newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות מפגינים ישבו על הכביש, המשטרה פינתה באלימות

אלפי מפגינים נגד נתניהו צעדו אתמול ממעון ראש הממשלה לכנסת ובחזרה באווירה של קרנבל, משלבים דגלי ישראל ושירת התקווה עם קריאות נגד הכיבוש. בסופו של דבר הם פוזרו באלימות. 34 מפגינים נעצרו, כמה מהם נפגעו ונזקקו לטיפול

מאת:

34 מפגינים ומפגינות נעצרו בסוף ההפגנה שהתקיימה אתמול בלילה (שלישי) מול בית ראש הממשלה. המשטרה השתמשה בשלוש מכת"זיות ובפרשים נגד המפגינים הצעירים שישבו על הקרקע בכיכר פריז. בהפגנה השתתפו כמה אלפים, ונראה שמספרם גדל לעומת ההפגנות הקודמות.

המפגינים האשימו שאלימות המשטרה היתה מכוונת. המשטרה מפנה בכוח מפגינים מכיכר פריז, 21 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

המפגינים האשימו שאלימות המשטרה היתה מכוונת. המשטרה מפנה בכוח מפגינים מכיכר פריז, 21 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

חלק ממשתפי המחאה ספגו סילוני מים שכוונו אליהם ישירות. אחדים מהמפגינים והמפגינות נזקקו לטיפול רפואי של חובשים בשטח.

בתחילת הערב, בזמן שבכירי השפים בישראל חילקו מאות מנות גורמה בכיכר פריז בקריאה לסייע לענף המסעדנות, נראה היה שהמחאה תעבור בשקט. למרות הכרזת המשטרה כי לא תאפשר צעדה לכנסת, לקראת השעה 19:30 השוטרים פתחו את המחסומים וכמה אלפי מפגינים פתחו בצעדה לעבר הכנסת, שם אמורה היתה להתקיים הצבעה על "חוק ההסמכה" שמאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת בענייני קורונה. המפגינים מילאו את הכיכר מול הכנסת והפגינו במשך קרוב לשעתיים. בסופו של דבר, ההצבעה נדחתה לבוקר.

הח"כים איימן עודה ועופר כסיף מהרשימה המשותפת הצטרפו למפגינים. למעט מפגינים בודדים שאמרו שחברי כנסת אינם רצויים בהפגנה, רוב המפגינים קיבלו אותם באהדה. "זה המקום הטבעי שאני צריך להיות בו, גם נגד המדיניות הכלכלית וגם נגד המדיניות האנטי-דמוקרטית", אמר ח"כ עודה לעיתונאים, "כל המאבקים חייבים להתאחד ולהגיע למאבק של מיליון אנשים נגד המדיניות של ראש הממשלה".

"אני יודע שלא כולנו באותן עמדות", נאם ח"כ כסיף בפני המפגינים, "אבל אנחנו מאוחדים בדבר אחד – אנחנו צריכים להיאבק כולם ביחד למען ישראל דמוקרטית. אתם הגיבורים, אתם האור שמאיר את האפלה שאנחנו נמצאים בה".

הפגנה בבלפור, ב-21 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

לקראת השעה 22:00, קרוב לאלף מפגינים החלו לצעוד חזרה לכיכר פריז שליד מעון ראש הממשלה, שם הם רקדו, שרו וישבו על הרצפה. בין המפגינים בלט גוש גדול של פעילות ופעילים נגד הכיבוש שהשמיע בקריאות קצובות את שמו של איאד אלחלאק. לקראת השעה 23:00, כשהמכת"זיות נערכו לפעולה, צעירים רבים שרו מולן את התקווה. זו אולי ההפגנה היחידה בישראל שבה נשמע ההמנון הלאומי ומונפים דגלי ישראל לצד קריאות ברורות נגד הכיבוש. על אחד השלטים נכתב "האביב הישראלי כבר כאן" ועל אחר: "שוטר תגן עלינו".

בשלב זה נראה שהאירוע עתיד להסתיים בשקט, והיו שקיוו שבדומה למשטרת תל אביב, גם במחוז ירושלים יבינו שעדיף להכיל את ההפגנות מאשר לדכא אותן בכוח. אך כנראה שמישהו במשטרה חשב אחרת וקצת אחרי 23:00 נכנסו עשרות שוטרי יס"מ לתוך הקהל בכוח בניסיון  לעצור את מי שהעזו לתופף בתופים או לקרוא במגפון. הם גם החלו לחלק קנסות למי שלא לבש מסיכה. ראוי לציין שאתמול עתרו 61 מתושבי שכונת רחביה נגד ההפגנות. אחרי הקמפיין נגד "הוונדליזם והאלימות" שהמשטרה הובילה בימים האחרונים, כל מה שנותר לשוטרים להפעיל מול המוחים הם חוקי הרעש.

קצת אחרי חצות, החליטה המשטרה לפנות את הכיכר סופית. עשרות שוטרים, חלקם רכובים על סוסים, התנפלו על המפגינות והמפגינים כשהם מכים, דוחפים וגוררים אותן על הקרקע. רבים ממשתפי ההפגנה נפלו אחד על השני וכמה מהם נזקקו לטיפול רפואי בשטח. מאות משתתפים התיישבו על הקרקע וקראו "לא לאלימות". כמה מפגינים ששוחחתי אתם אמרו שאם השוטרים לא היו פועלים בכוח, ההפגנה היתה מתפזרת כעבור זמן קצר בשקט.

כמו בשתי ההפגנות הקודמות, רבים מהעצורים נבחרו מהקהל באופן אקראי או כי לא הספיקו לקום מהר. הם הובלו לאוטובוס של החברה לפיתוח גוש עציון ששכרה המשטרה. חלק מהמפגינים שהועלו לאוטובוס נכפתו באזיקונים. כמה מהם הצליחו לנופף בדגלים ולדבר עם חבריהם מבעד לחלון שנותר פתוח.

איימן עודה בהפגנה ליד הכנסת 21.7 (צילום: אורן זיו)

איימן עודה בהפגנה ליד הכנסת 21.7 (צילום: אורן זיו)

אחרי שהמפגינים נהדפו בכוח לכיוון רחוב אגרון וגן העצמאות, החליטו במשטרה להפעיל לא פחות משלוש מכת"זיות, שהתיזו זרם מים חזק לעבר הקהל. כמה מפגינים נותרו על הכביש וספגו סילוני מים ישירים. מפגינים רבים טענו שמדובר במעשה מכוון והפנו אצבע מאשימה לעבר מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד, שמתמודד על תפקיד המפכ"ל ומעוניין – על פי ההערכות – לרצות את נתניהו.

"ראינו איך הציבור גדל משבוע לשבוע בכמויות, בעוצמה ובנחישות", סיפרה העיתונאית והאקטיביסטית אורלי בר לב, "הרגשנו היום תחושה של תקווה, ולצד כל זה ראינו איך המשטרה, בטקטיקות הרגילות שלה, מנסה לסיים את ההפגנה כשנוח לה. מבחינתם הם קובעים מתי יש דמוקרטיה, לא רצון העם".

בר לב טענה כי ההפגנה אתמול הראתה שכל המחאות קשורות. "ראינו כאן אנשים שבאים לזעוק את הזעקה של הפרנסה, את הזעקה של החשש מאובדן הדמוקרטיה, וראינו בעיקר אנשים שחוששים מה יהיה מחר", אמרה בר לב. "המשותף לכולם זה האיש שיושב כאן בבלפור, נאשם בפלילים שחטף מדינה שלמה ובגלל זה כל האירוע הזה מתקיים".

מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

פינוי בכוח של מפגינים במהלך מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

פינוי בכוח של מפגינים במהלך מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

פינוי בכוח של מפגינים במהלך מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

לפני שהאלימות המשטרתית החלה, האווירה הזכירה את מחאת 2011 עם ריקודים, תחפושות ואווירת פסטיבל, רק עם דגש הרבה יותר פוליטי. אחד המפגינים התחפש למשה, עם קרטון בצורה לוחות הברית שעליו נכתב "מה נשתנה". אלא שהתחפושת לא עזרה לו מול סילון המים של המכת"זית.

כמה מפגינים ניסו לחלק פרחים לשוטרים אולם הם סירבו לקבל אותם. אחרים סימנו בידיהם צורת לב מול השוטרים. "ההרגשה דומה ל-2011", אמר לי אהרון, מפגין צעיר אך בעל ותק בהפגנות, "רק שהפעם לאנשים יש יותר רעב. תמיד הצעירים מצטרפים מאוחר יותר. זה מצוין. אני מקווה שזה יתפתח". למרות שהוא רואה את המאבק כהרבה יותר רחב מאשר השאיפה להפיל את נתניהו, הוא מבין ששאיפה זו "היא רצון העם ואני הולך עם זה".

מפגין אחר סיפר שהוא ורבים מחבריו לא הביאו איתם טלפונים ניידים כדי שלא יאכנו את מיקומם. "מי יודע אם יחליטו לעשות פה בדיקה רנדומלית ולשלוח לכולם הודעות להיכנס לבידוד", הוא אמר. על זרועו היו רשומים מספרי טלפון הכרחיים. "הרבה יותר מרגיע להיות בהפגנה בלי הטלפון", הוא אמר.

אחת המפגינות הצעירות בהפגנה היתה תהילה בת ה-13 מקריית אונו, שמפגינה במקום עם אמה מאז מרץ. "היה לי חשוב לבוא לצעדה, היא סיפרה. "אני מפגינה כי לא הגיוני שיש ראש ממשלה שנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים. אני שמחה שצעירים רבים מצטרפים. כשהתחלנו היו פה בעיקר מבוגרים ועכשיו זה כל כך מרגש לראות את זה. אני בטוחה שהמחאה תצליח. אנשים מתחילים להתעורר".

בסיום ההפגנה קיים מפקד מרחב ציון, תת ניצב עופר שומר, מסיבת עיתונאים מאולתרת במקום. שומר, שסירב לענות לאזרחים ששאלו אותו שאלות בטענה שהוא "עונה רק לעיתונאים", אמר שלמרות שהבקשה לתהלוכה לכנסת הוגשה "ברגע האחרון", הם אישרו אותה "למרות המורכבות". לדבריו, "98 אחוז מהמוחים התנהגו בצורה הולמת ואני רוצה לשבח את זה. היו פה תופעות של חלוקת פרחים ושיחות הדדיות והיתה רוח טובה ואיפשרנו למוחים לבצע את המחאה שלהם".

לטענתו של שומר אחרי השעה 11, רק "קומץ" מפגינים נותר בכיכר, למרות שהיה מדובר במאות. שומר גם טען שלעבר השוטרים נזרקו אבנים ורימון עשן, אף שהמפגינים שדיברתי אתם אמרו כי לא ראו אירועים כאלה. לדבריו היה במקום "ריח חריף של אלכוהול וסמים". שומר גם הזכיר את התלונות של השכנים על רעש וזוהמה.

"מפקד המחוז החליט לפזר בכוח סביר ואכן כך עשינו", אמר שומר. בתשובה לשאלה אם המשטרה היא לא זו שדירדרה את האווירה למעצרים ואלימות גם על ידי מתן קנסות, ענה שומר כי "העבודה היא מורכבת, עשינו את זה בסדר, בהדרגה ובצורה מידתית".

מספר מפגינים שנותרו במקום צעקו לעבר שומר: "הממ״ז (מפקד המחוז) מטעם ביבי, באתם להוציא עצבים".

מכתזית משטרתית בפעולה במהלך מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

מכתזית משטרתית בפעולה במהלך מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

עצורים באוטובוס משטרתי, במהלך מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

עצורים באוטובוס משטרתי, במהלך מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בבלפור, ב-21 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

במהלך מפגין מחזיק צילום של איאד אל חאלק מול מכתזית משטרתית, מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

במהלך מפגין מחזיק צילום של איאד אל חאלק מול מכתזית משטרתית, מחאה בכיכר פריז מול מעון ראש הממשלה, 22 ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf