newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משימה ראשונה לשרת החינוך החדשה

אירועי האלימות האחרונים חשפו את הצורך החיוני בהידברות, אלא שקשה לעשות זאת כאשר פחות משני אחוזים מבוגרי מערכת החינוך היהודים דוברים ערבית. השינוי המערכתי בהוראת הערבית צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של השרה הנכנסת  

מאת:

אירועי האלימות הקשים שחווינו לאחרונה הם תזכורת כואבת לנפיצות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולסכנה הגדולה שטמונה בניסיונות "לנהל את הסכסוך" או להשאיר אותו על אש קטנה. הם מזכירים גם שלא ניתן לתחום את הסכסוך בשטחים הכבושים – התפשטות האירועים האלימים גם ליפו, לוד וערים מעורבות נוספות היא עדות לכך שמדובר בשסע עמוק שמשפיע גם על מערכת היחסים בין יהודים לבין ערבים-פלסטינים אזרחי ישראל.

הבנת השפה הערבית לבדה לא תפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך היא תייצר בטווח הרחוק מרחב הזדמנויות חדש ואחר לחלוטין לעשות זאת, ובטווח הקרוב יותר תפתח פתח לחברה משותפת ושוויונית. שרת החינוך הנכנסת יפעת שאשא ביטון עם שר החינוך היוצא, יואב גלנט (אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

האירועים גם חשפו את העובדה שחלק גדול מהציבור היהודי לא מצליח להבין את האופן בו האירועים נתפסים בעיניים פלסטיניות, בין היתר משום שרוב הציבור היהודי בישראל אינו דובר ערבית, ולכן כמעט שאינו נחשף לחוויות, עמדות ולדעות של הציבור הערבי-פלסטיני, אלא רק דרך תיווך חלקי, ולעיתים מעוות של התקשורת בעברית. העובדה הזו מעצימה את המתח ותורמת להתגברות האלימות. בעוד שידיעת השפה הערבית היא רק רכיב קטן במכלול הסבוך והמורכב של הקונפליקט, הרי שזהו רכיב שיש בכוחנו לעצב ולשנות אותו עוד בטווח הקרוב ובעתיד הנראה לעין, ושתיקון שלו יכול לתרום ולקדם גם פתרונות לסוגיות הסבוכות והחמורות יותר.

ידיעה והבנה של השפה היא פתח להבנה של תרבות, של היסטוריה ושל פוליטיקה. היא הבסיס ליצירת יחסים של שכנות וחברות שמבוססים על כבוד, הדדיות ושאיפה לשוויון, במקום יחסים בין זרים שמבוססים על פחד, גזענות ושאיפה לבסס עליונות. ידיעת השפה היא הפתח לדיאלוג שבכוחו להביא לגיבוש הבנות והסכמות בין אנשים ובין עמים.

נכון להיום הוראה ולמידה של השפה הערבית נמצאת נמוך מאוד בסדרי העדיפויות של משרד החינוך. ממחקר שביצענו בעמותת סיכוי עולה שפחות מעשירית מהיהודים בישראל יודעים ערבית, ופחות מ2% יודעים ערבית בזכות הלימודים במערכת החינוך. וזה לא במקרה. למשרד החינוך פשוט לא מספיק חשוב שבוגרי מערכת החינוך העברית ידעו ערבית, וזה בא לידי ביטוי בכל הרבדים של המערכת.

מחקרים שביצענו מראים שמשרד החינוך לא משקיע מספיק בעידוד ילדים ללמוד ערבית, לא מנהל מעקב שיטתי אחר כמות הלומדים ולא קובע יעדים וסולמות מדידה לרמת ההישגים הנדרשת בתחום. אבל הכשל מתחיל עוד לפני ההתנהלות בכיתות ובמסדרונות בית הספר. במערכת החינוך קיים מחסור גדול במורים לערבית, ולא קיימת מגמה של סגירת הפער. בנוסף לכך, באופן אבסורדי, השפה הדומיננטית ברבים ממסלולי ההכשרות של מורים לערבית, השפה בה מתנהלים רוב השיעורים ומוגשות המטלות, היא עברית.

את המציאות העגומה הזו צריך ואפשר לשנות כבר היום. לפני כמה שנים, בהוראת שר החינוך, נרתמה כל מערכת החינוך לקדם הוראת ולמידת מתמטיקה ברמה גבוהה. האתגר הגדול של שרת החינוך הבאה הוא לייצר שינוי מערכתי בהוראת הערבית בחינוך העברי, ולהעלות באופן משמעותי את מספר בוגרי מערכת החינוך שדוברים, קוראים ומבינים ערבית ברמה  גבוהה שמאפשרת תקשורת יומיומית.

הפתרונות כבר קיימים ונמצאים על השולחן – כך למשל, ניתן לשים דגש גדול הרבה יותר בתוכניות הלימוד על הקניית מיומנויות תקשורת יומיומיות בכתב ובעל פה בערבית, לעודד מורים להשתמש יותר בשפה הערבית כשפת הוראה (בדומה לנעשה באנגלית), ולהגדיר שתתבצע בחינת סף בערבית מדוברת לסטודנטים להוראת ערבית כתנאי לקבלת רישיון להוראה. בנוסף, יש היום אלפים רבים של מורים ערבים שמחפשים תעסוקה (בין 5,000 ל-15,000 לפי הערכות שונות), מתוכם לפחות 900 מתמחים בהוראת ערבית. ניתן לבצע השמות שלהם בבתי ספר עבריים, ולאפשר לחלקם האחר מסלולים להסבה להוראת ערבית.

כל הפתרונות האלה ניתנים ליישום באופן מידי. אך כדי שהם יקרו דרוש שינוי יסודי בסדר העדיפויות של משרד החינוך. דרושה שרת חינוך שתציב גבוה על סדר היום של המערכת את שיפור הוראת הערבית בחינוך העברי. שתגדיר למערכת יעד ברור להגדלת מספר המורים לערבית, למספר התלמידים בעלי הבגרות בערבית ולשיפור איכות ההוראה בתוך 3 שנים, ושתרתום את כל המערכת לעמוד ביעדים האלה. להיות "אומת סייבר", להשקיע במתמטיקה ומדעים לספק כלים לדור הבא של יזמי ועובדי ההייטק זה חשוב, אך להצמיח את דור העתיד שתהיה לו היכולת להכיר, להבין ולתקשר עם העם הפלסטיני ועם החברה הערבית בישראל, שהיא חלק אינטגרלי ממנו, זה דיני נפשות.

הבנת השפה הערבית לבדה לא תפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך מציאות שבה בוגרי מערכת החינוך העברי ידעו לדבר ערבית תייצר בטווח הרחוק מרחב הזדמנויות חדש ואחר לחלוטין לעשות זאת, ובטווח הקרוב יותר תפתח פתח לחברה משותפת ושוויונית בין ערבים ויהודים בישראל.

עופר דגן הוא מנכ"ל שותף של עמותת סיכוי, המקדמת שוויון ושותפות בין האזרחים הערבים והיהודים בישראל.

עמותת סיכוי ועמותת מדרסה והפיקו ביחד קמפיין רשת שנועד לעודד את משרד החינוך להחיל את לימודי הערבית מגיל צעיר, ולשנות את מתכונת הלימודים לידידותית יותר. שיא הקמפיין יצוין בשיעור רב משתתפים שיתקיים בזום ובלייב מהאולפן ב-22 ביוני, ב-18:00 (להרשמה לחצו כאן).

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf