newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיפלומטים זרים ביקרו בשייח' ג'ראח: "הפינוי לא אנושי ולא הוגן"

15 נציגים רשמיים של מדינות זרות הגיעו לביקור סולידריות אצל משפחת סאלם, שמתנחלים מתכוונים לפנות מביתה בסוף החודש. שגריר האיחוד האירופי במזרח ירושלים, בגדה ובעזה אמר כי מבחינת האיחוד, "זה שטח כבוש, לאנשים יש זכות מלאה לחיות פה"

מאת:

כחמישה עשר דיפלומטים הגיעו הבוקר (שני) לביקור סולידריות אצל משפחת סאלם בשייח' ג'ראח, שמתנחלים מתכוונים לפנות מהבית בסוף החודש.

סיור של האיחוד האירופאי ומדינות נוספות בשייח׳ ג׳ראח (צילום: אורן זיו)

"מחויבות לבנות מדינה פלסטינית עם בירה בירושלים". סיור של דיפלומטים זרים בשייח' ג'ראח (צילום: אורן זיו)

הדיפלומטים, מהאיחוד האירופי, בריטניה, צרפת, בלגיה, קנדה, מקסיקו, דנמרק ומדינות נוספות, ערכו סיור בשכונה בין הבתים שפונו ואלה שעתידים להיות מפונים. כלי תקשורת רבים, בעיקר בינלאומים ופלסטינים, הגיעו לסקר את הסיור. שוטרים שהגיעו למקום לא הפריעו לביקור.

סוון קון פון בורגסדורף, שגריר האיחוד האירופי במזרח ירושלים, בגדה המערבית ובעזה, נפגש עם בני המשפחה ואמר במהלך הביקור: "אני מזועזע ממה שראיתי. בבית משפחת סאלם גרות 11 נפשות שמאוימות בפינוי בימים הקרובים, במהלך חג המולד ובמזג האוויר הקשה. בשבילי כנוצרי זה דבר שקשה לתפוס".

קון פון בורגסדורף הוסיף כי במבחינת האיחוד האירופי ומדינות נוספות, ההתנחלויות – כולל אלה במזרח ירושלים – אינן חוקיות. "זה שטח כבוש. לאנשים יש זכות מלאה לחיות פה. הם פונו ב-1948 ממערב ירושלים ומצאו מקלט כאן, ואחרי 70 שנה רוצים לפנות אותם שוב. זה לא אנושי ולא הוגן. אנחנו כאן להפגין את המחויבות שלנו לבנות מדינה פלסטינית עם בירה בירושלים. אי אפשר למנוע את זה על ידי פינוי משפחות והשתלטות מתנחלים על נכסים".

בני המשפחה סיפרו לדיפלומטים על מצבם. פאטמה סאלם, בת 69, אמרה: "נולדתי בבית הזה. התחתנתי ונשארתי כאן, גידלתי את הילדים שלי וטיפלתי בהורים שלי כאן כל השנים. אני מכירה את כל השכנים שלי, שיודעים שנולדתי וגדלתי כאן. במלחמת 1967 זה היה הגבול. יצאנו לכמה ימים, וחזרנו".

איוב, בנה של פאטמה, הוסיף: "הפינוי שלנו בעוד עשרה ימים. הם רוצים להשתלט לנו על הבית בכוח. אנחנו נשארים פה ובעזרת השם יהיה בסדר".

חגית עופרן משלום עכשיו, שהשתתפה בסיור, אמרה לדיפלומטים: "הדרך הקלה ביותר (בשביל המדינה; א"ז) למנוע את הפינוי היא לא לשלוח שוטרים לכאן. המשטרה יכולה להחליט שכעת זה לא הזמן המתאים, בגלל שיקולים ביטחוניים או פוליטיים. בדרך הזו המשפחה לא תפונה. הממשלה יכולה להחליט על זה, לעכב את הפינוי לזמן רב. זה קרה בעבר ואושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אז זו דרך חוקית שהממשלה יכולה למנוע בה את הפינוי".

לגבי פתרון ארוך טווח לפינויים בשכונה, הוסיפה עופרן: "כדי לפתור את העוול שנגרם למשפחת סאלם ולמשפחות האחרות, הממשלה יכולה להפקיע את האדמות כאן, לפצות את המתנחלים ולתת את הבתים לפלסטינים. הממשלה הפקיעה 24 אלף דונם מפלסטינים במזרח ירושלים כדי לאפשר דיור למתנחלים, היא יכולה להפקיע 10-20 דונם מהמתנחלים כדי לאפשר בתים לפלסטינים".

בינתיים דווח כי לפי ההוצאה לפועל, צו הפינוי יידחה מסיבות טכניות ולא יתבצע ב-29 בדצמבר. צו פינוי נוסף, שניתן יהיה לבצעו מחודש ינואר ואילך, יינתן למשפחה. ככל הנראה, הדחיה נובעת מכך שהצו ניתן לפני שבועיים למשפחה על ידי סגן ראש העיר ירושלים, אריה קינג, באופן בלתי תקין.

"המסר שלנו אליכם הוא שעליכם לדאוג שלא נפונה מכאן", אמר בסיור מוחמד קיסוואני, פעיל ותושב שייח' ג'ראח. "לחוק הישראלי יש סטנדט כפול. אנחנו לא יכולים במסגרתו לדרוש בחזרה את הבתים שלנו במערב ירושלים, אף שלא עזבנו את העיר ונשארנו בירושלים".

משפחת סאלם מונה, כאמור, 11 נפשות. שלושה דורות נולדו בבית. מבחינה משפטית, הסיכוי כעת למנוע את הפינוי נמוך מאוד, מכיוון שהוא נשען על פסק דין חלוט שלא ניתן לערער עליו. יהונתן יוסף, איש ימין וחבר מועצת העיר ירושלים שטוען כי רכש זכויות בקרקע, צפוי להיכנס לגור בבית במקומם.

הבית של משפחת סאלם נמצא בצד המערבי של שייח' ג'ראח. מתוך 45 משפחות שגרות במקום, 17 מתמודדות עם תביעות פינוי. משפחת סאלם היא היחידה שלגביה הסתיימו ההליכים המשפטיים והתקבל צו פינוי סופי מההוצאה לפועל.

האיום בגירוש משפחות משייח' ג'ראח היה גורם עיקרי למתיחות שהובילה במאי למלחמה בעזה ולעימותים ברחבי הארץ. אם הדרג המדיני לא יתערב באופן חריג ויעכב את ההחלטה, מסתמן בקרוב תפונה משפחה פלסטינית מהשכונה לראשונה מאז 2017.

ביום שישי האחרון המשטרה פיזרה בכוח מפגינים פלסטינים בסיום תפילת מחאה במקום. שוטרים תקפו את צלם סוכנות הידיעות AP ועצרו שלושה מפגינים. בהמשך, במהלך הפגנת השמאל השבועית, נעצר מפגין נוסף.

בהכנת הכתבה השתתף יובל אברהם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf