newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"בגלל מעשה של אדם אחד, מיליון איש סובלים עכשיו"

אלפי פועלים לא יכלו להגיע לעבודה בישראל, לאחר שליד כל הפתחים בגדר ההפרדה הוצבו חיילים שלא נתנו לאיש לעבור. גורמים פלסטינים מעריכים כי הפעילות תימשך כמה ימים, ואז תדעך. "זה לא יחזיק מעמד, זה לצורכי תקשורת בלבד"

מאת:
חיילים שומרים על פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, 3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

הפרצות עוזרות להוריד את הלחץ הכלכלי. חיילים שומרים על פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, ב-3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

"בגלל מעשה של אדם אחד בבני ברק, מיליון איש סובלים עכשיו", אמר בתסכול פלסטיני כבן 30, שעמד הבוקר (ראשון) ליד פתח בגדר ליד למחסום מיתר שבדרום הגדה המערבית. לצד האלפים שעוברים מדרום הגדה עם אישור במחסום, מדי בוקר, במיוחד בימי ראשון, עוברים אלפי פלסטינים בכמה פתחים בגדר, ומשם ממשיכים לעבודה בישראל. היום הוצבו ליד כל פתח חיילים, שלא נתנו לאיש לעבור.

בעקבות הטענה שהמפגע בבני ברק עבר במכוניתו באחת הפרצות בגדר בצפון הגדה, החליטו במערכת הביטחון לנסות, לפחות זמנית, לחסום את הפתחים. בכביש 60 שמוביל למחסום מיתר יש פתחים רבים, וליד כל אחד מהם עמדו חייל או שניים. ג'יפים צבאיים פיטרלו בתדירות גבוהה, ושוטרים איימו בדו"חות על מכוניות פלסטיניות שעצרו להוריד עובדים ליד הפרצות.

לפי דיווחים, גם באזור אחרים בגדה נחסמו הפרצות, וחיילים אף פתחו בירי חי ושל גז מדמיע לעבר עובדים שניסו לחצות.

"אני לא יודע מה אעשה אם זה יימשך יותר מיום או יומיים. אני עובד בבניין בקריית גת ויש לי ילדים לפרנס", אמר הפועל. "אני עובר מכאן כל שבוע, כבר כמה שנים. אין לי אישור. אנחנו עוברים כל יום. הצבא יודע, הממשלה יודעת, הם רוצים שנבוא לעבוד. כשאנשים עסוקים בעבודה וכשיש להם פרנסה, אין להם זמן או רצון לעשות בעיות".

כבר כמה שנים, ובמיוחד מאז סגרי הקורונה שבהם נסגרו המעברים הרשמיים בין ישראל לגדה, הפתחים בגדר נעשו נפוצים יותר ויותר. הצבא, שמודע היטב לתופעה, לא טורח לתקן את הפרצות, שאת חלקן ניתן לראות היטב מהמחסום הרשמי.

כפי שסיפרו בכירים ישראלים לפני שנתיים, לשחיקה בפועל של הגדר יש כמה סיבות. העיקרית היא ההבנה שהפרצות עוזרות להוריד את הלחץ הכלכלי בגדה, לצד האינטרס הכלכלי בעובדים זולים. "הגדר קיימת רק בראש של הישראלים", אמר בכיר ישראלי ב-2020, לאחר שעשרות אלפי פלסטינים חצו אותה בסיום הרמדאן כדי לבקר בים.

בפרצות האלה משתמשים מדי יום גם עובדים ללא אישור וגם כאלה עם אישור, שרוצים לחסוך את ההמתנה הארוכה במחסום. כאן החוצים צועדים כחצי קילומטר דרך חורשה, עד לחנייה שבצד הישראלי. שם הם מצטרפים לבעלי האישורים ונוסעים לעבודה בישראל.

מי שרוצה לחסוך את ההליכה, יכול לשלם 10 שקלים עבור הסעה מהפתח בגדר עד לכיכר שאחרי המחסום. היום גם נהגי ההסעות היו מחוסרי עבודה. כמה מהם עברו לצד הפלסטיני והציעו לפועלים המיואשים הסעה לישראל דרך שטח אשר 918, באזור שבו אין גדר, במחיר 150 שקל. לא רבים נענו להצעה.

"אני עובד בטיח בבאר שבע. התקשרתי הבוקר לבעל הבית שלי להגיד שאני לא מגיע", אמר צעיר מאזור דרום הר חברון. "הבעיה היא שהוא לא יודע שאין לי אישור, אז הוא לא מבין למה אני לא יכול להיכנס". "יש לי אישור, אבל לא קיבלתי את החיסון השלישי, אז אני לא יכול לעבור במחסום ולכן עובר מפה", סיפר צעיר נוסף.

עשרות העובדים שחיכו הבוקר בכביש 60 ליד הפרצות סיפרו כי לפני 4 בבוקר היו כאלה שהצליחו לעבור. רוב העובדים ללא היתר חוצים רק בפעם בשבוע, נשארים ללון במקום העבודה, וחוזרים בסוף השבוע לגדה – כדי לחסוך את עלות הנסיעה ואת הסיכון להיתפס.

צעיר כבן 25 מדהריה התקרב לחיילים שעמדו בצדה הישראלי של הגדר, ליד פתח ברוחב שני מטרים. "אפשר לעבור?", שאל. "היום אי אפשר, רק אחרי הרמדאן", השיבו לו. הצעיר הראה לחיילים צילומים שלו עובד בשיפוצים, אך זה לא הועיל. "עכשיו אולי אחזור לעבוד בדהריה, אבל כאן מרוויחים אולי 100 שקל ליום, בפנים (בתוך ישראל; א"ז) אני מרוויח 300".

הצעיר סיפר כי הוא עובד בקריית גת וחוצה כל יום וחוזר. "התקשרתי לבעל הבית ואמרתי שאני לא מגיע. אני יודע שגם בפנים המשטרה מחפשת אחרי פלסטינים בלי אישור. יום העבודה הזה הלך. אולי אבוא מחר לנסות לעבור בחושך". לדבריו, הוא היה מבקש אישור, אבל העלות גבוהה מאוד. "אפשר לקבל היום אישור מגיל 23, אבל זה עולה 2,500-3,000 שקל שהולכים סתם. אף אחד מהמעסיקים לא בודק את זה".

גורם פלסטיני בחברון העריך הבוקר כי הפעילות הצבאית סביב הגדר תימשך כמה ימים, ואז תדעך. "זה לא יחזיק מעמד. זה לצורכי תקשורת בלבד, להראות לציבור הישראל שהם פועלים".

לקראת שמונה בבוקר, רוב העובדים עזבו את המקום, בתקווה שבימים הבאים יהיה להם יותר מזל. גבר כבן 60, שנושא שקיות פלסטיק עם סחורה כדי למכור ברחובות הערים בישראל, ניגש לחיילים, הציג אישור מעבר, ומבקש להיכנס דרך הפתח. "רק במעבר", אמרו לו החיילים. "האישור שלי לא בתוקף", אמר לאחר שהתרחק מהחיילים.

חיילים שומרים על פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, 3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

חיילים שומרים על פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, ב-3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

חיילים שומרים על פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, 3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

שוטרים ליד פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, 3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

חיילים שומרים על פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, 3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

חיילים שומרים על פתח בגדר ההפרדה ליד מחסום מיתר, 3 באפריל 2022 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf