newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בין ארדואן לברקזיט, לשמאל אסור לוותר על המחויבות לדמוקרטיה

גם אם אנחנו מתנגדים ליציאת בריטניה מהאיחוד בתנאים הקיימים ומחויבים למאבק במהלכים הרודניים בתורכיה, הפתרון של השמאל לא יכול להיות פעולה נגד בחירת הרוב

מאת:

כותב אורח: מתן קמינר

שני אירועים שונים מאוד הסעירו את העולם בשבועות האחרונים: ההצבעה הבריטית למען יציאה מהאיחוד האירופי, וההפיכה הכושלת בתורכיה. אך בתגובות לשני האירועים השונים האלה ניתן לגלות מגמה מדאיגה: אנשים נאורים, ליברלים ואף שמאליים בהזדהותם, המפלרטטים בגלוי עם האפשרות לבטל את החלטת הרוב הדמוקרטית בשם ערכים נשגבים יותר – במקרה הבריטי, באמצעות טריקים טכנוקרטיים שימנעו את ביצוע ההחלטה, ובמקרה התורכי, באמצעי האלים והבוטה ביותר: הפיכה צבאית.

כאיש שמאל, אני מתנגד ליציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי תחת התנאים הנוכחיים. כאיש שמאל, אני מתנגד בחריפות לשלטונו של ארדואן בתורכיה. אבל כאיש שמאל, אני גם מכיר בכך שהדמוקרטיה היא ערך עליון. כמובן, אין משטר דמוקרטי "באמת" בעולם, לא בבריטניה וודאי שלא בתורכיה (או בישראל). אך הפתרון למחסור בדמוקרטיה לעולם איננו התעלמות מהכרעתו של הרוב ונסיגה אל עבר מצב דמוקרטי עוד פחות. מי שנותן את ידו לכך, ליברלי או שמאלי ככל שיהיה בעיניי עצמו, יוכיח לאנשים, שאותם הוא מנסה לשכנע, שאין לו כבוד כלפי דעתם ורצונם כאשר אלה אינם תואמים את שלו. שמאל שיעשה כן ידחוף את קהל היעד שלו הישר לידיו של הימין הקיצוני.

> הפיכה בשידור חי: הלילה שבו פייסבוק לייב שינה את התקשורת

מפגינים תורכים על טנק של המורדים בנסיון ההפיכה הכושל (Eser Karadağ CC BY-ND 2.0)

מפגינים תורכים על טנק של המורדים בנסיון ההפיכה הכושל (Eser Karadağ CC BY-ND 2.0)

מפלגת השמאל הפרו-כורדית בתורכיה, מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP), היא אחת מיריבותיו וקרבנותיו המרות ביותר של ארדואן, ונצחונו על פני הקושרים עלול להוביל ישירות לצעדים נוספים של דיכוי כלפיה וכלפי הציבור שהיא מייצגת. אף על פי כן, לא התבלבלו מנהיגי המפלגה והוציאו אמש – הרבה לפני שהיה ברור כי ניסיון ההפיכה נכשל, והרבה לפני מנהיגי המערב – הודעת גינוי אמיצה הכוללת את הדברים הבאים: "אף אדם אינו רשאי לשים את עצמו במקום רצון העם. ה-HDP מתנגדת לכל סוג של הפיכה, כעיקרון וללא קשר לנסיבות. תורכיה חייבת לחתור לדמוקרטיה פלורליסטית וליברלית, לשלום פנימי וחיצוני, להגשמת ערכים והסדרים דמוקרטיים ואוניברסליים. אין דרך אחרת מלבד הפוליטיקה הדמוקרטית".

אמילי ת׳ורנברי, מחזיקת תיק החוץ בממשלת הצללים השמאלית החדשה של מנהיג הלייבור הבריטי, ג׳רמי קורבין, הוציאה גם היא הודעה נהירה וחדה שראוי ללמוד אותה: "אנו מברכים על ניצחונו של השלטון הדמוקרטי בתורכיה ומריעים לעם התורכי – ובכללו לרבים המתנגדים לממשלה הנוכחית – על עמידתו האמיצה לצד הדמוקרטיה… אנו קוראים לממשלת תורכיה להכיר בצורך לאחד את המדינה ולהראות כבוד רב יותר לזכויות האדם, לחופש הביטוי ולצדק. אסור שהאירועים הללו ישמשו כהצדקה להמשך הדיכוי והפירוד".

לבריטניה, לתורכיה ולעוד הרבה מדינות צפויים בעתיד הקרוב ימים קשים. השמאל חייב להיות מעורב בשיח הציבורי ולהציע דרכים החוצה אל עתיד מייאש פחות. אבל העתיד הזה לא יבקע מתוך בטנם של מטוסי קרב או ממגדלי השן שבהם מטכסות האליטות עצה. הוא יגיע מהרחוב, מהעם, מהדמוקרטיה – או שהוא לא יגיע בכלל.

מתן קמינר הוא דוקטורנט לאנתרופולוגיה ופעיל פוליטי

> ברקזיט: להרוס מה שלא עובד ולבנות מחדש?

מפגינים תורכים מגיעים לשתה התעופה אטאתורכ באיסטנבול במהלך נסיון ההפיכה (Eser Karadağ CC BY-ND 2.0)

מפגינים תורכים מגיעים לשתה התעופה אטאתורכ באיסטנבול במהלך נסיון ההפיכה (Eser Karadağ CC BY-ND 2.0)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf