם. מפגיזים ערים. הרצון להילחם הוא ענק, עם זעם גדול.

"פוטין אמר שהוא רוצה להגן על דוברי הרוסית, אבל הוא הורג גם דוברי רוסית. בגלל המצב הצבאי, גם מי שהיה בעד רוסיה נלחם כיום נגד החיילים הרוסים".

למה רוסיה לא הצליחה לכבוש את אוקראינה במהירות?

"הכוחות הרוסים נכנסו בלי פריסת כוחות, כמו מצעד. הם לא עושים טיהור שטח או אבטחת צירים. זה מראה שאמרו למפקדים שהאוכלוסייה לא עוינת אלא תומכת, שהיא תפגוש את הכובשים עם פרחים. במקום זה, הם קיבלו אזרחים שזורקים בקבוקי מולוטוב. אמרו להם שהצבא האוקראיני חלש כי זו מדינה ענייה, שאין לצבא מוטיבציה והוא יתפרק אחרי מכה של טילים – מה שהיה ביום הראשון, כשהפציצו את מנגנוני הפיקוד והשליטה.

"הרוסים חשבו שאחרי שהם יהרסו את המנגנונים הצבאיים ואת הציר הפיקודי, הצבא יתפזר והעם יבוא לקבל אותם. זה לא קרה. מה שקרה דומה קצת למה שקרה בצ'צ'ניה, ששורפים והורגים אותם. אחרי שלחימת הבזק נכשלה, הם בדילמה. בלי הפצצות מסיביות הם לא יכולים להמשיך לכבוש, אבל אם הם ימשיכו להפציץ השנאה כלפיהם רק תתגבר. המצב עדיין קשה, אבל כרגע הם לא שולטים באף עיר גדולה, רק בכפרים ובערים קטנות".

הפגנה בתל אביב נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, 26 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בתל אביב נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, ב-26 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

הפלישה עכשיו מזכירה לרבים את ההיסטוריה, של העם האוקראיני ושל מלחמת העולם השנייה.

"לא סתם משווים את פוטין להיטלר. גם לגרמניה היו סיבות משלה להתחיל את מלחמת העולם השנייה, והם השתמשו בתירוץ של שטחים שלקחו להם. גם עכשיו אפשר לומר שלרוסיה יש סיבות – זה שנאט"ו מתקרבים לרוסיה, ומדברים על 'צדק היסטורי' לגבי שטח. וצריך לזכור שאוקראינה נפגעה גם מהאגרסיה של גרמניה הנאצית, וגם לפני זה, מההולודומור – הרעב הסובייטי שהרג יותר משלושה מיליון אנשים. שני הדברים האלה הם טראומה קולקטיבית נוראית".

רבים בשמאל מביעים כיום עמדה אמביוולנטית לגבי פוטין. מה דעתך על זה?

"רוצחים אותנו. אולי ירצחו גם אותי. אני לא מקבל את גישת האמצע. הדרישה היחידה עכשיו צריכה להיות להוציא את הצבא הרוסי ולהפסיק את הלחימה. אין שום תירוץ שמאפשר להבין את פוטין.

"חלקים בשמאל המערבי שונאים את ארה"ב, כי הם הורגים במזרח התיכון, בעיראק ובאפגניסטן, ותומכים בישראל. אבל בגלל השנאה לארה"ב לא שמים לב שגם רוסיה אימפריאליסטית ופשיסטית. זה כמו להצדיק הפצצה של ישראל בעזה כי יש שם ג'יהאד אסלאמי או חמאס. זה קצת מצחיק, שהשמאל תומך בפלסטין אבל לא באוקראינים, כי חמאס לא מפריע להם, אבל הניאו נאצים פה, שהם בשוליים ולא בשלטון, מפריעים להם.

"רוסיה תקפה פחות מארה"ב, נכון, אבל היא משלימה פערים. ההפצצות והטילים עלינו עכשיו זה של הרוסים, לא של נאט"ו, ארה"ב או האירופאים. אם פוטין יצליח לכבוש את אוקראינה, זה ישחרר אותו לכבוש עוד מדינות באזור – כל מי שלא בנאט"ו או שאין לה נשק גרעיני".

חיית הרבה שנים בישראל והיית פעיל פוליטי. אתה רואה הקבלות בין המצב אצלכם למה שראית בישראל? 

"פער הכוחות הוא ענקי, כמו עזה וישראל. מדינה גדולה, מעצמה גרעינית, תוקפת מדינה ענייה. זה פשוט אי צדק ופשיזם, לרמוס את החלש כי אתה יכול. עכשיו אני מבין איך במקומות אחרים מרגישים כשמפציצים אותך".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf