newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יו"ר המפלגה האסלאמית בכנסת: "תפילה מהקוראן לזכר ששת המיליונים"

בנאום שנשא בכנסת לציון יום השואה, הביע ח"כ מנסור עבאס מהתנועה האסלאמית סולידריות עם העם היהודי ועם משפחות הקורבנות. "פוליטיקאי או איש דת שלא מצליח להתנער מהגזענות ושנאת האחר, שלא יגע בשואה ולא יחלל את קדושתה"

מאת:

בפעם הראשונה, נציג התנועה האסלאמית נושא דברים מעל במת הכנסת לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. להלן דבריו של ח״כ מנסור עבאס, יו"ר רע״ם, היום בכנסת:

"אדוני יושב ראש הכנסת, חבריי חברי הכנסת.

על עוצמתה של השואה והגבורה אדבר היום. לא מתוך הספרים, ולא מצוטטי אינטרנט מזדמנים. מתוך תפיסת עולם ערכית , התבוננות פנימית לאדם שבתוכי, ותובנות היסטוריות שלמדתי לאורך שנים.

לפני עשרים ושש שנים עמדתי בפעם הראשונה שתי דקות דומייה; בעיקר נתתי כבוד לקולגות על ספסלי הלימודים, באוניברסיטה העברית. היום אני עומד ונושא תפילה מהקוראן למען עילוי נשמתם של שישה מיליון יהודים שנספו בשואה במלחמת העולם השניה.

כערבי פלסטיני וכמוסלמי דתי, שהתחנך על מורשתו של שיח' עבדאללה נמר דרוויש עליו השלום, מייסד התנועה האסלאמית, יש בי אמפטיה לכאבם וסבלם לאורך השנים של ניצולי השואה ומשפחותיהם של הנספים.

אני עומד כאן ומביע סולידריות עם העם היהודי, כאן ובעולם, העם שנבחר על ידי הנאצים כמטרה להשמדה המונית ורצח עם, ואומר כאן – לעולם לא.

אני מרכין ראש בפני גבורתם של נשים וגברים שיצאו במרד גטו ורשה, נגד גזירת המוות ותחושת הייאוש כדי לשמור על צלם אנוש.

אני גם מרכין ראש בפני גיבורים מעמים שונים, חסידי אומות העולם נוצרים ומוסלמים ואחרים, ובמיוחד ערבים ומוסלמים במסגד הגדול של פריז, ובמדינת אלבניה המוסלמית, שחיבקו ונתנו יד ומחסה ליהודים במהלך המלחמה.

אלברט אסולין, יהודי שברח ממחנה השמדה גרמני, אומר שיותר מ-1,700 לוחמי מחתרת, חלק קטן מהם לא יהודים, מצאו מחסה במסגד. בעיקר בזכות האימאם של המסגד.

אלבניה, המדינה האירופאית היחידה בעלת רוב מוסלמי, הצליחה במקום בו נכשלו מדינות אירופאיות אחרות; למרבה הפליאה, מספר היהודים באלבניה בתום מלחמת העולם השניה היה רב יותר מאשר בתחילתה.

הכחשת השואה היא שריד של האידיאולוגיה הנאצית. היא כישלון מוסרי, בגידה בערכי האמת והצדק, ועבירה על עיקרון יסוד באסלאם ״شهادة الصدق والعدل" – עדות האמת והצדק.

המופתי הגדול של בוסניה לשעבר, מוסטפה צ'ריק קבע: 'הסכנה בהכחשת רצח עם אינה רק הכחשת האמת לגבי רצח העם הפיזי. היא גם מתן צידוק לרצח עם אפשרי בעתיד, משום שכל מי שמתכחש לרוע האמיתי של רצח העם, מוכן לבצע את הרוע הזה שוב'.

עוצמתה של השואה מכריחה אותנו כבני אנוש להשאיר לרגע את המחלוקות הלאומיות והדתיות, וכמובן את הדעות הפוליטיות, ולהתייחד עם הקורבן ולהרגיש את הכאב.

אין לי הסבר למה זה קרה. אני לא יודע. יש לי הבנה שהאדם מסוגל לעשות את זה שוב, כאשר הוא מאבד את צלם אלוהים בתוכו, וכאשר הוא מתעלם מזכותו של האחר לחיים בכבוד ובחירות.

פוליטיקאי או איש דת או כל אדם שלא מצליח להתנער מהגזענות ושנאת האחר ולא מפסיק לחרחר ריב ומלחמות, שלא יגע בשואה ולא יחלל את קדושתה.

יש יהודים שאומרים ומדגישים 'לעולם לא' בהקשר היהודי הקולקטיבי. ויש יהודים שאומרים 'לעולם לא' בהקשר האוניברסאלי, לכל האנושות.

שניהם צודקים.

כמוסלמי מאמין וכבן לעם הפלסטיני שסבל וממשיך לסבול, כאב וממשיך לכאוב במשך עשרות שנים, אני מתפלל שכל יושבי הארץ, יהודים וערבים, ידעו ויפנימו את הלקח ההומני האנושי, להכיר בסבלו של העם האחר, ובזכיותיו לחירות ולחיות בכבוד, ונזכה להגשים את חזון השלום, הביטחון, השותפות והסובלנות בין שני העמים ושתי המדינות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
האוניברסיטאות בגדה חוששת שפלישות של הצבא הישראלי יפגעו בהכנסות שלהן. סטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם מוחים על הרג סטודנטים בידי הצבא, נומבר 2022 (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

האוניברסיטאות בגדה חוששת שפלישות של הצבא הישראלי יפגעו בהכנסות שלהן. סטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם מוחים על הרג סטודנטים בידי הצבא, נומבר 2022 (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

השיתוק של תנועות הסטודנטים הפלסטיניות: הפרטה ודיכוי פוליטי

תנועות הסטודנטים הפלסטיניות היוו חלק מרכזי במאבק הלאומי, אולם בשנים האחרונות מעמדן נשחק: הצבא פורץ לקמפוסים, הרשות מדכאת פעילות פוליטית והאקדמיה נמדדת במונחים ניאו-ליברליים. התארגנויות חדשות מבקשות שינוי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf