newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נער פלסטיני הסובל ממחלה קשה מוחזק חצי שנה במעצר מנהלי

אמל נחלה בן ה-17 נעצר במעצר מנהלי לאחר שבית משפט צבאי שחרר אותו ממעצר "רגיל" בגלל מצבו הבריאותי. "הוא זקוק למעקב רפואי הדוק והוא לא יכול לקבל אותו בשב"ס", אומרים ארגוני זכויות אדם

מאת:

ישראל מחזיקה מזה חמישה חודשים במעצר מנהלי נער פלסטיני בן 17, הסובל ממחלה נדירה.

אמל נחלה סובל ממיאסטניה גרביס, מחלה אוטואימונית המתבטאת בעייפות השרירים, ומוחזק בכלא עופר שליד רמאללה מאז מעצרו ב-10 בינואר.

סובל ממחלה אוטואימונית קשה הפוגעת בתפקוד השרירים. אמל נחלה

סובל ממחלה אוטואימונית קשה הפוגעת בתפקוד השרירים. אמל נחלה

נחלה נעצר במעצר מנהלי פחות מחודשיים לאחר שבית הדין הצבאי לערעורים אישר, ב-10 בדצמבר 2020, את שיחרורו לאחר 40 ימי מעצר בעקבות גילו הצעיר ומצבו הבריאותי החמור. נחלה הואשם ביידוי אבנים. עמירה הס פרסמה בזמנו ב"הארץ" כי התביעה הצבאית איימה שאם בית המשפט ישחרר אותו, הוא יושם במעצר מנהלי, מה שאכן קרה.

יש לציין כי במקרים רבים עצורים פלסטינים "מועברים" ממעצר רגיל למעצר מנהלי, אם בית המשפט מחליט לשחררם או אם התביעה הצבאית לא מצליחה להפוך את החשדות נגדם לכתב אישום.

ארגון אדמיר, המייצג את נחלה, מדווח שהוא נמצא בסכנה בשל "מצבו הבריאותי הרגיש ומדיניות ההזנחה המכוונת של רשויות הכליאה הישראליות".

בית המשפט הצבאי בעופר אישר תחילה את מעצרו המנהלי של נחלה לשישה חודשים, אולם לאחר מכן תקופת המעצר המנהלי קוצרה לארבעה חודשים. ב-4 במאי האריך המפקד הצבאי את מעצרו המנהלי בארבעה חודשים נוספים בהתבסס על "חומר סודי", שנחלה עצמו או עורכי דינו אינם יכולים לראות.

בית המשפט הצבאי אישר את הארכת המעצר המנהלי, והשבוע התקיים ערעור על ההחלטה. בית המשפט הורה לצבא להציג דוח רפואי עדכני בנוגע למצבו בדיון הקרוב, שצפוי להתקיים בשבוע הבא.

"מעצר מנהלי הוא כלי דרקוני, לא משנה אם האדם חולה או לא", אומר נאג'י עבאס, אחראי פניות אסירים בארגון רופאים לזכויות אדם, המטפל במקרה יחד עם ארגון אדמיר. "מדובר בבחור בן 17 שעצור ללא משפט וסובל ממחלה קשה. הוא מקבל טיפול לדיכוי מערכת החיסון שמונע ממנו לקבל חיסון לקורונה. המחלה שלו עלולה להידרדר בכל רגע והוא זקוק למעקב הדוק. אנחנו חוששים שבמסגרת שב"ס, הוא לא יוכל לקבל את הטיפול שיוכל לקבל בחוץ, לא ברמה ולא בדחיפות שמחלה כזו מצריכה".

עבאס הסביר שמדובר במחלה המתבטאת בפגיעה בשרירים. הוא ציין שבמאי דיווח נחלה על כאבי ראש חמורים וקשיי נשימה. "ביקשנו שיהיה במעקב משום שקשיי נשימה זו אחת התופעות של החמרת המחלה. שב״ס עדכנו שהם שולחים אותו לבית חולים למרפאת מומחים״, אמר עבאס.

לבקשת המשפחה, הנוירולוגית ד״ר בטינה ברמינס בדקה בכלא את נחלה וקבעה כי עליו לעבור סי-טי "בהקדם האפשרי", אבל השב"ס קבע את הבדיקה רק לאוגוסט. "בשנה שעברה הוא עבר ניתוח להוצאת גוש מהחזה", הסביר עבאס, "אם זה חוזר, יש סיכוי שזה סרטני, לכן צריך לבדוק כמה שיותר מהר, לא לעכב את הדברים".

סח׳ר פרנסיס, מנכ״לית ארגון אדמיר, סיפרה שלטענת הצבא החשדות נגד נחלה חמורים, "אבל אנחנו טוענים שלא משנה כמה חמור המידע שיש להם, מדובר על ילד שסובל ממחלה רפואית חמורה. מה יכול להיות האיום הביטחוני? הם לא יכלו להוכיח, ולכן לא הגישו כתב אישום".

בהודעה שפרסם הארגון, צוין כי המקרה של נחלה ממחיש את "מדיניות האפרטהייד הישראלית, שבאופן מערכתי ומכוון מתנכלת לילדים פלסטינים, ומדגימה כי אף אחד לא חסין ממדיניות המעצרים המנהליים וההזנחה הרפואית, אפילו לא ילד פלסטיני במצב רפואי חמור". מאז מעצרו החל קמפיין רשת בדרישה לשחררו תחת ההאשטאג  FreeAmalNakhleh.

משב"ס נמסר כי "העצור אכן נמצא במעקב תדיר של צוות המרפאה בבית הסוהר ומרפאת מומחים בשב״ס ובקהילה. הבדיקה במכון רפואי בקהילה אמנם נקבעה לחודש אוגוסט, אך בהתערבות רופא מחוז מרכז של שב״ס היא הוקדמה לחודש יולי והעצור ימשיך להיות מטופל בהתאם להחלטות צוותי הרפואה בעניינו".

יצוין כי ההחלטה להקדים את הבדיקה של נחלה לא הובאה עדיין לידיעת "אדמיר" או "רופאים לזכויות אדם".

מדובר צה"ל נמסר:

בחודש ינואר 2021, נעצר קטין כבן 17, על ידי כוחות הביטחון, בחשד למעורבות בפעילות טרור. בעניינו של הקטין נאסף מידע שלימד על מעורבותו בקידום פעילות צבאית, עיסוק באמל"ח ובפעילות טרור עממי. בגין האמור הוצא צו למעצרו המנהלי של הקטין, אשר הוארך לאחרונה. תוקפו של צו המעצר הנוכחי הוא עד לחודש ספטמבר 2021.
הצו נבחן ואושר על ידי בית המשפט הצבאי בערכאה ראשונה.
דיון בערעור שהגיש הקטין לבית המשפט הצבאי לערעורים נקבע ליום 6 ביולי 2021. בית המשפט הצבאי לערעורים ביקש כי בדיון יוצג לו מידע בנוגע למצבו הרפואי העדכני של הקטין.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf