newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפועל י-ם בליגת העל: בשורה חשובה מול הגזענות והשליטה הבית"רית

הישגה של קבוצת האוהדים הירושלמית הוא בשורה פוליטית וספורטיבית אדירה. בעונה הקרובה היא תאתגר על המגרש את בית"ר – וגם את אוהדיה  

מאת:

החג האדום. כך כינו בעבר הרחוק בעיתונות האזרחית את חג האחד במאי. השבוע, ממש בחג הפועלים, חגגו אלפי אוהדים את עלייתה של הפועל ירושלים לליגת העל. האסון במירון העיב על החגיגה, שנדחתה כראוי לכמה ימים. אבל 21 שנות ציפייה ליום הזה עוררו רגשות של שמחה לא רציונלית בקרב אדומים רבים בירושלים.

הישג פוליטי וספורטיבי אדיר. הפועל ירושלים חוגגת את ההעפלה לליגת העל (פלאש 90)

הישג פוליטי וספורטיבי אדיר. הפועל ירושלים חוגגת את ההעפלה לליגת העל (פלאש 90)

החשיבות הציבורית ואפילו הפוליטית של תופעת הפועל ירושלים (קטמון) היא עצומה. קהל נאור וגדול מאוד התמודד עם השליטה הבית"רית בירושלים ובנה חלופה נוצצת ומלבבת שעוד תמשוך אלפים רבים. בניגוד להשמצות המגמתיות, קטמון לא הייתה מעולם אגודה אשכנזית. כל שכבות הציבור בירושלים הגיעו ליציעי הקבוצה, הלחינו שירים מיוחדים ומילאו את טדי בשמחת חיים. גאוות היחידה שמה קץ לסכסוכים אמיתיים ומלאכותיים

העפלת הפועל לליגת העל מאפשרת גם לאוהדות ואוהדים המתעבים אלימות וגזענות להגיע למשחקים. רבים מחבריי מחוץ לעיר מזדהים מאוד עם האהבה הנקייה של האוהדים לקבוצה. שתי תופעות מרתקות השתלבו בתהליך הזה: אוהדים צעירים רבים שחיים עתה בתל-אביב השתלבו היטב בציבור האוהדים שנשאר בירושלים ונוכחותם מורגשת יותר ויותר ביציעים; קהל חדש גדול וצעיר הצטרף וביציע ניתן לראות נשים רבות וגם ילדים מכל שכונות העיר.

האם ההצלחה הספורטיבית תניב גם קהל גדול עוד יותר? זה בהחלט ייתכן. עם זאת, קיומם של אוהדי הפועל בירושלים הבית"רית והימנית הפך לעובדה מוכחת. על אוהדי הקבוצה נמנים אנשי תקשורת רבים שגם הם נוטלים חלק בשיווק הישות האדומה לכל חלקי הארץ. פוסט חגיגי שלי בפייסבוק זכה לתמיכתם של ישראלים רבים. מצלה הקודר של שנת 2020 צצה תקווה חדשה.

מנכ"ל הקבוצה, אורי שרצקי, הירושלמי השורשי, היה תמיד איש ברוך דמיון אבל גם עם כושר ביצוע נדיר ועקשני. החזון שלו משנת 2007 הציל את הפועל מתאוות הבצע ומהציניות של הבעלים הקודמים. הוא התווה דרך ייחודית להפועל קטמון והפך את האגודה לבית היוצר של הפועל ירושלים המחודשת. בקונסטלציה העכשווית בעיר קשה להאמין שהוא יקבל אזרחות כבוד בעיר, אבל גם הוא וגם המאמן המקצועי שי אהרון זכאים בהחלט להכרה כזו.

בעונה הקרובה נתמודד נגד בית"ר בשני משחקים מותחים. בית"ר אולי יותר חזקה אבל הפועל תהיה אתגר לא פשוט לקהל הלאומני והכהניסטי המאכלס את יציעי טדי וצובע אותם בצהוב מחליא. יהיה טוב.

חיים ברעם הוא סופר ופובליציסט.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf