newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"החיים שלנו שווים יותר מהרווחים של תשובה"

פעילי מגמה ירוקה והמרד בהכחדה חסמו את הכניסה לוועידת אנרגיה ועסקים, במחאה על הכוונה להקים צינור להולכת גז מישראל לאירופה. הם קשרו את עצמם אחד לשני בשרשראות וצינורות שעליהם נכתב "לא לגז". שוטרי יס"מ פינו את המוחים אחרי שעה, ועצרו חמישה מהם

מאת:

המשטרה עצרה חמישה מפגינים שחסמו את הכניסה לוועידת אנרגיה ועסקים שנפתחה הבוקר (שני) בכפר המכביה ברמת גן. המפגינים קשרו את עצמם לכניסה בעזרת שרשראות וצינורות, ומחו נגד הכוונה להקים צינור להולכת גז מישראל לאירופה. הם קראו לשימוש באנרגיות חלופיות וירוקות במקום.

פעילי מגמה ירוקה והמרד בהכחדה (XR) חסמו את הכניסה הראשית לכפר המכביה, שם מתקיימת הוועידה ה-17 לאנרגיה ועסקים, בהשתתפות שר האנרגיה יובל שטייניץ; מנכ"לי חברות אנרגיה, בהן נובל אנרג'י ורציו; ומנכ"ל קונסורציום IGI פוסידון, שמפתח את צינור הגז לאירופה. התוכנית להקמת ה-East Med Pipeline, מתקיימת בשיתוף עם ממשלות ישראל, יוון, איטליה וקפריסין.

פעילי מגמה ירוקה והמרד בהכחדה בהפגנה מול ועידת אנרגיה ועסקים, 2 בדצמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

בשעה שמונה בבוקר, בעת שהמוזמנים עשו את דרכם למושב הפתיחה של הכנס, המפגינים קשרו את עצמם לכניסה כשם מחוברים אחד לשני בשרשראות וצינורות, שעליהם נכתב: "לא לגז". שוטרי יס"מ שהוזעקו למקום פינו את המוחים לאחר כשעה, כשהם משתמשים בקאטרים וסכינים כדי להפריד אותם זה מזה. חמישה מפגינים נעצרו ונלקחו לתחנת משטרת בני ברק.

"יספרו לכם שקרים על כמה שהגז טוב. אנחנו פה כדי לנפץ את השקר הזה ולקרוא למעבר מהיר לאנרגיות מתחדשות", אמרה לקהל המשתתפים בכנס לידיה מורדבינקין, מובילת קמפיין ים וחופים במגמה ירוקה, לפני שנעצרה. לדבריה, "באתי לכאן הבוקר כי אני רוצה להעביר מסר לממשלת ישראל – שהחיים שלי שווים יותר מהרווחים של (יצחק) תשובה, ושכל טייקוני הגז מספרים לנו שקרים, שהגז שזה אנרגיה טבעית וירוקה. הכל נועד שמעטים ירוויחו על חשבון החיים שלנו".

מורדבינקין ביקשה להזכיר שישראל היא מעצמת אקלים-טק, אך פחות מ-6% ממשק האנרגיה מגיעים מאנרגיות מתחדשות. לדבריה, "אנחנו יכולים להפיק המון חשמל ואנרגיה ממקורות מתחדשים כמו השמש, שזורחת תמיד".

"כשאני שומעת על צינור הגז הזה, אני יודעת שהתקווה שיש לי שנעבור לאנרגיה מתחדשות, שאולי נצליח להציל את העולם מנקודת האל-חזור, הולכת לפח. הצינור הזה יתקע אותנו לעוד עשרות שנים של אנרגיה מזהמת שהורסת את העולם", אמרה אמונה גולדמן, כשהיא חוסמת את הכניסה לכנס. "אומרים לי את צעירה, את יכולה להנות מהחיים. הלוואי שהיתי שם, הלוואי שיכלתי להמשיך את החיים שלי בלי להיות מודעת לעבודה שאין לי עתיד. אני יודעת שאנשים שומעים על זה וחושבים שזה משהו רחוק, אבל כשזה יגיע כולם יתאחדו כדי למצוא פתרון. האסון באמת קרוב".

פעילי מגמה ירוקה והמרד בהכחדה בהפגנה מול ועידת אנרגיה ועסקים, 2 בדצמבר 2019 (צילומים: אורן זיו)

פרויקט הצינור המזרחי של הים התיכון נועד להקים צינור להולכה וליצוא של גז טבעי ביבשה ובים, שיחבר ישירות את משאבי מזרח הים התיכון ליוון דרך קפריסין וכרתים. הפרויקט נועד כיום להעברת גז מהמאגרים בקפריסין ובישראל ליוון, ולהתחבר לצינורות פוסידון ו-IGB, שבהם יועבר הגז לאיטליה ולמדינות דרום ומזרח אירופה נוספות.

העיתונאי חיים שדמי חשף בשבוע שעבר בזמן ישראל כי בן דודו של נתניהו, נתן מיליקובסקי, רכש באחרונה חברה יוונית לייצור פלדה, בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם כבר שנים את ההסכם להקמת צינור שיחבר בין ישראל, קפריסין, יוון ואיטליה. על פי הפרסום, ביוני השנה רכש מיליקובסקי את חברת "הלניק סטיל", ענקית ייצור הפלדה שירדה מגדולתה אחרי שהיתה חברת הפלדה השנייה בגודלה ביוון.

במרץ האחרון פירסמה חברת נתיבי הגז הממשלתית הישראלית (נתג"ז) את תוצאותיה הכספיות לשנת 2018, שמהם עולה כי החברה החלה "מגעים עם חברת IGI Poseidon". על פי "זמן ישראל", המגעים בין פוסידון לנתג"ז התרכזו בהקמת מערכת הולכה ויצוא גז למדינות באירופה.

"נתניהו הוא מהדוחפים העיקריים לחתימת ההסכם בין ישראל, יוון וקפריסין על הקמת צינור הגז לאירופה", כתב שדמי ב"זמן ישראל". "כניסת מיליקובסקי לעסקי הפלדה ביוון בדיוק כשמדינת ישראל בראשות בן-דודו מנהלת מגעים וחותמת הסכם בינלאומי בתחום הולכת ויצוא הגז שכמה מדינות, ובהן יוון, מעורבות בו, ואתן גם מיליארדים רבים – מעוררת תמיהה". מיליקובסקי מסר בתגובה ל"זמן ישראל" כי "לראש ממשלת ישראל אין כל מידע על רכישת הלניק סטיל. מעולם לא שוחחתי עמו על עסקה זו. בנוסף, אני לחלוטין בור בכל הקשור לפרויקט צינור הגז ואין לי כל מעורבות בו. לחברה אין כלל קשר לייצור צינורות גז".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf