newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בעקבות הביקורת: המדינה התירה לפעילי שלום פלסטינים להכנס לישראל

עשרות סדנאות שלום ישראליות-פלסטיניות בוטלו בחודש האחרון בעקבות שינוי מדיניות היתרי הכניסה של המנהל האזרחי, שמנע כניסת פעילי שלום מהגדה המערבית. השבוע שונו הנהלים שוב, והשער נפתח - אך עם מגבלות מחמירות יותר

מאת:

בימים האחרונים התחילו פלסטינים הפעילים בארגוני זכויות אדם לקבל שוב היתרי כניסה לישראל, זאת אחרי כחודש שבו נמנעה כניסתם.

כפי שפורסם לראשונה בשיחה מקומית, לפני כחודש שינה המנהל האזרחי את נהליו ומנע מעשרות פעילי שלום פלסטינים כניסה מהגדה המערבית לישראל. כתוצאה מכך בחודש האחרון בוטלו עשרות מפגשי פיוס ודיאלוג בבתי ספר ובחוגי בית ביוזמה ארגונים החברים ב"פורום ארגוני השלום", כדוגמת פורום המשפחות השכולות, לוחמים לשלום ועוד. בעקבות ביקורת ולחצים מצד הארגונים, ביום שני האחרון שונו הנהלים שוב, והפעילים הפלסטינים התחילו לקבל מחדש היתרים.

במסגרת השינוי המקורי שונו הגדרות ההיתר של הפעילים, והוגבלו כך שהותרה להם כניסה לישראל ל-180 ימים בשנה בלבד, נאסרה כניסה למדינה בשבוע הראשון אחרי חודש שבו הפעיל נכנס, וכן בוטלה האפשרות לבקש בדיקה חוזרת של בקשה שנדחתה מסיבות בטחוניות. בנוסף, מגבלת 180 הימים יושמה רטרואקטיבית, כך שבפועל יצא שבמכה אחת איבדו עשרות פעילים, החיים תחת המשטר הצבאי בשטחים, את יכולת הכניסה שלהם לארץ לצורך סדנאות משותפות.

הפגיעה בפעילות הארגונים הייתה קשה, ואלה הפעילו לחצים רבים על המנהל האזרחי לתקן את המצב. במנהל אמרו לארגונים (וגורמים במנהל גם חזרו על כך בפני שיחה מקומית) שלא הייתה כוונה לפגוע בפעילותם, אלא רק לבדוק מחדש את כל נושא ההיתרים, ולהגביל באופן כללי את היקף התחולה של היתרי כניסה לישראל כך שיענו רק על הצורך שבשבילו ניתנו, ולא מעבר לכך (כלומר, לא יאפשרו כניסה בימים שבהם אין לאדם צורך מוגדר להכנס).

משהבינו במנהל שהשינוי יוצר נזק של ממש, החליטו לשנות שוב את הנהלים. עכשיו נקבע שהיתרים יוצאו לתקופה של חצי שנה כל פעם, ובחצי השנה יוכלו הפעילים לעבור במחסומים במאה ימים (כלומר: מאתיים בשנה, 20 יום יותר מהשינוי המקורי). המגבלה החדשה תיושם רק מעתה ואילך, וכך הנזק הרטרואקטיבי של הנהלים הקודמים יבוטל. עוד הוחלט לבטל את מגבלת הכניסה בשבוע הראשון בחודש, ולאפשר שוב ערעורים על החלטות סירוב למתן היתרים.

בארגוני השלום בירכו היום על השינוי המחודש, אם כי כבר עכשיו מביעים שם חשש שמאה ימים בחצי שנה לא יספיקו עבור הפעילים המרכזיים ביותר – אלה שמועסקים בארגונים, מגיעים לא רק לסדנאות אלא גם לפגישות עבודה בירושלים ותל אביב, ועוד.

"אנחנו שמחים שבמנהל הבינו שהם עשו טעות ועצרו את כל הפעילות שלנו", אומר דובי שוורץ, המנכ"ל הישראלי של פורום המשפחות השכולות. "הבעיה היא שאנחנו עוד לא נפגשנו איתם, לא קיבלנו מהם שום דבר כתוב, אז אנחנו לא יודעים בדיוק איך השינוי יעבוד. אבל אין ספק שעצם הנכונות לתקן היא חשובה".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה כי "לאור אי ניצול ימי ההיתר שסופקו, הוחלט שלכל מקבל היתר ניתנת אפשרות של 100 כניסות לארץ כאשר ההיתר שניתן הוא לתקופה של חצי שנה ללא תקופת צינון".

> סקרים: האם שיעור התמיכה באלימות בקרב הפלסטינים יורד?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

רוח של יד קלה על ההדק. אמו של יעקוב טוחי המנוח בהפגנה מול בית משפט השלום בתל אביב, 17 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

זעם ביפו בעקבות הרג טוחי: "מדיניות של הבחנה בין דם לדם"

הריגתו של יעקוב טוחי בידי שוטר לא בתפקיד איחדה את התושבים הערבים והיהודים שליוו אותו יחדיו בדרכו האחרונה, אך גם החזירה את טראומת מאי 2021 ואת החשש מפני ההסלמה שמחוללים כיתות הכוננות והגרעינים התורניים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf