newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כמו אחיהם במולדת, הפליטים הסודאנים לא רוצים חצי מהפכה

מאות מבקשי מקלט מסודאן הפגינו בדרום תל-אביב בתמיכה במהפכה שהובילה להפלתו של הרודן עומר אל-באשיר. כמו המפגינים שממשיכים לגדוש את רחובותיה של סודאן, גם הם לא מוכנים להסתפק בפחות מדמוקרטיזציה מלאה. "צריך להרוס את כל היסודות של המשטר הישן"

מאת:

מאות מבקשי מקלט מסודאן הפגינו אחר הצהריים (שבת) בגינת לוינסקי בדרום תל אביב, וחגגו את הפלתו של הדיקטטור עומר אל-באשיר לאחר שלושים שנה בשלטון. המפגינים קראו להשלים את המהפכה הדמוקרטית במדינה.

ההפגנה, שנקבעה עוד לפני נפילתו של אל-באשיר ביום חמישי, התקיימה כדי לתמוך במפגינים בסודאן, ששוטפים את הרחובות בארבעת החודשים האחרונים בדרישה להפיל את הדיקטטורה. המפגינים קראו בערבית "חופש, שוויון ואחווה, האפשרות היחידה היא מהפכה" ו-"העם דורש להפיל את השלטון", ונופפו בדגל איתו יצאה סודאן לעצמאות (1955-6) והוחלף מאוחר יותר כדי להתאימו לצבעי הליגה הערבית בהפיכה של נמיירי, ובדגל התנועה לשחרור סודאן (SLM).

״אנחנו לא מקבלים את השלטון הצבאי ודורשים שלטון אזרחי מלא". הפגנת מבקשי המקלט הסודאנים בדרום תל-אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

המהפכה החלה, אך לא תסתיים עד סילוקם של כל הדיקטטורים משלטון, והקמת ממשלת מעבר אזרחית עד לבחירות דמוקרטיות. הפגנת מבקשי המקלט הסודאנים בתל-אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנת מבקשי המקלט הסודאנים בתל-אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

בניגוד לתחושות המעורבות והאכזבה מכינון משטר צבאי ששררו בקרב מבקשי המקלט מסודאן החיים בישראל ביום חמישי, בהפגנה היום נשבה רוח אופטימית, והתחושה היתה של חגיגת עצמאות של ממש.

המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב "רק תיפול" בעברית, ערבית ואנגלית וקראו את אותה הסיסמא, שכעת מופנית למינוי החדש של הצבא – עבד אלפתאח בורהן, שמונה היום לנשיא הזמני, לאחר ששר הגנה שמונה במקום הנשיא פרש בעקבות המשך המחאה.

כמו בסודאן, גם בדרום תל אביב קבוצת נשים בלטה בנוכחותה בהפגנה, חלקן בלבוש מסורתי. "אני מאוד מתרגשת, המחאה תימשך עד שנשיג סודאן דמוקרטית ומאוחדת", סיפרה מרים הרון. "אנחנו לא מקבלים את השלטון הצבאי ודורשים שלטון אזרחי מלא". הרון עוקבת בדריכות אחרי ההתפתחויות ברחובות מולדתה ואומרת: "אני גאה בנשים שמפגינות בסודאן ומקווה לעמוד לצידן. אני מקווה שההפגנות לא רק יפילו את הדיקטטורה, אלא יובילו לשוויון מלא בין נשים לגברים".

כמו בסודאן, גם בתל-אביב נשים הובילו את ההפגנה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

נשים בחזית. הפגנת מבקשי המקלט מסודאן בתל-אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנת מבקשי המקלט מסודאן בתל-אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

המפגינים התכנסו בגינת לוינסקי בשעות הצהריים, שם עמדו במעגל כשהם שירים שיר מחאה, רוקדים ומתופפים בתופים. "העם מפיל אותם אחד אחרי השני", אמר מובארק, מבקש מקלט מסודאן שהשתתף בהפגנה, כשהוא מתייחס להפלתו של שר הגנה מהשלטון. "אנשים עדיין ברחובות, מפגינים, ולא יזוזו עד שלא ישיגו את כל הדרישות שלהם". כל המפגינים איתם שוחחתי הדגישו כי המהפכה החלה, אך לא תסתיים עד סילוקם של כל הדיקטטורים משלטון, והקמת ממשלת מעבר אזרחית עד לבחירות דמוקרטיות.

ביום חמישי, לאחר שהצבא הודיע על נפילתו של אל-באשיר, מבקשי מקלט בישראל חגגו, אך התאכזבו לאחר הודעת הצבא שבמדינה יתקיים שלטון מעבר צבאי במשך שנתיים, ומינויו של שר ההגנה, אבן עוף, לנשיא זמני. מיניו החזיק מעמד בדיוק שלושים שעות, במהלכן  נשארו המפגינים בסודאן ברחובות. בעקבות הלחץ הוא עזב ובמקומו מונה הגנרל עבד אלפתח בורהן, שאינו חבר במפלגת השלטון.

"אני לא מאוכזב, אני עדיין אופטימי, אל-באשיר שלט עלינו שלושים שנה, שר ההגנה שמינו החזיק יום אחד״, אמר וולדין סולימאן. כמו רבים אחרים, הוא שידר בלייב את ההפגנה לחבריו ולמשפחתו בסודאן. ״אני סומך על האנשים שהפילו את אל-באשיר, שהם יפילו את שאר הדיקטטורים שמונו". לדבריו, כעת מחכים המפגינים ברחובות לתוצאות המשא ומתן בין הנהגת המפגינים לצבא. "מי שמונה עד עכשיו הוא חלק מדיקטטורה, אנחנו צריכים הנהגה שתייצג את כל חלקי העם, צריך להרוס את כל היסודות של המשטר הישן".

"הכוח צריך לעבור לאזרחים, הוא לא יכול להישאר בידי הצבא", אמר ג'ק טיגי טיגי, מבקש מקלט מסודאן שחי בירושלים והגיע להפגנה. "כשמדברים על שינוי, אנחנו לא מדברים על להפיל רק את אל-באשיר, אלא את כל השלטון, את המפלגה שלו NCP (מפלגת הקונגרס הלאומי) ששולטת בכל האספקטים של החיים במדינה". לגבי התהליך שהחל במדינה הוא הוסיף: "זה לא פשוט, יש להם יחידות צבא שונות ומיליציות, עד שהם לא יפורקו לא נפסיק. גם הגנרל עבד אל-פתאח שמונה כעת הוא חלק מהשלטון, הוא אחרי לטבח בדרפור ב-2003, הוא סיפק את הנשק למיליציות שביצעו את הפשעים בדרפור".

"העם דורש להפיל את השלטון". הפגנת מבקשי מקלט סודאנים בתל-אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

"העם דורש להפיל את השלטון". הפגנת מבקשי מקלט סודאנים בתל-אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf