newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מועמדים לכנסת ציינו את ט"ו בשבט בנטיעות בכפר בגדה המערבית

פעילים הגיעו לנטוע עצים בכפר יאסוף בעקבות עקירת עצים על ידי מתנחלים. באזור ירושלים הקימו פלסטינים מאהל מחאה על פינוי קהילות בדואים. חיילים פינו את המאהל והגבילו את פעולת הנטיעות

מאת:

שתי פעולות לא אלימות נגד הכיבוש: למעלה ממאה פעילים ישראלים, ובהם ארבעה מועמדים לכנסת ה-20, הצטרפו אתמול (רביעי) לחקלאים בכפר יאסוף בגדה המערבית כדי לנטוע עצי זית לכבוד ט"ו בשבט. הנטיעות נעשו באזור קרוב להתנחלות תפוח, שבו נכרתו עצים כמה וכמה פעמים, ככל הנראה על ידי מתנחלים מהאזור. חיילים במקום מנעו מהנוטעים מלהגיע לכל האזורים החקלאיים שבהם תכננו לבקר.

הנטיעות אורגנו על ידי "קואליציית המסיק" ועל ידי ארגון "רבנים לזכויות אדם", שבשל שנת השמיטה הדגיש שמדובר בקרקעות בבעלות פלסטינית. השתתפו בו בין היתר חבר הכנסת דב חנין, ראש "הרשימה המשותפת" מטעם חד"ש, איימן עודה, מספר חמש ברשימה המשותפת, עאידה תומא-סולימאן מחד"ש, וחבר הכנסת לשעבר ומספר שש ברשימה של מרצ לכנסת ה-20, מוסי רז.

נטיעות בכפר יאסוף (סינדי כץ - רבנים לזכויות אדם)

נטיעות בכפר יאסוף (סינדי כץ – רבנים לזכויות אדם)

"הגענו לכפר יאסוף בגלל שהוא סובל באופן יחסי מהרבה מאוד מקרים של עקירות עצים, ואנחנו רצינו להציב מול מסר השנאה הזה מסר של שלום", אומר הרב קובי וייס מארגון הרבנים. "מדובר בפעולה אנושית, בסיסית, משותפת של סיוע, ומבחינתי זו המהות של הדת. אלוהים הוא של שני העמים ושל כל בני האדם".

"עצי הזית הם מקור פרנסה עיקרי בכפר, והם גם סמל של שלום", כתב ח"כ חנין בדף הפייסבוק שלו, וציין שהנטיעה היא הפעולה הראשונה של הסיעה החדשה של חד"ש בכנסת הבאה. "עם העצים זרענו היום עוד זרעים של מאבק משותף, עוד זרעים של תקווה לחיים נורמליים, לעתיד של עצמאות וצדק לשני העמים בארץ הזאת".

לדברי הרב וייס חיילים מנעו מהפעילים ומתושבי יאסוף לצעוד עד מעבר לנקודה שרירותית שהוגדרה על ידי הצבא, וטענו שהיה עליהם לתאם את הפעולה מראש, למרות שמדובר בקרקעות בבעלות תושבי הכפר.

> חסרי בחירה: האנשים שלא יכולים להצביע בבחירות מדברים

הרב אריק אשרמן באדמות הכפר יאסוף (סינדי כץ - רבנים לזכויות אדם)

הרב אריק אשרמן באדמות הכפר יאסוף (סינדי כץ – רבנים לזכויות אדם)

עאידה תומא-סולימאן, דב חנין ואיימן עודה בכפר יאסוף (אלה ידעיה)

עאידה תומא-סולימאן, דב חנין ואיימן עודה בכפר יאסוף (אלה ידעיה)

במקביל נוהל ביממה האחרונה מאבק בין הצבא לפעילים פלסטינים על חלקת אדמה קטנה וצחיחה מחוץ לירושלים. פעילי הוועדות העממיות נגד הכיבוש הגיעו לשטח, קרוב לאבו דיס, ביום שלישי והקימו מאהל מחאה בשם "שער ירושלים", בסגנון מחנה המחאה "באב א-שמס" (שער השמש) שהקימו במישור אדומים בינואר לפני שנתיים. למקום הגיעו כמאה אנשים ושהו בו כמה עשרות לסירוגין עד שפונה אתמול בבוקר על ידי הצבא, הוקם מחדש במהלך היום, ופורק שוב על ידי חיילים לפנות בוקר היום.

המאהל הוקם במקום בו מתכנן המנהל האזרחי להקים יישוב שלתוכו ירוכזו קהילות בדואים ממישור אדומים, בקעת הירדן ואזור יריחו – תוכנית שהבדואים עצמם מתנגדים לה בתוקף ושעוררה מספר פעולות מחאה לאחרונה, לרבות נגד החברה הפלסטינית שמתכננת אותו. הפעילים הגיעו למחות הן נגד פינוי הבדואים והן נגד הניסיון של ישראל לבנות רצף התנחלויות בין מעלה אדומים לירושלים (אזור 1E), בניסיון לחתוך את הרצף הטריטוריאלי בין צפון הגדה המערבית לדרומה.

מאהל המחאה "שער ירושלים" ליד אבו דיס (אמין אלוויה)

לילה ראשון. מאהל המחאה "שער ירושלים" ליד אבו דיס (אמין אלוויה)

"החלטנו להקים יישוב מחאה חדש על אדמה שהכיבוש מנסה לתפוס כדי לגרש קהילות בדואים מבתיהן ולרוקן את הבקעה מבדואים", מסביר פעיל הוועדות העממיות, מונד'יר אמירה. "היינו במקום עם בעלי הקרקע, במטרה להעצים גם אותם, אנשי אבו דיס, וגם את הקהילות הבדואיות. החיילים הגיעו ופינו אותנו בכוח, עם מכות ושימוש ברימוני הלם, והחרימו את כל הציוד שהבאנו איתנו, כולל עצים להסקה ובקבוקי מים. אנחנו נמשיך להגיע לאזור הזה, לתפילה ביום שישי ולנוכחות קבועה של מחאה".

מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה לשני האירועים. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> "העוול המוסרי של הקיבוצים גדול מזה של ההתנחלויות": ראיון עם ג'מאל זחאלקה

מאהל המחאה "שער ירושלים" ליד אבו דיס (אמין אלוויה)

בנייה מחדש, אתמול. מאהל המחאה "שער ירושלים" ליד אבו דיס (אמין אלוויה)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf