newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ואז שוטרי מג"ב נעלו את בית המשפט: קטעים מיומן עתידי

אחרי שביהמ"ש העליון פסל את חוק החסינות לראש הממשלה, שר המשפטים הודיע שאין תוקף להחלטה. מכאן והלאה, ההידרדרות היתה בלתי נמנעת. דוד קרצמר שם יד על יומן שעוד לא נכתב

מאת:
היומן העתידי מספר: ככה ייראה העימות בין הממשלה לבתי המשפט. שוטרים ליד בית המשפט המחוזי בירושלים. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

היומן העתידי מספר: ככה ייראה העימות בין הממשלה לבתי המשפט. שוטרים ליד בית המשפט המחוזי בירושלים. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

23 במרץ 2023

אמש ננעל מושב החורף של הכנסת. ביום האחרון של המושב התקבלו בקריאה שנייה ושלישית החוקים ליישום תוכניתו של שר המשפטים ל"רפורמה במערכת המשפט". חברי הקואליציה צהלו; חברי האופוזיציה יצאו מובסים ומדוכדכים.  "רפורמה" כוללת, בין השאר, את השינויים הבאים במערכת המשפט: 1. שינוי הרכב ועדת המינויים לשופטים כך שיהיו בוועדה שלושה שרים (במקום שניים), שני חברי כנסת מן הקואליציה ואחד מן האופוזיציה, שני נציגי ציבור שימונו על ידי שר המשפטים, ושלושה שופטים. בניגוד למצב הקיים, לממשלה יהיה רוב בוועדה וכל החלטותיה יתקבלו ברוב דעות. 2. למועמדים לבית המשפט העליון ייערך שימוע בפני ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת; 3. בית המשפט לא יהיה רשאי לדון בטענה הנוגעת לפסול חוק יסוד; 4. חוות הדעת של יועצים משפטיים במשרדי הממשלה לא יחייבו את השרים.

26 במרץ 2023

הממשלה בוחרת בשר לביטחון לאומי ובשר האוצר כחברים בוועדה למינוי שופטים, בראשה עומד שר המשפטים. שר המשפטים ממנה חבר מרכז הליכוד וחבר ש"ס כנציגי ציבור בוועדה. הוא מודיע כי יכנס את הוועדה כדי למנות נשיא שיחליף את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שעומדת לפרוש השנה, וכדי למנות שלושה שופטים שיחליפו את שופטי העליון הנוספים שעומדים לפני פרישה.

27 במרץ 2023

השר לביטחון לאומי דורש למנות חבר ממפלגתו כשופט בבית המשפט העליון. הוא מצהיר כי אם דרישתו זו לא תיענה, תפרוש סיעתו מן הקואליציה ותתמוך בהצעת חוק להקדמת הבחירות.

מתארגנת קבוצה גדולה של חברי מרכז הליכוד שדורשת מינוי של עורך דין, גם הוא חבר מרכז הליכוד, כנשיא הבא של בית המשפט העליון. עם חברי קבוצה זו נמנים תומכיו המרכזיים של שר המשפטים. הם מעבירים מסר לשר שאם דרישתם לא תיענה, הם ידאגו לכך שבבחירות הבאות הוא לא ייבחר בפריימריז.

היומן העתידי מספר ששר המשפטים הודיע שאם בית המשפט המחוזי ימשיך בהליכים נגד ראש הממשלה, הוא יסגור אותו. שר המשפטים יריב לוין (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

היומן העתידי מספר ששר המשפטים הודיע שאם בית המשפט המחוזי ימשיך בהליכים נגד ראש הממשלה, הוא יסגור אותו. שר המשפטים יריב לוין (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

14 באפריל 2023

שר המשפטים מפרסם את רשימת מועמדיו לבית המשפט העליון. הרשימה כוללת את חבר מפלגתו של השר לביטחון לאומי, חבר מרכז הליכוד שעליו המליצו קבוצת תומכיו, ועורך דין מהשוק הפרטי, שייצג בעבר את הליכוד בהליכים משפטיים שונים. נשיאת בית המשפט העליון מציעה שלושה שופטים מחוזיים.

15 אפריל 2023

במשרד ממשלתי דנים בהצעות שהוגשו למכרז לבניית כביש חדש בנגב. הקבלן משה כהן הגיש את ההצעה הזולה ביותר. אנשי המקצוע בודקים את ההצעה וקובעים כי היא עומדת בכל הדרישות המקצועיות. ואולם גם יצחק לוי, חבר מרכז הליכוד ואחד מן התומכים הגדולים של השרה הממונה על המשרד, הגיש הצעה למכרז. הצעתו יקרה יותר מהצעתו של כהן, ואנשי המקצוע גם מביעים ספק אם היא עומדת בדרישות המקצועיות. היועץ המשפטי של המשרד מודיע לשרה כי לפי החוק, על המשרד לקבל את הצעתו של כהן. השרה מודיעה לו כי שמעה את חוות דעתו, אך החליטה לדחות אותה ולאשר את הצעתו של לוי. מנהל מחלקת הבנייה במשרד מודיע לכהן כי לא זכה במכרז. כהן פונה לעורך דין. עורך הדין אומר כי הסיכויים שלו להצליח בעתירה נגד המשרד אינם גבוהים, משום שנטל ההוכחה שנפל פגם במכרז מוטל עליו. בכל מקרה, אם ירצה לפנות לבית המשפט, יצטרך לשלם לו מראש שכר טרחה בסך 100,000 שקל. כהן מוותר על ניסיון לתקוף את החלטת המשרד בבית המשפט.

2 במאי 2023

הוועדה למינוי שופטים מתכנסת לבחור נשיא ושלושה שופטים לבית המשפט העליון. יש שני מועמדים לנשיא: השופט יצחק עמית, שמועמדותו הוצעה על ידי נשיאת בית המשפט על בסיס שיטת הוותק שהיתה נהוגה עד כה, ועורך הדין, חבר הליכוד, מועמדו של שר המשפטים. ברוב קולות של שבעה חברי הוועדה נבחר מועמדו של שר המשפטים. באותו רוב נבחרו לשופטים בבית המשפט העליון חבר מפלגתו של השר לביטחון לאומי, ועורך הדין של הליכוד. כן נבחר אחד משופטי בית המשפט המחוזי, שהציעה נשיאת בית המשפט העליון.

6 במאי 2023

שימוע למועמדים לעליון בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. חברי האופוזיציה מבקשים לחקור את המועמדים על קשריהם הפוליטיים.  יו"ר הוועדה אוסר עליהם להציג את השאלות ופוסק כי ניתן להתייחס לכישוריהם המקצועיים בלבד. ברוב דעות של חברי הקואליציה, מאושרים המועמדים של שר המשפטים, ועוברים לשימוע של מועמדותו של השופט המחוזי. אחד הח"כים שואל אותו אם נכון שפסק פיצויים לילדה בדואית שנפגעה על ידי שוטרי משמר הגבול. כאשר השופט עונה בחיוב, מצהיר חבר הוועדה כי אין לשופט גאווה לאומית ואיננו ראוי להיות שופט בישראל.

ח"כית שואלת את המועמד אם הוא מסכים לאמירה שלא ייתכן שעם ישראל הוא כובש בארצו. השופט מסרב להשיב לשאלה ואומר כי בעתירות הנוגעות לשטחים המוחזקים, הוא יפסוק על פי ההלכה הקיימת, האומרת שהמשטר המשפטי בשטחים הוא משטר של תפיסה לוחמתית. קמה מהומה באולם. חברי הכנסת מתחילים לצעוק על המועמד. ח"כ אחד צועק שהם ידעו כי השופט שייך ל"שמאל הקיצוני". ח"כ אחר מצהיר שכבר לא יהיו שופטים כמוהו בבתי המשפט בישראל. השופט קם ומצהיר כי הוא מסיר את מועמדותו. רוב חברי הוועדה מוחאים כפיים.

השופטים יגיעו לשימוע בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת. דיון בוועדה בראשות ח"כ שמחה רוטמן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

השופטים יגיעו לשימוע בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת. דיון בוועדה בראשות ח"כ שמחה רוטמן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

11 במאי 2023

הכנסת מאשרת בקריאה שנייה ושלישית חוק יסוד: חסינות ראש ממשלה מכהן. בחוק זה נקבע כי ראש הממשלה לא יעמוד למשפט פלילי בזמן כהונתו כראש הממשלה, ובמשך תקופה של חמש שנים מיום סיום כהונתו. בחוק נקבע כי הוא יחול מיום קבלתו בכנסת. כן נקבע כי אם החלו הליכים פליליים נגד ראש הממשלה לפני קבלת החוק, בית המשפט יפסיק את ההליכים.

11-31 במאי 2023

עוד לפני שהשופטים החדשים נכנסו לתפקידם, הוגשו שלוש עתירות לבג"ץ בעניין הפסקת ההליכים הפליליים נגד ראש הממשלה. ראש הממשלה ממנה עורך דין פרטי לייצג אותו בבג"ץ. עורך הדין מגיש בקשה לדחיית העתירה על הסף בטענה כי יש הוראה בחוק יסוד: השפיטה האוסרת על בית המשפט לדון בטענות נגד חוק יסוד. בית המשפט דוחה את הטענה ומודיע כי ידון בחוקיות הפסקת ההליכים נגד ראש הממשלה. שר המשפטים מצהיר כי בית המשפט חורג מסמכותו, ושלא יהיה תוקף לפסק דינו של בית המשפט, תהא החלטתו אשר תהא.

5 ביוני 2023

בית המשפט מחליט כי על אף שמו של החוק (חוק יסוד: חסינות ראש ממשלה מכהן), הוראת התחולה היא הוראה פרסונלית, שאיננה ראויה להיכלל בחוק יסוד. אי לכך, הוראה זו עומדת לביקורת שיפוטית. בית המשפט מחליט כי החלת החוק על הליכים משפטיים קיימים פוגעת ביסודות שלטון החוק שעליהם נשענת המדינה, ונוגדת את עקרון השוויון המוגן מכוח הזכות לכבוד האדם בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בית המשפט קובע פה אחד כי ההוראה בדבר החלת החוק על הליכים קיימים איננה עומדת בפסקת ההגבלה, ולכן היא חסרת תוקף. יש להמשיך בהליכים נגד ראש הממשלה.

6 ביוני 2023

שר המשפטים מצהיר כי אין תוקף לפסק הדין של בית המשפט, ושאם שופטי בית המשפט המחוזי ימשיכו בהליכים נגד ראש הממשלה, הוא יסגור את בית המשפט. שופטי בית המשפט המחוזי מתעלמים מאיומו של שר המשפטים ומזמנים את הצדדים לישיבה הבאה של בית המשפט, שתתקיים ב-13 ביוני.

13 ביוני 2023

בהוראת השר לביטחון לאומי, הממונה על משמר הגבול, מגיעים בשבע בבוקר שוטרי משמר הגבול לבית המשפט המחוזי בירושלים, נועלים את שערי בית המשפט ומונעים כניסה לבניין.

14 ביוני 2023

נשיא המדינה מבקש מן הצדדים להגיע לפתרון מוסכם של המשבר. הוא איננו מפרט.

הערה:

אחרי כתיבת היומן, ב-14 ביוני, נודע לשר המשפטים שעיתונאי עומד לפרסם את היומן בניו יורק טיימס. שר המשפטים דיבר עם השר לביטחון לאומי. הלה הורה לשוטרים לעצור את העיתונאי ולהאשים אותו בהמרדה. היומן הודלף לי מבית המעצר. המשך היומן ייכתב אם וכאשר העיתונאי ישוחרר.

דוד קרצמר הוא משפטן

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf