newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חוקרי יהדות נגד הסיפוח: "יכריח את היהודים להתנתק מישראל"

בעצומה שחתמו עליה 500 חוקרי יהדות מארה"ב, אירופה וישראל הוגדר הסיפוח כ"אפרטהייד" והובע חשש שהוא יגרום לעליית אנטישמיות ואיסלמופוביה. עצומה מקבילה של משפטנים מבהירה שסיפוח מנוגד לחוק הבינ"ל

מאת:

מאות אקדמאים חתמו בשבוע האחרון על עצומות נגד הסיפוח: יותר מ-500 אקדמאים מתחום לימודי היהדות חתמו על עצומה נגד "הסיפוח והחלת משטר אפרטהייד", ובמקביל יותר מ-200 משפטנים מרחבי העולם חתמו על עצומה נגד הסיפוח בדגש על הפרת החוק הבינלאומי.

"יהיה קשה ליהודים להסביר למה ישראל מפרה את החוק הבינלאומי". ראש הממשלה נתניהו נואם בפני ועידת אייפא"ק ב-2018 (צילום: חיים זך / לע"מ)

"יהיה קשה ליהודים להסביר למה ישראל מפרה את החוק הבינלאומי". ראש הממשלה נתניהו נואם בפני ועידת אייפא"ק ב-2018 (צילום: חיים זך / לע"מ)

"בנקודת מפנה מסוכנת זו, אנו משמיעים את קולנו נגד סיפוח ואפרטהייד, גזענות ושנאה, כיבוש ואפליה ולמען תרבות פתוחה של מחקר, שיתוף פעולה וביקורת ביחס לישראל ופלסטין", נכתב בעצומה הראשונה שעליה חתמו  אקדמאים המלמדים היסטוריה, תרבות, מחשבה, ספרות, דת וחברה יהודית במוסדות בצפון ודרום אמריקה, אירופה וישראל.

"אנו מייצגים.ות קשת רחבה של תפיסות, מן המרכז ועד השמאל הרדיקלי, שעיקרן התנגדות לכיבוש ולכוונה המוצהרת של ממשלת ישראל הנוכחית לספח חלקים מהגדה המערבית ולהחיל (דה-יורה) משטר אפרטהייד רשמי בישראל ובשטחים הכבושים", נכתב בעצומה שפורסמה בעברית, ערבית ואנגלית.

על העצומה חתמו שורה של מרצים מובילים מלימודי היהדות בארה״ב, ביניהם פרופ׳ חיים זיידלר-פלר, הרב הראשי של הילל ומרצה ב UCLA, פרופ׳ סמואל מויל, מרצה לחוק והיסטוריה, פרופ׳ דיוד ביאל, ראש לימודי היהדות באוניברסיטת דיוויס בקליפורניה ופרופ׳ חסיה דינר.

החותמים מציינים כי הממשלה הצהירה שמתן אזרחות לתושבים הפלסטינים שיסופחו אינו עומד על הפרק, ולכן הם קובעים כי "האפשרות הסבירה יותר היא זו של ניצול לא הוגן ולא חוקי של אדמה, מים ומשאבי טבע אחרים, הרחבת ההתנחלויות, אלימות שלטונית גוברת וחלוקה של האזור הפלסטיני למובלעות תחת שליטה ישראלית מוחלטת".

בתנאים אלה, הם אומרים, "סיפוח אזורים פלסטיניים יקבע את המערכת האנטי-דמוקרטית של חוק לא שוויוני או נפרד ואפליה שיטתית של האוכלוסייה הפלסטינית על רקע גזעי, אתני, דתי, או לאומי". החותמים אף מציינים כי המהלך ישפיע על היהודים החיים מחוץ לישראל ומזהירים כי הוא יצור "קיטוב גובר, הטחת האשמות הדדית בין תומכי ומתנגדי ישראל בקמפוסים ויתקע טריז בלב ליבה של האוכלוסייה היהודית. מעשה כזה יביא להגברת האנטישמיות והאיסלמופוביה".

"הסיפוח הוא המשך של תהליכים ארוכי טווח, אבל הוא נקודת מפנה מאוד מסוכנת", אמר ל"שיחה מקומית" פרופ׳ ניצן ליבוביץ' מאוניברסיטת ליהיי שבפנסילווניה, שהיה אחד מיוזמי העצומה. "נדהמנו מהתגובה המיידית של רבים מהחותמים", הוא מספר, "לא היו ויכוחים על השימוש במילה אפרטהייד. זו תגובה להליכה ימינה בשנים האחרונות.

"השאלה היא לא רק הצהרת הסיפוח של נתניהו, אלא מה קורה מאז 1948 ובמיוחד מאז 1967, עם סיפוח 64 קמ"ר סביב ירושלים עם עשרות אלפי פלסטינים. סיפוח ייצור שתי מערכות משטר, פוליטיות ואזרחיות – אחת ליהודים ואחת לערבים. מבחינת החוק הבינלאומי זה הוגדר בשורה של אמנות כהמשך של התפיסה של אפרטהייד".

הסיפוח מנוגד לחוק הבינלאומי ולאמנות שישראל חתומה עליהן. בית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג (צילום: האומות המאוחדות)

הסיפוח מנוגד לחוק הבינלאומי ולאמנות שישראל חתומה עליהן. בית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג (צילום: האומות המאוחדות)

לדברי ליבוביץ׳, הסיפוח יתרום לעליית שיח גזעני ורדיקלי לא רק ביחס לאנטישמיות והקהילה היהודית, אלא גם לאיסלמופוביה ולשיח נגד מיעוטים אחרים. "ההצהרה נתפסת כצעד חד צדדי מבחינת מדינת ישראל, אבל יהיו לה השלכות על כל יהודי בעולם. בתור מרצים בקמפוסים אנחנו נאלצים שוב ושוב להסביר את המעשים של מדינת ישראל. הסיפוח יעמיד אותנו במצב שבו אין לנו שום יכולת להסביר למה ישראל פועלת בניגוד לחוק הבינלאומי. הקהילה היהודית מוצאת את עצמה במצב שהיא חייבת להצהיר על הזהות הפוליטית והמשפטית שלה בנפרד ממדינת ישראל. ישראל צריכה לחשוב אם זה מצב שהיא מעוניינת בו".

במקביל יותר מ-200 משפטנים מרחבי העולם, בהם ישראלים, חתמו על העצומה נגד הסיפוח, בה ניתן דגש להפרה של החוק הבינלאומי ושל האמנות שישראל חתומה עליהן.

"האיסור על סיפוח חד צדדי של שטח שנתפס בכוח מוכר באופן אוניברסלי ככלל יסוד במשפט הבינלאומי", נאמר בעצומה. "כל בתי הדין הבין לאומיים וכל המוסדות הבינלאומיים אשר עסקו בסוגייה זו, כמו גם הרוב המכריע של משפטנים בינלאומים, מאשרים קביעה זו ללא סייגים. איסור זה חל בין אם מדובר בשטחים בריבונותן של מדינות אחרות ובין אם מדובר בשטחים שאינם עצמאיים ובהם חיים עמים הזכאים לקבוע את עתידם הפוליטי מכוח הזכות להגדרה עצמית".

על העוצמה חתמו בין היתר פרופ׳ מרקו סאסולי (Sassòli), מומחה למשפט בינלאומי באוניברסיטת ג'נבה, פרופ׳ פלר ג'ונס מהפקולטה למשפטים מהאוניברסיטה של ניו סאות וולס בסידני וגם ישראלים מלמדים בארץ ובחו"ל, ביניהם פרופ' אייל גרוס מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ופרופ' פרנסס רדאי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ד"ר דורין לוסטיג מהפקולטה למשפטים בתל אביב, וד"ר זיו בורר וד"ר סיון שלמה-אגון, שניהם מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בראילן.

על פי החותמים, צעד של סיפוח "יהיה בטל מעיקרו, יגרור אחריות בינלאומית בגין הפרה של המשפט הבינלאומי, ובנסיבות מסוימות עלול להוביל לאחריות פלילית אישית". החותמים מוסיפים כי אין הבדל משפטי בין ההגדרות השונות של פעולת הסיפוח – 'החלת ריבונות', 'החלת המשפט, השיפוט והמינהל', או 'סיפוח'. "לסיפוח בפועל יש אותן תוצאות משפטיות כמו לסיפוח פורמלי", נכתב שם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf