newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בעקבות חשיפת "שיחה מקומית": קריאה לחקור את הירי בטובאסי

ח"כ מוסי רז ממרצ ביקש ממפכ"ל המשטרה לחקור את הטענות שמתנחלים הרגו את טובאסי בדרום הר חברון והתעללו בו בעודו גוסס. "הטענה שלא הוגשה תלונה תמוהה", כתב רז. "יש דין": רק במשטר אפרטהייד אי חקירת רצח עוברת בשתיקה

מאת:

ח"כ מוסי רז ממרצ פנה למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בבקשה לפתוח בחקירה בנוגע להריגתו של אסמעיל טובאסי, כפי שנחשפה ב"שיחה מקומית" ובערוץ 11. "לא ייתכן שאזרחים ישראלים יטלו את חייו של אדם בניגוד לכל דין, והמשטרה תעמוד בחיבוק ידיים רק בטענה התמוהה שלא הוגשה תלונה ושהמקרה לכאורה לא ידוע לה", כתב ח"כ רז בפנייה שלו.

כאזם אל חאלק בחלקה שלו (צילום: באסל אל עדרה)

המתנחלים שרפו שדות ועצים בכפר א-ריחיה. כאזם אל חאלק, תושב הכפר, בחלקה שלו (צילום: באסל אל עדרה)

רז ציטט את התחקיר של "שיחה מקומית" וערוץ 11 ולפי טובאסי, תושב הכפר א-ריחיה שבדרום הר חברון, נורה למוות בחודש מאי האחרון, לכאורה בידי מתנחלים שהגיעו לכפר והעלו באש עצים ואדמות חקלאיות בבעלות התושבים. הוא גם ציין את הטענות שעל גופו של טובאסי נמצאו סימני אלימות קשה, מה שמעלה חשד שלאחר הירי עבר הקורבן התעללות ותקיפה קשה במכשירים חדים.

"מקרה מזעזע זה זכה להתעלמות מוחלטת מצד הרשויות הישראליות האמונות על החוק, ולפי גופי התקשורת אשר הביאו את החשיפה, צה"ל הסתפק ב-"אין תגובה", והמשטרה טענה כי המקרה אינו ידוע לה, שזו אמירה תמוהה ומעוררת סימני שאלה באשר לתפקיד המשטרה כגוף שאמור לוודא קיום החוק והסדר בשטחים עליהם הוא אמון.

"התגובה האדישה של המשטרה שהובאה על הכתב אינה מקובלת וחוטאת לתפקיד המצופה מהמשטרה כגוף אכיפת חוק שמוטלת עליו משימת חקר האמת כל אימת קיים חשד לביצוע עבירה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במקרה מהדהד מעין זה", כתב רז למפכ"ל המשטרה. "אי לכך, אני קורא לך לפעול ללא לאות לטובת מיצוי כל ההליכים הנדרשים ולהעמיד את האחראים למותו של טובאסי לדין.  אני מקווה שעם קבלת מכתבי, תנקוט המשטרה צעדים מעשיים ותפתח בחקירה פלילית בחשד לרצח, ללא דיחוי"

גם ארגון "יש דין" פרסם הודעה חריפה בעקבות הפרסום ב"שיחה מקומית". "אם אכן החשדות שעולים מן החשיפה העיתונאית נכונים", נכתב בהודעת הארגון העוסק בהגנה משפטית של פלסטינים המותקפים על ידי אזרחים ישראלים, "אז יש להבין אותם בתוך הקשרם: אלימות מצד אזרחים ישראלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית היא תופעה מושרשת, עמוקה ובלתי נפרדת ממשטר האפרטהייד בגדה המערבית, ובמיוחד מהמערכת האמונה על אכיפת החוק בשטחים הכבושים.

"העובדה שמותו של הצעיר איסמאיל טובאסי איננו מעניין אדם ברשויות אכיפת החוק – לא את המשטרה ולא את הצבא – צריכה להביך את החברה הישראלית כולה. רק במשטר אפרטהייד אי חקירה על רצח אדם עוברת בשתיקה ובהתעלמות אצל גורמי אכיפת החוק. במקום לקחת אחריות, המשטרה והצבא ממשיכים להתעלם מהמקרה ובכך לגבות ולשרת את רוצחי טובאסי.

"זה לא מפתיע כמובן, רק מצער ומקומם. רשויות אכיפת החוק נכשלות באופן שיטתי בטיפול באלימות מתנחלים. נתוני 'יש דין' לאורך השנים מעידים כי 91% מתיקי החקירה שנפתחו במשטרה בעקבות תלונות שהגישו פלסטינים בסיוע של תחקירני ועורכי הדין של יש דין נסגרו ללא כתב אישום. לא פעם חיילים עומדים לצד תוקפים ישראלים ולא עושים דבר כדי לעצור בעדם. להיפך".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf