newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלימות משטרתית במחאה ביפו: "חבורה של גברים חמושים השתוללה"

בהפגנה שהתקיימה השבוע מול ישיבת שירת משה בעג'מי, שוטרים סמויים עצרו ילד ופינו באלימות קשה מפגינים שניסו למנוע את המעצר. כמה מפגינות העידו כי שוטר בבגדים אזרחיים תקף אותן. המשטרה: "לא נאפשר הפרות סדר אלימות וכל ניסיון לפגוע בשוטרים או אזרחים"

מאת:

ביום שני השבוע התקיימה ביפו הפגנה של כמאה יהודים ופלסטינים נגד פעילות ישיבת ההסדר שירת משה בשכונת עג'מי. באותו לילה התקיימה גם הפגנה של פעילי ימין, והמשטרה פיזרה בכוח רב תושבים פלסטינים שהתאספו מולם.

יום קודם לכן, ביום ראשון השבוע, הותקפו בכירי הישיבה, הרב אליהו מאלי והמנכ"ל משה שנדוביץ, לאחר שבאו לבדוק נכס לקנייה סמוך לבית בשכונה. שני אחים, מחמוד ואחמד גרבוע, מהמשפחה שמתגוררת בבית, נעצרו עוד באותו יום, בחשד לתקיפה. בית המשפט הורה אתמול לשחררם בתנאים מגבילים, אך המשטרה ביקשה עיכוב ביצוע והם צפויים ככל הנראה להשתחרר היום.

שוטרים סמויים עוצרים את סאלי עבד בהפגנה ביפו, ב-19 באפריל 2021. למצולמים אין קשר לעדויות המופיעות בכתבה (צילום: אורן זיו)

שוטרים סמויים עוצרים את סאלי עבד בהפגנה ביפו, ב-19 באפריל 2021. למצולמים אין קשר לעדויות המופיעות בכתבה (צילום: אורן זיו)

ההפגנה ביום שני התחילה בצורה רגועה, סביב השעה שמונה. כמאה פעילים צעדו בכיכר חאג' כחיל וקיימו ביקור סולידריות אצל משפחת גרבוע כדי לחזק את בני המשפחה. במקום לא נראתה משטרה. מבית המשפחה המשיכו הפעילים לישיבת שירת משה ברחוב טולוז.

במקום היו שני שוטרים סמויים, שלא פעלו לפינוי המוחים. המפגינים קראו: "יפו ליפואים ולא למתנחלים". אך תוך זמן קצר התחילו שוטרים סמויים שעמדו ברחוב סמוך בעיכוב אלים של ילד כבן 11, בטענה כי ירה זיקוקים.

לאחר שהילד המבוהל הוכנס לרכב אזרחי, המפגינים התחילו לחסום את הרכב, ולמקום הוזעקו עוד ועוד שוטרים – רבים מהם בבגדים אזרחיים ללא תגי זיהוי. השוטרים התחילו להכות את המוחים ולגרור אותם כדי לפנות את הדרך לרכב. במשך דקות ארוכות השוטרים פינו בכוח את המפגינים שישבו על הכביש.

במהלך האירוע בלט במיוחד שוטר אחד, שלבש חולצה ירוקה ועליה סמל של דגל ישראל. לפי עדויות, אותו שוטר חנק מפגינה אחת, נתן אגרוף לאחרת ומשך בשיערה של מפגינה שלישית. הוא היה גם אחד מהשוטרים שהיו מעורבים בעיכוב הילד.

ע', מפגינה שגרה ביפו והעדיפה להתראיין בעילום שם מחשש מהמשטרה, סיפרה על האירועים באותו ערב: "ההפגנה היתה שלווה, בעיקר של נשים, ופתאום אנשים על אזרחי חוטפים ילד לתוך רכב אזרחי. צעקו להם 'מי אתם' והם לא ענו. רק אחרי זה הגיעו שוטרים על מדים. הילד היה כל כך קטן וכל כך לא קשור שברור שניסינו למנוע את המעצר שלו, ומשם התחילה אלימות".

לדבריה, "ההשתוללות היתה בעיקר של הסמויים. השוטר עם החולצה הירוקה פשוט תקף נשים. כל אישה שעמדה מולו הוא כיסח. ראיתי שהוא מזנק על אחת הפעילות, היא היתה עם כאפיה, חשבתי שהוא הולך לרצוח אותה, פשוט משכתי אותו ממנה אחורה. הוא הסתובב ולפת לי את הצוואר וחנק אותי. הרגשתי שאני עומדת לאבד ההכרה. איך שהוא שיחרר אותי ברחתי לצד השני, והוא העיף את ר' (מפגינה נוספת, עדותה מוצגת בהמשך; א"ז) לרצפה.  אם המפגינות מסביב לא היו מעורבות, הייתי מאבדת הכרה".

שוטר חונק את ע׳ במהלך הפגנה ביפו

שוטר חונק את ע' במהלך הפגנה ביפו

שירלי, מפגינה נוספת שהיתה במקום, מספרת: "השוטר שלבש חולצה ירוקה ממש תקף נשים. ראיתי אותו נותן מרפק לחזה של מישהי. את ע' הוא חנק ממש, הוא היטה את הראש שלה לאחור והיה נדמה שהיא לא מצליחה לנשום ועלולה לאבד הכרה. זה היה ממש מבהיל. בגלל זה התקרבתי אליו. רק בגלל ההתערבות של המפגינות הוא שיחרר את הלפיתה שלו.

"כשהתקרבתי ניסיתי לוודא שהוא יפסיק לתקוף נשים ולראות מקרוב מה הוא עושה, והוא פשוט הכניס לי אגרוף חזק לבטן, דחף אותי והפיל אותי על הקרקע. כעבור כמה דקות הבטן התחילה לכאוב לי, ובמהלך הלילה והיום למחרת הכאב הלך והתגבר. ניסיתי לבקש מהקצין שהגיע את שמו של התוקף, אבל הוא לא התייחס. זה ברור שאין מה לטרוח לגשת למח"ש, שלא עושה כלום".

בצילום של צלם "הארץ", תומר אפלבאום, נראה אותו שוטר תופס את שיערה של המפגינה סאלי עבד, מתנועת עומדים ביחד, שנעצרה במהלך הפגנה. היא נחקרה בחשד ל"הפרעה ותקיפת שוטר", ושוחררה באותו הלילה לחמישה ימי מעצר בית, לאחר התערבות של חבר הכנסת מוסי רז (מרצ).


עבד מספרת: "זה היה ממש מפתיע, והייתי בהפגנות אלימות, זה לא שאני רגישה. הופתעתי עכשיו מהאלימות המשטרתית. הם צצו משום מקום, זה היה פשוט מפחיד, רובם שוטרים סמויים".

מי שעצר אותך היה השוטר עם החולצה הירוקה?

"כן, השוטר בבגדים האזרחיים. הוא התחיל את המעצר, לא היה לי מושג שהוא שוטר בכלל. הוא משך אותי בשיער ואמר: 'מה את תוקפת אותי?' לא הבנתי מה קורה. תוך עשר שניות הייתי על הקיר עם שבעה גברים שתופסים אותי, עם אזיקים. גם את שכנה שלי שהיתה בהפגנה הוא הפיל על הרצפה ודרך עליה. הוא היה מאוד אלים ומפחיד, הוא לא ראה בעיניים".

מפגינה נוספת העידה על ההתרחשויות באותו ערב בקבוצת פייסבוק של תושבי יפו כי "הגבר שמימין (בתמונה שפורסמה בקבוצה; א"ז), המזוקן, הוא איש היס"מ שתקף אתמול בפראות ובאלימות קשה נשים בהפגנת התמיכה ביפואיות וביפואים. הוא נדחף בינינו ללא כל סיבה, התנפל על אישה, חנק והפיל אותה לרצפה".

כאמור, לאחר שהשוטרים הצליחו לפנות את הדרך לרכב עם הילד שנעצר, הם עצרו את עבד ואז עזבו את המקום, כשהמפגינים צועקים לעברם: "בושה".

"אין לי מה לעשות. אני מרגישה שאני מסומנת וזה משתיק", מסכמת ע'. "אני לא אגיש תלונה במח"ש כי בסוף אואשם במשהו. מה שעצוב שלציבור זה כבר נראה הגיוני שחבורה של סמויים חוטפת ילד. רואים חבורה של גברים שריריים וחמושים משתוללת, ועדיין מאמינים שאני ואחרות תקפנו שוטרים".

ביקשנו מהמשטרה תגובה לגבי העדויות לתקיפה שהצגנו בפניהם, והם בחרו לא להגיב על כך ושלחו את התגובה הבאה:

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך הפגנה אלימה שהתקיימה ביפו, ביצעה המשטרה פעילות סמויה בעקבות הפרות הסדר וירי זיקוקים שהיו במקום. במסגרת הפעילות עיכבו בלשים לחקירה חשוד קטין בירי זיקוקים, אשר שוחרר בתום הליך הזיהוי. שתי החשודות שעל פי החשד הפרו את הסדר ותקפו שוטרים, נעצרו לחקירה.

"נמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר הפרות סדר אלימות וכל ניסיון לפגוע בשוטרים או אזרחים".

הרקע לאירועים האחרונים ביפו הוא הצטלבות של שני תהליכים מקבילים: העובדה שעמידר מוציאה למכירה את הבתים שתושבי יפו גרים בהם, והתרחבות הפעילות של המתנחלים היהודים בעיר. "יפו נמצאת במצב הכי קשה מאז הנכבה", סיפר עיתונאי מקומי.

בשנים האחרונות מוכרת חברת עמידר נכסי נפקדים שהיא מנהלת ביפו. במקרים רבים הנכסים נמכרים ליזמים פרטיים, משום שהתושבים המקומיים אינם מסוגלים לקנות את הנכס במחיר השוק הנוכחי, אפילו אחרי הנחה של כמה מאות אלפי שקלים.

במקביל, ישיבת שירת משה, שנפתחה ב-2008 על ידי הרב מאלי וחבריו מבית אל, שינתה את פני השכונה. כיום לומדים בישיבה 350 תלמידים שחיים בבתים שכורים או של תורמים ברחובות מסביב לה. ביחד עם הקונים היהודים שמגיעים ממניעים אחרים – משקיעים או כאלה שרוצים לגור ליד הים – הם דוחקים את התושבים הערבים החוצה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf