newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הריגתו של אחמד חג'אזי מעוררת קריאות למרי אזרחי

הצעיר בן ה-22 מטמרה, שרצה להיות אח, נהרג מכדור תועה בקרב יריות בין המשטרה לעבריינים. כ-10,000 איש השתתפו בלווייתו, והפגנות התקיימו בערים ערביות נוספות. בציבור הערבי בטוחים שמדובר בתוצאה של מדיניות ממשלתית מכוונת, וקוראים להעביר את המחאה העממית גם לתוך הערים היהודיות

מאת:

הצעיר אחמד חג'אזי, בן 22, מהעיר טמרה היה אמור ללבוש היום מדי אח בבית החולים בני ציון בחיפה, במסגרת המעבר משלב הלימודים העיוני לשלב המעשי. והוא אכן סידר לעצמו את המדים והספיק גם לפרסם את תמונתו באינסטגרם, שגרפה אלפי לייקים, כיאה לצעיר שעומד לפני התחלה חדשה בחייו.

חג'אזי לא ידע שזו תהיה הפעם הראשונה והאחרונה שבה ילבש את המדים האלה, שכל כך אהב. במקומם הולבשה גופתו בסדין לבן, על פי המסורת האסלמית.

לווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: מקבולה נסאר)

לווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: מקבולה נסאר)

אחמד חג'אזי הוא הקורבן ה-13 בשרשרת פשעי הרצח בחברה הערבית מאז תחילת 2021. אבל חג'אזי הוא מקרה מיוחד. הוא קיפח את חייו רק מכיוון שהיה בזמן ובמקום הלא נכונים, כשיצא מבית ידידו כדי לברר מה פשר היריות ברחוב מול הבית, ספג "כדור תועה" בחזה ונהרג במקום – כפי שהעיד דודו, עבד אל ראוף, שהיה בין הראשונים שהגיעו לזירה.

הרחוב הערבי געש בעקבות הרצח. בהלווייתו של חג'אזי בטמרה השתתפו הערב (שלישי) כ-10,000 איש. המשטרה סגרה את הכניסות לעיר, ובמקום שררה אווירה קשה. חלק מהמשתתפים החלו להבעיר צמיגים. במקביל התקיימו הפגנות בערים נוספות, ובהן נצרת, טירה וכפר כנא. בנצרת הפגינו גם בעקבות רצח של אדהם בזיע, בן 30, שנורה למוות מול ביתו.

אחמד חג'אזי במדי אח (צילום: באדיבות המשפחה)

אחמד חג'אזי במדי אח (צילום: באדיבות המשפחה)

דודו של חג'אזי הביע בפני "שיחה מקומית" פליאה על עצם ניהול של קרב יריות עם פושעים בתוך שכונת מגורים. הוא תוהה מדוע בנתניה ובאשקלון הצליחה המשטרה למגר את ארגוני הפשע, אך היא אינה מצליחה לעמוד מול הפשע הפושה ברחוב הערבי, וסבור שיש להקצין את פעילות המחאה נגד המשך האנרכיה השוררת בתוך החברה הערבית בישראל.

כיצד המשטרה, במקום להגן עלינו, הורגת בנו? שאל הדוד, ופנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקריאה נרגשת: "די לדיבורים, הגיע הזמן למעשים".

ראשיתו של המקרה באירוע שהתרחש יומיים לפני הרצח, כשחברי כנופיה מקומית ירו לעבר ביתו של איש עסקים בשם סאלם מריח. למחרת, מריח קיבל שוב איומים, והתבקש לשלם דמי חסות בסך 300 אלף שקל. על פי עדויות של שכנים ומכרים, אנשי משטרה הגיעו לפני חצות לביתו של מריח, וארבו לכנופיה מול הבית.

הכנופיה אכן הגיעה למקום, ושלושה חמושים התחילו לירות משני מקלעים ואקדח לכיוון ביתו של מריח. אז יצאו אנשי המשטרה ממחבואם, הזדהו בקול רם וקראו לחמושים לעצור. אלה פתחו באש לכיוון השוטרים, והשוטרים ירו בחזרה. חמוש אחד נהרג ושניים נפצעו, וחמוש נוסף הצליח לברוח. במהלך המרדף אחריו, נפגע חג'אזי, שיצא מבית ידידו הרופא מחמד ערמוש כדי לברר מה קורה. ערמוש נפצע פצעים קלים עד בינוניים.

ג'בר חג'אזי, אחיו של אחמד, סיפר ל"שיחה מקומית" כי שמע באותו לילה שאחיו נפגע מכתבים במקום, וכשהגיע לזירה אחמד כבר היה בתוך רכב מד"א במצב אנוש.

ג'בר סיפר כי אחיו סיים את התיכון לפני שלוש שנים, והחל לעבוד במכולת השייכת למשפחה כדי להרוויח את הכסף הדרוש ללימודיו. הוא הוסיף בדמעות: "אחי הוא הצעיר במשפחה והאהוב ביותר על אמא, שחלמה לראות אותו אח מוסמך. כל מי שמכיר אותו נשבה בקסמו, בשל אישיותו, מראהו הנאה וחיוכו הרחב. מאז אתמול אמא במצב קשה".

עיר רפאים

המקרה של אתמול בטמרה אינו הראשון, וכנראה גם לא האחרון. תושבי העיר עדים כבר כעשר שנים למעשי בריונות ויריות כמעט יומם וליל. אזרחים רבים מספרים שהם חיים תחת צל כבד של טרור אזרחי יומיומי, שבא לידי ביטוי בירי ובגביית דמי חסות על ידי ארבע כנופיות מקומיות, שזורעות פחד בכל השכונות בעיר.

אחד התושבים שמנהל עסק זעיר סיפר ל"שיחה מקומית" כי חמושים ירו צרורות לכיוון ביתו לפני כמה שנים, ורק בנס לא נפגעה הילדה שלו שיצאה למרפסת כמה דקות לפני הירי. בעל העסק התוודה שמאז שירו לכיוון ביתו פעמיים, הוא התחיל לחשוב על קניית נשק כדי להגן על עצמו, מכיוון שתלונותיו במשטרה לא הועילו ולא סיפקו לו כל הרגשת ביטחון.

בעל העסק מפציר בראש העירייה לנצל את הטרגדיה האחרונה כדי לנקות את העיר מהפשיעה, שלוקחת אותה כבת ערובה. ואכן, מאז שעות הבוקר טמרה הפכה לעיר רפאים שוממת, ומעט האנשים שהסתובבו ברחוב במהלך היום נראו מפוחדים, והביטו במבטים מבועתים לעברו של כל זר שביקר בעיר.

לפני הלווייתו של חג'אזי קרא ראש עיריית טמרה, ד"ר סוהיל דיאב, לשביתה פתוחה ולהשתתפות של עשרות אלפים באינתיפאדה עממית-אזרחית, על מנת לכפות על הממשלה החלטה אמיתית למגר את הפשיעה ואת הפושעים ולממש את מחויבותה החוקית.

מוחמד ברכה, ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, בטוח שמה שקורה בטמרה הוא תוצאה של מדיניות ממשלתית. לטענתו, הרקע לאירועים הוא החלטתה של ישראל להעניש את החברה הערבית על השתתפותה באינתיפאדה השנייה בתחילת שנות ה-2000.

ברכה, שנכח באוהל המחאה בטמרה, הבהיר שוועדת המעקב תוציא לפועל החל מיום רביעי שרשרת פעולות מחאה, שתכלול גם פנייה לקהילה הבינלאומית לקבלת הגנה, בנוסף להאצת המחאות וההפגנות גם בתוך הערים היהודיות ופנייה לתקשורת העברית.

שיח כמאל כטיב, סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שהוצאה מחוץ לחוק, הסכים לדבריו של ברכה. הוא הדגיש במאהל המחאה בטמרה שישראל פועלת לשבור את החברה הערבית לרסיסים על ידי העלמת עין מהתפשטות הפשיעה. בדומה לברכה, הוא סבור שישראל מענישה את האזרחים הערבים על השתתפותם באינתיפאדה השנייה לפני כ-21 שנה, וקורא להעביר את המחאה העממית לתוך הערים היהודיות.

מול הטענה הנשמעת לעתים שגילויי האלימות והפשיעה הם ביטוי של "תרבות אלימה" המושרשת בקרב הערבים, מציג העיתונאי נאיף זידאני, בן העיר טמרה, נתונים שמפריכים אותה: בכל הגדה המערבית שבה חיים 2.5 מיליון איש, נרצחו אשתקד 27 איש, לעומת 113 נרצחים בחברה הערבית בישראל, שמונה כשני מיליון איש.

גם בעזה שיעור הרציחות נמוך יותר, על אף העוני והצפיפות, וגם בקרב האזרחים הערבים בישראל עצמם נתוני הפשיעה היו נמוכים לפני שנת 2000.

במרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, גינו את התנהגות המשטרה, שפגעה באנשים תמימים כשהסתבכה בירי מסיבי בתוך שכונת מגורים, בלי זהירות ותוך זלזול בחיי התושבים המקומיים.

בעדאלה סבורים שכל זה קורה על רקע מדיניות מפלה של ממשלות ישראל. לדבריהם, סגירת תיקי החקירות של אנשי המשטרה שירו במפגינים במאורעות אוקטובר 2000 ומקרים אחרים כמו רצח המורה יעקוב אבו אלקיעאן לפני חמש שנים מעידים כי המשטרה עדיין רואה את חברה הערבית בישראל כאוייבים.

ודיע עואודה הוא עיתונאי וסופר

הלווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: סוהא עראף)

הלווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: סוהא עראף)

הלווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: מקבולה נסאר)

הלווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: מקבולה נסאר)

הלווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: סוהא עראף)

משתתפים בהלווייתו של אחמד חג'אזי בטמרה הבעירו צמיגים, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: סוהא עראף)

הפגנה בנצרת, במחאה על הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: חמודי חליליה)

הפגנה בנצרת, במחאה על הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: חמודי חליליה)

מעצר בהפגנה בנצרת, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: חמודי חליליה)

מעצר בהפגנה בנצרת, ב-2 בפברואר 2021 (צילום: חמודי חליליה)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf