newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עדאלה: להעמיד לדין את האחראים לפגיעה באזרחים באוקטובר 2000

בהצהרה שדרישותיה אומצו על ידי ועדת המעקב העליונה קורא המרכז להקים ועדה עצמאית שתבדוק את כשלי חקירת אירועי אוקטובר 2000, שבהם נהרגו 13 אנשים ונפצעו מאות, ותמליץ על הגשת כתבי אישום נגד האחראים. "מדיניות רשויות אכיפת החוק מסכנת את חייהם של אזרחים פלסטינים"

מאת:

עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, קורא להעמיד לדין את האחראים לפגיעה באזרחים על ידי שוטרים באירועי אוקטובר 2000, ולחקור את סגירת תיקי מח"ש ואת שיבוש הליכי החקירה בתיק יעקוב אבו אלקיעאן.

בהצהרה שדרישותיה אומצו על ידי ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל קורא המרכז להקים ועדה עצמאית שתבדוק את כשלי חקירת אירועי אוקטובר 2000, שבהם נהרגו 13 אנשים ונפצעו מאות, אך "למרות הממצאים הקשים של ועדת אור נגד שוטרים וקציני  משטרה שהיו מעורבים באירועים, כל התיקים נסגרו ואף לא שוטר אחד הורשע או נתן דין וחשבון".

ההחלטה לא להעמיד לדין את השוטרים שירו באוקטובר 2000 אינה מקרית. מפגינים בצומת אום אלפאחם באירועי אוקטובר (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

מפגינים בצומת אום אלפאחם באירועי אוקטובר (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

לפי המרכז, מאז סגירת תיקי מח"ש על הרג 13 הפלסטינים בידי שוטרים ועד היום, מתקיימת מערכת שיטתית של מתן פטור גורף מענישה על ידי רשויות אכיפת החוק, הנובעת מהתייחסות אל האזרחים הפלסטינים כאל אויב.

בהצהרה נכתב כי למרות המלצות ועדת אור, המדיניות של רשויות אכיפת החוק בישראל נסמכת עדיין על דוקטרינת נתיני אויב. דוקטרינה זו "נחשבה לגיטימית עד סוף מלחמת העולם השנייה והצדיקה השעייה של שלטון החוק במקרים שבהם היו מעורבות קבוצות פנימיות שזוהו כ'אויבים'. במקרים אלה, הריגת חברי הקבוצות האלה לא נחשבה פלילית", נכתב בהצהרה.

מרכז עדאלה ממשיך ומפרט כיצד מח"ש הצדיקו את תגובת המשטרה להפגנות באוקטובר 2000 כתגובה צבאית נגד אויב חמוש, וכיצד הרס הכפר אום אל חיראן במעין מבצע צבאי הביא להצדקת הריגתו של המורה יעקוב אבו אלקיעאן.

לטענת המרכז, על סמך תפיסה זו בכירי משרד המשפטים גיבו במשך שנים סגירה של תיקי חקירה במקרים של הרג אזרחים פלסטינים בידי שוטרים.

המרכז דורש בדיקה של מנגנוני החקירה של רשויות האכיפה, שלטענתו מההחלטות שקיבלו ומהתנהלותם עולה חשד ממשי לפגמים, "הכוללים ניגוד עניינים, שקילת שיקולים זרים ושיבוש הליכי חקירה". פגמים אלה, לפי המרכז, מצדיקים חקירה של עשרות תיקי מח"ש בגין הריגת אזרחים פלסטינים שנסגרו מאז שנת 2000.

"המדיניות של רשויות אכיפת החוק בישראל מציבה את חייהם של אזרחים פלסטינים בסכנה", נכתב בהצהרה. לדברי המרכז, כדי לשנות את המדיניות הזאת המדינה צריכה קודם כל לשאת באחריות על אירועי אוקטובר, שהיו אירוע מכונן בחיי האזרחים הפלסטינים בישראל.

"יחס שווה לחיי אזרחים פלסטינים בישראל, מחייב ראשית מאמץ כן ורציני לבטל את האפליה המובנית והשיטתית נגדם וזה כולל יישום המלצות ועדת אור בנוגע לחקירות מעשי ההרג והפסקת מדיניות הפטור הגורף מענישה", נכתב בהצהרה.

הדרישות של מרכז עדאלה בהצהרה, שאותן אימצה ועדת המעקב, הן ראשית הקמת ועדה מקצועית ועצמאית, שחבריה ימונו בהסכמת ההנהגה הפוליטית הערבית בישראל ושסמכויותיה יהיו מחייבות מבחינה חוקית.

ועדה זו, לפי המרכז, צריכה לבדוק את הכשלים בחקירת תיקי אוקטובר 2000, להמליץ על הגשת כתבי אישום נגד האחראים בכל הדרגים להרג ופציעת אזרחים, ולחקור את מקרי ההרג של אזרחים פלסטינים בישראל על ידי שוטרים מאז שנת 2000 שתיקיהם נסגרו על ידי מח"ש.

דרישה נוספת נוגעת לתיק אבו אלקיעאן, ודורשת מהמדינה להגיש מיידית כתבי אישום נגד האחראים להרג ונגד אנשי רשויות החוק על חלקם בשיבוש הליכי החקירה.

היום (ראשון) ב-20:30 יתקיים וובינר "שיחה מקומית", "מאוקטובר 2000 עד הרג אבו אלקיעאן" – שיחה עם מנכ"ל עדאלה, עו"ד חסן ג'בארין. להרשמה לאירוע לחצו כאן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf