newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"מוחמד עמד ליד הרכב שלו, וחייל ירה בו"

עדי ראייה בשכם מספרים שמוחמד עסאף, עו"ד במשרד להגנה מהגדר, נורה היום אחרי שיצא מרכבו, אף שכלל לא השתתף בעימותים שהחלו אחרי שהצבא נכנס לשפץ את קבר יוסף. "גם אנשי הפתח נחושים להגיב", אומרים בשכם

מאת:
הסיע את הבן שלו למכללה והמשיך לעבודה. הלווייתו של מוחמד עסאף בשכם (צילום: אורן זיו)

הסיע את הבן שלו למכללה והמשיך לעבודה. הלווייתו של מוחמד עסאף בשכם (צילום: אורן זיו)

חיילים ירו והרגו הבוקר בשכם (רביעי) את מוחמד חסן עסאף בשעה שליוו מתנחלים לקבר יוסף כדי לשפץ את המקום לאחר שהושחת. לדברי עדי ראייה פלסטינים, עסאף לא נטל חלק בעימותים ורק עבר במקום עם מכוניתו בדרך לעבודה.

על פי עד ראייה שנכח במקום בזמן הירי, עם יציאת הכוחות מקבר יוסף, כמה עשרות צעירים החלו להתעמת עם החיילים על הכביש הראשי ליד מחנה הפליטים בלאטה. עסאף הסיע בבוקר את בנו וקרוב משפחה נוסף ללימודיהם במכללה טכנולוגית באזור והיה בדרכו לעבודה, ולפי עד הראייה הוא עצר במרחק של כמאה מטר מהחיילים ויצא מרכבו, בעוד כמה צעירים שהשתתפו בעימותים עמדו במרחק של כמאה מטר מאחוריו.

"מאחד מכלי הרכב הצבאיים נפתחה הדלת האחורית, וחייל ירה כעשרה כדורים. הוא (עסאף, א"ז) נפגע מהם. ראיתי אנשים רצים לעברו ומפנים אותו," העיד הפלסטיני. עד הראייה הדגיש שעסאף לא היה מעורב בעימותים. "הוא רק עבר שם ויצא מהרכב, לא זרק אבנים", אמר.

עסאף, בן 34 ואב לשנים, התגורר בכפר לאקף, והיה עורך דין במשרד למאבק בגדר ובהתנחלויות ברשות הפלסטינית. הוא ריכז את הטיפול המשפטי בעניינם של פלסטינים שנפגעו מהגדר, מהריסות בתים או מהפקעות בצפון הגדה המערבית, והעביר את התיקים לעורכי דין פלסטינים אזרחי ישראל, שהמשיכו את הטיפול בהם.

מסע הלוויתו נערך היום בשעות הצהריים והשתתפו בו מאות. הוא החל בבית החולים רפידיה בשכם, משם המשיך לטקס ממלכתי בקלקיליה ואז הגיע לכפרו, שליד ההתחלות קרני שומרון.

ואליד עסאף, השר הפלסטיני למאבק בגדר ובהתנחלויות, סיפר שעסאף "עבד במשרד שלנו, הוא הגן על האדמות מפני הנסיונות של המתנחלים להשתלט עליהן". לדברי השר עסאף, החיילים ירו בו בלי סיבה. "ישראל רוצה להכניע אותנו, בימים האחרונים הם הרגו שישה אזרחים", אמר השר עסאף.

עבדאללה אבו רחמה מבילעין, שעבד עם עסאף, סיפר שהוא "עבד איתנו במשך יותר שש שנים איתנו וניסה לעזור לאנשים. הוא נהרג מבלי שעשה משהו. הוא רק עמד והסתכל, ואז נפל".

השיפוץ של קבר יוסף, שנעשה בתיאום עם הרשות הפלסטינית, הפך למפגן כוח פוליטי בהשתתפות ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, ושודר בשידור חי למרות שהצבא אסר זאת. מפקד חטיבת שומרון, אל"מ רועי צוויג, נתן הקשר דתי לפעולה הצבאית. "במקום זה הובטחה הארץ לאברהם אבינו, כנאמר 'לזרעך אתן את הארץ הזו', ואנו פועלים היום ביד רמה כאבותינו שאת יציאתם ממצרים בפסח נחגוג עוד שלושה ימים", אמר צוויג בקשר לפני היציאה לקבר יוסף. "לא כגנבים בלילה, אלא כבני מלכים. וכך אנו זוכים להשיב את כבוד הארץ ועם ישראל".

חיילים בשכם במהלך העימותים היום (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

חיילים בשכם במהלך העימותים היום (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

על פי ידיעה ב"הארץ", מקורות צבאיים נימקו את ההחלטה לפעול בשעות היום בקבר יוסף בכך שבתקופת הרמדאן רבים ישנים בשעות הבוקר. אולם גורם פלסטיני אמר ל"שיחה מקומית" כי "ברור שעם כניסה של כמות כזו של צבא, אנשים ייצאו למחות גם ברמדאן".

במקביל לעימותים עם הצבא, פלסטינים רבים ניסו לצעוד לכיוון קבר יוסף, והמשטרה הפלסטינית בלמה אותם וירתה לעברם גז מדמיע. "ירו עליהם משני הצדדים, גם הכוחות הישראליים וגם הפלסטיניים", אמר הגורם. לדבריו, בעוד בתחילה היה נראה שההסלמה בגדה נוגעת רק לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, כעת גם אנשי פתח, לא רק במחוז ג'נין, נחושים לפעול. "אותם אבו מאזן לא יוכל לעצור", אמר.

דבר נוסף המעלה את המתח, הוא קריאות פעילי ימין בישראל "להקריב קורבן פסח" בהר הבית ביום שישי הקרוב. הקריאות זכו לסיקור נרחב בתקשורת הפלסטינית והן מעוררות מחאה בקרב כל הפלגים הפלסטינים, בעזה ובגדה.

בשבוע האחרון גברה פעילות הצבא בצפון הגדה לאור יום. לצד פעולה במחנה הפליטים ג'נין והשיפוצים בקבר יוסף, כוח צבאי גם פעל היום בשעות הצהריים באוניברסיטה החקלאית כדורי בטול כרם ועצר שני פלסטינים.

מדובר צה״ל נמסר: "כוחות צה"ל אבטחו הבוקר פעילות לשיפוץ קבר יוסף. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות בהשתתפות מאות רבות של פלסטינים שהבעירו צמיגים, יידו אבנים וזרקו בקבוקי תבערה לעבר לוחמים שפעלו במרחב. הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר החשודים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf