newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הקולות הביקורתיים ברע"מ מתגברים: איפה ההישגים?

לעת עתה נראה כי תמיכתה של רע"מ בקואליציה יציבה, לפחות עד אישור התקציב. אך ברקע מתגבר המתח, ואף נפוצות שמועות כי מספר 3, ח"כ מאזן גנאים, שוקל לפרוש ולהתמודד שוב על ראשות העיר סכנין

מאת:

אחרי הבחירות האחרונות והקמת הממשלה החדשה, אמר אחד ממתנגדי מפלגת רע"מ כי הוא מקווה שהממשלה תאריך ימים ככל הניתן, עד שהחברים של ח"כ מנסור עבאס יגלו כי ביצעו הימור מפסיד, ותמכו בממשלה שהיא לא פחות ימנית וקיצונית מקודמותיה ושלא תיישם שום דבר ממה שהבטיחה.

חלפו יותר מ-100 ימים מאז הקמת הממשלה, ואכן אף אחת מהדרישות הבסיסיות של רע"מ לא יושמה. עד כדי כך הגיע המצב, שעבאס דיבר על כך לפני כחודש בזעם וטינה, ואף איים לא להעביר את התקציב אם זה יימשך.

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, במליאת הכנסת, ב-2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

חוששים ממשבר במפלגה. יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, במליאת הכנסת, ב-2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

בינתיים חומרת האיומים פחתה, ועבאס חזר להדגיש כי העניין לוקח זמן ולתמוך בקואליציה בכל דבר ועניין. כך, הצביעה רע"מ נגד הצעת חוק דמי אבטלה לעצמאים שהגיש ח"כ סאמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת, והתנגדה להצעת חוק ללמד את השפה הערבית בבתי ספר יהודיים.

קודם לכן הצביעה רע"מ גם נגד החוק לחיבור בתים לחשמל ללא טופס 4 ונגד חוק איחוד משפחות, והתנגדה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית נגד האלימות בחברה הערבית. ח"כ ואליד טאהא הצהיר כי רע"מ לא תעזוב את הממשלה גם אם הממשלה תפתח במלחמה בעזה. הפלירט של עבאס עם נפתלי בנט הגיע עד למגזין "טיים", שם בחר עבאס בבנט כאחד מ-100 האנשים המשפיעים בעולם,

כל הדברים האלה ועוד הגבירו את המתח בתוך שורות רע"מ והתנועה האסלאמית – האגף הדרומי. היו מי שפירסמו את חוסר שביעות הרצון שלהם ברשתות החברתיות. אף שחלקם נסוגו מכך בהמשך, המתיחות כבר ברורה לכולם.

מספר 3 ברשימה, ח"כ מאזן גנאים, למשל, אמר לפני שבוע כי הוא אינו מצפה מהממשלה לשנות את מדיניותה כלפי החברה הערבית בנושא האלימות והפשיעה, אף שזה היה חלק מההתחייבויות של רע"מ לפני הקמת הממשלה, וחלק מההבטחות והתנאים שהציבה לכניסה לקואליציה. כשנשאל לגבי השפעתה של רע"מ בממשלה, השיב גנאים: "שאל את מנסור עבאס". וזה אומר הרבה.

בכיר ברע"מ אומר כי "יש לא מעט אנשים בתוך רע"מ שדוחים את הגישה של מנסור עבאס, וכל יום מספרם גדל. מצד שני, הם לא יוצאים ומצהירים על כך, בין אם בגלל אינטרסים אישיים, שאיפות התקדמות או פשוט השתייכות למפלגה ופחד ממשבר בתוכה".

עם זאת, לדבריו, "המחלוקת התבררה, וגם הטינה ברורה. העמדות של הח"כ לשעבר מסעוד גנאים, שמבקר את הגישה החדשה, אינן מוסתרות מאף אחד, כמו גם עמדותיו של הח"כ לשעבר, טלב אבו עראר, אף ששניהם לא עזבו את הרשימה והתנועה".

לגבי הח"כ הנוכחי מאזן גנאים, טוען הבכיר כי הוא עשוי להגיש את התפטרותו מהכנסת אחרי העברת התקציב, כדי להתמודד שוב על ראשות העיר סכנין.

לדבריו, "לגנאים, שהיה מנהיג – ראש עיריית סכנין, ראש הוועדה הארצית של ראשי הרשויות הערביות, ולפני כן ראש קבוצת איחוד בני סכנין, קשה לקבל את העובדה שכל החלטה וכל דבר עכשיו חייבים את אישורו של עבאס. תומכיו של גנאים מאמינים שההתרחקות של רע"מ מהקו הלאומי הפלסטיני עלולה להחליש אותו באופן משמעותי בסכנין, ולכן הוא התחיל לחשוב על עזיבה. הוא לא קיבל את הבמה והאורות שחיכה להם כשרצה להיות חבר כנסת".

אבו עראר (רע"מ-המשותפת), אמר כי אינו יכול להעריך את הממשלה ולתת לה ציון לפני ההצבעה על התקציב.

גם גנאים אמר כי "כל מה שאנחנו אומרים כעת נחשב מוקדם מדי. נדע את כוונותיה של הממשלה אחרי ה-14 בנובמבר, כשהתקציב יעבור בקריאה שנייה ושלישית. האם תעמוד בהבטחות שהבטיחה לנו או לא? רק אז נוכל להעריך אם הכניסה לממשלה היתה צעד נכון או לא. וזו עמדת כולם ברע"מ".

גנאים לא הכחיש וגם לא אישר כי בכוונתו להתמודד שוב על ראשות העיר סכנין. לדבריו, "המטרה שלי היתה תמיד לשרת את האנשים, בעירייה או בכנסת, ויש עוד שנתיים לבחירות בעירייה. אני מכיר את השיח בסכנין על ההתמודדות שלי. אני תושב העיר, ושומע ורואה את האנשים. אבל זה מוקדם מדי. בינתיים אני מנסה לשרת את החברה שלי מהכנסת".

ח"כ מאזן גנאים מרע"מ (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

ח"כ מאזן גנאים מרע"מ (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

בנוגע להצהרתו כי הוא אינו מצפה מהממשלה לפתור את סוגיית הפשע בחברה הערבית, אמר גנאים: "מה שהתכוונתו הוא שהמשטרה נושאת באחריות, וכך גם הממשלה. היא יכולה לעשות את זה אם היא רוצה, אבל היא כושלת עד עכשיו בגדול.

"מצד שני, גם על החברה יש אחריות גדולה. לא סביר שמספר של אנשים ייקחו אותנו כבני ערובה. לא יעלה על הדעת שעורך דין מאום אל פאחם וחתן חדש מעילוט ייהרגו. זה בלתי סביר שילדינו נהרגים בקלות כזאת. הקול שלנו צריך להיות רם, ועלינו לעבוד יותר על החינוך של ילדינו והרחקתם מעולם הפשע".

נראה כי המצב הנפיץ בתוך רע"מ נמצא כעת בהמתנה עד לאישור התקציב וחוק ההסדרים, שאמורים לכלול לפחות חלק מההבטחות שניתנו למפלגה. רק היום ישב עבאס בראשות ישיבת הוועדה הפרלמנטרית המיוחדת לענייני החברה הערבית, כדי לדון בפריטים הקשורים לחברה הערבית בתוכנית החומש ובתקציב בכלל. עד אז, הביקורת הפנימית תישאר כנראה בפנים, ורע"מ תמשיך לתמוך בקואליציה.

האם הממשלה תעמוד בהבטחותיה, או שאולי תפנה לכיוונים אחרים, כפי שנרמז בפרסומים שמדברים על ניסיונות לשלב ח"כים מהליכוד, או אפילו מהמפלגות החרדיות, בקואליציה? האם עבאס יצליח לשכנע את החברה הערבית שההימור שלו הצליח, ושהיה נכון לוותר על נושאים פוליטיים ולאומיים בתמורה להבאת תקציבים, על רקע המתחים המתמשכים בזירה המדינית ובכלל? את זה רק ימים יגידו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf