newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משטרת ירושלים שוב תקפה הלוויה פלסטינית

בפעם השנייה בתוך שלושה ימים, המשטרה בחרה אמש להתערב באלימות במסע הלוויה, הפעם של הצעיר וליד א-שריף, שנפצע באל-אקצא בחודש שעבר. אתמול המשתתפים מאסו בהתנהלות המשטרה, ופרצו עימותים. 71 נפצעו, אחד קשה, ו-15 צעירים נעצרו

מאת:
מסע ההלוויה של וליד א-שריף במזרח ירושלים, 16 במאי 2022 (צילום: אורן זיו)

ההתנהלות המשטרתית היתה יותר מדי עבור הקהל. מסע ההלוויה של וליד א-שריף במזרח ירושלים, ב-16 במאי 2022 (צילום: אורן זיו)

בפעם השנייה בתוך פחות משבוע, משטרת ירושלים תקפה מסע הלוויה פלסטינית. שוטרים ניסו אתמול (שני) לחסום והיכו באלות את המשתתפים בהלווייתו של הצעיר וליד א-שריף – שנפצע באל אקצא בחודש שעבר, וביום שבת מת מפצעיו – שלושה ימים בלבד אחרי ששוטרים הסתערו על נושאי הארון של העיתונאית שירין אבו עאקלה, ועוררו שערוריה בינלאומית.

עוד לפני ההלוויה, המשטרה ניסתה להטיל הגבלות שונות על המשתתפים. אך מכיוון ששריף לא היה עצור בזמן אישפוזו, לא היה ניתן לכפות על המשפחה הלוויה מצומצמת משתתפים או בשעת לילה מאוחרת. לקראת שבע בערב הועברה גופתו של שריף לבית החולים אל מקסאד במזרח העיר, וכבר מתחילת האירוע המשטרה ניסתה לכפות מגבלות.

בסופו של דבר, מסע ההלוויה יצא מבית החולים. בתחילתו שוטרים ירו לעבר מכונית שהשתתפה במסע, ולטענת המשטרה נסעה במהירות לעבר השוטרים ופגעה בעובר אורח. האמבולנס שהסיע את הגופה נפגע מהירי.

מאות אנשים התכנסו בשער האריות, בהמתנה למסע ההלוויה, כדי לצעוד איתו לתוך מסגד אל אקצא. השוטרים, ללא כל סיבה פרט לרצון לפזר ולהרחיק את הקהל, החלו לדחוף אנשים ולהכות אותם באלות. בסופו של דבר, המשטרה איפשרה לאלפים שהיו במקום ולאלה שהגיעו מבית החולים להיכנס ולהתפלל במסגד. ארונו של שריף נלקח למקום שבו נפצע כאשר המשטרה הסתערה לתוך המתחם לפני שלושה שבועות.

משם המשיך מסע ההלוויה דרך העיר העתיקה לשער הפרחים. שם, בסמוך לתחנת המשטרה, נערכו עשרות שוטרים. במקום לעמוד בצד ולאפשר להלוויה לעבור, הם התחילו שוב "לדלל" את הקהל ולחסום אנשים. בנוסף, שוטרים ניסו להיכנס לתוך הקהל כדי להחרים כמה דגלים שהונפו.

כשאירועי ההתקפה של המשטרה על ההלוויה של שירין אבו עאקלה עדיין טריים בזיכרון, ההתנהלות המשטרתית היתה יותר מדי עבור הקהל, שהתעקש להמשיך בדרך בכל מחיר. כמה צעירים השליכו בקבוקים לעבר השוטרים, והאחרונים החלו לרדוף אחריהם לתוך רחוב צלאח א-דין. עשרות משתתפים בהלוויה יצרו שרשרת אנושית מסביב לארון, כדי למנוע מהמשטרה להתקרב אליו, כפי שקרה בהלוויתה של אבו עאקלה ביום שישי.

מבית הקברות נורו לאוויר זיקוקים, והמשטרה התקדמה ממש לפתחו, עוד לפני סיום הקבורה. בתגובה, הושלך מטח אבנים וחפצים לעבר השוטרים. אלה הסתערו לתוך בית הקברות, וירו גז מדמיע וכדורי ספוג. בנוסף, המשטרה עשתה שימוש ברחפן, שהטיל גז מדמיע, ובמכת"זית "הבואש".

העימותים ברחוב צאלח א-דין נמשכו יותר משעה. צעירים הבעירו פחים וזרקו אבנים וקרשים, חלקם מגגות. לפחות 71 אנשים נפצעו, בהם גבר שנפגע מכדור ספוג בפניו ופצוע באורח קשה. על פי דיווחים, המשטרה הגיעה לבית החולים שבו טופל ועצרה אותו. לקראת סוף האירוע המשטרה התחילה לעצור, לרוב באופן אקראי, כל צעיר פלסטיני שעבר ברחוב. העצורים אולצו לכרוע עם הפנים לקיר מחוץ לתחנת המשטרה. בסך הכל נעצרו 15 צעירים.

שוטרים עוצרים צעירים בתום הלוויתו של וליד א-שריף במזרח ירושלים, 16 במאי 2022 (צילום: אורן זיו)

שוטרים עוצרים צעירים בתום הלוויתו של וליד א-שריף במזרח ירושלים, ב-16 במאי 2022 (צילום: אורן זיו)

במשך כל ההלוויה, צעירים ומבוגרים ניסו לדבר עם השוטרים ולבקש מהם להתרחק. זה לא עזר. היה ברור שמדובר במדיניות מלמעלה, ששוב התמקדה בדגלים ובסיסמאות. "אין אף אחד במשטרת ירושלים שאפשר לדבר איתו בהגיון", אמר בתסכול אחד המשתתפים בהלוויה, כשהוא מביט על שוטרים מכים צעירים באלות.

בתקשורת הממוסדת, שנציגיה לא נראו בהלוויה, דיווחו על "עימותים" או "הפרות סדר", ללא תיאור של השתלשלות העניינים או התנהלות המשטרה – בדיוק כמו בהלוויה של אבו עאקלה, שלמרות הסערה הבינלאומית שעוררה תקיפת האבלים, רוב כלי התקשורת לא התאמצו לאתגר את גרסת המשטרה.

במהלך ההלוויה של א-שריף, היה קשה להשתחרר מהתחושה שבמשטרה מסרבים להבין שהלוויה של צעיר שנהרג מירי שוטרים באל אקצא תהיה, מן הסתם, אירוע פוליטי, שבו המשתתפים יניפו דגלים ויקראו סיסמאות. גם בעבר ניסתה המשטרה להגביל ואף למנוע הלוויות סביב העיר העתיקה ובמזרח ירושלים, אך העובדה שבתוך כמה ימים אותה התנהלות חוזרת על עצמה מעידה כי מדובר במדיניות מכוונת.

א-שריף, בן 21 במותו, נפצע בראשו בחודש שעבר בזמן ששוטרים פרצו לאל אקצא תוך כדי ירי כדורי ספוג. במשטרה טענו כי הוא זרק לעברם אבנים, ואז נחבל בראשו מנפילה בזמן שברח. שלושה עדי ראיה שהיו במקום אמרו ל"שיחה מקומית" כי א-שריף נפצע מכדור ספוג.

לאחר שנפצע, א-שריף איבד את הכרתו, ותועד כששוטרים גוררים אותו כשהוא מחוסר הכרה. הוא סבל מפגיעה מוחית, והיה מורדם ומונשם מאז 22 באפריל. בשבת, כאמור, נקבע מותו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf