newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

במקום על "המצב הביטחוני", נתניהו דיבר על אחדות יהודית ערבית

פרישתה של עידית סילמן מהקואליציה החייתה את התקווה לחזרתו של נתניהו לראשות הממשלה. ההפגנה תוכננה למחות על המצב הביטחוני, אך מארגניה הפיצו אתמול מסר "למתן התבטאויות נגד הציבור הערבי"

מאת:
הפגנת הימין בירושלים, ב-6 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

חגיגה של אופטימיות זהירה. הפגנת הימין בירושלים, ב-6 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

הפגנת הימין אמש (רביעי), שהיתה אמורה להיות מחאה על המצב הביטחוני, הפכה לחגיגת ניצחון על פרישתה של ח"כ עידית סילמן (ימינה) מהקואליציה, בתקווה שבנימין נתניהו יחזור במהרה לשלטון. המפגינים אפילו חילקו סוכריות.

כמה אלפי מפגינים התכנסו אתמול בערב ליד בית המשפט העליון בירושלים, רבים מהם מתנחלים חובשי כיפות מהגדה המערבית, חלקם תומכי נתניהו אדוקים. "ישראל מדממת – מחזירים את הביטחון" היתה הסיסמה שנבחרה להפגנה, והופיעה על באנרים ושלטים, אך נתניהו ורבים מהדוברים כלל לא עסקו בכך.

כמו בהפגנת הימין בכיכר הבימה בתל אביב בסוף 2021, שהתקיימה תחת הסיסמה "רוצים מדינה יהודית", גם כאן נעשה ניסיון לאחד בין המחנה הדתי מהימין המתנחלי למחנה חילוני-מסורתי תומך ליכוד. אך מההבדלים בין הדוברים ניכר שזה לא כל כך פשוט.

לפני שנתניהו עלה לדבר, דיברו שלושה אישי ציבור מהשטחים, וח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית), שגר בהתנחלות עיר דוד בסילוואן. מעוז הזהיר מפני "הפוסט מודרנה", וציין כי ממשלתו של נפתלי בנט מנסה "להרוס מבפנים, להפוך את המדינה למדינת כל אזרחיה".

רב השומרון, הרב אליקים לבנון, אמר: "בנט ממלא את פיו מים כנגד המהלכים המסוכנים של השמאל. אנחנו זקוקים להנהגה אמונית עם רוח". הוא ציין שהממשלה גודעת את התמיכה בארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל.

האזכור הישיר היחיד של גל האלימות הנוכחית היה נאום קצר של כמה הורים שכולים מארגון "בוחרים בחיים", שהתייחסו לצורך ב"מאבק בטרור והסתה".

עבור נתניהו, וניתן להניח שגם עבור תומכי הליכוד, זה היה המסר השולי. המטרה של ההפגנה היתה בהתחלה לנצל את האירועים האחרונים בבני ברק, חדרה ובאר שבע כדי לנגח את הממשלה, אך פרישתה של סילמן הפכה אותה מאירוע מחאה בסגנון ימי הסכמי אוסלו לחגיגה של אופטימיות זהירה.

אחרי ההודעה על פרישת סילמן, הליכוד יצא במסר לדוברים המתוכננים בהפגנה, "מתנו את ההתבטאויות נגד הציבור הערבי", אולי בגלל הערכה שיהיה צורך להישען על תמיכתה של רע"ם גם בעתיד. גם במהלך ההפגנה, כשמפגינים מהשורה הקדמית צעקו לעבר צוות חדשות 12 "אל ג'זירה, ערוץ תעמולה", כמה ממארגני ההפגנה מיהרו להשתיק אותם.

תומכי ליכוד בקהל שאיתם דיברתי מיהרו לציין כי הם "לא נגד ערבים מכיוון שהם ערבים, אלא מכיוון שהממשלה הזאת משתפת פעולה עם חמאס". הקריאה המיליטנטית ביותר שנשמעה היתה "בנט הביתה", ולא נראו שלטים שעליהם נכתבה המילה "בוגד".

בקהל חולקו שלטים שעליהם שמות ותמונות של חברי כנסת שסומנו כמטרה להתפטרות, כמו בני בגין, שרן השכל ואחרים. "ממשלת הסיוט על הידיים שלך", נכתב עליהם, בלי שימוש במילה "דם".

נתניהו עלה לנאום בשעה מוקדמת יחסית, כדי להספיק להופיע במהדורות החדשות. הוא הובל לפודיום שהיה מאחורי זכוכית משוריינת, שנועדה להגן מירי. בעצרת ב-1999, נתניהו וידא שכולם ליכודניקים באולם והסיר את השכפ"ץ. הפעם הוא לא שאל, ופשוט יצא מהאזור הממוגן לפודיום הרגיל, ואמר לקהל ש"צריך לקצר את הטווחים".

פתיחת נאומו של נתניהו נשמעה כפתיחה של נאום בחירות או פניית פיוס לשותפים הפוטנציאליים שלו בממשלה הנוכחית. הוא דיבר על "אחדות", על הצורך "בחזרה הביתה", ועל כך שיש "לשים בצד את כל משקעי העבר ולחזור למחנה הלאומי".

עוד לפני שהגיע לדבר על טרור ואיראן, נתניהו מיהר להבהיר מהי מטרת האחדות שעליה דיבר: "לאחדות שלנו יש מטרה. היא באה לשרת את כל אזרחי מדינת ישראל – יהודים וערבים, מוסלמים ונוצרים, דרוזים וצ'רקסים, כולם בלי יוצא מן הכלל".

יחסית להיסטוריית הנאומים של נתניהו, הנאום אתמול היה מתון. הוא לא התקיף את מערכת המשפט והתקשורת, אלא ניסה לאמץ גישה "ממלכתית". הכינויים החריפים ביותר שהפנה נגד הממשלה הנוכחית היה "כושלת", "חלשה" ו"מסוכנת".

נתניהו, שהבין היטב מהו הרכב הקהל, ושרובו מגיע מהגדה המערבית, ציין כי על הממשלה ללכת הביתה כי "היא פוגעת בזהות היהודית, בפרנסה, כי אתם מייבשים את יהודה ושומרון ואת ההתיישבות הצעירה", וזכה לתשואות.

רק אחרי כל זה התייחס נתניהו לנושא ההפגנה, ואמר כי הממשלה הנוכחית חלשה "מול איראן ומול הטרור. את החלש תוקפים, ועם החזק לא מתעסקים. זה כלל בטבע". הוא כלל לא התייחס ספציפית לגל האלימות הנוכחי, ולא דיבר על המשפחות השכולות בבני ברק שאותן ביקר בשבוע שעבר. בסוף נאומו ציין נתניהו כי "אפשר בכל מיני תרגילים לעכב את זה, אבל האמת פשוטה – ימיה של הממשלה הזאת ספורים. היא בסוף דרכה".

אחרי נתניהו עלו לדבר אריה דרעי וח"כ בצלאל סמוטריץ'. נתניהו הוא אמנם כבר לא ראש ממשלה, אבל נשמרה המסורת שלפיה באירוע שבו הוא נואם, אף אחד אחר מהליכוד לא מדבר או עולה על הבמה.

ברור לגמרי מדוע המתנחלים שהגיעו להפגנה, ובהם ראשי רשויות מהשטחים וחברי הכנסת איתמר בן גביר וסמוטריץ' מהציונות הדתית, רוצים שנתניהו יחזור לשלטון. אף שהמצב בגדה כמעט לא השתנה בעקבות החלפת הממשלה, בשבילם זה לא מספיק.

אך כפי שהוכח בארבע מערכות בחירות, הברית בינם לבין נתניהו ממש לא מספיקה כדי להשיג 61 מנדטים ולהקים ממשלה. בשל כך, נתניהו הציג אמש קו ממלכתי יחסית, בתקווה לקרוץ גם לימין הרך ולמרכז, ולקוות שעוד חברי כנסת יצטרפו לסילמן.

למעשה, כשסמוטריץ' עבר ליד הקהל אתמול, אחד מתומכי נתניהו קרא לעברו: "בגללך אין לנו ממשלה", כשהוא מתכוון לסירובו לשבת עם רע"ם. כשמפגינים אחרים ניסו להשתיק אותו, הוא אמר: "צריך להגיד את האמת". וזה אולי כל ההבדל: המתנחלים שהגיעו למחאה רוצים לחזק את העליונות היהודית ואת ההתנחלויות, אבל בשביל תומכי הליכוד המטרה העיקרית היא החזרת נתניהו לשלטון.

הפגנת הימין בירושלים, ב-6 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

הפגנת הימין בירושלים, ב-6 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

הפגנת הימין בירושלים, ב-6 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

הפגנת הימין בירושלים, ב-6 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf