newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם המזרחים יענישו את נתניהו על "נאום הצ'חצ'חים" של אשל?

מאז הנאום של דודו טופז, הימין ידע תמיד להשתמש בגזענות של מפא"י כדי לגייס מצביעים מזרחים. השאלה אם הדברים הגזענים של נתן אשל ירתיעו את 300 אלף הבוחרים בפריפריה שנתניהו מכוון אליהם מלהצביע בעדו

מאת:

ביוני 1981, רגע לפני הבחירות, נאם דודו טופז בכיכר מלכי ישראל את נאום הצ׳חצ׳חים הידוע לשמצה. הבחירות התקיימו שלושה ימים לאחר הנאום, ויש רבים שטוענים שנאום הצ׳חצ׳חים הביא למנחם בגין ולליכוד את הניצחון באחת ממערכות הבחירות היצריות שידעה ישראל אי פעם.

נתניהו סימן 300 אלף בוחרים מזרחים בפריפריה כמפתח שלו לניצחון. נתניהו בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

נתניהו סימן 300 אלף בוחרים מזרחים בפריפריה כמפתח שלו לניצחון. נתניהו בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

יום לאחר נאומו של טופז, נאם בגין באותה כיכר, שילהב את פעילי המפלגה והכניס בהם מוטיבציה גדולה ביומיים האחרונים של הבחירות.

מפלגות הימין ידעו לאורך ההיסטוריה לשחק על מיתרי הרגש של יוצאי ארצות האסלאם לאור ההיסטוריה הטעונה של המזרחים עם מפא"י ההיסטורית. ההתנשאות והגזענות כלפי המזרחים הצליחו להביא אותם להתגייס לטובת הליכוד, להביא למהפך ב-1977, לניצחון ב-1981 ובמערכות בחירות רבות שבאו אחריהן. את מה שהצליח בגין בזמנו, הצליח לעשות לא מעט פעמים גם בנימין נתניהו, במיוחד אחרי נאום "מנשקי הקמעות" של יאיר גרבוז ב-2015.

להבדיל מההון הפוליטי שעושות מפלגות הימין לאורך השנים מדברי הגזענות של הנציג התורן מהשמאל, כחול לבן, כמו גם העבודה-מרצ-גשר, לא יודעות לעשות את ההון הפוליטי שהימין יודע לעשות מדברים כמו אלה שאמר נתן אשל וצוטטו בתוכנית "עובדה" יומיים לפני הבחירות.

מצד אחד אני שמח על כך שאין שימוש דמגוגי ופוליטי בגזענות של אדם כזו או אחר ביחס לקבוצה כל כך חשובה בחברה הישראלית כמו המזרחים כדי לגייס קולות בקלפי. מצד שני הייתי שמח אילו כחול לבן או העבודה-מרצ-גשר יידעו להפוך דברי בלע וגזענות של אדם כל כך מרכזי בבית ראש הממשלה בבלפור למנדטים.

נתניהו מנסה בכל דרך אפשרית להגיע ל-61 מנדטים, הוא מיצה את כל פוטנציאל הקולות ואחוזי ההצבעה אצל החרדים והדתים-לאומים. נשארה לו הפריפריה. לפני הבחירות בספטמבר נכתב כאן ב"שיחה מקומית" על מיליון הקולות הנמצאים בפריפריה וצריכים להיות שותפים טבעים לשמאל חברתי- כלכלי, אם היה כזה בישראל.

נתניהו זיהה את פוטנציאל הקולות הזה. זו הסיבה שהוא מדבר על ואל אותם 300 אלף מצביעי הימין, שלא הצביעו בבחירות האחרונות. לדעתי, אותם מצביעי ימין לא באו לקלפי כאות מחאה וביטוי לכך שהם לא מרוצים מתפקודו של נתניהו, אך עדיין לא מוכנים להצביע למפלגה אחרת. קמפיין הליכוד והעומד בראשו מנסים בכל כוחם לשכנע את אותם מורדים שקטים להגיע ביום הבחירות אל מאחורי הפרגוד, להצביע לליכוד ולהביא לניצחון המיוחל, כי רק מהם יכולה להגיע הישועה.

אנחנו לא המצאנו שום דבר. הנתונים בכל העולם מראים שקבוצות מוחלשות, אתניות ופריפריאליות, מצביעות באחוזים נמוכים יותר מקבוצות ממעמד בינוני גבוה, תושבי המרכז וקבוצות אידיאולוגיות. אחרי שכל זה נאמר, יש פה עדיין קבוצה גדולה, שלא ניתן לכמת אותה ממש, של "ליכודניקים שרופים", שיושבים על הגדר ולא הלכו לבחור בשני הסבבים הקודמים, בגלל המציאות החברתית פוליטית שאנחנו שרויים בה.

אם אותם מאוכזבי הליכוד ונתניהו יביאו את עצמם לבחור, בין אם בגוש הימין ובין אם בגוש השמאל-מרכז אז ככל הנראה תהיה הכרעה בסבב השלישי.

אני מקווה שלאור דבריו של נתן אשל הם יחליטו להעניש את פטרונו נתניהו על נאום הצ׳חצ׳חים מודל 2020 ויבואו לקלפיות להצביע לטובת אנשים בצלמם ובדמותם, שמכירים ומוקירים את פועלם.

ד"ר מוטי גיגי הוא ראש המחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf