newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גל פיטורי המלחמה: ביה"ד החזיר עובדת שפוטרה בשל חשד להסתה בפייסבוק

הקב"ט טען שהעובדת התבטאה נגד יהודים, העובדת הכחישה, אך פוטרה ללא ראיות. בקו לעובד ובהסתדרות אומרים שיש עוד עשרות מקרים דומים של פיטורי ערבים סביב מבצע צוק איתן

מאת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נתן אתמול (רביעי) צו זמני להחזרתה לעבודה של עובדת ערביה שמועסקת דרך זכיין ב-cost 365 (מקבוצת המשביר לצרכן) בכפר סבא.

"פיטרו אותה רק על בסיס שמועה", אומר ג'אמיל אבו ראס, יו"ר מרחב המשולש הדרומי בהסתדרות הכללית, שהתייצב לצדה בבית הדין אמש. "אמרו לזכיין שהקב"ט מצא בפייסבוק שלה דברים שמסיתים נגד יהודים. היא אומרת שלא פרסמה שום דבר מנוגד לחוק, וגם אני הסתכלתי בפייסבוק שלה וכל מה שמצאתי זה תמונה של אישה עם כאפייה ודגל פלסטין. הגענו לשימוע ולא הציגו נגדה שום הוכחות, ועדיין פיטרו אותה".

בהסתדרות פנו לבית הדין בשמה של העובדת, וכאמור אתמול בית הדין החליט שלמשך הדיונים המשפטיים העובדת תשאר במקום העבודה, שכן המעסיק לא הציג טיעונים משכנעים לפיטוריה. מהזכיין המעסיק, י. אציל השקעות, טרם נמסרה תגובה. לא ניתן היה להשיג את תגובת cost 365 לדברים.

במקרה נוסף פוטרה לאחרונה עובדת של שופר-סל מסניף כוכב יאיר לאחר ששלושה חיילים התלוננו בהנהלת הסניף בטענה שהעובדת מכרה להם אוכל ואיחלה להם להיחנק ממנו. העובדת הכחישה ופוטרה. כעבור כמה ימים שוב באו אותם שלושה חיילים, התלוננו על עובדת אחרת, וגם היא זומנה לשימוע לקראת פיטורים, שטרם התקיים. "העובדות מכחישות מכל וכל את האמירות, ומוזר שזה בדיוק אותם שלושה חיילים", אומר אבו ראס. "יש יותר ויותר מקרים כאלה, וזה מרגיש שהגזענות מרימה ראש אצל הרבה מעסיקים". בשופר-סל סירבו להגיב לדברים.

יו"ר הוועד פרסם סטטוס נגד המבצע

בשבועות האחרונים התפרסמו כמה מקרים של מספר פיטורי עובדים ערבים בשל התבטאויות בפייסבוק. אך עם חלוף הזמן מתברר שמדובר לא במקרים בודדים אלא במגפה של ממש, גל פיטורי המלחמה. בארגון קו לעובד מדווחים על עשרות פניות של עובדים שפוטרו בשל התבטאויות (או אף חשד להתבטאויות) שלא מצאו חן בעיני מנהלים.

"כל מה שנופל מחוץ לקונצנזוס נחשב עילה לפיטורים", אומרת עו"ד גדיר ניקולא מקו לעובד. "יש אנשים שאומרים שהצבא מבצע פשעי מלחמה, או שפרסמו תמונות של ילדים פלסטינים הרוגים, או של עצמם עם דגל בהפגנה. חלק מההתבטאויות קיצוניות יותר". עם חלוף הזמן העובדים גם פונים לבתי הדין לעבודה, ולפחות בכמה מקרים אלה דואגים להחזיר אותם למקומות העבודה.

ולא במקרה. פיטורים בגלל הבעת דעות בפייסבוק, פעילות פוליטית מחוץ לשעות העבודה וכן הלאה הם פיטורים לא חוקיים, כפי שמדגיש אייל גרוס, כפי שמראה דף המידע הזה לעובדים שהוציאה האגודה לזכויות האזרח, וכפי שקבע לאחרונה בית הדין לעבודה בתיק שעסק בפיטורים שלי ממעריב. אף אדם לא צריך להיות מפוטר ממקום עבודתו בגלל דעותיו הפוליטיות, מימין או משמאל, בגלל זהותו הלאומית היהודית או הפלסטינית. אבל נראה שבינתיים האיסור הזה לא מרתיע מעסיקים, ושהיד קלה מדי על הפיטורים.

כמו שפרסמנו כאן בשני מקרים לפחות מהתקופה האחרונה נוצל המצב הביטחוני גם כדי לפגוע בהתארגנויות עובדים. הנהלת מעון "כלנית" השתמשה בהתבטאויות נגד המלחמה מצד יו"ר הוועד הטרי במקום, ליאור קיי אבישי, כאחת העילות לפיטוריו, ובמוסך י. צרפתי במישור אדומים, שמעסיק בתנאים קשים עובדים פלסטינים, המציאו טענות נגד יו"ר הוועד שבהליכי התהוות כאילו ניסה להסית עובדים שלא יטפלו ברכבים צבאיים כדי לפגוע במאמץ המלחמתי. ועוד לא דיברנו בכלל על פיטורי עשרות עובדים בסודה סטרים כשדרשו ביחד ארוחות טובות יותר לרמדאן.

בפרפרזה על מה שרון גרליץ כתב כאן לאחרונה, הפיטורים האלה חושפים בין היתר את הרובד המעמדי של חלק מהמתחים הלאומיים בארץ. זהו רובד קריטי להבנת אופיו של הכיבוש והאופי של השליטה של יהודים בערבים בכל הארץ, ויהיה מסוכן להתעלם מזה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf