newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בניגוד להודעת הצבא, פלסטיני נורה למוות כשלא נשקפה סכנה לחיילים

ביום שישי האחרון, חיילים ירו למוות בבאדר נאפלה בן ה-19 מכפר קפין הסמוך לטולכרם. לאחר האירוע דובר צה"ל טען כי הכוח זיהה פלסטיני שמשליך לעברם בקבוק, אך מתיעוד וידיאו של הירי עולה תמונה שונה: הכוח ירה על הצעיר מתוך ג'יפ מרוחק ומוגן

מאת:

ביום שישי האחרון, חיילים ירו בבאדר נאפלה בן ה-19 והרגו אותו במהלך מחאה סמוך לגדר ההפרדה בכפר קפין שליד טולכרם בגדה המערבית. בדובר צה"ל טענו לאחר האירוע כי "במהלך הפרת הסדר, הלוחמים זיהו פלסטיני שמשליך לעברם בקבוק תבערה והגיבו בירי להסרת האיום". אך מתיעוד וידיאו של הירי ועדות של צעיר שנכח בהפגנה עולה תמונה שונה.

הלווייתו של באדר נאפלה, בכפר קפין שליד טולכרם, ב-8 בפברואר 2020 (צילום: אחמד אל באז/ אקטיבסטילס)

הלווייתו של באדר נאפלה, בכפר קפין שליד טולכרם, ב-8 בפברואר 2020 (צילום: אחמד אל באז/ אקטיבסטילס)

סרטון וידיאו קצר שהופץ ברשתות החברתיות זמן קצר לאחר הירי מראה כי אכן היו במקום כמה עשרות פלסטינים שזרקו אבנים והבעירו צמיגים. בשלב מסוים נראה ג'יפ צבאי מגיע למקום, מאט, ואז נשמעה ירייה בודדת. לאחר הירי נשמעות קריאות בערבית לעזרה, ונאפלה מפונה מהמקום באמבולנס. סרטון נוסף מהאירוע מתעד את הפינוי של נאפלה מהמקום.

סרטון שמתעד את הירי בבאדר נאפלה


סרטון המתעד את הפינוי של נאפלה מהמקום

פלסטיני בשנות ה-30 לחייו שנכח בהפגנה סיפר ל"שיחה מקומית" במהלך הלווייתו של נאפלה, שהתקיימה בכפר יום אחרי הירי, על השתלשלות האירועים ביום שישי אחר הצהרים. לדבריו, "החייל לא היה בכלל בסכנה. הוא ישב בג'יפ ממוגן, ובחר לצאת ממנו כדי לירות". העד טוען כי זו לא היתה הפעם הראשונה שבה הגיעו חיילים למקום ההפגנה באותו יום, וכי הג'יפ עבר במקום כמה פעמים לפני הירי.

הוא מספר כי "עמדנו במרחק קצר מאחורי באדר כשהוא נורה ונהרג. ג'יפ ישראלי (של הצבא; אא"ב וא"ז) התקרב לשער, וכמה צעירים זרקו לעברו אבנים מהצד השני של הגדר. חייל אחד יצא מהג'יפ וירה כדור אחד ישירות לכיוון באדר".

לדבריו, טענות הצבא לגבי זריקת בקבוקי תבערה אינן נכונות. "לא היה דבר כזה", הוא מדגיש. "יש מצלמות אבטחה על הגדר, הם יכולים לשחרר את החומר המצולם אם הם רוצים".

דברי העד מתיישבים עם התיעוד בסרטון, שמראה כי חיילים עצרו במקום שבו יכלו לראות מרחוק את ההתרחשות סמוך לשער בגדר. הטענה על "סכנת חיים" שעולה כמעט בכל פעם שבה חיילים יורים בפלסטיני נראית במקרה הזה כמו ניסיון להצדיק את הירי. לא ברור גם מדוע לא נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, כפי שמקובל במחאות דומות.

הכפר קפין נמצא צפונית לטולכרם, סמוך לגדר ההפרדה, מול הקיבוץ מצר והעיר חריש. בדצמבר 2019 פירסמה הגר שיזף ב"הארץ" כי באזור הסמוך לכפר חיילים ירו ופצעו בתקופה האחרונה כ-20 פועלים פלסטינים בעת שניסו לחצות דרך פרצות בגדר ההפרדה.

תושבים בכפר סיפרו ל"שיחה מקומית" שלאחר פרסום "תוכנית המאה" צעירים התחילו למחות סמוך לשער שבגדר ההפרדה שנמצא בפאתי הכפר. העימותים התקיימו מדי יום, וכמה צעירים נפצעו ופונו לטיפול בבתי חולים בימים שלפני הירי בנאפלה.

נאפלה הוא הרוג הרביעי בגדה המערבית במהלך המחאות והעימותים שהתחילו אחרי פרסום "תוכנית המאה". בשני מקרים נוספים עולות שאלות קשות לגבי הנסיבות שהובילו את החיילים לבצע ירי חי.

בארוע בג'נין ביום חמישי לפנות בוקר בשבוע שעבר, נורה השוטר הפלסטיני טארק בדוואן בזמן שעמד בכניסה לתחנת משטרה בעיר. הוא מת כעבר כמה שעות מפצעיו. בצבא הודו שהוא נורה אף "שלא היווה איום".


סרטון המתעד את הירי בשוטר טארק בדוואן

ביום רביעי שעבר נורה למוות בחברון מחמוד אל-חדאד, צעיר בן 17, לאחר שלטענת הצבא יידה בקבוק תבערה לעבר חיילים. תיעוד חדש של ירי זה פורסם אתמול. על פי ארגוני זכויות אדם, החייל היורה היה ממוקם על גג של בניין.

סרטון המתעד את הירי במחמוד אל-חדאד

לאור הסרטון שמתעד את הירי בבאדר נאפלה, פנינו לדובר צה"ל בבקשה לתגובה עדכנית שטרם התקבלה. אם תתקבל נפרסמה כאן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf