newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא רק חכרוש דילג. המשטרה דילגה מעל לפשיעה בחברה הערבית

בעיני רבים, ההתנהגות של ניצב חכרוש בזירת הרצח בכפר כנא מסמלת את יחס המשטרה לפשיעה בחברה הערבית. לחכרוש, אומרים שם, לא ניתנו סמכויות של ממש ולא היה לו סיכוי להצליח

מאת:
מינו אותו בעיקר כדי לגייס שוטרים ערבים. הניצב הפורש ג'מאל חכרוש (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

מינו אותו בעיקר כדי לגייס שוטרים ערבים. הניצב הפורש ג'מאל חכרוש (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

עד לפני שבועיים, איש לא ציפה שהעידן של ג'מאל חכרוש, הערבי-הפלסטיני הראשון שהגיע לדרגת ניצב במשטרת ישראל, יסתיים באופן שבו הסתיים: התפטרות שהיא למעשה פיטורין, ויציאה מהמשטרה מהדלת האחורית, בכל המובנים של המילה.

חכרוש, שרק לפני כמה חודשים מונה לראש אגף סיף – שהוקם במיוחד למאבק בפשיעה בחברה הערבית – פרש בשבוע שעבר, ימים לאחר שהמפכ"ל קובי שבתאי הודיע ​​על הקמת ועדת בדיקה בעקבות התנהגותו בזירת רצח ביישוב שלו, כפר כנא, לפני כשנה.

כזכור, לפני כשבועיים פורסם בעיתון "הארץ" סרטון שבו נראה חכרוש מדלג מעל ע'אזי אמארה, ששכב פצוע בחדר מדרגות אחרי שנדקר במפעל שבו ביקר חכרוש באותו הזמן, זאת מבלי לעצור להגיש לו עזרה. חכרוש עזב את הזירה, ואמארה מת מפצעיו זמן קצר מאוחר יותר. בזמן שחכרוש עזב את המקום, החשוד ברצח עדיין הסתגר באחד החדרים בבניין.

הסרטון עורר סערה ברחוב הערבי. רבים טענו שהוא משקף את התנהלות המשטרה כלפי הפשיעה בחברה הערבית, שכן גם היא "מדלגת על הגופות" ואינה עושה דבר. אחרים טענו שהסרטון היה חלק מניסיון של גורמים במשטרה "להפיל" את חכרוש ולהפוך אותו לשעיר לעזאזל של כישלון המשטרה במאבק בפשיעה בחברה הערבית.

חכרוש לא שינה את המשטרה, המשטרה שינתה אותו

"הסרטון גורם לתחושה רעה", מודה מנהל מרכז אמאן, עו"ד רדא ג'אבר. "אם אדם שאחראי למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, והוא גם בן החברה הזו, מתמודד ככה עם זה (עם רצח; ב"ז), איך אפשר לצפות מאחרים לנהוג אחרת? זה פשוט מחזק ומאשש את תחושת חוסר האמון במשטרה שקיימת בחברה שלנו".

עם זאת, ג'אבר, שהמרכז שלו נאבק כבר שנים נגד האלימות בחברה הערבית, אומר שלא נדרש לאירוע הזה כדי להבין שהמשטרה לא עושה את עבודתה היטב. "אנחנו יודעים שהמשטרה, כמוסד, משרתת את 'מדינת היהודים' שבה חיים כמה ערבים", הוא אומר.

ג'אבר מזכיר שבמשך שנים טענו גורמים בממשלה ובשלטון, שמינוי שוטרים ערבים נוספים, יגביר את הביטחון בחברה הערבית. "האירוע הזה ואחרים מוכיחים שערבי שנכנס ללב מערכת המשטרה, משתלב במנטליות הקיימת", אומר ג'אבר. "הוא הופך להיות המגן הגדול ביותר שלה. הוא לא משנה אותה – היא משנה אותו. השינוי חייב להיות במנטליות ובמערכת עצמה, ולא קשור למספר השוטרים הערבים".

ג'אבר מקבל את הטענה שבסופו של דבר, המשטרה הפקירה את חכרוש. "המערכת תמכה בחכרוש לאורך כל התקופה האחרונה ולא איפשרה את פרסום הסרטון הזה, ועכשיו היא מפקירה אותו. גם אם לא גורמים במשטרה הם שהדליפו את הסרטון, ברור שהמשטרה דחפה להתפטרותו. אני לא חושב שזה קשור לכך שחכרוש הוא ערבי. אולי היו סכסוכים בתוך המשטרה, כפי שקרה וקורה לעתים קרובות".

עניינו של חכרוש, אומר ג'אבר, מתגמד לעומת הבעיות האחרות בתוכניות של המשטרה להיאבק נגד הפשיעה בחברה הערבית. לטענתו, סדר העדיפויות של המשטרה קשור יותר לסדר העדיפויות של החברה היהודית מאשר לזה של החברה הערבית.

דוגמה מסוכנת בעיניו היא מה שמתרחש עכשיו בנגב. לפי הנתונים של מרכז אמאן, מספר ג'אבר, מספר ההרוגים בנגב נמוך יותר מהמספרים בצפון ובמשולש, אבל הממשלה מטילה את כל כובד המשקל שלה בנושא מיגור הפשיעה בנגב.

"למה? כי השפעת הנגב על היהודים גדולה לעומת אזורים אחרים", הוא טוען. "בכל דיון בכנסת מדברים על הנגב ועל הערים המעורבות, כאילו כל האלימות מתרכזת שם. המשמעות היא שגם אם המשטרה תצליח לצמצם את מספר מקרי הרצח שם, מה שישרת אותנו בטווח הקצר, יהיו לכך השלכות לטווח הרחוק שקשורות לייהוד הנגב וליצירת לחץ ומגבלות על התושבים שם".

מפגינה מול שוטרים במהלך מחאה נגד עבודות קק״ל בכביש 31 שבנגב, 14 בינואר 2022 (צילום: אורן זיו)

מספר ההרוגים בנגב נמוך, אבל כובד המשקל מוטל שם. מפגינה מול שוטרים במהלך מחאה נגד עבודות קק"ל בכביש 31 שבנגב, 14 בינואר 2022 (צילום: אורן זיו)

ג'אבר מספר כי בפגישות עם מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך, "הוא (אלשיך) נהג לומר שתפקידו של חכרוש לא להילחם באלימות, אלא להגדיל את מספר השוטרים הערבים המוסלמים ולפתוח תחנות משטרה חדשות".

הציפיות מהקמתו של אגף סיף, שחכרוש היה אחראי עליו, אומר ג'אבר, היו גדולות, ולכן גם האכזבה היא גדולה. האגף, כמו גם המינהלת לשיפור השירותים לחברה הערבית שהוקמה קודם לכן, לא השיגו תוצאות של ממש. "תפקידו (של חכרוש, ב"ז) התמצה באיתור סכסוכים והכוונת תחנות משטרה לפתרונם", אומר ג'אבר, "זה טוב, אבל זה חלק קטן מהבעיה הגדולה".

"מה שחכרוש עשה זה רע מאוד"

"אף פעם לא ראיתי בחכרוש כתובת לפתרון בעיית הפשיעה בחברה הערבית", אומרת עו"ד עביר בכר. "עבור המשטרה, חכרוש היה כלי או מתווך, מכיוון שהיה ערבי וקרוב לחברה הערבית, אבל הפתרונות לא היו בידיו. לשלטון יש נטייה לתווך בין המשטרה לערבים, ולטפח את דמותה של המשטרה בקרב החברה הערבית. זו הסיבה שחכרוש מונה".

בכר לא חושבת שהעובדה שצמרת המשטרה "הפקירה" את חכרוש קשורה להיותו ערבי. "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו רואים קמפיין נגד שוטר או קצין בגלל מה שעשה. מה שחכרוש עשה, כפי שהופיע בסרטון, זה רע מאוד. אי אפשר לעבור על זה לסדר היום.

"גם אם מישהו היה מעוניין להפיל אישית את חכרוש והפיץ את הסרטון, זה לא אומר שהתנהגותו של חכרוש היתה טובה. נראה שהוא חושש לעצמו והתרחק, נמנע מלעזור לפצוע, ולא עשה דבר בזירת הפשע שהפושע עוד היה סגור בתוכה".

לדבריה, גם התגובה של חכרוש בתקשורת לא היתה משכנעת. "אם המשטרה היתה תומכת בו, היינו הראשונים לתקוף אותה", אומרת בכר. "זו התנהגות אישית גרועה של ניצב חכרוש, ומה שקרה זו תגובה טבעית להתנהגות הגרועה של שוטר. אנשים בתפקידים אלה לא יכולים להתנהג כמו אדם רגיל".

הפגנה באום אל פחם נגד האלימות והרציחות, ב-29 בינואר 2021 (צילום: כוכב שחר)

הפגנה באום אל פחם נגד האלימות והרציחות, ב-29 בינואר 2021 (צילום: כוכב שחר)

לפי בכר, החברה הערבית לא תלתה תקוות באגף סיף או בתוכניות אחרות של המשטרה, ולכן לא היה צורך במקרה של חכרוש כדי לערער את האמון במשטרה – מראש לא היה כזה. "האמון  לא ישתפר כל עוד המשטרה תמשיך לעצור כמה עבריינים בזמן שהיא ממשיכה לדכא את ההפגנות. העניין פשוט: צריך תוכנית רצינית, שתהיה מבוססת על כוונות כנות ואמיתיות. עד עכשיו, לא התוכנית קיימת ולא הכוונות קיימות".

חכרוש עצמו כתב במכתב פרישתו כי הוביל "מהלך משמעותי להקמת אגף לסיכול הפשיעה בחברה הערבית, אך משימה זו גדולה מעבר לאנשים העוסקים בה… חרשתי תלמים וסללתי דרכים לא ידועות בין המדינה לחברה הערבית. אם השפעתי ולא במעט לתרום לחברה שוויונית וטובה יותר במדינת ישראל, דיינו".

חכרוש טען כי "מסע השמצות שיטתי" פגע בו ובמשפחתו, ולכן החליט לפרוש. "העיסוק הצדדי בשבוע האחרון עלול לפגוע בעיני במהלך הגדול יותר", כתב. "בשל אחריותי האישית, אני מודיע כי החלטתי לפרוש מהמשטרה לאלתר".

"אולי גורמים מעולם הפשע הדליפו את הסרטון"

עו"ד יעקב בורובסקי, ניצב לשעבר במשטרה שכיהן כמפקד מחוז הצפון ויועץ במשרד מבקר המדינה, דווקא מקבל את הסבריו של חכרוש למה שקרה באירוע בכפר כנא, וטוען שלא נפל פגם במעשיו. "מה שחכרוש עשה זה מה שמצפים מכל שוטר לעשות, אם הוא במדים ואם לא", אומר בורובסקי.

לשוטר, מסביר בורובסקי, אסור להתקרב לפצוע, שכן אינו רופא. "חכרוש לא הפקיר את המקום, ומה שמוכיח את זה הוא שהוא נעדר לכמה דקות ואז חזר", אומר בורובסקי. "הוא יצא להביא את כוחות המשטרה. מי שמפקיר זירת רצח לא חוזר אליה כעבור כמה דקות". לדבריו, חכרוש טעה כשהחליט לצאת לחופשה מיד אחרי פרסום הסרטון, וטעה בפעם השנייה כשהחליט לפרוש מהמשטרה.

לדברי בורובסקי, ייתכן שצמרת המשטרה "הפקירה" את חכרוש משום שהוא ערבי, כפי שטענו מקורביו. "יכול להיות שהן (הטענות) נכונות", הוא אומר. "יהיו לכך תוצאות קשות. בכך הם (צמרת המשטרה; ב"ז) אמרו לכל שוטר שאם ייקלע לזירת רצח, עליו להישאר במקום ולא לעשות כלום".

בורובסקי חושב שחכרוש לא הגיע לתפקידו בגלל פוליטיקה או קשרים, אלא משום שהיה קצין טוב. "אני מיניתי את חכרוש למפקד תחנת עפולה בזמן האינתיפאדה השנייה", הוא מזכיר. "באותה תקופה ראש הממשלה והמפכ"ל התנגדו, אבל התעקשתי, כי הכרתי את המקצועיות של האיש הזה".

בורובסקי מעלה אפשרות שגורמים מעולם הפשע הדליפו את הסרטון, כי העבודה של חכרוש הטרידה אותם. "מי אמר שרק המשטרה מחזיקה בסרטונים?", תוהה בורובסקי. "הסרטונים מגיעים גם לעורכי הדין. יכול להיות שגורם מהמשטרה הדליף את זה ואולי מישהו מעולם הפשע, אבל בכל מקרה אני מתעקש שאין בסרטונים האלה שום דבר בעייתי מבחינת חכרוש".

יחד עם זאת, בורובסקי לא סבור שהרחיקו את חכרוש מתפקידו בגלל כישלון המאמצים למאבק בפשיעה בחברה הערבית. "אם ראו שהעבודה שלו לא מצליחה, יכלו לומר לו ללכת הביתה או להעביר אותו לתפקיד אחר. השר היה צריך לדחות את התפטרותו של חכרוש, ולהמתין עד שתתברר האמת. עכשיו, כשהעניין הזה הסתיים בדרך הזו, זה יגביר ללא ספק את חוסר האמון של החברה הערבית כלפי המשטרה והמערכת".

משטרת ישראל העדיפה לא להגיב לטענות שעלו בכתבה זו. לעומת זאת, השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מסר אחרי פרישתו של חכרוש כי "לניצב חכרוש שמורות זכויות רבות שדבר לא יכול למחוק. הוא היה פורץ דרך, ודמות שאפשרה לחברה המוסלמית לחלום ולהעז לשאוף לדרגות הגבוהות ביותר במשטרת ישראל.

"החלטתו של ניצב חכרוש לפרוש בעקבות התקרית שהובאה לעיני הציבור בימים האחרונים היא ראויה. עבודת צוות הבדיקה שמינה המפכ"ל תמשיך לברר את שאלת ההיכרות לכאורה של גורמי המשטרה עם הנושא – בין היתר, ממתי ומי מהמשטרה הכיר את הנושא, לאילו דרגים הגיע המידע, מה היקף המידע שהגיע והמועד שבו הוא התקבל אצל מי מהגורמים במשטרה. כמו כן, האם ננקטו צעדים כלשהם בעקבות המידע".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf