newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

במפלגה הדמוקרטית תמיכה בישראל לא מבטיחה ניצחון, אולי ההיפך

במשך יותר מ-20 שנה אליוט אנגל תמך בישראל בקונגרס. זה לא עזר לו בפריימריז מול ג'מאל באומן, מועמד פרוגרסיבי שמתח ביקורת על ישראל, אפילו בקרב מצביעים יהודים. "מועמדים שמתנגדים לכיבוש הישראלי יכולים לנצח פוליטיקאים ממסדיים שמקבלים תמיכה מאיפא"ק"

מאת:

אחרי חודשים של קמפיין אינטנסיבי ומאבק קשה, ג'מאל באומן הכריז ביום רביעי שעבר על ניצחונו בפריימריז בניו יורק, שבו התמודד מול אליוט אנגל, תבוסה קשה לחבר הקונגרס שמכהן בתפקיד מאז 1989.

ניצח במפתיע גם באזורים יהודיים. הפגנת תמיכה בג'מאל באומן כמועמד האוזר ה-16 בניו יורק לקונגרס (צילום באדיבות "באומן לקונגרס")

ניצח במפתיע גם באזורים יהודיים. הפגנת תמיכה בג'מאל באומן כמועמד האוזר ה-16 בניו יורק לקונגרס (צילום באדיבות "באומן לקונגרס")

ספירת הקולות המלאה לא תושלם עד תחילת יולי, בגלל המספר הגדול של מעטפות כפולות, אבל הפער הגדול שנוצר בין המועמדים ביום הבחירות ובהצבעה המוקדמת – באומן הוביל ב-27% – הספיק כדי שקבוצת "הרוב הדמוקרטי בעד ישראל" שתמכה באנגל תכיר בתבוסה. אנגל מצדו טרם הודיע על תבוסה ואמר כי הוא ממתין עדיין לספירת המעטפות הכפולות.

הניצחון הצפוי של באומן הוא תבוסה מדהימה לקבוצות הלובי למען ישראל, שהוציאו מיליוני דולרים כדי להבטיח את המשך כהונתו של אנגל כנציג הרובע ה-16 של ניו יורק בקונגרס. ארגון "הרוב הדמוקרטי למען ישראל", שקשור לאיפא"ק, השקיע 2 מיליון דולר בתמיכה באנגל. ועדת הפעולה הפוליטית (PAC) "אמריקה למען ישראל", עוד קבוצה שקשורה לאיפא"ק, תרמה לקמפיין של אנגל כמעט 130 אלף דולר. NORPAC, קבוצה פרו ישראלית נוספת, תרמה לקמפיין של אנגל בסך הכל יותר מ-630 אלף דולר.

הניצחון של באומן מראה שהפוליטיקה האמריקאית נכנסה לעידן חדש, שבו כוחם של חברי קונגרס מכהנים והתמיכה של הממסד – כולל מצד קבוצות פרו ישראליות גדולות – אינם מספיקים כדי לנצח בפריימריז. הניצחון של באומן מראה שבניית אסטרטגיה של קואליציות בין קהילות שונות, ביחד עם מועמד כריזמטי שכורת ברית עם תנועות של צדק חברתי, מהווים איום רציני על הממסד הדמוקרטי הישן.

"ג'מאל זכה בבחירות אף שהממסד הדמוקרטי והממסד היהודי עשו ככל שביכולתם כדי לעצור אותו", אמרה אמילי מאייר, המנהלת הפוליטית של IfNotNow, גוף יהודי המתנגד לכיבוש, בהודעה לעיתונות. "זהו ניצחון ענק לבוחרים במחוז 16 בניו יורק, לתנועה הפרוגרסיבית ולכל מי שתומך בחירות ובכבוד גם לפלסטינים וגם לישראלים".

המועמדים בעבר הקשיבו לאייפא"ק

במשך עשרות שנים, המועמדים הפוליטיים בארה"ב בחרו בעמדות שהיו צפויות ליצור הכי פחות התנגדות בנושא ישראל. מועמדים שלא היה להם הרבה ידע בתחום הקשיבו לקבוצות לובי כמו איפא"ק, שסיפקו להם מסרים וגם תרמו לקמפיין שלהם כדי להדק את היחסים עמם.

אבל השילוב בין העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו התערב באופן מעורר מחלוקת בפוליטיקה האמריקאית בעידן אובמה והרחיק את הדמוקרטים מתמיכה בלתי מסויגת בישראל, ובין הגידול בכוחה של התנועה לזכויות הפלסטינים, שינה את החישובים הפוליטיים של מועמדים פרוגרסיביים שקוראים תגר על חברי קונגרס מכהנים.

הניצחון של באומן הוא רק דוגמה אחת למגמה הזאת. בזמן שהתמודדה ב-2018 מול ג'ו קראולי, דמוקרט ממסדי חזק, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, הכוכבת הפרוגרסיבית שהפכה למפורסמת מאז, מתחה ביקורת על התמיכה של יריבה בהעברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים וקראה להרג מפגינים על ידי ישראל בעזה בשם "טבח".

אוקסיו-קורטז, שמקבלת תמיכה מ"סוציאליסטים דמוקרטים של ארה"ב" ומ"דמוקרטים למען צדק", קבוצה פרוגרסיבית שעמדה גם מאחורי הניצחון של באומן, המשיכה למתוח ביקורת על ישראל גם בזמן כהונתה בקונגרס. היא חתמה על הצעת החוק של בטי מקקולום לאסור על ישראל להשתמש בכספי הסיוע האמריקאי כדי לעצור ילדים פלסטינים ואמרה כי צריך "להניח על השולחן" את קיצוץ הסיוע הצבאי לישראל במחאה על הפרות זכויות אדם, כ"משהו שאפשר לדון בו".

סללה את הדרך למועמדים שאינם תומכים בישראל. אלכנסדרה אוקזיו-קןרטז (צילום: nrkbeta CC BY-SA 2.0)

סללה את הדרך למועמדים שאינם תומכים בישראל. אלכנסדרה אוקזיו-קןרטז (צילום: nrkbeta CC BY-SA 2.0)

אוקסיו-קורטז התמודדה בעצמה בפריימריז ב-23 ביוני מול מועמד, שהשתתף בוועידת המדיניות השנתית של איפא"ק ומתח ביקורת על אוקסיו-קורטז בשל תמיכתה בחברת הקונגרס אילהטן עומאר, מבקרת חריפה נוספת של ישראל. כמו באומן, גם אוקסיו-קורטז ניצחה בקלות בפריימריז והדגימה שביקורת על ישראל לא בהכרח פוגעת בקריירה של פוליטיקאי.

"מועמדים שמאמינים בשינוי פרוגרסיבי נועז – כולל מדיניות חוץ הומנית והתנגדות לכיבוש הישראלי – יכולים לנצח פוליטיקאים ממסדיים שמקבלים תמיכה מאיפא"ק", אמרה מאייר מ-IfNotNow.

אנגל לא תמך בהסכם הגרעין של אובמה עם איראן

התבוסה של אנגל, אם כן, מראה שמועמדים שקשורים לאיפא"ק כבר אינם מועמדים בטוחים לבחירה מחדש. עם זאת, שלא כמו במירוצים אחרים, למירוץ הספציפי הזה יש השלכות מיוחדות על הדיון בנושא ישראל בקונגרס. אנגל הוא חבר ותיק בוועדה לענייני חוץ של בית הנבחרים, הגוף שמנסח חקיקה בענייני מדיניות חוץ בקונגרס. הוא כיהן כיו"ר הוועדה הזאת מאז 2019 והעביר שם כמה חוקים פרו-ישראליים, ובהם החלטה שמגנה את תנועת ה-BDS.

העמדות האלה, אומרת זהא חסן, עורכת דין פלסטינית לזכויות אדם, אינן עולות בקנה אחד עם העמדות שבהן מחזיק הבסיס של המפלגה הדמוקרטית.

"דוגמה לכך שהוא (אנגל) התרחק מאוד מהמפלגה הדמוקרטית היא שהוא לא תמך בהסכם הגרעין של אובמה עם איראן. דוגמה נוספת היא התמיכה המלאה שלו בהעברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים, אף שהוא הבין שזה ישמיד את הסיכוי למשא ומתן על פתרון שתי המדינות", אומרת חסן.

באומן, שצפוי כמעט בוודאות להיות חבר הקונגרס הבא של המחוז ה-16, החזיק בעמדות שונות לגמרי בסוגיות של מדיניות חוץ, כולל בעניין ישראל. באומן תומך בהצבת תנאים הנוגעים לזכויות אדם על הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל, עמדה שאנגל כינה "מטומטמת".

פילס את הדרך לניצחון על קולות השחורים וההיספאנים. ג'מאל באומן (צילום באדיבות "באומן לקונגרס")

פילס את הדרך לניצחון על קולות השחורים וההיספאנים. ג'מאל באומן (צילום באדיבות "באומן לקונגרס")

באומן פילס את דרכו לניצחון באמצעות קולות המצביעים השחורים וההיספנים, המהווים את רוב המצביעים במחוז. אבל באומן גם שיתף פעולה עם "הקול היהודי", הזרוע האלקטורלית של קבוצת "יהודים למען צדק גזעי וכלכלי", ועם IfNotNow ונגס בבסיס המצביעים של אנגל בקרב היהודים הדמוקרטים. באומן ניצח בקלות במחוז הבחירה שכולל את ריברדייל, שם יש קהילה יהודית חזקה, וניצח ברוב של 61 לעומת 39 בקלפי שהוצב ב"מכון היהודי" בריברדייל.

"באומן מאמין שפלסטינים הם בני אדם"

"התארגנו בקפדנות בששת החודשים האחרונים וציפינו שנפסיד את ריברדייל", אמרה רייצ'ל מקקולו, המנהלת הפוליטית של "הקול היהודי". "לא האמנו שאפשר לנצח שם, בוודאי שלא לגרוף ניצחון מוחץ, אבל זה מה שקרה בסוף".

כדי לזכות בקולות האלה, באומן נקט גישה זהירה לגבי פלסטין והשמיע עמדות שאינן מקובלות על מרבית התנועה למען זכויות הפלסטינים. בזמן שקבוצות פרו-ישראליות ניסו להציג את באומן, מנהל בית ספר לשעבר, כאנטי-ישראלי קיצוני, באומן אמר שהוא "תומך בהמשך הסיוע האמריקאי כדי לסייע לישראל להתמודד עם אתגרים ביטחוניים", וכי הוא "מתנגד באופן אישי לתנועת ה-BDS".

"החברים שלנו הצביעו בעד ניו דיל ירוק, מדיקייר לכולם ואיש חזון פרוגרסיבי שחור שייצג אותנו בקונגרס", אמרה מקקולו. "מדיניות חוץ הומנית והתנגדות לכיבוש ולסיפוח הן חלק מזה, אבל הן לא נמצאות במרכז".

עם זאת, באומן לא חזר בו מהתמיכה בצורך לוודא שהסיוע הצבאי לישראל לא ישמש להפרת זכויות אדם של פלסטינים, וגם השווה את החוויות של פלסטינים שחיים תחת כיבוש צבאי לנוכחות המשטרתית בקהילות שחורות בארה"ב.

העמדות האלה הספיקו כדי לשמח את הארגונים התומכים בזכויות הפלסטינים ורואים באי בחירתו של אנגל לקונגרס הזדמנות להרחיב את גבולות הדיון בנושא ישראל-פלסטין בוושינגטון.

"ההבדל החשוב ביותר בין באומן לאנגל בסוגיית ישראל/פלסטין הוא פשוט: באומן מאמין שפלסטינים הם בני אדם ושמגיעות להם זכויות אדם וחירות. אנגל לא מאמין בזה", אמרה בת' מילר, מנהלת ענייני ממשל ב"קול היהודי לפעולה למען שלום". "באומן יהיה מוכן לפעול והוא מאמין שאנחנו צריכים להציב תנאים לסיוע הצבאי שארה"ב מעניקה לצה"ל, ומממן גם את דיכוי הפלסטינים. אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בניצחון חשוב לתנועה".

אלכס קיין הוא עיתונאי הפועל בניו יורק, שכתבותיו בענייני ישראל/פלסטין, זכויות אזרח ומדיניות החוץ האמריקאית התפרסמו ב-Vice News, The intercept, The Nation, In These Times ומקומות אחרים. המאמר הופיע במקור במגזין 972+. תרגום: יונית מוזס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf