newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

העלאת שכר המינימום תביא להטבה בחייהם של המוני אנשים

העלאת שכר המינימום תחלץ יותר מ-130 אלף בני אדם ממעגל העוני, ותצמצם את פערי השכר במדינה. מדובר בצעד נכון מוסרית וכלכלית. 64 חברי כנסת חתמו על הצעת החוק, אבל הממשלה עדיין מתנגדת. זה הזמן להשמיע את קולנו

מאת:

כותב אורח: דב חנין

המאבק על שכר המינימום מגיע בימים אלו לרגעי ההכרעה. ההסתדרות הודיעה על שביתה כללית במשק ב-7 בדצמבר בדרישה להעלאת שכר המינימום. באותו יום ממש תעלה להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק שלי ושל עוד 63 ח"כים להעלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה. שלושה ימים לאחר מכן תגיע הצעת החוק להכרעת מליאת הכנסת.

במאבק החשוב הזה צריך לעשות הכל כדי לנצח. אסור להמשיך להשלים עם מציאות בה עבודה אינה מחלצת מעוני, ואיננה מבטיחה פרנסה בכבוד. יותר מדי אנשים בישראל עובדים ונותרים עניים.

מספר טענות נשמעות בכל פעם שעולה הדרישה להעלות את שכר המינימום. החשש מפיטורים המוניים, מעליה באבטלה, מבריחת מעסיקים או מעליית מחירים בלתי נשלטת. אבל המעסיקים לא יברחו, במיוחד בגלל העובדה שהמעסיק הגדול ביותר של משתכרי שכר המינימום הוא למעשה המדינה, והיא לא הולכת להעביר את ענייניה לחו"ל, בדיוק כמו חברות הסלולר, רשתות השיווק וחברות הקבלן שמעסיקות שלוש מאות אלף עובדים נוספים ומשרתות את השוק המקומי.

> שכר המינימום יעלה – השאלה בכמה תלויה גם בנו

דורשות שלושים שקל לשעה (מדף הקמפיין: מינימום 30)

דורשות שלושים שקל לשעה (מדף הקמפיין: מינימום 30)

בעניין האבטלה אנו יכולים להסתכל על מה שקרה בישראל בהעלאות שכר המינימום הקודמות, גם אז נשמעו אותן האזהרות: מאז 2006 ועד היום הועלה שכר המינימום שבע פעמים. באותה התקופה ירד אחוז האבטלה מ­ 7,7 אחוזים  ל6,4- אחוזים, זאת אומרת שהעלאת השכר לא הביאה לפיטורים המוניים, אבל להטבה בחייהם של המוני אנשים – דווקא כן.

אשר למעסיקים הקטנים – אני בעד לסייע להם ומגבש חבילת צעדים בעניין כולל הקלטת באשראי ובמיסוי. אבל למדינה אסור לסבסד את העסקים הקטנים באמצעות שכר רעב לעובדים.

ישנם כאלו שטוענים נגד הנתונים האלו ואומרים שאחוזי האבטלה ירדו *למרות* העלאת שכר המינימום, ולא *בגלל*, ולכן היוזמה בעייתית. מי שטוען כך פשוט מבלבל בין מטרות ואמצעים. המטרה היא לא לעבוד כמה שאפשר, המטרה היא לחיות ולהתפרנס בכבוד. העבודה היא רק אמצעי. אם נוריד את אחוז האבטלה לאפס וכולם יעבדו בשכר רעב אין בכך שום טעם. אין נתון שממחיש יותר את הטעות התפיסתית הזו מכך שלמעלה מ-­55 אחוז מהעניים בישראל עובדים. תחשבו על כך טוב ­ מדובר באנשים שיוצאים יום יום לעבודה ובכל זאת נשארים עניים. זהו מצב בלתי נסבל.

> עשרות חברי כנסת: נתמוך בהעלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה

(התמונה באדיבות מטה מינימום 30)

(התמונה באדיבות מטה מינימום 30)

העלאת שכר המינימום היא וודאי לא תרופת פלא לכל בעיותינו. אבל מה שאנחנו כן יכולים להגיד כבר עכשיו היא שהתוספת עליה אנו מדברים תחלץ יותר ממאה שלושים אלף בני אדם ממעגל העוני. היא גם תדחוף את משכורות שאר השכירים כלפי מעלה ותצמצם את פערי השכר הגדולים בישראל. לצד העלאת שכר מינימום יש להילחם על קליטת עובדי הקבלן להעסקה ישירה, על מס חברות דיפרנציאלי שיגרום לחברות הגדולות שהיום נהנות מפטורים, לשלם יותר, ולעסקים הקטנים הנאבקים בכדי לשרוד – לשלם פחות. יש לדאוג גם כי קצבת הסיעוד תעלה בהתאם לעלייה בשכר המינימום בכדי שהעלאת השכר לא תיפגע באופן אנוש בקשישים ובנכים המעסיקים מטפלים ואין להם מאיפה לשלם את ההפרש שייווצר בשכר.

על מנת שלא נהיה חייבים להיאבק שוב ושוב למען העלאת שכר המינימום בכל מספר שנים, בהצעת החוק מוצע מנגנון חדש של עדכון שכר המינימום – בהתאם לפיריון העבודה. בניגוד לטענות הנשמעות בימים האחרונים נגד העלאת השכר, כי יש להעלות את פריון העבודה כאשר השכר יעלה יחד איתו, הכלכלן הבכיר פרופ' יוסי זעירא מראה כי הפריון במשק דווקא עולה בהתמדה ב-15 השנים האחרונות אולם השכר נותר קפוא. בעשור של תחילת שנות האלפיים מדובר בהפרש של פי 18 עליה בפריון לעומת השכר. במילים אחרות: הגידול במשק לא בא לידי ביטוי במשכורות שלנו, התמורה לפריון ההולך וגדל הולכת כמעט כולה לכיסי המעסיקים.

כפי שהוכיחו כלכלנים בכירים בכל העולם, בהם שבעה זוכי פרס נובל, העלאת שכר המינימום היא צעד חיוני למען חברה צודקת יותר וכלכלה חזקה. מדובר בצעד נכון מוסרית וכלכלית. במציאות שבה כל שכיר שלישי מרוויח שכר מינימום, בה כולנו יוצאים לעבודה יום יום אבל לא מצליחים לגמור את החודש, בה אי השוויון בישראל הולך וגדל בהתמדה – העלאת השכר היא הצעד הנכון. שישים וארבעה חברי כנסת חתמו על הצעת החוק, אבל הממשלה עדיין מתנגדת. רק אם נגביר את הלחץ הציבורי ונשמיע את קולנו בעוצמה, נוכל לעשות את השינוי. עכשיו כבר ברור שאפשר. זה בידינו.

דב חנין הוא חבר כנסת מטעם חד"ש

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf