newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עו"ד גבי לסקי: "עהד תמימי נעצרה מפני שפגעה בכבוד הלאומי"

בדיון בהארכת מעצרן של עהד תמימי ואמה נרימאן דרשה התביעה הצבאית באופן לא פרופורציונלי מעצר עד תום ההליכים. ההגנה טענה כי מדובר במעצר פוליטי וכי הכוחות בשטח בכלל לא ראו במעשים של עהד פשע שבגללו יש לעצור אותה. בית המשפט ייתן החלטתו ביום רביעי

מאת:

כותב: אורן זיו

בבית המשפט הצבאי עופר, התכנסו אתמול (שני) עשרות צוותי תקשורת, דיפלומטים, תומכים ובני משפחתן של עהד ונרימאן תמימי לדיון בדרישת התביעה הצבאית להאריך מעצרן של השתיים עד תום ההליכים.

נאשמים בתוך ישראל, וגם מתנחלים שביצעו עבירות דומות או חמורות מכך, משוחררים בתנאים מגבילים או לא נעצרים בכלל (ובטח כשמדובר על קטינות). אולם במקרה של עהד ואמה נרימאן, כמו במקרים רבים של פלסטינים, התביעה אוטומטית מבקשת מעצר עד תום ההליכים.

"עהד נמצאת במעצר כבר כשלושה שבועות", אמרה עו"ד גבי לסקי, שמייצגת את עהד ונרימאן, לשיחה מקומית. "התביעה טוענת שעהד מסוכנת כי היא מתנגדת לכיבוש בדרכים שונות כבר מספר שנים, ולכן, לשיטתם, היא צריכה להישאר במעצר. אנחנו טוענות שיש הבדל בין החוק שחל על פלסטינים לבין החוק שמופעל על מתנחלים שגרים בגדה המערבית, וההבדל הוא כל כך קיצוני, שאפילו בגירים, שביצעו עבירות חמורות בהרבה ממה שעהד מואשמת, משוחררים, ואינם מוחזקים במעצר עד תום ההליכים".

עוד קודם לכן הגישה אתמול עו"ד לסקי תלונה בשמה של עהד ליועץ המשפטי לממשלה בטענה שחוקרי המשטרה איימו עליה במעצר של קרובי משפחה וקטינים אם תמשיך לשמור על זכות השתיקה.

מוקפת בשומרים

קשה לתאר את בית המשפט הצבאי בעופר למי שמעולם לא ביקר בו, אך כבר בכניסה הצד "הישראלי" (גם הצד הישראלי נמצא בגדה המערבית) היה ניתן להבין בשינוי חדש: הגדר המפרידה בין הכניסה לישראלים לבין הכניסה לפלסטינים המגיעים מהגדה המערבית כוסתה במחיצת אלומיניום. עד היום יכלו הממתינים בשני עברי הגדר לדבר ביניהם, ועורכי דין, שברובם מגיעים מהצד הישראלי יכלו לדבר עם הלוקחות שלהם ולוודא שהם נכנסים בזמן לדיון. אף אחד לא ידע לומר מדוע הותקנה מחיצה על הגדר, אז כולם ניסו לנחש. צלם אחד אמר ששמע שבעבר הפגינו מתנחלים והציקו לפלסטינים, בעוד שאחרים טענו שהמחיצה החדשה באה למנוע תקשורת של עורכי הדין עם הלקוחות בזמן ההמתנה.

> השתיקה שלנו מאפשרת לממשלה לגרש את הפליטים

עהד תמימי ועורכת דינה גבי לסקי בדיון בבית המשפט הצבאי. 15 בינואר 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עהד תמימי ועורכת דינה גבי לסקי בדיון בבית המשפט הצבאי. 15 בינואר 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לפני הדיון הודיעו לצלמים כי הם יקבלו חצי דקה לתעד את עהד כשהיא מוכנסת לקרוואן שמשמש כאולם דיונים בעופר. אולם לרגע היה נראה שהשופט יכנס לאולם לפני שעהד תספיק להיכנס לדיון, ואז כבר לא ניתן יהיה לצלם – מכיוון שאסור לצלם בזמן שהשופט נמצא באולם. הפרט הטכני הקטן הזה קובע האם למערכות העיתונים יהיו צילומים מאותו יום או לא, ולכן העיתונאים והצלמים הרבים (האחרונים הגיעו לדיון רק בשביל חצי הדקה הזו) התרעמו על הכוונה להכניס את עהד לדיון רק אחרי השופט. לאחר דיונים בנושא, הוחלט לאפשר את הצילום והאסירה הצעירה נכנסה. כמה כתבים ניסו לשאול אותה לשלומה, אך הסוהרים אסרו עליה לענות בטענה שאסור לה להתראיין.

מכיוון שבתקופת המעצר עד לגזר הדין לא מתאפשר לקרובים לבקר את עהד ונרימאן, הדיונים בבית המשפט הצבאי הם ההזמנות היחידה של בני המשפחה לראות את העצורות. הפעם הגיעו שתי בנות משפחה של עהד – חברות בנות גילה, שהצליחו להחליף איתה מבטים וחיוכים למרות שהיתה מוקפת בשומרים לאורך כל הדיון.

איפה הפשע?

במהלך הדיון עצמו, טענה עו"ד גבי לסקי נגד הראיות שהוגשו בתיק כמו גם נגד "עילת המסוכנות" של עהד ונרימאן, כדי לאפשר את שחרורן לחלופת מעצר. "אני מבקשת לטעון שכאשר שתי מערכות חוקים כלפי קטינים שמבוססות על רקע מוצא אתני אחת מקלה ואחת מחמירה מדובר בהפרה בוטה של אמנת זכויות הילד", אמרה עו"ד לסקי בפתח דבריה.

לאורך הדיון ניסתה לסקי לפרוס את ההקשר הרחב למעצרה של עהד – מציאות הכיבוש אליה נולדה ותחתיה היא חיה כל ימיה, כמו גם את הרקע לאירועים באותו היום. היא הציגה בפני בית המשפט צילומים של בן דודה של עהד שנפצע קשות כשעה לפני התקרית. "לא יתכן שהמפקד הצבאי ינהג כריבון בשטח כבוש מכוח החוק הבינלאומי אבל כשמגיעים לדבר על הזכויות של הנכבש, יתעלמו מהחוק הזה עצמו", אמרה עו"ד לסקי במהלך הדיון.

ההגנה גם ניסתה להוכיח שהמעצר של עהד היה מוזמן ונבע משיקולים פוליטיים. לראייה טענה עו"ד לסקי שהחיילים שנראו בסרטון אפילו לא ניסו לעכב את הצעירות כי לא ראו היבט פלילי במעשיהן. עו"ד לסקי התייחסה לעבודה שהחיילים נחקרו רק כשעתיים לפני המעצר של עהד, ובכלל לא דיווח על האירוע בזמן אמת. התקרית עצמה כלל לא נרשמה ביומן המבצעים של אותו יום.

בנוסף, בצפייה בסרטון המלא ששודר בפייסבוק לייב ניתן לראות חיילים נוספים שנמצאים לא הרחק מהמקום ולא מתערבים, ואך בהמשך עוברים בחצר ביתה של עהד בזמן שהיא יושבת בחוץ עם בני משפחה – מבלי לנסות לעכב או לעצור אותה. עובדות אלה, טענה לסקי, מוכיחות כי הכוחות בשטח לא ראו במעשייה של עהד פשע שיש לעצור אותה על ביצעו.

הטענה הזו התחזקה עם פרסום עדויותיהם של הקצין והחייל בערוץ עשר אתמול. על פי הפרסום בעדותו למשטרה אמר המ"פ בין היתר כי "הייתי טרוד מהפרות הסדר בשטח ולכן לא ייחסתי כל כך (חשיבות) לאירוע".

> ילדה אחת עם שיער בהיר מטלטלת את הפטריארכליות

נרימאן תמימי בדיון קודם בבית המשפט הצבאי בעופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

נרימאן תמימי בדיון קודם בבית המשפט הצבאי בעופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

במהלך הדיון הציגה עו"ד לסקי דוגמאות של מתנחלים שבצעו עבירות חמורת בהרבה אך לא נקבע להם מעצר עד תום ההליכים. אחד המקרים שהזכירה עו"ד לסקי הוא של יפעת אלקובי מחברון, "המתנחלת המקללת" שלה עבר עשיר הכולל גם הרשעות באלימות. בשנת 2010 תקפה אלקובי חייל שניסה למנוע ממנה לזרוק אבנים לעבר פלסטינים, אך נעצרה רק לזמן קצר ובוודאי שלא הוחזקה עד תום ההליכים.

עו"ד לסקי הביאה גם דוגמאות נוספות מזמן ההתנתקות של מתנחלים שתקפו שוטרים, אך לא נעצרו עד תום ההליכים, ואף של מספר פלסטינים – כמו עיסא עמרו מחברון, עבדאללה אבו רחמה מבילעין ונרימאן תמימי עצמה – שנעצרו בנסיבות דומות ובית המשפט הורה לשחרר אותם ממעצר ולנהל את המשפט בעניינים כשהם בביתם. גם המקרה של המשוררת דארין טאטור עלה במהלך הדיון, כאשר עו"ד לסקי הדגימה שגם במקרה שלה נמצאה דרך לחלופת מעצר עם הגבלות שונות (מלווים, איסור שימוש באינטרנט).

בתגובה לטענות ההגנה ענה התובע הצבאי בקצרה. הוא טען שההחלטה לעצור את עהד רק מספר ימים לאחר האירוע נבעה משיקולים מבצעיים, ולא משיקולים פוליטיים כפי שטעה ההגנה. התובע המשיך וטען שאין בחלופות המוצעות על ידי ההגנה כדי לענות על המסוכנות של הנאשמת, וציין שגם אימה עצורה. הוא טען שעהד ביצעה את המעשים "פעם אחר פעם", בהתייחסו לאירועים קודמים שהתווספו לכתב האישום.

לאחר הדיון של עהד התקיים דיון נפרד בבקשה להאריך את מעצרה של נרימאן. במהלכו הפנתה ההגנה לטענות שהציגה בדיון של עהד. מרבית צוותי התקשורת, שמתעניינים בעיקר בעהד, כבר עזבו את המקום והאולם היה עמוס פחות.

השופט הצבאי, חיים בליטי, וכמעט לא אמר מילה במשך כל השעות שבמהלכן התקיים הדיון, וקבע כי ההחלטה תינתן ביום רביעי בשעה שתיים בצהרים. עד אז ימשיכו השתיים לשהות במעצר.

"חשוב לציין שכל הראיות שהובאו בתיק נוצרו לאחר האירוע, אחרי שאנשים הרגישו שהיא פגעה בכבוד הלאומי. בגלל ההשפלה הזאת היא נעצרה, וכל הראיות האלה צצו", אמרה עו"ד לסקי ביציאה מבית המשפט.

> כך הפך עו"ד ציון אמיר את המגב"ניק שהרג נער פלסטיני לקרבן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf