newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מסיק בבורקא: מתנחלים תוקפים חקלאים, ושוטרים את העיתונאים הפלסטינים

שבוע אחרי שמתנחלי המאחזים הסמוכים תקפו מוסקים מהכפר בורקא ואת העיתונאי אוהד חמו, שוטרי מג"ב תקפו באלימות עיתונאים פלסטינים במקום, בנוכחות מתנחלים. בדוברות מג"ב טוענים להפרת סדר, אלא שזו פשוט לא קרתה  

מאת:

בסוף השבוע האחרון הגיעו חקלאים, המלווים בפעילים פלסטינים וישראלים, למטעי זיתים של הכפר בורקא שליד רמאללה, סמוך למאחזים הלא מורשים עוז ציון וגבעת אסף. ביום שלישי שעבר צעירים יהודים תקפו באותו המקום במכות ואבנים מוסקים פלסטינים, וגם את כתב ערוץ 12 אוהד חמו.

בעקבות האירוע, ולאור העובדה שללא ליווי של פעילים, החקלאים אינם יכולים להגיע לחלקות שלהם הסמוכות למאחזים בשל אלימות מצד המתנחלים, ביום שישי האחרון התארגנו פעילים פלסטינים ללוות את החקלאים למסיק. סמוך לשעה עשר בבוקר כמה פעילים הצטרפו לעשרות מתושבי הכפר, שצעדו לכיוון חלקות הזיתים הסמוכות למאחזים. כעשרים שוטרי מג״ב וחיילים החלו לירות גז מדמיע ורימוני הלם לעבר המוסקים.

עיתונאים ושוטר מג״ב במסיק זיתים בכפר בורקא (צילום: מיה אויס)

עיתונאים ושוטר מג״ב במסיק זיתים בכפר בורקא (צילום: מיה אויס)

חלק מהחיילים והשוטרים דיברו ביניהם על ״הכתבה בערוץ 12״ שתיעדה את התקיפה של אוהד חמו בידי המתנחלים, כאשר לא נכחו שוטרים וחיילים בשטח. ייתכן שהכוחות נשלחו למקום כדי לדאוג שתקיפה כזו לא תחזור על עצמה, אבל על הדרך הם ניסו למנוע מעיתונאים פלסטינים לתעד את המתרחש במקום.

במקום נכחו כעשרה עיתונאים פלסטינים, העובדים עבור רשתות מקומיות וזרות. שוטרי מג״ב החלו לדחוף אותם, לאיים עליהם במעצר, ואת חלקם הכו ממש בבעיטות. בהמשך, השוטרים ידו רימוני הלם וגז ישירות על העיתונאים, שלא עמדו בסמוך למוסקים.

השוטרים במקום טענו שרק החקלאים יוכלו לגשת לעצים, וכי המקום הוא שטח צבאי סגור. זאת בשעה שכעשרים מתנחלים עומדים מאחוריהם. את המתנחלים הם כמובן לא פינו מהמקום.

בתיעוד של הצלם הישאם אבו שאקרה, נראים שני שוטרי מג״ב רצים לעבר צלם פלסטיני, ומורים לו ״תוריד את המצלמה, אתה מעוכב״. בהמשך השוטר מדבר על זריקת אבנים, והצלם, שמסביבו צלמים נוספים, מנסה להסביר לשוטר שהוא מבצע את עבודתו.

שני השוטרים המשיכו להפריע לעבודת העיתונאים כשרדפו אחרי צלם אחר, וזרקו מספר רימוני גז והלם גז לעבר העיתונאים שהיו במטעי הזיתים. העיתונאים, ואני ביניהם, נאלצנו לברוח מהשוטרים. לפחות שני צלמים נפלו במורד ההר ונחבלו. כל אותה העת לא התקיימה כל ״הפרת סדר״, כפי שטענו בדוברות מג״ב (התגובה המלאה בהמשך הכתבה): בעת התקיפה נכחו במקום רק העיתונאים ומספר מוסקים.

ההתנכלות לצלמי עיתונות פלסטינים הפכה מזמן לשגרה. עדיין היה קשה לראות באיזו טבעיות השוטרים פשוט תוקפים עיתונאים, שלבשו אפודים עם כיתוב ״press". בידיעה שכל ויכוח עם השוטרים עלול להוביל למעצר, הצלמים, ואני ביניהם, פשוט נמלטנו מהמקום. גם לפני התקיפה רבים מהם העדיפו לצלם מרחוק, מחשש מאלימות המתנחלים. גם הניסיונות להסביר לשוטרים שיש לאפשר לעיתונאים לצלם, גם ב״מוקדי חיכוך״, לא עזרו.

שוטר מג״ב משליך רימון גז לעבר עיותנאים במהלך מסיק הכפר בורקא (צילום: אורן זיו)

שוטר מג״ב משליך רימון גז לעבר עיותנאים במהלך מסיק הכפר בורקא (צילום: אורן זיו)

מתנחלים במחאז עוז ציון שהוקם על אדמות הכפר בורקא (צילום: אורן זיו)

מתנחלים ממאחז עוז ציון שהוקם על אדמות הכפר בורקא (צילום: אורן זיו)

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה: "ארגון העיתונאים רואה בחומרה התנהלות אלימה של המשטרה כלפי עיתונאים שעושים את עבודתם למען הציבור. פנינו בעבר בעניין גם לצה"ל ולמשטרה ואנחנו קוראים לעיתונאים שהיו מעורבים באירוע להגיש תלונה כנגד השוטרים המעורבים על מנת שתיערך בדיקה מקיפה של התנהלות המשטרה באירוע".

בדוברות מג״ב, ששוטריה הם אלה שתועדו תוקפים את העיתונאים, העדיפו שלא להתייחס ישירות לאלימות כלפי צוותי התקשורת ומסרו תגובה כללית:

"בעקבות צפי לבצע מסיק זיתים במרחב הכפר בורקא שבמרחב החטיבה המרחבית ״בנימין״, נערכו כוחות צה״ל, מג״ב והמנהל האזרחי, בתיאום ראש מועצת הכפר ובעלי הקרקעות, על מנת לאפשר את המסיק בצורה בטוחה.

נוכח האיומים הביטחוניים הוצא צו שטח צבאי סגור שלא איפשר כניסת גורמים למעט בעל המטע ולצערנו התיאום שבוצע נוצל על ידי מפרי סדר וגורמי הרשות הפלסטינית לביצוע מחאה על גבם של תושבי הכפר ובעלי הקרקעות.

במקום התפתחה הפרת סדר, במהלכה עשרות פלסטינים יידו אבנים אל עבר הכוחות וזוהו מספר ניסיונות הצתה. לוחמי צה"ל ומג"ב הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות על מנת לפזר את הגורמים האלימים. במהלך הפרת הסדר פרצה שריפה במקום ונגרם נזק לחלק מהעצים.

צה״ל ימשיך לפעול כדי לאפשר את קיום המסיק בצורה בטוחה, אך לא יאפשר ניצול של האירוע לפגיעה באזרחים ישראלים או בכוחות הביטחון".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf