newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הניצחון הענק של חמאס בקמפוס ביר זית: פתח הוענש על מחדלי הרשות  

הבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית נתפסות כשיקוף של הלך הרוח בגדה. הניצחון ההיסטורי של תא חמאס מעיד, יותר מכל, על המיאוס המעמיק כלפי הרשות הפלסטינית, ועל התחזקות החמאס בעקבות אירועי מאי 2021

מאת:

התפיסה הרווחת בציבור כיום היא שחמאס מציעה דרך מוצלחת יותר להגן על הזכויות של העם הפלסטיני בהשוואה לרשות הפלסטינית. עצרת תמיכה בחמאס באוניברסיטת ביר-זית, 19 במאי 2022 (פלאש 90)

ברחבה הגדולה של אוניברסיטת ביר זית, בהפסקה, קבוצת חברים עם תיקי מחשב עמדו במעגל וצחקו. שתי סטודנטיות שתו אייס קפה על המדרגות, ובמחלקה לספרות, בחורה עם קוקו בצבע אדום ואוזניות עיינה ביריד ספרים בערבית. על הקיר לידה מישהו הדביק סטיקר עם רובה: "תנו קול להתנגדות", ועל הרצפה נראו עדיין עשרות בלונים ירוקים, שרידים מהחגיגה בשבוע שעבר, עקב הניצחון המוחץ והדרמטי של חמאס בבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטה.

הבחירות השנתיות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, שנערכו השנה ב-18 במאי, נתפסות כשיקוף של הלך הרוח ברחוב הפלסטיני בגדה המערבית. באוניברסיטה לומדים כ-12,000 סטודנטים. ארבעה מכל חמישה הצביעו בבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר – אחוז השתתפות דומה לסבבים בשנים קודמות, אבל התוצאות, הפעם, היו חסרות תקדים.

יותר ממחצית מהקולות, 5,068 סטודנטים, תמכו בתא הסטודנטים של חמאס, לעומת 3,379 בלבד שהצביעו לתא של פתח. לא נרשם בבחירות באוניברסיטה, עד היום, פער גדול כל-כך של עשרה מושבים בין שתי התנועות. בשנת 2019, למשל, פתח וחמאס קיבלו מספר מושבים זהה, ב-2018, חמאס ניצחה בפער של מושב בודד, וב-2017 בפער קטן של שלושה.

חוסר האונים של אבו מאזן מול האקטיביות של חמאס

בדקתי את תוצאות כל הבחירות באוניברסיטה מאז 2012: השנה חמאס ניצחו בפער גדול מאי-פעם. משהו השתנה מאז הבחירות האחרונות, ב-2019. (במשך שנתיים לא התקיימו בחירות באוניברסיטה בגלל הקורונה).

אבל מה בדיוק השתנה? שוחחתי עם נציגים של התאים השונים, וסטודנטים באוניברסיטה, כדי להבין מה גרם לחמאס להתחזק כל-כך, ומה אפשר ללמוד מכך על המצב הכללי בגדה המערבית.

"אנחנו משלמים את המחיר על המעשים של הרשות הפלסטינית", הסביר ראפת אל-סויטי, אחד מחברי תא הסטודנטים של פתח, את הסיבה להפסד שלהם בבחירות. "השביתה של המורים והרופאים נגד ממשלת הרשות, ההרג של ניזאר בנאת, מבצעי המעצרים של הרשות נגד פעילי חמאס, ובכלל – הרדיפה של הרשות נגד דגלי חמאס. אני מתנגד לדיכוי הזה, אבל סטודנט פה, לא מבדיל בינינו, כתא הפתח, לבין הרשות הפלסטינית".

הפגנה ברמאללה במחאה על הריגתו של פעיל האופוזיציה הפלסטיני ניזאר בנאת, ב-24 ביוני 2021 (צילום: פלאש90)

הפגנה ברמאללה במחאה על הריגתו של פעיל האופוזיציה הפלסטיני ניזאר בנאת, ב-24 ביוני 2021 (צילום: פלאש90)

מספר רב של סטודנטים באוניברסיטה אמרו כי תמכו בחמאס בבחירות לאגודה כהצבעת ענישה נגד הרשות הפלסטינית. בדיבייט המסורתי שהתקיים בין תאי הסטודנטים לפני הבחירות, באולם ענק מול מאות ואלפי תלמידים, הדובר מטעם חמאס, מועתסם זלום, נחשב למנצח הגדול.

הוא אמר ליריבו מפתח: "מי כתב לך את הנאום היום? קצין של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים? אלו שרודפים ועוצרים אותנו?" הוא דיבר בשבח המתנגדים החמושים לכיבוש, שחלקם משתייכים גם לפתח. "בג'נין הם התאחדו יחד מכל הפלגים הפלסטינים", אמר, ואז הטיח בסטודנטים תומכי הפתח: "מי שרודף אותם זו הרשות הפלסטינית שלכם", לקול תשואות הקהל.

בהמשך, הרים זלום שתי תמונות, והראה לסטודנטים: באחת, שוטרי מג"ב מכים את האבלים בהלוויה של העיתונאית שירין אבו עקלה, ובשנייה, שוטרים פלסטינים מכים מפגינות, במחאה נגד ההרג של ניזאר בנאת ברמאללה. "מה ההבדל ביניכם?" שאל את נציגי תא הסטודנטים של הפתח.

רוב הסטודנטים שהתראיינו בנושא ציינו את המוות של ניזאר בנאת, דמות ציבורית ומבקר של הרשות הפלסטינית שהוכה למוות על-ידי כוחות הביטחון של הרשות ביוני, כסיבה עיקרית לבחירה בתא הסטודנטים של חמאס.

סטודנטים אחרים הזכירו את ההתנהלות של חמאס בחודש מאי נגד ישראל, ולאחרונה בג'נין, כסיבה להתחזקות שלה בקמפוס של ביר זית, ובכלל. הפער בין חמאס לרשות הפלסטינית בולט, הם אמרו. בעוד שישראל מונעת מהרשות ריבונות בירושלים, ואבו מאזן יכול רק לגנות בחוסר אונים את מעשי הכיבוש, בחמאס אקטיביים. הם ירו טילים על ישראל, והם נתפסים בקרב תושבי הגדה כמי שניצחו במלחמה, או לכל הפחות, ניסו לשמור על מסגד אל-אקצא והבתים בשייח ג'ראח.

"כל מה שקרה לאחרונה בארץ, במיוחד בג'נין ובירושלים, גרם לנו להבין שמי שמגן על הציבור זה חמאס. לכן העם מתקבץ מאחורי התנועה הזו", הסבירה סטודנטית אחת מדוע הצביעה לתנועה בבחירות. סטודנט אחר אמר כי המעצרים המשותפים של הרשות הפלסטינית ביחד עם הצבא הישראלי, עודדו סטודנטים לבחור בחמאס.

"אנשים רוצים לעשות משהו כדי שהמצב ישתנה, ולנו אין מה להציע להם"

יום לפני הבחירות, הצבא פשט על רמאללה ועצר שבעה מחברי תא הסטודנטים של חמאס, "אלכתלה אלאסלאמיה". הבחור שהוביל את הדיבייט באוניברסיטה, מועתסם זלום, היה אחד מהעצורים. הוא נלקח לכלא עופר. בכלא, כך טענו בני משפחתו, הוכנס בכוונה לתא באגף בו היו אסירי פתח, שהכו אותו ופצעו אותו. גורם בשב"ס המעורה בפרטים אמר ל-"שיחה מקומית" כי בהליך הקליטה של זלום בכלא הוא נשאל אם יש לו סכסוכים עם אסירים אחרים, והשיב שאין לו. לכן הוכנס לאגף מעבר זמני, בו שהו אסירי פתח ואסירים מפלגים אחרים. כאשר זלום אמר לסוהרים שהותקף, הוא הועבר לתא אחר, אם כי לא נראו סימני חבלה בגופו, לפי הגורם.

"איבדנו את הציבור כי בדרך של משא ומתן ושיתוף פעולה עם ישראל, לא הצלחנו לסיים את הכיבוש", הסביר ל-"שיחה מקומית" את הסיבה לתוצאות הבחירות בכיר בפתח. "אנשים רוצים לעשות משהו כדי שהמצב ישתנה, ולנו אין מה להציע להם".

הבחירות הוכיחו כי לציבור קשה להפריד בין פתח, כתנועה פוליטית שפעם הובילה את המאבק הפלסטיני, לבין הרשות הפלסטינית והקו של אבו מאזן, שהפופולריות שלו בציבור כיום אפסית.

תא הסטודנטים באוניברסיטה, שמכונה אל-שביבה, או התא של יאסר ערפאת, ניסה לעשות הפרדה כזו, אך נכשל, כי הקשר והתלות שלהם ברשות ברורה. כאשר מתאם תא הסטודנטים של פתח ביקר את ההרג של האקטיביסט ניזאר בנאת בידי הרשות, הוא פוטר. שאלתי את אל-סויטי, נציג התא, מדוע פוטר, אם הם אכן נפרדים מהרשות כפי שטען. הוא לא רצה להגיב.

שורת מחאות של עובדי רשות כמו מורים ורופאים, שמקבלים משכורות חלקיות מזה תקופה ארוכה, היו סיבה נוספת לתמיכה בחמאס בבחירות. המצב הכלכלי של הרשות הפלסטינית גרוע מאי-פעם עקב הקפאות במימון מצד האיחוד האירופי וארה"ב, וקיזוז כספי המיסים בידי ישראל כצעד ענישה על העברת משכורות מהרשות לאסירים פלסטינים ומשפחותיהם.

"הבחירות בביר זית הן היחידות שמתקיימות באווירה דמוקרטית ושקופה, ולכן הן אמינות", אמר עבד אל-חאפז שרבאתי, פעיל בתא הסטודנטים של מפלגת העם, שלא עבר את אחוז החסימה, "לכן הן עדות למזג ברחוב ולנטיות הפוליטיות של העם".

שלושת תאי הסטודנטים שמייצגים מפלגות שמאל קיבלו אחוז קטן מקולות המצביעים. חמישה מושבים לתא של החזית העממית, ואפס מושבים למפלגת העם והחזית הדמוקרטית, שלא עברו את אחוז החסימה. גם תאים אלו התמקדו במתקפה על הרשות הפלסטינית, הפסיביות שלה, ושיתוף הפעולה עם הכיבוש הישראלי.

הפגנת תמיכה בחמאס על הר הבית (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

"חמאס הצליחה להציג את עצמה ככוח שמסוגל לפעול בירושלים ובאל-אקצא". הפגנת תמיכה בחמאס על הר הבית (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

שאלתי את שרבאתי מדוע לדעתו רוב הסטודנטים בחרו בחמאס, והוא חיבר את זה לאירועי מאי. לדבריו: "תלמידים בחרו בדרך ההתנגדות שחמאס מייצגת, כי חמאס הצליחה להציג את עצמה ככוח שמסוגל לפעול בירושלים ובאל-אקצא, או להילחם בכיבוש בג'נין. יש בהצבעה הזו גם מימד של מחאה נגד הרשות הפלסטינית, בתגובה לתיאום הביטחוני שהיא עושה".

"אבל אנחנו במפלגה לא מתכחשים לכך שחמאס מדכאת את העם הפלסטיני בעזה", הוסיף שרבאתי, "כנראה שכל אחד בוחר מתוך המציאות שבה הוא חי: בגדה המערבית, העם התעייף מהרשות".

בדיבייט באוניברסיטה, נציג התא של פתח ביקר את שלטון החמאס בעזה, והזכיר שהתנועה מונעת חופש ביטוי ובחירות באוניברסיטה ובעיריות שם. "היה לכם קשה לשים מסיכה על הפה בקורונה", אמר, "אבל אתם סותמים את הפה לתושבי עזה כבר חמש-עשרה שנה".

סטודנט ופעיל בתא השמאלי של החזית הדמוקרטית אמר לי כי הוא מתוסכל מכך שהציבור מנהל את בחירותיו רק בין פתח לחמאס. "התוצאות הדהימו אותי", אמר וליד חראג'נה, "ציפיתי שנקבל לפחות שני מושבים, ושבמפלגת העם יקבלו מושב אחד. אבל כלום. הרחוב הפלסטיני, ברובו, עדיין בוחר או פתח, או חמאס".

ישראל מגדירה את שני תאי הסטודנטים האלו – של חמאס (אלכותלה אל אסלאמיה), ושל פתח (כתלת אל-שהיד יאסר ערפאת), וגם את התא של החזית העממית (כתלת אל-קוטוב אל-טולאבי אל-דמוקרטי אל-תקדומי) – כלא חוקיים. בשנים האחרונות נעצרו סטודנטים רבים על פעילות בתאי חמאס והחזית העממית, גם כאשר אופי הפעילות היה אזרחי כמו להשתתף ביריד ספרים או לתלות דגלים באוניברסיטה מטעם התא. הרשות הפלסטינית פעלה יחד עם הצבא כדי לבצע מעצרים של פעילי חמאס.

למרות שיתוף הפעולה עם ישראל, או אולי – כפי שעולה מעדויות הסטודנטים – דווקא בגללו, פתח של אבו מאזן הפסידה השנה לא רק בביר זית, אלא במספר מקומות שונים. בבחירות לעירייה באל-בירה ובחברון, למשל, ובאיגוד עורכי הדין והמהנדסים, וגם בפעם הראשונה באוניברסיטת בית לחם, שם ניצחה החזית העממית עם שבעה-עשר מושבים את פתח עם ארבעה-עשר (שאר התאים לא השתתפו בבית לחם).

אין ספק שאירועי השנה החולפת השפיעו על דעת הקהל הפלסטינית וחיזקו את חמאס – בראשם הרג ניזר בנאת וההתקוממות בחודש מאי בירושלים ובעזה. הבחירות בביר זית הן עדות לשינוי הזה. התפיסה הרווחת בציבור כיום היא שחמאס מציעה דרך מוצלחת יותר להגן על הזכויות של העם הפלסטיני בהשוואה לרשות הפלסטינית.

אך האמת היא שאין לנו, כפלסטינים, כוח פוליטי שיכול לכפות על ישראל להפסיק להכפיף אותנו למשטר של אפרטהייד ולהפר את הזכויות שלנו. יש כיום ריק. אין הנהגה עם אסטרטגיה ברורה. הרשות נשענה, במשך שני עשורים, על הליך משא ומתן עקר, מתוך אמונה שיוביל למדינה וזכויות פלסטיניות. בפועל קרה דבר הפוך: המצב שלנו החמיר תחת הכיבוש, והרשות הפכה לחלשה מאד. היא לא מסוגלת להגן על העם שלה. בתוך הריק הזה – חמאס מתחזקת.

מערבית: יובל אברהם. הכתבה התפרסמה גם באנגלית, באתר 972+ Magazine

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf