newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משפטו של פלסטיני המואשם ב"הסתה לטרור": טיעוני תביעה לא משכנעים

אמש התקיים דיון בהארכת מעצרו של מזכ״ל תנועת ״אבנאא אלבלד״ לשעבר, רג'א אגבאריה, המואשם ב"הסתה לטרור" בעקבות פרסומים שלו בפייסבוק. תרגום קלוקל מערבית של התביעה, השתהות במעצר למרות הטענות בדבר "מסוכנותו" לכאורה של אגבאריה ועוד. כך ייעשה בבית המשפט לפלסטיני המגיע מתנועה המייצגת זרם לאומי שמאלי בקרב הפלסטינים אזרחי המדינה

מאת:

בעונה פוליטית "מתה", כאשר הפעילים הפוליטיים עסוקים ברובם מעל הראש בבחירות המקומיות, הצליח משפטו של רג'א אגבאריה, מזכ"ל תנועת אבנאא אלבלד לשעבר, המואשם ב"הסתה לטרור" וב"הזדהות עם ארגון טרור" בעקבות פרסומים בפייסבוק, לעורר סדרת פעולות סולידריות.

ביום שבת ה-29.9 התקיימו משמרות מחאה באום אל-פחם, נצרת וסכנין, בקריאה מועדת המעקב של הציבור הערבי ובהשתתפות רחבה של פעילים פוליטיים מכל המפלגות והתנועות הערביות. ביום שני, לאחר עצרת הזיכרון לחללי אינתיפאדת אוקטובר 2000 שהתקיימה בג'ת, מיהרו חלק מהפעילים לעצרת מחאה נוספת במרכז שפאעמר (שפרעם) למען שחרור אגבאריה ונגד הרדיפות הפוליטיות. פעולות סולידריות נוספות התקיימו בגדה המערבית, בעזה ובכמה ערים באירופה.

אתמול (שלישי) דנה השופטת מריה פיקוס בוגדאנוב בבית משפט השלום בחיפה בבקשת התביעה להארכת מעצרו של אגבאריה עד תום ההליכים המשפטיים. תוצאות דיון זה יכולות להיות מכריעות לגבי התיק כולו, שכן ההליכים המשפטיים בתיק יכולים להימשך שנים. כאשר הנאשם נמצא במעצר במהלך המשפט נוצר עליו לחץ להסכים לעסקת טיעון ולא לנהל מאבק משפטי ממושך על צדקתו שכתוצאה ממנו יכול המעצר במהלך המשפט להיות ממושך יותר מהעונש עצמו. גם מעצר בית יכול לשתק את חיי הנאשם ופוגע בסובבים אותו, שחייבים להיות מרותקים אליו למשך תקופה ארוכה, ובמידה והנאשם מורשע מעצר הבית אינו נחשב כחלק מהעונש.

ועדת המעקב קראה למשמרת מחאה מול בית המשפט בחיפה בטרם הדיון על הארכת המעצר – וכמאה פעילים פלסטינים נענו לקריאה, כולל מנהיגים בולטים מבל"ד (שלושה חברי כנסת) והתנועה האיסלאמית. בשעה היעודה קופלו הסיסמאות והפעילים נכנסו לבניין בית המשפט – אולם התברר כי הדיון התקיים בחדר קטן למדי ורוב התומכים נשארו לחכות שעות במסדרון. משמר בית המשפט, שנעזר במספר לובשי המדים הכהים של יחידת פיזור ההפגנות, לא הסתפקו בשמירת "הסדר" אלא אסרו רוב הזמן על תומכים נוספים להיכנס לאולם במקום מי שיצא, ובשלב מסויים אף פינו את המסדרון כולו מהקהל ואסרו להתקרב לאזור הדיון.

עצרת נגד מעצרו של רג'א אגבאריה בכיכר מנארה, רמאללה, 2.10.2019

עצרת נגד מעצרו של רג'א אגבאריה בכיכר מנארה, רמאללה, 2.10.2019

ממלכת "הצדק" הישראלית

באולם עצמו התייצב צוות מתוגבר של עורכי דיון לנסות למנוע את הארכת המעצר. בראש הצוות עמד עו"ד חסן ג'בארין, מייסד "מרכז עדאלה", מלווה בעו"ד רביע אגבאריה, גם הוא מעדאלה, עו"ד עומר ח'מאייסי מעמותת "מיזאן לזכויות האדם" ועורכי הדין חוסיין אבו-חוסיין, אפנאן ח'ליפה ואחמד ח'ליפה. בגלל חשיבות הדיון הם החליטו "ללכת על כל הקופה", תוך לקיחת סיכון בחשיפת קו ההגנה, ודנו בפירוט בכל אחד מעשרת הפרסומים בפייסבוק (נושא כתב האישום) תוך תקיפת התרגום שמסרה התביעה ומסירת הסברים לגבי תוכן הפרסומים. עיקר הטענה היה כי בכל הפרסומים אין כל קריאה לאלימות אלא הם מהווים הבעת דעה פוליטית לגיטימית, ולכן התביעה עצמה הינה חסרת יסוד.

בחלק מהמקרים טענו הסניגורים טענות ספציפיות לגבי מילים שהוספו במסווה של תרגום לנוסח העברי וכלל אינן קיימות במקור הערבי – במטרה להחמיר את משמעות הדברים. במקרים אחרים הם הציגו תרגום אלטרנטיבי של אותם טקסטים – שנותן להם משמעות אחרת. הסניגורים ציינו גם כי התביעה מביאה את הטקסטים נושא כתב האישום בנוסח עברי מבלי לציין מי תרגם אותם ובלי שחומר הראיות יכלול עדות של מומחה לתרגום. נציג התביעה והשופטת לא יודעים ערבית ולבסוף ביקשה השופטת מהתובע להביא התייחסות בכתב לטענות בדבר התרגום הקלוקל.

במסגרת ההסברים בדבר הלגיטימיות של הפרסומים, ראוי לציין את הדיון בפרסום של אגבאריה ביום הזיכרון העשירי למותו של ג'ורג' חבש, מייסד החזית העממית לשחרור פלסטין ואחת הדמויות הבולטות והמשפיעות בהיסטוריה של השמאל הערבי בכלל. עו"ד ג'בארין הזכיר כי הפרסום מתרכז בפעילותו של חבש להקמת מרכז מחקר, ולא בפעולות אלימות כלשהן, ותהה כיצד פרסום כזה יכול להתפרש כ"הזדהות עם ארגון טרור", כלשון התביעה. הוא אף ציין כי אגבאריה עצמו, ביחד עם מנהיגים אחרים של הפלסטינים אזרחי ישראל, עתר בעבר לבג"ץ בדרישה לאפשר לקיים כנס זיכרון לחבש בנצרת. הבקשה נדחתה בטענה של "חשש לאלימות" אך לא נטען כי עצם קיום אזכרה לחבש הינו בלתי חוקי.

נושא נוסף שהודגש על ידי ההגנה הוא העובדה שהחקירה נגד אגבאריה התנהלה במשך חודשים ארוכים (כנראה מפברואר 2018) וכי פרוש הדבר הוא כי הפרסומים היו קיימים באינטרנט ונגישים לכל במשך חודשים ארוכים (חלקם אף יותר משנה), וכי המשטרה היתה מודעת לקיומם זמן רב לפני שעצרה את הנאשם. מעבר לכך, המשטרה הוציאה צו מעצר נגד אגבאריה ב-7.8, אך עצרה אותו רק יותר מחודש אחר-כך, ב-11.9. המשטרה לא עשתה דבר כדי להזהיר את אגבאריה או להסיר את הפרסומים, לא סמוך לפרסומם ואף לא לאחר מעצרו. כעת טוענת המשטרה כי שחרורו, גם בתנאים מגבילים, מהווה "סכנה לציבור" כיוון שיוכל לפרסם פרסומים נוספים.

תביעה שלא יודעת לתרגם ערבית בצורה נכונה. רג׳א אגבאריה

תביעה שלא יודעת לתרגם ערבית בצורה נכונה. רג׳א אגבאריה

בסיום טענותיה הביאה ההגנה שורה ארוכה של מקרים בהם נאשמים יהודים הואשמו בהסתה לאלימות נגד ערבים ואף הסתה לפגיעה בחיילי צה"ל על רקע פינוי התנחלויות שהמדינה הכירה באי-חוקיותן. במקרים אלו היה מדובר בקריאה ישירה ומפורשת לפעולה אלימה, שלא קיימת בפרסומים המיוחסים לאגבאריה, ובחלק מהמקרים אף הראתה התביעה קשר ישיר בין ההסתה לבין פעולות אלימות שהתבצעו בעקבותיה. למרות זאת, בכל המקרים שהביאה ההגנה המדינה כלל לא ביקשה הארכת מעצר עד תום ההליכים.

בסיום הדיון נראה היה שהשופטת לקחה ברצינות את טיעוני ההגנה, והפנתה שאלות קשות אל התובע. התובע לא ידע ערבית ולא יכול היה לענות לגבי הניסוחים. הוא לא ידע גם למסור הסבר לסיבת השתהות המשטרה בפעולה כנגד הפרסומים. לגבי הטענה לאפליה באכיפה והימנעות ממעצרם של יהודים שהואשמו בהסתה הוא ניסה לטעון שמדובר בסעיף לגמרי אחר ושאין מה להשוות – אך לא נראה היה שהשופטת השתכנעה מטענתו. לבסוף השופטת שלחה אותו להתייעץ ולענות בכתב עד יום חמישי. המשך הדיון בבקשה להארכת המעצר עד תום ההליכים נקבע ליום ראשון, ה-7.10, בשעה 14:00.

לפני שהישיבה הסתיימה עו"ד ג'בארין הספיק להתלונן כי מאז מעצרו של אגבאריה, לפני שלושה שבועות, שרות בתי הסוהר מסרב לאפשר להכניס לו בגדים להחלפה. השופטת רשמה החלטה המורה לשירות בתי הסוהר לאפשר זאת. משהו מסריח בממלכת "הצדק" הישראלית, וזה לא רק בגדי האסירים.

פרטים נוספים על פעולות הסולידריות ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק "ישוחרר רג'א אגבאריה".

יואב חיפאווי הוא פעיל פוליטי וחברתי, חבר בתנועת אבנאא אלבלד ובחראק חיפה. הוא כותב את הבלוג חיפה החופשית בעבריתבערבית ובאנגלית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf