newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שמונה חודשי מאסר לפעילה הישראלית שסטרה לתובע צבאי

יפעת דורון ניגשה לתובע במשפטן של עהד ונרימאן תמימי, קראה לעברו "מי אתם שתשפטו אותן" וסטרה לו. היא סירבה להשיב להאשמות ודחתה הצעה לעבודות שירות. השופט: המעשה חותר תחת אושיות סדרי השלטון והמשטר בשטחים ונועד לפגוע בהם

מאת:

בית משפט השלום בירושלים גזר היום (רביעי) שמונה חודשי מאסר בפועל על יפעת דורון, הפעילה הישראלית שסטרה לתובע צבאי בזמן משפטן של עהד ונרימאן תמימי בשנת 2018. על דורון הוטל גם קנס בסך 3000 שקל ומאסר על תנאי של ארבעה חודשים לשלוש שנים אם תורשע בעבירות אלימות נוספות. דורון תתחיל לרצות את המאסר ב-1 ביולי.

בנובמבר 2019 הרשיע בית המשפט את דורון בתקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות. במהלך המשפט בחרה דורון לייצג את עצמה וסירבה להשיב להאשמות. השופט אהרון כהן קבע כי דורון ביצעה את המעשה כדי "להפריעו במילוי תפקידו כתובע במשפט או למנוע אותו מלמלאו", וציין כי הפעולה שלה כוונה נגד כל מערכת התביעה הצבאית.

שמרה על זכות השתיקה במשפט. יפעת דורון בדיון מתן גזר הדין היום (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

שמרה על זכות השתיקה במשפט. יפעת דורון בדיון מתן גזר הדין היום (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

אירוע הסטירה התרחש במרץ 2018 בעת הדיון בבית המשפט הצבאי בעופר באישור עסקאות הטיעון במשפטיהן של עהד תמימי ואמה, נרימאן. בדיון נגזרו על השתיים שמונה חודשי מאסר על חלקן באירוע שבו עהד תמימי סטרה לחייל שפלש לחצר ביתה בכפר נאבי סאלח שבגדה המערבית. דורון, שהגיעה לבית המשפט הצבאי כדי לתמוך בנשות משפחת תמימי, ניגשה אל הפרקליט בתום הדיון, צעקה לעברו  "מי אתם שתשפטו אותה", וסטרה לו. היא נעצרה מיד לאחר המעשה ושוחררה כעבור יומיים, אף שסירבה לייצוג משפטי ולא חתמה על כל תנאי שחרור.

"אף פעם לא אתחרט על זה שעמדתי לצד חברותיי ופעלתי לפי אמות המוסר שאני מאמינה בהן״, אמרה דורון בהצהרה קצרה במהלך הדיון הקודם בתיק שהתקיים בתחילת החודש, "בהרשעה בעבירות אלימות מבית משפט ציוני, אני מצטרפת לשורת נשים שאני מעריכה ומוקירה, ומבחינתי זה אות כבוד".

באותו הדיון, ביקש השופט כהן לשכנע את דורון להסכים לעבודות שירות, אך היא דחתה את ההצעה. במהלך הטיעונים לעונש, נציגת התביעה עו״ד אפרת פילזר חזרה על כך שהאמירה של דורון  – "מי אתם שתשפטו אותה?" – נוסחה בלשון רבים כדי להעביר מסר לכל התובעים בבתי המשפט הצבאיים. "זוהי אמירה מזלזלת שמכוונת אל התובעים מתוך מטרה לבטל את התפקיד הרשמי והמשפטי שהם מבצעים".

עו״ד פילזר טענה כי הפגיעה בתובע סגן אלוף עיסאם חאמד "לא היתה מקרית" ונעשתה משום שהוא מכהן כראש התביעה הצבאית באיו״ש. "בעצם המעשה כלפיו יש בעצם קריאת תיגר על המערכת הצבאית כולה…המטרה כאן היא להכשיל ולערער את המערכת הצבאית משפטית והפיכתה לבלתי לגיטימית", אמרה התובעת במהלך הדיון.

עו״ד פילזר ציינה כי אין תקדימים רבים למקרה מסוג זה, אולם הביאה את המקרה שבו אזרח זרק נעל על שופטת ונידון לשלוש שנות מאסר ובהמשך עונשו קוצר לשנתיים. בגלל "הדמיון במהות המעשה", ביקשה לגזור על דורון בין 10 ל-20 חודשי מאסר.

בגזר הדין המתפרס על פני 12 עמודים התייחס השופט כהן לאופי הפוליטי של המעשה. "תהא זו שגיאה להתייחס אל המקרה שלפנינו כמקרה שגרתי שבו תקף אדם את זולתו", כתב כהן. "יש להשקיף על המעשה בהקשרו הרחב ככזה שחותר תחת אושיות סדרי השלטון והמשטר בשטחים ונועד לפגוע בהם״ נכתב בגזר הדין.

השופט הוסיף כי ״אין ולא יכול להיות קשר בין אלימות למחאה פוליטית לגיטימית…יש להתייחס במשנה חומרה למעשים של ניהיליזם פוליטי מעין אלה אשר נועדו לשלול את ערכי המדינה ומוסדותיה". הוא ציין כי "הדברים אמורים אף אם המעשה כוון כלפי המשטר הנהוג בשטחי יהודה ושומרון בלבד". השופט קיבל את עיקר טיעונה של התובעת ואמר כי "בדבריה נקטה הנאשמת בלשון רבים, ללמדך שהדברים היו מכוונים אל מערכת המשפט הצבאי כולה".

השופט ציין שהעונש נמצא ב"רף הנמוך" של הענישה על עבירת תקיפת עובד ציבור וזאת משום שמדובר בעבירה ראשונה. יצויין שעונש המאסר שהוטל על דורון שזהה לעונש שהוטל על עהד ונרימאן תמימי, שאף הן סירבו לחתום על עסקת טיעון.

בראיון ל"שיחה מקומית" בשנה שעברה, סיפרה דורון על הבחירה לייצג את עצמה: "כשהמעצר הוא בקונטקסט פוליטי, אין לי עניין להיכנס לכל מיני ויכוחים משפטיים כאלה ואחרים. אם אני הולכת לייצג את עצמי מבחינה פוליטית, בפוליטיקה אני מבינה".

דורון ביקשה למקד את תשומת במשפטה להפרדה שהממסד עושה בין פעילים ישראלים לפלסטינים. "זו לא היתה המטרה בפעולה שלי, אבל ברור שהיא חושפת את האפרטהייד", אמרה דורון. "זו טקטיקה של שנים של השלטונות, לעשות הפרד ומשול, אנחנו (פעילים ישראלים; א.ז) לא נענשים באותו האופן שבו הפלסטינים נענשים על אותן פעולות. זה נעשה במכוון ויוצר דיסטנס, שמירה על מעמדות פריבילגיים גם במסגרת הזאת".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf