newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פינוי שכונת אבו כביר: "מעדיפים פארק על בתים של אנשים"

כמו תושבי גבעת עמל, גם תושבי שכונת אבו כביר בדרום תל-אביב החיים במקום עשרות שנים גילו בוקר אחד שהעירייה רואה בהם פולשים. אחרי הפינוי השבוע, תושבים אומרים שהפינויים הבאים לא יעברו בשקט

מאת:

שוטרים ועובדי עיריית תל אביב פינו ביום שני האחרון את יוסי דניאלי, 56, מביתו בשכונת אבו כביר בדרום תל אביב, אף שדניאלי נולד בשכונה ומשפחתו הגיעה אליה בשנת 1953. סכנת פינוי מאיימת על תושבים נוספים בשכונה, המונה כ-25 משפחות.

כעשרים תושבים ופעילים התכנסו משעות הבוקר המוקדמות של יום שני מחוץ לביתו של דניאלי כדי להביע סולידריות. לקראת השעה שמונה בבוקר הגיעו למקום מספר שוטרים ועובדי עירייה, וללא מחאה או התנגדות נכנסו לביתו של דניאלי והחלו לפנות אותו. בשנים האחרונות משכיר דניאלי את ביתו וגר בחולון.

"נשרפתי וחייכתי". יוסי דניאלי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

"הכל הולך פה לפי רצון העירייה"

"בפרסית אומרים נשרפתי וחייכתי", אומר לי דניאלי בזמן שהוא מנסה להחליט איזה רהיטים וציוד לשמור ואיזה להשליך לזבל. עובד עירייה מציע שמשאית תבוא לנפות את הרהיטים ותיקח אותם לאחסון. כשהוא מבין שזה כרוך בתשלום הוא מוותר על ההצעה, ורוב הציוד מונח על ידי עובדי העירייה על שביל העפר שמוביל לבית.

"ההרגשה קשה, אני כבר כמה ימים באאוט. לא האמנתי שזה יצא לפועל", אומר דניאלי. ביתו, בגודל של כחמישים מטר עם חצר קטנה, צמוד לפארק החורשות שנפתח לציבור ב-2013. "בשנת 2014 התחיל הבלגן בשכונה. קיבלתי פסק דין שמחייב אותי להתפנות לפני כמה חודשים".

"הכל הולך פה לפי רצון העירייה. אנחנו חיים פה משנות החמישים אבל קוראים לנו פולשים", אומרת אורנה גריב, ילידת השכונה וממובילות מאבק התושבים נגד הפינויים. "הרסו פה כבר ארבעה בתים בחודשים האחרונים וצפויות עוד הריסות בקרוב". את ביתה היא צריכה לפנות עד ה-15 במאי. "אנחנו לא מתנגדים לפארק", היא אומרת על התוכנית להרחיב את פארק החורשות הסמוך. "לפחות סוף סוף משקיעים פה בדרום תל אביב, אבל למה על חשבוננו? למה מעדיפים פארק על בתים של אנשים?"

גריב נולדה בשכונה, הוריה הגיעו למקום בשנת 53'. חלק מעשרת האחים והאחיות שלה עדיין חיים כאן. "אני לא תופסת איך לא מציעים לנו פיצוי. עושים לנו טובה שדנים איתנו בפיצוי על החומרים שהשקענו בבית, אבל מדובר בכמה עשרות אלפי שקלים".

״הכל הולך פה לפי רצון העירייה. אנחנו חיים פה משנות החמישים אבל קוראים לנו פולשים״. פינוי ביתו של יוסי דניאלי באבו כביר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

"מה, גנבנו את הבתים?"

בסוף שנת 2018 פסק בית המשפט העליון שעל דניאלי לפנות את הנכס שבבעלותו, בתשובה לעתירה שהגיש נגד עיריית תל אביב שהיא בעלת השטח. בפסק הדין נכתב כי ישנן סתירות בגרסתו של דניאלי, ושהוא מחזיק בנכס נוסף בתל אביב וגר בדירה בחולון. כמו חלק מהתושבים בשכונה, דניאלי השכיר בשנים האחרונות את ביתו. תושבים איתם שוחחתי מודעים לקושי להילחם בפינוי כשהמשפחה לא גרה בבית עצמו, ולשימוש שהרשויות עושות בעובדה שחלק מהמשפחות עזבו. "הם טוענים שמי שלא גר פה לא יקבל כלום. מה, גנבו את הבתים?", אומרת גריב, שכיום גרה בשכונה סמוכה ומשכירה את ביתה. לדבריה התנאים הקשים בשכונה גרמו לרבים להשכיר את הנכס שלהם ולשכור באמצעות ההכנסה החודשית דירה אחרת. "עושים את החיים שלנו קשים ואז כשאנחנו יוצאים ומשכירים זה פועל לטובתם (של העירייה, א.ז) כאילו שהבתים לא שלנו".

"יצאתי מהשכונה כדי להציל את בעלי שנפל לסמים", היא מספרת. "אין לנו בתים במקום אחר", מדגישים התושבים איתם שוחחתי. גם מי שגר במקום וגם מי שמשכיר את ביתו, דורשים פיצוי הוגן על קרקע שבנסיבות אחרות היתה נרשמת כבר לפני עשרות שנים על שמם בצורה חוקית בטאבו.

המצב בשכונה דומה לשכונת גבעת עמל –  תושבים שחיים במקום עשרות שנים מגלים בוקר אחד שהם פולשים. התושבים באבו כביר, רובם עולים מאיראן, הגיעו בשנת 53' לשטח של שכונה פלסטינית ביפו שנשאה את אותו השם – אבו כביר. התושבים הגיעו למקום בעידוד הרשויות כדי לתפוס את הבתים של הפלסטינים שגורשו ב-1948. הם התיישבו במקום, וחיו ללא תשתיות במשך עשרות שנים. גם כיום אין במקום מדרכות מסודרות, תאורת רחוב או כבישים סלולים. ב-2010 מנהל מקרקעי ישראל העביר את השטח לעיריית תל אביב, שב-2012 החלה בהליכי פינוי נגד התושבים. על חלק מהשטח נבנה פארק החורשות, וכיום מתגוררות בשכונה כ-25 משפחות.

"הפינוי הבא לא יעבור בשקט". תושבים שהגיעו להביע סולידריות עם יוסי דניאלי בעת פינוי ביתו בשכונת אבו כביר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

טראומה לכל החיים

אחדים מתושבי גבעת עמל הגיעו ביום שני בבוקר כדי לתמוך בתושבים של אבו כביר. אחד מהם הוא מנשה חליף, שפונה בשנת 2014 מביתו בשכונה ועד היום לא קיבל פיצוי או דיור חלופי. "הגעתי לתמוך. אני לא יודע מה אני יכול לעשות אבל באתי", הוא אומר. בשונה מהפינויים בגבעת עמל, אז פונו מספר בתים באותו יום, באבו כביר פונה השבוע רק בית אחד. רק שוטרים בודדים הגיעו למקום, לעומת מאות השוטרים שביצעו את הפינוי בגבעת עמל. כשהוא מביט בשוטרים שנכנסים לבית של דניאלי הוא נזכר בפינוי שלו. "נכנסו שוטרים לבית שלי וכשלא הסכמתי לצאת שמו עלי אזיקים", הוא משחזר. "יש לי טראומה לכל החיים, גם אם יפצו אותי בסופו של דבר". בפינויים של גבעת עמל פעילים רבים, כלי תקשורת וחברי כנסת הגיעו לתמוך בתושבים, אך ביום שני רק פעילים בודדים הגיעו לאבו כביר, ואף כלי תקשורת לא הגיע לשטח לסקר את הפנוי.

בעירייה עובדים בימים אלה על מתווה פרטני למשפחות הגרות בשכונה. התוכנית של העירייה היא להרחיב את פארק החורשות, ומכיוון שהיזם היא העירייה עצמה, היא תיאלץ לפצות את התושבים. למרות המתווה, כרגע לא ברור מה יעלה בגורל המשפחות שמשכירות את הנכס שלהן ולא חיות במקום, והאם עד ההסכמה על המתווה ייעצרו הפינויים הקרובים, שמתוכננים לצאת לפועל כבר באמצע החודש הבא.

שולה קשת, חברת המועצה מטעם "אנחנו העיר" וחברת האופוזיציה היחידה במועצת העיר, הגיעה למקום לתמוך בתושבים. "מרחיבים את הפארק ושותלים פרחים כדי שיהיה יפה לתושבים החדשים שמביאים לפה. זו חרפה שקורית בחסות מדינת ישראל ועיריית תל אביב. מגיע להם פיצוי על הבתים שלהם", אומרת קשת. למרות שסיעתה "אנחנו העיר" הצטרפה לקואליציה העירונית, קשת בחרה להישאר באופוזיציה. "היום אני מבינה שזה היה נכון לא להצטרף לקואליציה, הם משתפים פעולה עם הדבר הזה".

פינוי ביתו של יוסי דניאלי בשכונת אבו כביר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

"זרקו אותנו למעברות ואז באנו לכאן", אומר שמעון גולן שהגיע לשכונה בגיל שש, בעודו עומד בכניסה לבית המפונה עם מגפון בידו. "אני הלום קרב ממלחמת ששת הימים, אז לא פחדנו למות וגם היום לא. אני גר פה וקוראים לי פולש". לדבריו, הפתרון הוא במשא ומתן. "שיתנו לנו בית תמורת בית, אנחנו רוצים להתקדם בחיים, כמה שנים כבר נותרו לנו?". רבים מהתושבים מבטיחים שבניגוד לפינוי של דניאלי, ניסיון לפנות בתים נוספים בשכונה לא יעבור בשקט.

"מה שלנו?", שואל נציג העירייה את השוטרים כשהוא מגיע לפקח על סיום הפינוי של הבית. לאחר כשעה שבה הסבלים מפנים את תכולת בית, עובד של העירייה מחליף את המנעולים, נועל את הדלתות, ושומר מחברת קבלן מוצב במקום, עד שלמחרת יגיעו דחפור ועובדים של עיריית תל אביב להרוס את הבית.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה לפינוי: "מדובר בשטח המיועד להרחבת הריאה הירוקה בדרום העיר- פארק החורשות. לפי פסיקת בית משפט המחוזי נקבע כי על הפולשים לפנות את השטח באופן מיידי וללא כל פיצוי, הואיל ואין לו כל זכויות בקרקע. העירייה נכונה תמיד לקדם מו"מ, אולם פועלת בהתאם לפסיקות בית המשפט".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf