newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המדינה לא נערכה, ומאות אלפים עלולים להישאר בלי קצבה

קשישים, נכים ואחרים תלויים בקצבאות למילוי צורכיהם הבסיסיים. כשסניפי הבנקים ובנק הדואר סגורים והתחבורה הציבורית מצומצמת בגלל המגיפה, קבלת הקצבה החודש מוטלת בספק. בעקבות לחצים של ארגונים, בנק ישראל הסכים לשלוח כרטיסי דביט בדואר וחלק מהסניפים יפתחו רק למקבלי קצבאות

מאת:

חרב כלכלית מונפת כרגע מעל רבים מתושבי ישראל, ומאות אלפי ישראלים נמצאים בסכנה לרדת מתחת לקו העוני. את השכבות החלשות ביותר באוכלוסייה, שנסמכות על סיוע המדינה לקיומן, מצב החירום הזה מעמיד כבר עכשיו בסכנה הישרדותית.

לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי מ-2017, בישראל  בחודש ממוצע קיבלו כ-966 אלף איש דמי אזרח ותיק וקצבת שארים; כ-242 אלף איש קיבלו קצבת נכות כללית; וכ-18 אלף אמהות חד הוריות קיבלו דמי מזונות.

רבים מאנשים אלה תלויים בקצבאות אלה למילוי צורכיהם הבסיסיים. סגירת שירותי קבלת הקהל בבנקים, וצמצום פעילות הדואר והתחבורה הציבורית בעקבות משבר הקורונה, הופכת את משיכת הקצבאות למאתגרת עבור רבים מהנזקקים להן.

אדם מחכה לרכבת הקלה בירושלים, ב-19 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

אדם מחכה לרכבת הקלה בירושלים, ב-19 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

"ביום ראשון צפויות להיות משולמות גמלאות הביטוח הלאומי", אומרת עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח בישראל, העוסקת בזכויות של אנשים בעוני ובמערכת הרווחה, "אבל יש חשש אמיתי שחלק ממקבלי הגמלאות, ואפילו חלק מהם, לא יוכלו למשוך את הגמלה. ההשלכות לגביהם חמורות ביותר, עד כדי סכנה קיומית".

"כשהבנתי שהחודש לא תהיה קצבה הרגשתי שאני עומדת למות", מספרת ג', אם חד הורית המתקיימת מקצבת נכות. "אני מתקיימת רק מהקצבה ואם היא לא תהיה אז איך אתקיים? נכנסתי לחרדה ודיכאון עמוקים. בלי הקצבה לא יהיה לי אוכל לילדים, לא יהיה לי איך לשלם שכירות וחשבונות.

"בעל הבית לא יסכים לחכות – הוא יזרוק אותי את ילדיי ואת מעט הרכוש שיש לי לרחוב. וגם אם יסכים זה ייצור מצב שבו בחודש הבא אאלץ לשלם כפול ואז בכלל לא יישאר לי אפילו לא שקל מהקצבה, אני אצטרך לבקש תרומות כדי להוסיף כסף על הקצבה כדי שתהיה בסכום של שכירות לחודשיים.

"ואם ינתקו לי את הגז או המים? איך אבשל? איך נתקלח? ואם מישהו יהיה חולה? או תכאב לו השן? אם נצטרך רופא מומחה איך אשלם לו? אומרים שכסף מסובב את העולם. כסף יכול גם לכבות את העולם, וככה הרגשתי כשהבנתי שהחודש לא אקבל קצבה – שכל העולם חשוך נגמר ומת, אבל רק בשבילי ובשביל הילדים שלי".

"כשל נחרץ בהיערכות"

לדברי בנדל, "בימים אלה אנחנו חוזים בכשל הנחרץ בהיערכות המדינה להגנה על האנשים הפגיעים ביותר בחברה. הנתק בין מקבלי ההחלטות ובין המאבק הנואש של אנשים ונשים שחיים בעוני מחפיר ומתקשים לשרוד מעורר חרדות גדולות וכעס עצום בקרב מי שפועל בשטח".

"כבר כיום חלק מהזכאים לגמלאות מתקשים להתנייד עקב צמצום היקף התחבורה הציבורית, במיוחד תושבי יישובים מרוחקים שאין בהם סניפים של בנק הדואר, כמו גם תושבי שכונות מזרח ירושלים שמעבר לגדר ההפרדה. בנוסף, חלק ממקבלי הגמלאות הם קשישים המסוגרים בביתם מחשש להידבקות בקורונה. הם, שאמורים למשוך את קצבאות הזקנה שלהם, נמצאים בבעיה קשה ביותר.

האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לזכויות אדם בהליך האזרחי באוניברסיטת חיפה פנו בבהילות לשר התקשורת, האחראי על בנק הדואר, ולראש מנהל בנק הדואר במשרד התקשורת, בדרישה לשקול הוצאת סניפים ניידים מאובטחים לתשלום בשכונות שהנגישות מהן לסניפי בנק הדואר מוגבלת או לא קיימת ובאזורים עם ריכוז גבוה של מקבלי גמלאות.

בנוסף, דרשו האגודה והקליניקה הארכה של שעות הפעילות והיערכות להעברת די מזומנים לסניפי הדואר כדי למנוע מצב שקורה גם בשגרה, שבו הכסף בקופה אוזל ואנשים נאלצים לכתת רגליהם לסניף אחר. "יש להנחות את הציבור איך למשוך את הכספים באמצעות ייפוי כוח, דבר חשוב במיוחד לקשישים ואנשים עם מוגבלויות שעכשיו לא יוצאים את ביתם", נכתב בפנייה.

פניית האגודה והקליניקה התקבלה חלקית, ובנק הדואר התחייב להאריך את שעות הפתיחה, לתגבר את כוח האדם ולדאוג להגדלת הסכומים בקופות. אולם הבעיה שנותרה בעינה היא היכולת של קשישים ונכים למשוך את הגמלה.

בימים שבהם מתבקשים אנשים מקבוצות סיכון להימנע ככל הניתן מיציאה למרחב הציבורי, ההגעה לסניפי הדואר היא סיכון בריאותי עבורם, ומאחר שהנפקת ייפוי כוח למשיכת הכספים מחייבת התייצבות מול פקיד דואר או נוטריון, היא אינה אפשרות ריאלית לרובם המוחלט.

בנדל אומרת כי "חלק אחר ממקבלי הגמלאות מקבלים את הגמלה לסניף הבנק שלהם, ביניהם יש רבים שמרוחקים עשרות קילומטרים מסניף קרוב פתוח, וגם ככה נאסר עליהם לצאת מהבית ואין להם אפשרות כעת להתנייד בתחבורה ציבורית. הדבר בולט במיוחד בפריפריה. תושבי דימונה, מצפה רמון ואופקים, לדוגמה, צריכים להגיע לסניף בבאר שבע.

"למרבית מקבלי הגמלאות אין בנקט או כרטיס אשראי ולקוחות רבים המתקיימים על גמלאות הביטוח הלאומי. בנוסף, לקוחות שיש נגדם הליכי הוצאה לפועל או מצויים בהליך חדלות פירעון הם בעלי חשבונות בנק שהוטלו עליהם מגבלות. לגבי אלה, בנקים רבים אינם מתירים משיכה באמצעות בנקט או העברת כספים באמצעות האפליקציה".

ביטוח לאומי בירושלים, ב-23 במרץ (צילום: נתי שוחט / פלאש90)

ביטוח לאומי בירושלים, ב-23 במרץ (צילום: נתי שוחט / פלאש90)

"בעקבות הקורונה סגרו 75% מסניפי הבנקים", אומרת רעות כהן, מנהלת הקליניקה למימוש זכויות אדם בדין האזרחי באוניברסיטת חיפה. " פנינו לבנק ישראל בעניין מקבלי קצבאות שעל פי רוב מושכים את הגמלה שלהם במזומן משירותי הקופה. הם החליטו לשלוח לאנשים כרטיסי דביט בדואר, אבל הבנו שהכרטיסים לא יגיעו בזמן למועד הקצבאות בראשון, וגם כאלה שיש להם בנקט אבל עם עיקולים לא מצליחים למשוך קצבה. אז פנינו שוב כדי שיפתחו רק למקבלי הקצבה את הסניפים".

לאחר שלא התקבלה תשובה לפנייתן, עתרו הקליניקה והאגודה לבג"ץ. " חבל שנדרשה פנייה לבג"ץ", אומרת כהן. "כתבנו להם שבוע ולא זכינו להתייחסות רצינית. לאחר שעתרנו, קיבלנו מענה ראוי תוך יום. מה זה אומר על אנשים שאין להם נגישות למערכת בית המשפט, במיוחד בתקופה כזאת? בשישי בערב הודיעו לנו שיפתחו סניפים. הבעיה עם הכרטיס עדיין קיימת, ואנחנו מחכות לתשובה".

"הנתק בין מקבלי ההחלטות לבין המציאות הנואשת בשטח לא יכול להיות בולט יותר", מוסיפה בנדל. "נראה שבנק ישראל אינו מבין כלל מי האוכלוסייה שהוא מבקש ממנה להמתין בסבלנות. לא ברור כרגע מה יקרה עם קצבאות הבטחת הכנסה וסיוע בשכר דירה ב-6 באפריל. יש חשש סביר שכרטיסי הדביט לא יגיעו עד אז. עיכוב בתשלום הגמלות הוא מכה אנושה למי שתלויים בהן כדי לאכול".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf