newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אחרי שהודיעו על השבתת הלימודים, נציגי ההורים בעיסאוויה נעצרו

נציגי ועד ההורים בעיסאוויה הודיעו שישביתו את הלימודים מחשש לשלומם של הילדים בשכונה הסובלת מהתעמרות מתמשכת. המשטרה הגיבה במעצר שלהם. בפרי ג'רוזלם קוראים לשביתת הזדהות עם ילדי עיסאוויה

מאת:

מעצרם אמש של נציגי ועד ההורים בעיסאוויה, יאסר דרוויש ומחמוד פאיז מחמוד, הוא חוליה נוספת במאמצי הדיכוי של משטרת ישראל בשכונת עיסאוויה, וניסיון נוסף לפורר את החוסן הקהילתי של עיסאוויה. כי דווקא לו יש את הפוטנציאל הגדול ביותר לחשוף אותה ואת "המבצע" שלה במערומיה. והנה גם בנסיונותיה אלה היא נחשפת בחולשתה ובנבזיותה.

מעצרם היזום של דרוויש ומחמוד נערך יום לאחר שהשניים מסרו מטעם ועד ההורים המקומי בעיסאוויה הודעה רשמית לנציגי משרד החינוך והעירייה על ההחלטה שלא לפתוח את שנת הלימודים בשכונה. ההחלטה להשבית את מערכת החינוך נובעת מהחרדה לשלומם של הילדים בדרכם לבית הספר ובבתי הספר עצמם, לאור האלימות המשטרתית המתמשכת.

יש יסוד לחששות האלה. מאות קטינים נעצרו על ידי המשטרה בשלושת החודשים האחרונים, רובם שוחררו זמן קצר לאחר מכן, ומתוך כלל המעצרים בשכונה הוגשו כתבי אישום רק בחמישה מקרים. בנוסף למעצרים, הילדים חשופים לאלימות המשטרה בכל מרחבי החיים שלהם: רימוני הלם מושלכים ברחובות ללא הבחנה, ילדים מוכים ללא סיבה, שוטרים נכנסים לבתים בכל שעות היום והלילה, וילדים נחקרים בביתם או נלקחים למעצר, גם כאשר אין עמם אף אדם נוסף בבית. אל כל המראות האלה נחשפו באופן ישיר ושגרתי גם הפעילים שהגיעו מדי יום למשמרות של פרי ג'רוזלם.

אנשי חינוך בעיסאוויה חוששים שייקח זמן רב עד שהילדים בעיסאוויה יתאוששו מהטראומה של הקיץ האלים שעברו. ילד בעיסאוויה מול מכונית משטרה (צילום: יובל אברהם)

אנשי חינוך בעיסאוויה חוששים שייקח זמן רב עד שהילדים בעיסאוויה יתאוששו מהטראומה של הקיץ האלים שעברו. ילד בעיסאוויה מול מכונית משטרה (צילום: יובל אברהם)

אנשי החינוך בעיסאוויה מספרים על מצב של טראומה מתמשכת של הילדים בשכונה. מנהל חטיבת הביניים בעיסאוויה סיפר שהוא אובד עצות. לדבריו, גם כשתיפסק אלימות המשטרה, יהיה על מערכת החינוך בעיסאוויה להתמודד עם ההשלכות הנפשיות על הילדים שעברו קיץ מסויט.

ההחלטה על השביתה היא גם ניסיון נוסף מצד תושבי עיסאוויה להשמיע קול מחאה על ההתעללות הבלתי-נגמרת שמכתיבה את שגרת יומם. זאת לאחר חודשים של ניסיונות מאומצים להגיע אל התודעה הישראלית ואל מקבלי ההחלטות, שמוסיפים להתבצר, מלבד חריגים מבורכים, במסגור של "תגובה משטרתית הולמת להתפרעויות והפרות סדר". מחוז ירושלים הסיפור האמיתי – כבר אמרנו?

רבים מהתושבים בעיסאוויה קיוו שהמשטרה תנצל את ימי חג עיד אל אדחא כסולם לרדת בו מהעץ הגבוה שעליו טיפסה. אבל עיד אל אדחא לא עמד בציפיות. לדברי אנשים בכפר, הייתה זו אחת השנים הבודדות שבהן לא נחגג החג כלל, הרחובות עמדו שוממים והאנשים חששו לצאת מבתיהם. אפילו באינתיפאדה השנייה, כך סיפרו, התירה המשטרה הפוגה שתאפשר לחגוג את החג.

עכשיו תולים התושבים את תקוותם באחד בספטמבר, פתיחת שנת הלימודים, כאופק קרוב של הפסקת האלימות. במציאות שבה נשאלת שוב ושוב השאלה – למה עכשיו? מה המשטרה מחפשת כאן? – תחילת שנת לימודים, הד רחוק מעולם הילדים החופשיים, היא הזדמנות להבהיר מדוע דווקא עכשיו זה צריך להיפסק. ההחלטה לשבות היא ניסיון נוסף מצד תושבי עיסאוויה להשמיע קול מחאה.

את ההזדמנות הזו משטרת ישראל מבקשת לקחת בגניבה מתושבי השכונה, כאשר היא מביאה למעצרם של נציגי ועד ההורים באשמה של איום על מנהלי בתי הספר להשבית את הלימודים. המשטרה יודעת טוב מאד מה היא עושה כשהיא מרחיקה מהשכונה, ימים ספורים לפני תחילת הלימודים, את נציגי ההורים המודאגים, שמסרו יום קודם לרשויות הישראליות את ההודעה בדבר השביתה.

את המעצר של נציגי ועד ההורים יש להבין גם על רקע מעצרו של מוחמד אבו חומוס, פעיל קהילתי משמעותי בשכונה, שפועל ללא הרף לעצור את התעמרות המשטרה בתושביה. אבו חומוס נעצר באישון לילה בתחילת השבוע, ושהה שלושה לילות במעצר. הסיבה האמיתית למעצרו, העולה מבין האישומים המופרכים בהסתה והמשתקפת במפורש גם מדברי התביעה המשטרתית בבית המשפט, היא היותו "גורם לא טוב בעיסאוויה".

לא ניתן לפרש זאת אלא כך: המשטרה יודעת שאם הקולות היוצאים מעיסאוויה והמחאה הבלתי-אלימה שמתארגנת בה יהדהדו מספיק למרחוק, ייחשפו השרירותיות הנוראה והאכזריות של המבצע שלה. המשטרה עומדת חמושה אך חלשה אל מול שכונה ענייה ומדוכאת, שמסרבת להיכנע בפני מדכאיה. לכן המשטרה מנסה להגלות מתוכה את המנהיגים הקהילתיים שבה, ולסמן אותם כפושעים ומסוכנים.

באחד בספטמבר הקרוב, כשתלוו את היקרים לכם לבתי הספר ולגנים אחרי חופש ארוך, אני מבקשת מכם – הורים או לא הורים – לזכור את הקיץ שעבר על ילדי עיסאוויה, ואת השנה הנפתחת בפניהם. אנחנו, הפעילים והפעילות בסולידריות עם עיסאוויה, קוראות לוועדי ההורים במערב העיר, וגם מחוץ לירושלים, להצטרף לעיצומים של מערכת החינוך בעיסאוויה עם פתיחת שנת הלימודים. לכל הילדים מגיע לחיות וללמוד ולשחק בלא פחד. ואת כל היתר אנחנו מזמינות: הצטרפו אלינו בדרישה להפסקת האלימות לאלתר. עלינו להצביע על האשמים האמיתיים בסיפור – לא מוחמד, לא מחמוד ולא יאסר – אלא מחוז ירושלים של משטרת ישראל. שיפה ושונה תהא השנה.

 נעה דגוני היא פעילה בקבוצת free jerusalem. למידע נוסף ולהצטרפות: עיקבו אחרינו וכתבו לנו בעמוד הפייסבוק

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf