newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מובילי דעת קהל אמריקאים-איראנים בפניה לטראמפ: שמור על הסכם הגרעין

37 יוצרים, אנשי אקדמיה ועסקים אמריקאים-איראנים בולטים קוראים לנשיא הנבחר דונלד טראמפ לקיים את הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות. נטישת ההסכם, הם כותבים, "תציב שוב את ארה"ב ואיראן על מסלול של התנגשות"

מאת:

כתב אורח: ג'ים לוב

בכתב הגנה רהוט וישיר במיוחד על הסכם המעצמות בנושא תוכנית הגרעין האיראנית, פנו 37 מובילי דעת קהל אמריקאים-איראנים, לנשיא הנבחר דונלד טראמפ, בבקשה לשמר את המחויבות של ארה"ב להסכם. המכתב הפתוח בא בעקבות פנייתם של שורת מדענים בולטים בארה"ב לטראמפ שדחקה בו לתמוך בעסקה, כמו גם בעקבות תוצאותיו של סקר שנערך לאחרונה ולפיו שני שלישים מהציבור האמריקאי לא מעוניינים שממשל טראמפ ייסוג מההסכם.

נסיגה של וושינגטון מהעסקה, על פי החותמים על המכתב, לא רק שתעלה את הסיכויים לפתיחת חזית מלחמתית עם טהראן, היא גם תחזק את הקיצוניים באיראן אשר "בקלות יכולים לכבות את הדמוקרטיה והפעילות למען זכויות האדם כשיש להם את ההזדמנות לאחד את האומה מאחורי האיומים של תוקפנות זרה". בנוסף, זו תהיה הוכחה לכך "שמובילי הקו הנצי צדקו כאשר טענו כי לעולם לא ניתן יהיה לסמוך על ארה"ב שתצליח לקיים עסקה עד סופה".

בין החותמים על המכתב הפתוח ניתן למצוא מוסיקאים וקולנוענים בולטים, אנשי אקדמיה ותקשורת, יוצרים ואנשי עסקים, ביניהם ההיסטוריונים ארוונד אברהמיאן ורוי מוטהדה, השחקנית שוהרה אגדשלו, הסופרים רזא אסלאן ופירוזה דומאס, המומחית לפוליטיקה איראנית פארידה פרחי, הקומיקאי מאז ג'ובראני, והאמנים שירין נשאט ורחמניאן.

> המדריך המלא לשמאלני שרוצה להפסיק לדבר רק עם עצמו

מזכיר המדינה האמריקאית קרי ושר החוץ האיראני זריף לוחצים ידיים בתום שיחות המשא ומתן בין איראן למעצמות. 14 ביולי 2015 (צילום: מחלקת המדינה)

מזכיר המדינה האמריקאית קרי ושר החוץ האיראני זריף לוחצים ידיים בתום שיחות המשא ומתן בין איראן למעצמות. 14 ביולי 2015 (צילום: מחלקת המדינה)

המכתב המלא: "לבחור בדיפלומטיה על פני מלחמה"

הנשיא טראמפ היקר,

כאמנים, מדענים, מנהיגים עסקיים, מגני זכויות אדם ופעילים פרו-דמוקרטים איראניים-אמריקאים הרגשנו כולנו תחושת הקלה כאשר הושג הסכם הגרעין בין איראן לבין שש המעצמות. עבורנו, כוונת ההסכם היתה להבטיח כי תמנע מלחמה הרסנית בין ארה"ב ואיראן. כפי שצפו מדענים בולטים ומומחים לבקרת נשק מארה"ב ומרחבי העולם, זו היתה עסקה טובה כי היא הקטינה באופן דרמטי את הסיכויים למירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון.

בעוד ההקלות בסנקציות על איראן שנובעות כתוצאה מהעסקה שנחתמה עוד לא באות לידי ביטוי בשינוי מוחשי בחייהם של אנשים רגילים באיראן, הן, ללא ספק, נתנו למיליונים רבים תקווה כי כלכלת המדינה נסוגה מקצה המצוק עליו הוא הייתה תלויה.

וזוהי בדיוק הסיבה שבגללה אנו כל כך מודאגים מכל כוונה לבטל את ההסכם. כפי שכבר הצבעת בעבר, המלחמה בעיראק ערערה מאוד על היציבות באזור, וזה עלה ביוקר שלא לצורך. את המחיר שילמו ארה"ב ועיראק בדם ובממון רב. במקום פריחת הדמוקרטיה אותה הבטיחו חסידי המלחמה, חלקים נרחבים במזרח התיכון ממשיכים להתמודד עם אלימות בין עדתית ובין דתית ועם דיכוי אלים של כל התנגדות.

אנו פונים ומבקשים, בכל הכבוד, שלא תאפשר לאותם כוחות של מלחמה וסכסוך להחמיר את הנסיבות הטרגיות האלו על ידי העלאת המתיחות עם איראן.

למרות העובדה שמיליוני איראנים אינם מסכימים עם רבות מההחלטות שמקבלת הממשלה שלהם, הם בירכו על הסכם המעצמות על תכנית הגרעין האיראנית. יתרה מכך, רובם האמינו בכך שסיום מעגל העימותים עם ארה"ב יביא לקידום מרחב פוליטי שבו הם יוכלו להשמיע את קולם בדרישה לשינוי.

רק תנועה מקומית, מתוך איראן, תוכל להוביל לחברה פתוחה יותר ולממשלה שנותנת יותר דין וחשבון לאזרחיה. ואחרי הכל, הכוחות הקיצוניים והרודניים יכולים לכבות את הדמוקרטיה והפעילות למען זכויות האדם בקלות, כשיש להם את ההזדמנות לאחד את האומה מאחורי האיומים של תוקפנות זרה.

אנו עדים לכך שבמהלך העשור האחרון, הסנקציות ואיומי המלחמה שימשו רק כדי להעצים את הקיצונים באיראן, תוך פגיעה באזרחים רגילים מן השורה המייצגים את עמוד השדרה של כל שינוי חיובי אפשרי. נטישת הסכם הגרעין לא רק תוכיח שמובילי הקו הנצי צדקו כאשר טענו כי לעולם לא ניתן יהיה לסמוך על ארה"ב שתצליח לקיים עסקה עד סופה, היא גם תציב שוב את ארה"ב ואיראן על מסלול של התנגשות ומלחמה. זה יהיה אסון לשתי האומות.

יותר מבכל זמן אחר, ארה"ב ואיראן צריכות לחתור למעורבות ודיאלוג. הדבר יהיה יעיל בקידום המטרה של דמוקרטיה באיראן ויבטיח כי תוכל להתמיד בקיום הבטחתך להפחית את ההסתבכויות הבינלאומיות ולשפר את הבטחון הלאומי.

מסיבות אלו אנו מבקשים שתבחר בדיפלומטיה על פני סנקציות ומלחמה במגעים שלך עם איראן וכי תקיים את הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות.

ג'ים לוב שימש במשך שלושים שנה כראש הלשכה של סוכנות הידיעות IPS בוושינגטון. הוא מייסד הבלוג "לובלוג" שזכה בשנת 2015 בפרס מטעם האקדמיה האמריקאית לדיפלומטיה על סיקור בנושא מדיניות חוץ. הפוסט התפרסם לראשונה באנגלית ב-LobeLog.com, ותורגם לעברית על ידי יעל מרום. גרסה של המכתב בפרסית ניתן למצוא כאן.

> שלוש טעויות פטאליות וקונספירציה: קיצו הפוליטי של בנימין נתניהו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf