newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

קציצות בריאות ליום חול למען התאגדות

ימים ארוכים במשרד? הילדים רעבים בבית הספר? נמאס לשלם הרבה על אוכל משעמם בקפיטריה? קציצות בריאות ליום חול הן הפתרון בשבילך

מאת:

כולנו מכירים את זה: אימת ארוחת הצהריים של ימי החול. אתם בדרכים, או בין שיעורים באוניברסיטה, או בהפסקה קצרצרה מהעבודה. בכל מקרה זה לא מספיק זמן בשביל להגיע הביתה ולהכין אוכל ראוי, והרי רוב המעסיקים כיום לא בדיוק דואגים לכך שעובדיהם יקבלו ארוחת צהריים שלמה ומזינה.

החלופה היחידה אם כן היא עוד פעם הפלאפל שמעבר לכביש, הקפיטריה עם הפסטה הגנרית או האורז השמנוני, או בית הקפה עם הסלטים במחירים מופקעים. זה משעמם, רק לעתים נדירות באמת משמח את הלב, וכמובן שמדובר בעוד הוצאה קבועה ומתסכלת בימים של משבר כלכלי, שמובילים יותר ויותר מאיתנו לאכול לא בריא. שלא לדבר על הילדים שמעבירים יום לימודים ארוך בבית הספר וצריכים משהו שהוא קצת יותר מפיתה עם שוקולד.

בדיוק לשעות צהריים אלה, של קיץ או חורף כאחד, מתאימות קציצות בריאות ליום חול. ההכנה אכן לוקחת קצת זמן, אבל מספיק להקדיש שעה וחצי פעם בחודש, ויש לכם קופסת קציצות שתספיק לאינספור וריאציות של מנות, שישמחו את הפסקות הצהריים בכל אשר תלכו. הן יחסית קלות להכנה, מזינות, טבעוניות (כמובן), טעימות, והולכות טוב כמעט עם כל דבר. מתכון להצלחה.

הצטיידות

בשביל משהו כמו 50 קציצות בריאות תצטרכו את המרכיבים הבאים:

– קילו אגוזי מלך לא קלויים (עובד סבבה גם עם 800 גרם)
– 1/2 קילו אורז מלא
– קילו טופו
– 200 גרם צנוברים (אופציונאלי)
– בצל גדול
– כרשה (מומלץ מאוד, בעונה)
– צרור פטרוזיליה וקצת (תלוי בגודל)
– שקית פירורי לחם
– תבלינים: בהרט לקציצות, מלח, פלפל שחור
– (גיבוי בצד: טחינה, או כל תחליף-ביצה אחר שתמצאו כאן)

ההכנה

כהכנה מוקדמת צריך לבשל את האורז, עם הצנוברים בתוכו – אם רוצים בהם. כשהוא מוכן כדאי לאפשר לו להתקרר קצת, כי עוד מעט נשחק איתו עם הידיים אז לא כדאי שיהיה רותח. יש? יופי, מתחילים.

קודם כל חותכים את הבצל והכרשה לגודל בינוני, מטגנים עד הזהבה, ומניחים בצד שיתקררו טיפה.

המשימה הבאה היא להפוך את אגוזי המלך לאבקה דביקה. אפשר לטחון אותם עם מעבד מזון או בלנדר-סטיק, או עם שקית סגורה ופטיש נחוש, למי שעוינים להבים מסתובבים, למי שניתקו להם את החשמל או סתם למי שרוצים לפרוק אגרסיות.

עכשיו נותר רק למעוך את הטופו לפירורים קטנטנים, לקצוץ את הפטרוזיליה (לא חייב להיות קטן מדי), להכין צלחת שטוחה עם 3/4 שקית פירורי לחם, ואנחנו מוכנים לשלב הכיפי.

> פסטה ברוטב כרובית משכינה שלום בינלאומי

קציצות בריאות ליום חול (חגי מטר)

קציצות בריאות ליום חול (חגי מטר)

הקציצות

בכלי גדול מאוד מפגישים בין המרכיבים: הבצל והכרשה המטוגנים, אגוזי המלך הכתושים, האורז המבושל (עם הצנוברים, אם תרצו), הטופו המעוך, הפטרוזיליה הקצוצה, רבע שקית פירורי לחם, ותבלינים לפי הטעם (מומלץ לא להתקמצן על הבהרט עם ריחו המשכר). עכשיו מפשילים שרוולים (אם משום מה אתם לובשים שרוולים ארוכים בחום הזה), תוקעים את הידיים עמוק בערימה, ומערבבים עד להיווצרות עיסה אחידה ויפה.

שולפים גושישי עיסה לא גדולים ובתנועה מסורתית של העברה מיד ליד מתחילים לקצץ את הקציצות, ולשלוח אותן לביקור קצר ודו-צדדי בצלחת השטוחה לקבלת ציפוי פירורי.

הן לבדיקת מצב הלכידות הפנימית והחוסן הלאומי של הקציצות והן כצ'ופר על העבודה הרבה והטובה מומלץ לשלוח את הקציצה או השתיים הראשונות לטיגון במחבת ומשם לפה (זהירות, חם!). בעקרון, הלחות והסמיכות של הטופו ושל אבקת האגוזים אמורות להספיק בשביל לשמור על הדבוקה, אבל אם הקציצה מגלה נטייה קלה להתפרקות ניתן להציל את מצבן של שאר הקציצות-לעתיד באמצעות הוספת טחינה או אחד מתחליפי הביצה שהכנו מראש בסוגריים.

עובד? יופי. עכשיו אפשר להכין את כל שאר הכדורים, לצפות אותם בפירורי לחם זהובים, לאסוף אותן בקופסה גדולה עם נייר מפריד בין קומה לקומה ולשלוח לפריזר. כל הכבוד!

המלצות הגשה

בעת יציאתן מהפריזר ניתן להפיק את המקסימום מקציצות ימי החול בטיגון, אבל גם עשרים דקות בטוסטר אובן ישמחו אותן מאוד, אם לא בא לכם על השומן והבלגאן שבשמן (יכול להיות שגם מיקרו עובד, אבל מעולם לא היה לי כזה אז אין לי מושג).

קציצות בריאות אוהבות מאוד להכנס בין שתי פרוסות לחם עם אבוקדו ו/או טחינה גולמית ו/או ממרח זיתים, או לחלופין פשוט עם חרדל טוב. הן בכלל לא מתנגדות לארח חברה גם לעלי רוקט, נבטי אלפלפא, עגבנייה, מש מונבט, מלפפון חמוץ ופטריות, בצל סגול וכמובן שהרשימה עוד ארוכה. תגיעו לעבודה או לאוניברסיטה עם הסנדוויץ' הזה, ותראו איך יומכם משודרג פלאים וחבריכם לעבודה או לספסל הלימודים עם הבורקס או הלאפה מקנאים.

ומה הפלא שיומכם משודרג? הרי אגוזי המלך מציעים שומן בריא, מורידים כולסטרול ומגנים על הלב, הירקות הטריים מספקים ויטמינים, הפטרוזיליה, הטופו והטחינה או האבוקדו עשירים בברזל, הלחם והאורז – פחמימות, ובשילוב עם הקטניות נוצר חלבון מלא. פחות או יותר כל אבות המזון בסנדוויץ' אחד, שגם הקל על הכיס. בטח שתרגישו חגיגה קטנה בגוף ובנשמה.

גם אם לא בא לכם על הלחם, הקציצות זורמות בסבבה עם מגוון תוספות, מסלט קצוץ דרך תבשיל עדשים וסלרי ועד פירה או צ'יפס, אם רוצים לשווק אותן לילדים (או לעצמנו, גם מותר). בקיצור: פינוק מובטח. עכשיו, ברוח טובה, אפשר לאגד את העובדים במשרד ולדרוש מהמעסיק שיתחיל לדאוג בעצמו לארוחת הצהריים.

שירו הקלאסי של פיט סיגר על התאגדות. הנה המלים בעברית.

ומכיוון שקרדיט צריך לתת, אציין שהמתכון הוא פיתוח אישי שלי למתכון של הטבחית מאשה מהמטבח של מאשה, שמכינה מזון בריאות טבעוני ועושה משלוחים עד הבית או לאן שתגידו לה במרכז, ואף מציעה שירותי קייטרינג.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf