newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ברחוב הערבי מבינים: זאת תהיה מערכת בחירות מדממת

מקרי הרצח של מנכ"ל עיריית טירה ושל מועמד לראשות מועצה מקומית הבהירו לאזרחים הערבים כי הפשיעה המאורגנת, שגבתה כבר כ-160 קורבנות מתחילת השנה, תסלים ככל שיתקרבו הבחירות המקומיות, ויש מי שכבר קורא לביטולן   

מאת:
"אם זה הגיע למנכ"ל עיריית טירה, זה יגיע לכולם". הלווייתו של סלמאן חלב, מקורבנות הרצח באבו סנאן. 23 באוגוסט 2023 (צילום: פלאש 90)

"אם זה הגיע למנכ"ל עיריית טירה, זה יגיע לכולם". הלווייתו של סלמאן חלב, מקורבנות הרצח באבו סנאן. 23 באוגוסט 2023 (צילום: פלאש 90)

על אף קביעתו של המפכ"ל, יעקב שבתאי, כי הרקע לרצח השבוע של המועמד לראשות המועצה המקומית אבו סנאן, גאזי סעב, ושלושה נוספים, אינו קשור לבחירות המוניציפליות, אלא לעולם הפשיעה, ואפילו אם רציחתו של עבד אלרחמן קשוע, מנכ"ל עיריית טירה, לפני יומיים, אינו קשור ישירות לבחירות הקרובות (קשר שאולי עוד יתברר בהמשך, שכן החקירות מתמשכות), הידיעה שמערכת הבחירות הזאת תהיה עקובה מדם היא אין עליה כמעט מחלוקת ברחוב הערבי. מספר מקרי הרצח מאז תחילת השנה, שמתקרב ל-160, הכאוס הלא רגיל, הירי היומיומי, הפגיעות והנזקים, מעידים כולם כי מה שעוד לפנינו מסוכן וגדול יותר, וכי הסכסוכים סביב הבחירות, שבעבר הסתכמו בוויכוחים ברשתות החברתיות, עשויים להתגלגל היום בקלות לירי או לרצח.

>> איך הפכו הרשויות המקומיות למכרה זהב של ארגוני הפשיעה

"בעבר חשבתי שלמשטרה אין את היכולות, אבל לאחר 15 שנה בראש עיריית טירה, אני במשך שנים שומע את המשטרה טוענת שהיא מתכוננת להיכנס בארגוני הפשיעה, ומה קיבלנו? עוד רצח ועוד דמים", אמר ראש עיריית טירה, עו"ד מאמון עבד אלחי, בהפגנה שהתקיימה אתמול (רביעי) מול תחנת המשטרה בטירה לאחר הלווייתו של מנכ"ל העירייה, קשוע.

"אם הדבר הגיע למנכ"ל עיריית טירה, זה אומר שיגיע לכולם. בעבר אמרתי שהסיבה לסכנה היא מחסור בתקציבים, היום אני אומר שזאת מדיניות של ממשלות ישראל, יש שם יד שמזיזה הכל. בעבר לא האמנתי, אך עכשיו אני מאשר שאחרי אירועי אוקטובר 2000, יש מי שהחליט להרוס את החברה הזו. המצב בנתניה היה קשה יותר והם הצליחו לטפל בו, משטרת ישראל מסוגלת להגיע למי שהיא רוצה, בכל מקום, אבל היא, או המדינה, לא מעוניינות לטפל בחברה הערבית. אנחנו לא רוצים להאשים את המשטרה והמדינה יותר, תנו לנו כלים להגן על עצמנו, כי אין לנו שום אמונה בכם", הוסיף עבד אלחי.

בעקבות הרצח, עיריית טירה קיימה ישיבה דחופה ואישרה שביתה לא מוגבלת בזמן. בישיבה גם הובעה התלבטות אם לחדש את חוזה השכירות של תחנת המשטרה, שסמוך לה התרחש הרצח.

"אחי נרצח על רקע פוליטי"

לג'מאל קשוע, אחיו של מנכ"ל העירייה המנוח, אין ספק שרצח אחיו קשור לתחום העבודה שלו: "ציפיתי לזה. כבר שנים שאני מטיף לאחי שהעבודה ברשויות המקומיות מסוכנת, מאחר שיש הרבה פושעים שרוצים לנצל את הרשות, ואחי היה אדם ישר. אני אומר את זה בקול ברור, אחי נרצח על רקע פוליטי, רצחו אותו כדי שמישהו אחר יגיע למעמד שקל יהיה לשלוט בו".

בנוגע לרצח אחיו בקרבת תחנת המשטרה, אומר קשוע: "זה מצביע על שתי אפשרויות, או שהמשטרה עובדת בשיתוף פעולה עם הפושעים, או שארגוני הפשע לא רואים את המשטרה. במדינה הזו, מערכת המשפט אינה פועלת וגם לא המשטרה. קיים פה כאוס מוחלט וארגוני הפשע עושים מה שהם רוצים".

מקרי הרצח בשנה האחרונה הגיעו כמעט לכל פינה בחברה הערבית. מספר "חיילי" הארגונים האלו עולה בהתמדה, ומעריכים כי יש בהם גם ממשפחות שמעורבות בבחירות, לכן לא מופרך להניח כי ישתמשו בנשק וביכולת שלהם בבחירות בשירות משפחותיהם, במיוחד מכיוון שהם יודעים כי לא ייעצרו וכי המשטרה תסגור את התיק בהיעדר ראיות חומריות, שאותם יקפידו להשמיד, כפי שקורה כמעט בכל תקריות הרצח והירי.

לאחר הרצח באבו סנאן, מספר גורמים בממשלה דרשו לדחות את הבחירות ברשויות  הערביות או לבטלן כליל, בטענה שכך פוגעים בארגוני הפשיעה. היועצת המשפטית דחתה את ההצעה, כמו גם יו"ר הוועדה הארצית של ראשי הרשויות הערביות, מודר יונס, שאמר כי מדובר בענישה קולקטיבית ושאסור להכתים את כל הרשויות המקומיות ולהטיל עליהן את האחריות לעולם הפשיעה, וטען שזו גישה גזענית וניסיון לברוח מהאחריות.

אבל ההצעה הזו לא נשמעה רק משרים בימין. פרופסור יוסף משהראוי, מרצה באוניברסיטת תל אביב, קרא לכל ראשי הרשויות המקומיות להתפטר, ולכל המועמדים למשוך את מועמדותם. "בזמנים קשים ודרמטיים, יש לנקוט בצעדים דרמטיים. ראשי הרשויות אומרים שיש פחד. אם יש פחד, זה אומר שהם לא מסוגלים לפעול, ועל כן  עליהם להתפטר.

"לפני 30 שנה אחי נרצח, ואני יודע מה המשמעות של רצח למשפחה ואיך היא נפגעת. אנחנו מדברים על כ-160 משפחות שנפגעו השנה, ואלפי משפחות משנים קודמות, בהן משפחות של אנשי ציבור. מאחר שקיימת ממשלה גזענית עם שרים גזעניים שמנסים למנוע תקציבים, התגובה חייבת להיות מערכתית מצד כל ראשי המועצות, מיד. אם אין פתרונות, אז תהיינה המועצות ריקות מראשי המועצה והממשלה תטפל בחיי האזרחים. החברה הערבית נגועה, אם נמשיך כך לא תהיה לנו חברה. אנחנו לא רוצים בחירות ומועצות כשחיינו בסכנה כזו".

תיעוד הצתת מכוניתו של ראש מועצת ג'דיידה-מכר בנובמבר 2019:

משהראוי הגיב על ההצעה שלא לפתוח את שנת הלימודים במחאה נגד האלימות והפשיעה ונגד הקפאת התקציבים לרשויות המקומיות: "שביתת בתי הספר הוא מעשה שלא יועיל. ניסינו אותו בעבר. יש לפתוח את בתי הספר, אך להקדיש את כל פעילותם והוראתם רק לנושאים של אלימות ופשיעה, בכל שעות היום, בלי ללמד כל דבר אחר. רק על אלימות, גם אם יגיעו לדצמבר בלי ללמוד דבר מחומרי הלימוד".

מאידך, המועמד לראשות עיריית נצרת מטעם חד"ש, המהנדס שריף זועבי, רואה את רעיון דחיית הבחירות כגזעני: "זהו רעיון שאינו חוקי. אם יש למדינה מידע על אודות התערבות ארגוני הפשיעה ברשויות מקומיות ספציפיות, היא צריכה להתמודד עם זה באופן פרטני, במקום לבטל את הבחירות בכל היישובים ולפגוע בזכויות דמוקרטיות".

בצעד תקדימי, הזמין זועבי את כל המועמדים בכל היישובים להיפגש מיד על מנת למצוא פתרונות לתופעת הפשיעה, במיוחד לאחר מה מקרי הרצח באבו סנאן ובטירה. "לראשי הרשויות המקומיות יש את ועד ראשי הרשויות, אך לנו, המועמדים, אין מסגרת משותפת, למרות שכולנו כעת באותה סירה. עלינו להיפגש ולחקור את הנושא ולהתחיל בצעדים משותפים להבטחת בחירות שקטות ובטוחות, ולתכנן פרויקטים משותפים להצלת החברה שלנו, גם לאחר הבחירות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf