newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ארגון להט"בי לרשות הפלסטינית: במקום להיאבק בנו, לחמו בכיבוש

בהודעה שפרסמה בשבת האחרונה, משטרת הרשות הפלסטינית תקפה באופן חריף את ארגון "אל-קאוס", הפועל למען זכויות להט"ב פלסטינים. הארגון בתגובה: אנחנו מתמודדים עם כמות חסרת תקדים של אלימות והסתה, אך נמשיך בפעילות

מאת:

משטרת הרשות הפלסטינית פרסמה לאחרונה הודעה חסרת תקדים לפיה היא תמנע בעתיד כל אירוע של ארגון "אל-קאוס" בחברה הפלסטינית. זאת לאחר שאל-קאוס – הארגון הפלסטיני הראשון לזכויות להט"ב פלסטינים הפועל משני צדי הקו הירוק – קיים אירוע בעיר שכם שגרר בעקבותיו גל של ביקורת ואיומים ברשתות החברתיות.

הודעה הרשות מתפרסמת כשלושה שבועות אחרי הדקירה של צעיר מטמרה בידי אחיו על רקע זהותו המינית, שבעקבותיה נערכה בחיפה ההפגנה הראשונה של הקהילה הקווירית הפלסטינית בישראל. בעקבות ההודעה, פרסם ארגון "אל-קאוס" את התגובה הבאה:

חשוב להראות את התמיכה של הקהילה בקווירים הפלסטינים. ההפגנה הראשונה מסוגה בחיפה הערב (יום ה') (צילום: אורן זיו)

"תגובה ישירה לפירוקה של ההכחשה החברתית בנוגע לקיומם של להט"בים פלסטינים". ההפגנה הפלסטינית הראשונה בעד זכויות להט"ב בחיפה. (צילום: אורן זיו)

"אתמול בלילה (שבת, 17 באוגוסט) דובר המשטרה של הרשות הפלסטינית, לואיי ארזיקאט, פרסם הודעה הנוגעת לפעילות של "אל-קאוס" בגדה המערבית. בהודעה הראשונה אי-פעם בנוגע ל"אל-קאוס" נאמר כי משטרת הרשות הפלסטינית תמנע כל אירוע ש"אל-קאוס למען שונות מגדרית ומינית" יארגן או ינהל בחברה הפלסטינית. המשטרה טענה שהדבר נוגד "את הערכים הפלסטינים המסורתיים" והאשימה אותנו שאנחנו "סוכנים זרים". ההצהרה אף הגדילה לעשות וקראה לאזרחים להתלונן על כל פעילות "חשודה" של הצוות והפעילים של "אל-קאוס" ולהעמידם לדין.

ההצהרה באה שבוע לאחר ש"אל-קאוס" קיים בשכם אירוע שבסיסו דיון וזכה לפרסום, ושלושה שבועות לאחר דקירתו של נער קווירי פלסטיני וההתארגנות של "אל-קאוס" סביב הנושא. לפני ההצהרה של ארזיקאט, היה גל של מתקפות חסרות תקדים מצד עשרות אנשים על מסגרות המדיה החברתית של "אל-קאוס", שכעסו על פרסום האירוע שלנו בשכם, הנחשבת לעיר פלסטינית מקודשת ו"מסורתית". המסרים והפוסטים מלאי השנאה איימו באלימות וברדיפה, הפיצו שקרים על "אל-קאוס" והפעילות שלנו, כמו גם מיתוסים על להט"בים באופן כללי.

הדיכוי של המאבק למען שחרור מיני ומגדרי אינו חדש. במהלך כל ההיסטוריה המודרנית, הדיכוי הזה שימש כקלף חזק בידי ממשלות משטרים דכאניים. למרבה הצער, ההצהרה של הרשות הפלסטינית והתגובות הציבוריות שבאו בעקבותיה הן פרקטיקות מוכרות היטב במשחק של רווח פוליטי ויצירת מסך עשן, שאינן מוגבלות לרשות הפלסטינית או לאירוע מסוים

"אל-קאוס" מגנה שימוש ברדיפה, הפחדה ואיומים במעצרים, בין אם מצד המשטרה או אזרחים מהשורה. הפעילות שלנו תמיד היתה גלויה ונגישה, באמצעות אתר פעיל, נוכחות במדיה החברתית ומעורבות בחברה האזרחית. אולם מעולם לא ספגנו איומים בהיקף הזה קודם לכן. תגובת הנגד הזו סוללת את הדרך לפריחתן של פרקטיקות תקשורתיות לא מוסריות באמצעות אימוץ ועידוד של שיח אלים, הצובר כוח משיכה ולגיטימציה במדיה החברתית. אנחנו מאמינים שהמשטרה והחברה הפלסטינית בכלל צריכים להתמקד במאבק בכיבוש ובכל צורות האלימות הקורעות לגזרים את המרקם הרגיש של החברה והערכים שלנו, במקום לרדוף אחרי פעילים העובדים ללא ליאות למען סיומן של כל צורות האלימות.

תגובת הנגד הזו היא תגובה ישירה לפירוקה של ההכחשה החברתית בנוגע לקיומם של להט"בים פלסטינים! בשבועות האחרונים, "אל-קאוס" ולהט"בים פלסטינים מתמודדים עם כמות חסרת תקדים של אלימות והסתה, שהסלימו בימים האחרונים. עם זאת, ברור שתגובת הנגד הזו הוא תגובה ליותר מעשרים שנה של עבודת שטח. זאת, וההתמקדות האסטרטגית של "אל-קאוס" בשנים האחרונות בקריאת תגר על ההכחשה החברתית באמצעות יוזמות מקצועיות וקהילתיות שונות ברמת השטח.

הדיכוי של המאבק למען שחרור מיני ומגדרי אינו חדש. במהלך כל ההיסטוריה המודרנית, הדיכוי הזה שימש כקלף חזק בידי ממשלות משטרים דכאניים. למרבה הצער, ההצהרה של הרשות הפלסטינית והתגובות הציבוריות שבאו בעקבותיה הן פרקטיקות מוכרות היטב במשחק של רווח פוליטי ויצירת מסך עשן, שאינן מוגבלות לרשות הפלסטינית או לאירוע מסוים.

בעוד אנחנו מתמודדים עם סערה של התקפות ואלימות, אנחנו מבקשים להדגיש את האהבה וההערכה מצד רבים מתומכינו ובעלי הברית שלנו. במיוחד אלה שדחו באופן פומבי את הרדיפה ונקטו עמדה אקטיבית בתמיכה ב"אל-קאוס" והלהט"בים הפלסטינים. בחודש האחרון בעלי הברית התחייבו פומבית להילחם באלימות חברתית ונקטו עמדה ברורה בתמיכה בלהט"בים בפלסטין.

ההצהרה של המשטרה האוסרת על פעילות של "אל-קאוס" בגדה המערבית והקוראת להעמיד לדין את הצוות שלנו איננה מתקבלת על הדעת. יותר מכל, להאשמה כאילו "אל-קאוס" היא "ישות חשודה" הפועלת למען פירוקה של החברה הפלסטינית אין יסוד והיא שקרית לחלוטין. לפיכך אנחנו מבקשים מהמשטרה ומהדובר שלה, ארזיקאט, לקרוא ולהשכיל בנוגע לערכים ולפעולה של "אל-קאוס".

אנחנו ארגון אנטי-קולוניאלי פלסטיני הפועל בפלסטין ההיסטורית מאז 2001 וקורא תיגר על הדיכוי הפטריארכלי, הקפיטליסטי והקולוניאלי. אנחנו משתפים פעולה עם עשרות ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים במטרה ליצור תוכניות ומרחבים שבהם אפשר לדון בשאלות של שונות מגדרית ומינית. במשך שני עשורים, "אל-קאוס" עבדה ללא ליאות להיאבק באלימות של הכיבוש הישראלי כמו גם באלימות החברתית כלפי להט"בים פלסטינים בחלק מהחזון שלנו לשחרור פלסטין. אנחנו נמשיך בכך למרות המחסומים הקולוניאליים והאיומים ברדיפה מתוך תקווה להרחיב את הדיון בשונות מינית ומגדרית".

מערבית: מירון רפופורט.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf