newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

החברים הימנים של נתניהו בעולם: ברית של מואשמים בשחיתות

מברזיל עד הונגריה, מפולין עד גוואטמלה, מהונדורס עד הודו, גם החברים הימניים של נתניהו מסובכים בחקירות שחיתות. וכמוהו, יש להם את אותה תשובה: להאשים את בתי המשפט והתקשורת ב"שמאלנות". תמליל של שיחה דימיונית

מאת:

ביום שישי, ה-1 בפברואר 2019, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרסם סרטון שיסוי נוסף נגד הדמוקרטיה הישראלית. נתניהו טען כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נכנע ללחץ של השמאל והתקשורת בעניין הגשת כתב אישום נגדו. "הם לוחצים להגיש נגדי כתב אישום בכל מחיר, גם כשאין כלום, העיקר שיהיה לפני הבחירות… אחת ההחלטות הגורליות ביותר בתולדות המדינה, החלטה שעלולה להביא להעלאת השמאל לשלטון, מתקבלת בחיפזון ובמהירות שיא". משמע, לא מדינת ישראל, האזרחים והאזרחיות הם קורבנות של פרשות השחיתות של נתניהו ומקורביו, אלא נתניהו הוא הקורבן של המדינה ומוסדותיה המושחתים, למרות שהוא היה אחראי למינוי הצמרת של רשויות החוק ולניהול מוסדות המדינה בשנים האחרונות.

נתניהו וחבריו מהימין ומהימין הקיצוני ברחבי העולם חוזרים וטוענים שהביקורת שלהם על הדמוקרטיה הליברלית נובעת מטעמים אידיאולוגים טהורים, אך מאחורי ההתקפות החוזרות שלהם על המוסדות הדמוקרטיים, בתי המשפט והעיתונות, מסתתרים אינטרסים אישיים טהורים. לכן, אולי אין זה מקרה שנתניהו וחבריו ברחבי העולם חשודים כולם במעורבות ובאחריות לפרשות שחיתות חמורות: ז'איר בולסאנרו מברזיל, ויקטור אורבן מהונגריה, מטאוש מורבייצקי מפולין, אנדרה באביש מצ'כיה, ג'ימי מוראלס מגוואטמלה, חואן אורלנדו הרננדז מהונדורס, נהנדרה מודי מהודו. כולם חשודים בדרך זו או אחרת בשחיתות וכולם מגיבים באותה דרך: מתקפה על מערכת המשפט ואכיפת החוק ועל התקשורת והצגתם כ"שמאלניים".

להלן שיחה דמיונית אך אפשרית בין נתניהו לבין חבריו, בכנס דמיוני:

נתניהו: זימנתי אתכם לכנס מאבק באיראן ובטרור, אך במקום זאת נשוחח ונלמד מהניסיון של כל אחד מאיתנו בהתמודדות עם בעיית הטרור האמיתית שמאיימת על המשטרים שלנו – הטרור של השמאל, בתי המשפט והתקשורת.

התקשורת בהונגריה סיקרה "באופן עוין" את החשדות נגד החתן שלו. ראש ממשלה הונגריה ויקטור אורבן עם נתניהו (צילום: חיים זק / לע"מ)

התקשורת בהונגריה סיקרה "באופן עוין" את החשדות נגד החתן שלו. ראש ממשלה הונגריה ויקטור אורבן עם נתניהו (צילום: חיים זק / לע"מ)

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה: אני פתרתי את בעיית הטרור של העיתונות בדרך מאוד פשוטה. בשנת 2015, רק כ-20 עיתונים וכלי תקשורת בהונגריה היו שייכים למקורבים שלי. היום מדובר בכ-500. לא הייתה ברירה: התקשורת סיקרה באופן עוין מאוד את הפרשה שבה נטען שהחתן שלי השתתף בהונאה של כספי סובסידיות מהאיחוד האירופאי.

נתניהו: בישראל זה לא כל כך פשוט. נכון, יש את עיתון 'ישראל היום' בבעלות המקורב שלי שלדון אדלסון, אבל בטח שמעתם כי מתנהלות נגדי חקירות פליליות בטענה שרציתי לחלק הטבות לגופי תקשורת אחרים תמורת סיקור חיובי. לערוץ הטלוויזיה של הימין יש אחוזי צפייה זעירים.

מטאוש מורבייצקי, ראש ממשלת פולין: אנחנו יכולים להבין אותך ביבי. ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג המפלגה שלי, אמר שכל מה שרע בפולין נמצא בבית המשפט העליון, שהוא מוצב של האופוזיציה הליברלית. קידמנו חקיקה לשינוי סמכויות בתי המשפט ומנגנוני בחירת השופטים. החלטנו גם ששופטים יוכלו לכהן בבית המשפט העליון רק עד לגיל 65, כדי להביא לפרישה כפויה של כמחצית מהשופטים, ולבחירת שופטים שנוחים לנו במקומם. האיחוד האירופאי השמאלני מפריע לנו לקדם את המהלך הזה.

אורבן: בדיוק העברנו חקיקה שתקים מערכת בתי משפט מינהליים שיפקחו על פעילות הממשלה, אבל בפועל ינוהלו על ידיה. לשר המשפטים תהיה סמכות נרחבת למנות את השופטים ולקבוע את תקציב מערכת בתי המשפט המינהליים.

נתניהו: גם בתחום הזה לא פשוט אצלנו. אני, שרי הממשלה וחברי הקואליציה שלי עושים דה-לגיטימציה על בסיס יום יומי למערכת המשפט הישראלית, אבל בינתיים לא הצלחנו להעביר חקיקה שתשנה את סמכויות בית המשפט העליון, והעיתונות הטרוריסטית פוצצה את הקומבינה בוועדה למינוי שופטים. לפחות הספקנו להעביר חלק סמכויות בג"צ לבית המשפט המחוזי בירושלים, אבל זה לא מספיק.

300 אלף דולאר הגיעו באופו מסתורי לבן שלו. נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו עם נתניהו (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

300 אלף דולאר הגיעו באופן מסתורי לבן שלו. נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו עם נתניהו (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

ז'איר בולסונארו: קשר בין בנו לראש כנופיית פשע

מורבייצקי: העיתונות הפולנית מסקרת באופן מאוד לא הוגן את פרשות ה"שחיתות" האחרונות במערכת הבנקאית והפיננסית של מקורבי המפלגה שלנו.

ז'איר בולסאנרו, נשיא ברזיל: העיתונות השמאלנית רדפה אותי עד דאבוס. במקום לחגוג שסוף סוף ברזיל זוכה לכבוד, ולצטט בהרחבה את נאום הבכורה שלי בכנס על ברזיל החדשה ללא שחיתות ופשיעה, העיתונות החליטה לחגוג על כך שנתגלה סכום זניח של כ-300,000 דולר שהועבר לאשתי ולבן שלי פלביו, סנאטור במדינת ריו דה ז'נרו, באמצעות חשבון הבנק של הנהג של פלביו. העיתונות גם חשפה שפלביו העסיק את אשתו ואת אמו של ראש כנופיית פשע ו"חוליית מוות". התקשורת העוינת חגגה על הסיפור למרות שהסברתי שהנהג רק החזיר הלוואה לבן שלי ולאשתי, ופלביו לא ידע ששתי הנשים הללו קשורות לראש כנופיית הפשע.

נתניהו: אני מציע שתעשה מה שעשיתי בפרשת הצוללות – תגיד שלא ידעת.

בולסאנרו: אתה חושב שזה יעבוד? בכל זאת, מדובר בבן שלי ובאשתי.

נתניהו: נו? עו"ד דוד שמרון שמככב בפרשת הצוללות הוא קרוב משפחה וגם הפרקליט האישי שלי. גם אני לא הכרתי את הסיפור בכתב האישום שכבר הוגש, לפיו שרה הזמינה ארוחות במאות אלפי שקלים. אני לא שואל לפני שאני אוכל. אם הציבור לא ישתכנע, תאשים את הקרן החדשה ואת ג'ורג' סורוס. אני לא בטוח שהם פועלים בברזיל, אך אולי יש אצלכם מספיק אנטישמים שיאמינו לכך. הבן שלי יאיר יכול לעזור לך בשיווק הקונספירציה בניו מדיה.

בולסאנרו: למרות התלבטות אם לפנות לבית המשפט – כי הרי הבן השני שלי אדוארדו איים לא מזמן לשלוח את הצבא להשתלט על בית המשפט העליון – פלביו פנה בבקשת חסינות לבית המשפט וקיבל צו ביניים להקפיא את החקירה נגדו. תחילה הוא קיבל את הצו וחשבנו שהנה, אולי יש שופטים בברזיליה, אך שוב בלחץ השמאל הצו בוטל ונקבע שאין מניעה לנהל חקירה.

נתניהו: חבר בקואליציה שלי איים לעלות על בית המשפט העליון עם דחפור D9. אצלנו עוד לא מאיימים להשתלט על בית המשפט העליון עם הצבא. גם לא כדאי, מאחר שמרבית הרמטכ"לים וראשי מערכת הביטחון בישראל הם שמאלנים בארון. רק חסר לי שהגנרלים והשופטים השמאלנים ינהלו יחד את המדינה. יכול להיות שהשופטים בירושלים ובברזיליה מתואמים? צרת רבים חצי נחמה. אני יכול להבין את פלביו שלך, למרות שאני ומקורביי תוקפים מדי יום את בית המשפט העליון ואת מערכת המשפט, אני שוקל לעתור לבג"צ בדרישה למנוע פרסום לפני הבחירות של החלטת היועץ המשפטי לממשלה אם להגיש נגדי כתב אישום.

אנדריי באביש, ראש ממשלת צ'כיה: לאחר שהעיתונות השמאלנית טענה שהרווחתי מהונאות מס וסובסידיות מהאיחוד האירופאי, עכשיו היא משתפת פעולה עם הבן שלי ומפרסמת את טענותיו שחטפתי והברחתי אותו למדינה אחרת, כדי שלא ישוחח עם חוקרים.

נתניהו: אני מציע שתגיד שהתקשורת השמאלנית מנסה לפגוע בך באמצעות בני משפחתך.

עסקת נשק הגיע למקורב שלו. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם נתניהו (צילום: קוסי גדעון / לע"מ)

עסקת נשק הגיעה למקורב שלו. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם נתניהו (צילום: קוסי גדעון / לע"מ)

נרדרה מודי: הדמוקרטיה בהודו בסכנה

ג'ימי מוראלס, נשיא גוואטמלה: ביבי, האמת שאכזבת. אחרי שהעברתי את השגרירות לירושלים וגם נאלצתי להיפגש עם יריב לוין, ציפיתי שתשכנע את הנשיא טראמפ להפסיק לחלוטין את התמיכה האמריקאית בוועדה הבין-לאומית לטיפול בשחיתות בגוואטמלה ולהביא לפירוקה. הוועדה השמאלנית פועלת כדי לפרק לנו את המדינה. הנשיא הקודם נעצר בגלל העבודה שלה והוגש נגדו כתב אישום בפרשת שחיתות, רשתות פשיעה שנוהלו בידי קציני צבא וראשי "חוליות מוות" נחשפו ופורקו, וכ-1,700 שוטרים וקציני משטרה פוטרו. הוועדה מצויה כיום בעיצומן של מספר חקירות שחיתות נגדי אישית ונגד בני משפחתי ומקורביי. גם הטענות שהוועדה היא חלק מקונספירציה קומוניסטית בין-לאומית לא הצליחו. ההחלטה שקיבלתי לגרש את חברי הוועדה מגוואטמלה בוטלה על ידי בית המשפט העליון השמאלני. ובינתיים טראמפ יושב על הגדר.

נתניהו: טראמפ גם לא שאל אותי לפני שהחליט לצאת מסוריה.

חואן אורלנדו הרננדז, נשיא הונדורס: ביבי, זוכר שסגרנו איתך עסקאות נשק וגם הודעתי שנעביר את השגרירות לירושלים? גם אצלנו בהונדורס פועלת ועדת חקירה בין-לאומית נגד שחיתות. הוועדה השמאלנית הביאה לאישומים נגד כארבעים מקורבים שלי ובכירים במפלגת השלטון, כולל גיסי, ועכשיו מטפלת בפרשות שחיתות חדשות של הממשלה שלי. בינתיים ממשל טראמפ תומך בוועדה בטענה שחיזוק שלטון החוק במדינה עשוי להביא לצמצום ההגירה מהונדורס לארה"ב.

נתניהו: הרננדז, אם אתה רוצה שאדבר עם טראמפ, לא מספיק שתעביר את השגרירות לירושלים ותחתום איתנו עסקאות נשק. תלמד מגואטמלה: הונדורס צריכה להזמין את שרה לשליחות הומניטרית.

נהנדרה מודי, ראש ממשלת הודו: ביבי, ראיתי שהודעת שאתה מתכוון להגיע לביקור נוסף בהודו בעוד כשבועיים כדי לסגור עסקה ביטחונית. לא בטוח שזה זמן טוב לביקור ולעסקאות ביטחוניות גדולות. גם בהודו אנחנו בעיצומה של מערכת בחירות, והשמאל והעיתונות השמאלנית מאשימים אותי בפרשת שחיתות סביב רכישת מטוסי קרב מצרפת. בתמורה לעסקה, צרפת אמורה לייצר חלק מרכיבי המטוסים בהודו ולשלם כשני מיליארד יורו לאיש עסקים שמקורב אלי.

נתניהו: אני מציע שתגיד כמוני בפרשת בזק שאישרת את עסקת המטוסים על בסיס חוות דעת של הגורמים המקצועיים.

מודי: הבעיה היא שעקפתי את הפרוצדורה המקובלת בהודו ופעלתי בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים. לחברה של איש העסקים המקורב אלי אין ניסיון בייצור ביטחוני, והיא הוקמה ימים ספורים לפני שאישרתי את הקומבינה. לאחרונה ארבעה שופטים שמאלנים בבית המשפט העליון הזהירו שהדמוקרטיה בהודו סכנה.

נתניהו: מודי, אם תחזור ותגיד "לא יהיה כלום, כי אין כלום" יצביעו לך שוב. אני לא צופה לך קשיים מיוחדים בבחירות, יש לכם בהודו כמאתיים מיליון מוסלמים. תגיד שהם נוהרים לקלפיות.

עו"ד איתי מק הוא פעיל ועורך-דין לזכויות אדם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf