newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עדי ראייה: הפעולה של הימ"מ בשכם היתה "הוצאה להורג"

ביום שלישי שעבר הרגו לוחמים של הימ"מ שלושה צעירים בשכם. מפקד הימ"מ טען שהם ניסו לפתוח באש, אבל עדי ראייה טוענים שהחיילים באו כדי להרוג. קרובי משפחה סיפרו שהשב"כ איים ש"הימ"מ בדרך אליהם". עשראווי: זו פרובוקציה

מאת:
הוציאו אותם בחתיכות. הרכב של שלושת הצעירים הפלסטינים, זמן קצר לאחר החיסול בשכם (צילום: נאסר אשתייה/ פלאש90)

"הם הגיעו לכאן כדי להרוג". הרכב של שלושת הצעירים הפלסטינים, זמן קצר לאחר הירי בשכם (צילום: נאסר אשתייה/ פלאש90)

הריגת שלושת הצעירים הפלסטינים בשכם בידי כוחות של הימ"מ, ביום שלישי שעבר ב-13:20, היתה "הוצאה להורג". כך מסרו לנו עדי ראייה לאירוע. הרג השלושה בלב שכונת מגורים גרם להלם בגדה המערבית, משום שמאז האינתיפאדה השנייה כמעט שלא בוצעו בה "חיסולים".

לוחמי ימ"מ הרגו את אשרף אל-מבסלט, אדהם מברוקה ומוחמד אלדח'יל, שלושה חברים ​​בגדודי אל-אקצא בשכם, המשויכים לפתח. בישראל טענו כי בתקופה האחרונה השלושה ירו כמה פעמים לעבר מטרות צבאיות באזור.

אלדח'יל ומברוקה גם צולמו לאחרונה בפנים גלויות נושאים נשק בהלוויות באזור, אך תושבים בשכם טענו כי ההרוג השלישי, אל-מבסלט, לא היה חלק מההתארגנות. מבוקש רביעי, איברהים אלנאבלסי, שישראל חשדה שהיה חלק מהחולייה, לא נתפס והשתתף בהלוויית השלושה בשבוע שעבר בשכם.

מפקד הימ"מ, נצ"מ ח', מסר לאחר האירוע בהודעה לתקשורת כי "ברשות החולייה נתפסו שני נשקי אמ-16 ובמהלך המעצר (הם) ניסו לפתוח באש ונוטרלו". אולם לאחר ש"שיחה מקומית" פנתה למג"ב עם עדויות של פלסטינים משכם, לפיהן הצעירים לא הספיקו לירות, מסר דובר מג"ב כי "הנשקים נתפסו עם כדור בקנה ועל מצב אוטומט. הלוחמים זיהו שהם חמושים ובאים לירות לעבר הכוחות". גם מתגובה זו אפשר להבין שהצעירים הפלסטינים לא הספיקו לפתוח באש.

שלושת הצעירים התגוררו בעיר העתיקה בשכם, אך הירי התרחש ברפידיה, שבמערב העיר, שכונה שקטה במעלה ההר, מעל בית החולים רפידיה. ברחוב שבו בוצע הירי יושבים מבנים בני שלוש עד חמש קומות.

הכוחות הישראליים נכנסו לשכונה ככל הנראה דרך הכפר תל, שעל כביש 60, לא רחוק מיצהר. על פי עדי ראייה והתיעוד שהופיעו ברשת, כאשר הרכב ובו הצעירים המבוקשים עשה דרכו במעלה רחוב צר ממערב למזרח, עקף אותו ואן צהוב עם לוחיות רישוי פלסטיניות, וחסם את דרכו. רכב נוסף בצבע שחור חסם מאחור.

וידאו ממצלמת אבטחה שפורסם ביום שני השבוע, מראה את הוואן הצהוב "חותך" את המכונית של הצעירים, בזמן שרכב נוסף נוסע לאחור כדי לחסום מאחור. ניתן לראות ירי מכיוון הוואן, ולאחר מכן לוחמים יוצאים ממנו וממשיכים לירות לעבר הצעירים, בזמן שלוחמים נוספים מאבטחים אותם ויורים לכיוון מורד הרחוב.

הצעירים הפלסטינים לא הספיקו לזוז

יממה לאחר הרג שלושת הצעירים, רבים מתושבי השכונה סירבו להצטלם או לדבר, גם בעילום שם, מחשש מהכוחות הישראליים. "יש לי ילדים, אל תשים אותי בפינה", ביקש גבר מבוגר שהיה עד לתקרית. גם אחרים אמרו דברים דומים.

אחד התושבים, שהסכים לדבר בעילום שם, סיפר שבזמן הירי בדיוק חזר מהעבודה. "פתאום שמעתי יריות, לא אחת או שתיים, נפרדות, אלא משהו לא טבעי, ירי רציף ואוטומטי, מאוד חזק", הוא שיחזר. "אמרתי לאשתי ולילדיי: אל תצאו ואל תתקרבו לחלונות".

הרחוב בו חוסלו שלושת הצעירים בשכם (צילום אורן זיו)

הרחוב שבו חוסלו שלושת הצעירים בשכם (צילום: אורן זיו)

אחרי שהירי נגמר, הוא הציץ מהחלון. "ראיתי כוחות מיוחדים בבגדים אזרחיים יורדים במדרגות (בין הבתים; א"ז)", תיאר בפנינו. "ראיתי את הרכב שלהם חוסם את הרכב של הצעירים. הם בדקו את האוטו, פתחו את הדלתות, לדעתי הם בדקו שהם מתים, ואז הם עזבו".

"הצעירים נותרו ישובים ברכב, כך שברור שהם לא היו במצב של חילופי אש. מאה אחוז זו היתה התנקשות מתוכננת, למרות הטענות הישראליות"

לגבי הטענה של ישראל כאילו הצעירים ירו או ניסו לירות, אמר התושב: "הכוחות חסמו בעזרת הרכב הצהוב. לצעירים לא היתה הזמנות להגיב, גם אם רצו. לא היתה התנגדות מצד הצעירים. לא שמעתי יריות בנוסף למקבץ היריות שבהתחלה. אם יש עימותים, שומעים קולות נוספים של ירי. זה לא נמשך יותר מדקה ולא נשמעו קולות נוספים. אחר כך היה שקט. לאחר הירי, הכוחות צילמו את הזירה".

לאחר שהחיילים הישראלים עזבו, אותו עד ראייה ניגש לרכב של הצעירים. "הם נותרו ישובים בפנים, כך שברור היה שהם לא היו במצב של חילופי אש", הוא טוען. "מאה אחוז זו היתה התנקשות מתוכננת, למרות הטענות הישראליות". המכונית עצמה, הוא תיאר, נפגעה מ"עשרות כדורים. חלק (מהכדורים) פגעו בכלי רכב מסביב".

עדת ראייה ושמיעה נוספת, שגם היא ביקשה להישאר בעילום שם, סיפרה שניגשה לחלון אחרי ששמעה את היריות. "פחדתי מאוד", אמרה. "ראיתי את המכונית מחוררת מכדורים, את הכוחות (הישראליים) פותחים את דלתות הרכב ומשאירים אותן פתוחות".

עדת הראייה סיפרה כי ראתה כ-15 חיילים "בשני סוגים של לבוש אזרחי. השמשה האחורית היתה מנופצת. הם (הצעירים; א"ז) היו במצב קשה, איברים בכל מקום".

צעיר שהגיע למקום זמן קצר הירי סיפר כי החיילים עזבו את הזירה תוך עשר דקות. "השניים מאחורה שכבו אחד על השני, הנהג נשאר ליד ההגה", הוא שיחזר את האופן שבו מצא את שלושת הצעירים. "הפנים שלהם היו מרוסקות מהירי. התרמילים היו בכל מקום, ברכב ומסביב". לדבריו, מראה הצעירים ההרוגים לא הותיר מקום לספק. "הם (החיילים) הגיעו לכאן כדי להרוג".

שעוואן ג'ברין, מנכ"ל ארגון זכויות האדם אל חאק, סיפר כי העדויות שאסף הארגון מעידות על חיסול מתוכנן. "לפי העדויות שאספנו, הם (הצעירים) לא ירו ולא היה להם זמן אפילו לזוז בתוך הרכב".

עדים תיארו בפני אל חאק כי הכוחות הישראלים הגיעו במונית צהובה ופתחו באש לעבר מכונית סיאט כסופה, כשהנוסעים בתוכה. "החיילים פתחו באש מטווח קרוב, כשלושה מטרים", העיד רוכב אופנוע שהיה בסמוך. הוא סיפר כי לאחר הירי הראשוני, החיילים ירו פעם נוספת: "חייל פתח את הדלת שמשמאל, וירה לעבר הנוסעים".

הימ"מ יביא אותו חי או מת

למחרת הירי, יום רביעי, נפתחה סוכת האבלים במרכז שכם, לא רחוק מהעיר העתיקה, באולם של איגוד עובדים. בני משפחות ההרוגים קיבלו מאות אורחים בכניסה.

אביו של אלדח'יל, ראאד, בן 51, סיפר לצוות האתר אינטרספט שקיבל בעבר שיחות מהשב"כ. "הם איימו שישלחו את הימ"מ לחסל את בני", סיפר. "השיחה האחרונה היתה לפני כחודשיים". לדבריו, איש השב"כ הזדהה כ"קפטן אנואר", ובפעם האחרונה הוא אמר לו: "זו השיחה האחרונה, אם לא תסגיר את הבן שלך, אני יודע איך להגיע אליו, דרך הימ"מ. לא היו דיבורים על מעצר. כשהוא (סוכן השב"כ; א"ז) מזכיר את הימ"מ, אתה יודע שהכוונה היא חיסול".

סוכת האבלים בשכם (צילום אורן זיו)

סוכת האבלים בשכם (צילום: אורן זיו)

האב סיפר שבמהלך נובמבר 2021 הוא קיבל שיחות מהשב"כ על בסיס יומיומי. "אחרי שהשיחות פסקו, דיברתי עם בני ואמרתי לו: תבין, עכשיו מדובר בחיסול ,אם תצא מהעיר העתיקה, תחוסל, הבן שלי אמר שלא אדאג".

לאחר הרג הצעירים, פורסמה ברשתות הפלסטיניות הקלטה של שיחה, שנערכה כמה חודשים קודם לכן בין סוכן שב"כ לצעיר תושב מחנה הפליטים בלטה. גם בשיחה זאת סוכן השב"כ איים על הצעיר כי "ישלח את הימ"מ". האב ראאד טען כי איש השב"כ שנשמע בקלטת הוא אותו האדם שדיבר איתו. "אני מכיר את הקול, הוא דיבר איתי פעמים רבות", טען.

גם אחמד, אחיו של אדהם מברוקה, בן 32, קיבל שיחות אזהרה לפני חיסול אחיו. גם הוא טען שהסוכן שדיבר איתו הוא האדם שנשמע בהקלטה.

מברוקה סיפר כי לפני חודשיים התקשרו אליו ודרשו שיגיע לשיחה בבסיס הצבאי בחווארה. "הלכתי. רצו שאסגיר את אחי", סיפר, ואמר שסירב, אך לאחר מכן התקשרו אליו יותר מעשר פעמים ביום, על פני שבועיים. "ביקשו שאלחץ על אחי להסגיר את עצמו, כדי שלא יהיו בעיות למשפחה או משהו. כשפגשתי אותם, ובטלפון, היו איומים שהם יעצרו את המשפחה, שיפשטו על הבית". לפני כחודש, העיד האח, השיחות פסקו.

מברוקה טוען כי שמע גם איומים מפורשים, שישראל תהרוג את אחיו. "הם אמרו שאם לא אסגיר את אחי, זה יגיע לרמה של חיסול, והם הזכירו את השם של יחידת הימ"מ", סיפר. "הם אמרו שיביאו אותו חי או מת". בשיחה האחרונה, העיד, אמר לו איש השב"כ כי הוא מוציא את הטיפול במקרה מידיו וכעת זה "יהיה בטיפול הימ"מ".

"יש להם סבלנות. ידעתי שהם יכולים לעשות את זה מתי שירצו", אמר האח. "ציפיתי שהוא ימות, אבל לא ככה. יש יותר מ-35 כדורים בגופו".

בשבוע שעבר דווח כי גם המבוקש הרביעי, איברהים אלנאבלסי , קיבל לאחר החיסול איומים מהשב"כ, שבהם נאמר לו "תגיע או שנחסל אותך".

הקואליציה הקטלנית בישראל

ביום חמישי שעבר ערכו כ-20 חמושים מגדודי אל אקצא צעדה בעיר העתיקה בשכם, במהלכה האשימו את הרשות הפלסטינית, "שהיא הסיבה שגררה אותנו למצב הנוכחי. איך (כוחות) הכיבוש יכולים להיכנס ללב שכם לבצע חיסול באמצע היום?", תהה נציג מהחמושים בהצהרה שהקריא. "הנשקים שלנו יהיו מופנים כלפי הכיבוש ומשתפי הפעולה שלו".

מסיבת העיתונאים של גדודי חללי אל אקצה בשכם (צילום: אחמד אל באז/ אקטיבסטילס)

מסיבת העיתונאים של גדודי חללי אל אקצה בשכם (צילום: אחמד אל באז/ אקטיבסטילס)

הלחץ על הרשות הורגש בגדה, ושעות לאחר מכן, הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבן מאזן) הכריז על ביטול התיאום הביטחוני עם ישראל, צעד שכבר הוכרז כמה פעמים בשנים האחרונות, אך לא באמת יושם. אבו מאזן אף שיגר מסר מוקלט לתושבי שכם, ששודר בסוכת האבלים, ובו התייחס לחיסול: "זה פשע שלא ניתן לשתוק עליו. לא נרשה שהפשע הזה יחזור. התאפקנו יותר מ-70 שנה. לא נתאפק יותר".

בכיר במנגנוני הביטחון הפלסטינים אמר ל"שיחה מקומית" כי למרות ההצהרה, לא ניתנה כל הוראה להפסיק את התיאום הביטחוני. "זו רק הצהרה נוספת של פוליטיקאים". בהמשך, סוכנות הידיעות ופא, הנשלטת על ידי הרשות, מחקה חלק מההצהרה של אבו מאזן, שפורסמה קודם לכן באתר שלה.

חנאן עשראווי, חברה במועצה המחוקקת הפלסטינית, אמרה שמה שקרה בשכם הוא "חלק ממדיניות מתמשכת של ישראל, של חיסולים ללא משפט. זו התנקשות, פעילות של מאפיה. הם לא צריכים הוכחות או הליך הוגן או חזקת החפות, הם (ישראל) טוענים שהם (הצעירים הפלסטינים) ירו על עמדות צבאיות. הם הרגו מישהו? האם מישהו ראה אותם?".

עשראווי קישרה את החיסול למצב הפוליטי בישראל: "הקואליציה הישראלית היא קטלנית. היא דירדרה את המצב בצורה הרבה יותר חמורה מנתניהו", אמרה. "היא ניטרלה את השמאל ואת רע"מ, והאמריקאים והאירופים לא מתערבים כדי לשמור עליה. ככל שהם מרגישים יותר חלשים מבחינה פוליטית, הם יותר אלימים".

עשראווי העריכה שהעובדה שמדובר בחללי אל אקצא, המקורבים לפתח ולרשות, מראה שהחיסול היה "אקט של פרובוקציה, כדי להעביר מסר למנהיגים הפלסטינים ש'אנחנו הבוס'. הם מדברים על צמצום הסכסוך, אבל רק מרחיבים אותו".

גם ג'בארין מציין את ההשפעה על הרשות: "זה שם את הרשות הפלסטינית בפינה, ושולח מסר לפלסטינים, שאף אחד לא יגן עליהם. זה ידרדר עוד את תדמית הרשות בעיני אנשים, כי אי אפשר להצדיק את זה. זו מדיניות רשמית ושיטתית".

מדיניות ה"סיכולים הממוקדים", מבצעים במטרה להרוג מבוקשים ולא כדי לעצור אותם, היתה נפוצה בתקופת האינתיפאדה השנייה, גם ברצועת עזה וגם בגדה.

בעזה נמשכו החיסולים, בעיקר מירי מאוויר, גם בעשור האחרון. בגדה, לעומת זאת, הם כמעט פסקו מאז 2006. ב-12 בדצמבר 2018 כוחות ימ"מ ירו והרגו את סאלח ברגות'י בכפר סורדא שבמחוז רמאללה, בזמן שנסע במכוניתו. ב-25 במאי 2021, כוח ימ"מ ירה והרג את אחמד עבדו כשנכנס למכוניתו באל בירה, שליד רמאללה.

הלווית שלושת הצעירים בשכם (צילום אחמד אל באז/ אקטיבסטילס)

הלוויית שלושת הצעירים בשכם (צילום: אחמד אל באז/ אקטיבסטילס)

"הלכו מראש על חיסול"

אילן פז, שכיהן כמח"ט בנימין באינתיפאדה השנייה וכראש המנהל האזרחי, אמר ל"שׁיחה מקומית" כי ברור שהכוונה היתה לחסל את שלושת הפלסטינים. "לפי מה שראיתי, לא הלכו כאן על מעצר, הלכו על חיסול. למה הלכו על חיסול? כי עושים השוואת סיכויים מול סיכונים, וכי סיכויי ההצלחה של מעצר נמוכים יותר, כשהוא נעשה בתוך שטח איי. אני לא חושב שאמרו: 'לכו לעצור אותם ואם זה יסתבך, תעברו לחיסול'. אני מניח שהלכו מראש על זה".

לדבריו, סיכול ממוקד מקבל אישור מהדרגים הגבוהים ביותר, לפחות ברמת שר הביטחון. "כשהולכים מראש להריגה, יש צורך באישור משפטי מלא, שאומר שמדובר בפצצה מתקתקת, ושאם לא מחסלים אותם, יש סיכוי לפיגוע בתוך פרק זמן קצר. כנראה שהחולייה היתה ממש בדרך לפיגוע. אחרת זה לא היה מאושר".

פז מציין כי לא מדובר בהכרח על חזרה למדיניות החיסולים של ראשית שנות האלפיים: "אני לא מניח שיש החלטה אסטרטגית של הליכה לכיוונים חדשים יותר אגרסיביים. בוודאי שלוקחים בחשבון שזה יסתיים בחיסול, אבל זה לא בהכרח אומר שיש מדיניות חדשה".

פנינו לדוברות שב"כ בבקשה לתגובתם לעדויות על איומים שהושמעו כלפי המשפחות. התגובה תתפרסם אם וכאשר תתקבל.

הכתבה מתפרסמת במקביל באנגלית, בגרסאות מעט שונות, גם באתרים 972+ ו-The Intercept

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf