newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בהפגנה נגד המלחמה, המשטרה אסרה להניף שלטים נגד המלחמה

"טבח לא מצדיק טבח"; "הסדר מדיני"; "ביבי לכלא"; "לא לאפרטהייד"; "אוכל במקום פצצות", ו"להחזיר את החטופים לעצור את הנקמה" הם רק כמה מהשלטים שנאסרו על ידי המשטרה בהפגנה נגד המלחמה שנערכה בתל אביב

מאת:

"המשטרה הופכת שלב אחר שלב למשטרה פוליטית על מלא". שוטר בוחן שלטים של מפגינים נגד המלחמה, תל אביב, 18 בנובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מאות יהודים וערבים התכנסו היום (שבת) אחר הצהריים במתחם מגודר בחוף צ’ארלס קלור בתל אביב, בהפגנה נגד המלחמה שנערכה באישור משטרתי. המשטרה אישרה את קיום ההפגנה רק לאחר שהאגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ בשם מפלגת חד"ש, לאחר שניסיונות קודמים להפגין נגד המלחמה פוזרו באלימות על ידי המשטרה, תוך מעצרים, כולל של רבים מקרב חברי ועדת המעקב העליונה של האזרחים הערבים.

מאות שוטרים אבטחו את האזור ובדקו כל שלט ותיק שנשאו המפגינים, אשר גם נשאלו על ידי השוטרים בטרם כניסה למתחם אם הם נושאים איתם דגל. בעקבות התנאים המחמירים של המשטרה, המארגנים ביקשו להיצמד למסרים בעד שלום ונגד פגיעה בחפים מפשע.

בכמה מקרים המשטרה אסרה על הכנסת שלטים בגלל תוכנם. אחד המפקדים אמר למארגנים: "כל תוכן, באנר או דגל שיכולים לייצר התססה, לא ייכנסו לפה". על גבי שלטים שנאסרו לשימוש על ידי המשטרה נכתב: "טבח לא מצדיק טבח"; "הסדר מדיני"; "ביבי לכלא"; "לא לאפרטהייד"; "אוכל במקום פצצות", ו"להחזיר את החטופים לעצור את הנקמה".

חלק מהשלטים נלקחו לניידת סמוכה ולמפגינים נמסר כי יקבלו אותם בתום ההפגנה.

עורכת הדין נעה לוי, מזכירה חד"ש בתל-אביב וממארגנות ההפגנה, אמרה בתגובה: "השלטים שהפריעו לשוטרים, שהחליטו שהם מתסיסים ומסיתים, היו שלטים שקראו לא להפצצות וגם לא לאפרטהייד ו'טבח לא מצדיק טבח'. גם שלטים מאוד בסיסיים, של 'כן לשלום, לא למלחמה' הפכו לחשודים בעיני המשטרה, שהציבה מנגנון שלם של בדיקה פוליטית בכניסה למתחם. אנשים שלבשו חולצות של 'מסתכלים לכיבוש בעיניים' עוכבו ורק לאחר התערבות אפשרו להם להיכנס, כאשר מבחינת השוטרים עצם המילה 'כיבוש' מהווה הסתה. המשטרה הופכת שלב אחר שלב למשטרה פוליטית על מלא, והאירוע הזה מדגים זאת".

בין הדוברים בהפגנה היה יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה, שנעצר לפני קצת יותר משבוע על שתכנן לקיים עצרת למען השלום בנצרת, שאמר: "ההפגנה הזו תהיה סימן דרך במלחמה נגד המלחמה. ההפגנה הזו תהיה סדק רציני במדיניות ההשתקה, שדואגת לא להראות מה נעשה בשמם של הישראלים בעזה".

מעוז ינון, ששכל ב-7 באוקטובר את שני הוריו בהתקפת חמאס על נתיב העשרה, דיבר גם הוא בהפגנה, ואמר: "כשאתה הולך במדבר וחם לך, ואתה הולך להתמוטט, אתה צועק למים. זה הזמן הכי נכון לצעוק לשלום ולשוויון. זה הזמן הנכון להפגין למען שלום ושוויון ולמען עצירת המלחמה. אין זמן יותר נכון מעכשיו".

מדוברות המשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל איפשרה את חופש הביטוי והמחאה, זאת לאור החלטת בג"צ ובהתאם לתנאים שנקבעו לקיום ההפגנה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf